منظور از مبانی نظری پایان نامه و پروپوزال، تئوریها، نظریه ها و مدلهای علمی است که پژوهشگر به عنوان سنگ بنای پژوهش خود انتخاب می نماید تا بدین طریق بتواند نتایج پژوهش خود را در راستای آزمون نظریه یا مدل مورد نظر تبیین نماید.
نوشتن فصل دوم پایان نامه (مبانی نظری و پیشینه پژوهش) کاری بسیار طاقت فرسا و زمان بر است. اما می توان با استفاده از مطالعات انجام شده قبلی و گزینش مباحث از میان آنها، به صورت قانونی در زمان و هزینه صرفه جویی نمود.
پس از پرداخت موفق می توانید فایل ورد مبانی نظری موردنظر خود را سریعا دانلود نموده و اقدام به نگارش فصل دوم پایان نامه خود فرمایید.
دانلود مبانی نظری تاثیر پیادهسازی مولفههای مدیریت زنجیره تامین سبز بر عملکرد زنجیره تامین
تعداد صفحه: 55
نوع فایل: ورد (قابل ویرایش)
منابع: دارد
تعداد منابع: 90
همین الان دانلود فرمایید
قیمت: فقط 19000 تومان

گزیده ای از متن:
تاریخچه مدیریت زنجیره تامین:
مفهوم در طول دو دهه اخیر، مدیران شاهد یک دوره تغییرات شگرف جهانی به واسطه پیشرفت در تکنولوژی، جهانی شدن بازارها و شرایط جدید اقتصاد سیاسی بودهاند. با افزایش تعداد رقبا در کلاس جهانی، سازمانها مجبور شدند که سریعاً فرآیندهای درون سازمانی را برای باقی ماندن در صحنه رقابت جهانی بهبود بخشند.
در دهههای 70-1960 سازمانها به توسعه جزئیات استراتژیهای بازار همت گماردند که بر برآورده کردن «رضایت» مشتریان متمرکز بود. آنها بدین درک نایل آمدند که مهندسی و طراحی قوی و عملیات تولید منسجم و هماهنگ، پیش نیاز دستیابی به نیازمندیهای بازار و در نتیجه سهم بازار بیشتر است. بنابراین، طراحان مجبور شدند کهایده آلها و نیازمندیهای موردنظر مشتریان را در طراحی محصولات خود بگنجانند و در حقیقت محصولی را با حداکثر سطح کیفی ممکن، در حداقل هزینه، توام باایده آلهای موردنظر مشتری روانه بازار سازند.
در دهه 1980 با افزایش تنوع در الگوهای موردنظر مشتریان، سازمانهای تولیدی به طور فزایندهای به افزایش انعطاف پذیری در خطوط تولید، بهبود محصولات و فرآیندهای موجود و توسعه محصولات جدید برای ارضای مشتریان علاقه مند شدند کهاین موضوع – به نوبه خود – چالشهای جدیدی را برای آنها رقم زد.
در دهه 1990 به موازات بهبود در توانمندیهای تولید، مدیران صنایع درک کردند که مواد و خدمات دریافتی از تامینکنندگان مختلف تاثیر بسزایی در افزایش توانمندیهای سازمان به منظور برخورد با نیازمندیهای مشتریان دارد کهاین امر به نوبه خود، تاثیر مضاعفی در تمرکز سازمان و پایگاههای تامین و استراتژیهایمنبعیابی بر جا نهاد. همچنین مدیران دریافتند که صرفاً تولیدیک محصول کیفی، کافی نسبت، در واقع تامین محصولات با معیارهای موردنظر مشتری (چه موقع، کجا، چگونه) و با کیفیت و هزینه مورد نظر آنها، چالشهای جدیدی را به وجود آورد. در چنین شرایطی به عنوان یکنتیجهگیری از تغییرات مذکور دریافتند کهاین تغییرات در طولانی مدت برای مدیریت سازمانشان کافی نیست. آنها باید در مدیریت شبکه همه کارخانجات و شرکتهایی که ورودیهای سازمان آنها را (به طور مستقیم و غیرمستقیم) تامینمیکردند، همچنین شبکه شرکتهایی مرتبط با تحویل و خدمات بعد از فروش محصول به مشتری درگیرمیشدند. با چنین نگرشی رویکردهایی «زنجیره تامین» و «مدیریت زنجیره تامین» پای به عرصه وجود نهادند.
2-2- ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ زﻧﺠﯿﺮهﺗﺎﻣﯿﻦ و مفاهیم آن
اﻫﻤﯿﺖﻣﺪﯾﺮﯾﺖ زﻧﺠﯿﺮهﺗﺎﻣﯿﻦ در ﺗﻌﺮﯾﻒ زﻧﺠﯿﺮهﺗﺎﻣﯿﻦﻧﻬﻔﺘﻪ اﺳﺖ. اﺳﺘﺪﻟﺮ و کیلگر (2005) زﻧﺠﯿﺮهﺗﺎﻣﯿﻦ را اﯾﻦﭼﻨﯿﻦﺗﻌﺮﯾﻒﻣﯽﮐﻨﺪ: زﻧﺠﯿﺮهﺗﺎﻣﯿﻦﻣﺠﻤﻮﻋﻪﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎﯾﯽﻫﺴﺘﻨﺪﮐﻪﺑﻪﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎيﺑﺎﻻدﺳﺖ و ﭘﺎﯾﯿﻦ دﺳﺖﺗﻘﺴﯿﻢﺷﺪه اﻧﺪ و ﺑﺎﯾﮏﻣﺤﺼﻮلﯾﺎﺧﺪﻣﺖ و از ﻃﺮﯾﻖ اﻧﺠﺎمﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎ و ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎيﻣﺨﺘﻠﻒ در ﭘﯽ اﯾﺠﺎد ارزش ﺑﺮايﻣﺸﺘﺮيﻧﻬﺎﯾﯽﻫﺴﺘﻨﺪ.
زنجیره تامین تمام فعالیتهای مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد، از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل کالای نهایی به مصرفکننده را شامل میشود. بطور گسترده تر یک زنجیره تامین، شامل حداقل دو یا سه سازمان است که از نظر قانونی از هم جدا بوده و توسط جریانهای مواد، اطلاعات و مالی به هم مرتبط هستند (شکل2-2).این سازمانهامیتوانند سازمانهایی باشند که قطعات و محصولات نهایی تولیدمیکنند و حتی فراهم کنندگان خدمات لجستیک و خود مشتری نهایی را نیز در بر میگیرند (استدلر و کیلگر، 2005).