مقياس حساسیت اضطرابی نوجوانان (ASIC)

این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر،و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.

هدف: بررسی حساسیت اضطرابی نوجوانان از ابعاد مختلف (نگرانی جسمی، نگرانی های ذهنی)

تعداد سوال: 16

تعداد بعد: 2

شیوه نمره گذاری: دارد

روایی و پایایی: دارد

منبع: دارد

نوع فایل: word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: فقط 4900 تومان

خرید فایل

پرسشنامه حساسیت اضطرابی

حساسیت اضطرابی یکی از صفت هایی است که با اختلال روان تنی رابطه دارد. این سازه اضطرابی توجه گسترده­ای را در پیشینه مطالعاتی اختلالات اضطرابی به خود اختصاص داده است. نظریه انتظار (ریس[۱]، ۱۹۹۱) و نظریه­های آسیب شناسی معاصر در زمینه­ی اختلال­های اضطرابی مطرح کرده­اند که ترس از اضطراب (مانند حساسیت اضطرابی) در ایجاد و حفظ این اختلال­ها دارای نقش مهمی است (اسمیت[۲]، کوهو[۳]، میشل[۴]، رینالدز[۵]، مک فیرسون[۶] و همکاران، ۲۰۱۰).

……………

تعریف حساسیت اضطرابی

از جمله تعاریفی که از حساسیت اضطرابی بیان شده است می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حساسیت اضطرابی به ترس از احساسات مرتبط با اضطراب یا نشانه­های اضطرابی اشاره دارد و از این تصور ناشی می­شود که این نشانه ها پیامدهای بالقوه آسیب­زای جسمانی، روان شناختی و اجتماعی دارند (ریس و مک نالی[۷]، ۱۹۸۵).
  • حساسیت اضطرابی به عنوان یک متغیر شناختی، نشان دهنده­ی تفاوت­های فردی است که به وسیله­‌ی ترس از احساسات اضطرابی (ترس از ترس) مشخص می­شود و نشان دهنده­ی گرایش به فاجعه نمایی در رابطه با پیامدهای چنین احساس­هایی است (ریچیا[۸]، اسکمیدت[۹]، هوفمند[۱۰] و تیمپانو[۱۱]، ۲۰۱۰).

……………

نظریه های حساسیت اضطرابی

نظریه انتظار اضطراب

برای اولین بار ریس و مک نالی (ریس، ۱۹۹۱؛ ریس و مک نالی، ۱۹۸۵) نظریه انتظار اضطراب را پیشنهاد کردند که شامل سه ترس بنیادین بود که در آسیب شناسی اضطراب نقش دارند. این سه ترس بنیادین، شامل: ترس از آسیب/ بیماری، ترس از ارزیابی منفی و حساسیت اضطرابی می باشند. این مدل فرض می­کند که حساسیت اضطرابی، به معنی احساسات اضطرابی، شامل لرزش، عصبی بودن و کاهش تمرکز، به تبین رفتار هراسناک در موقعیت­هایی که با برخی از این احساسات مواجه می­شویم کمک می­کند (ریس، ۱۹۹۱؛ ریس و مک نالی، ۱۹۸۵).

…………….

دیدگاه شناختی

طبق نظریه­های شناختی اضطراب، شیوه­ای که به واسطه آن یک فرد نشانه­های هیجانی متعدد ( به ویژه نشانه­های انگیختگی جسمانی) را تفسیر می­کند ممکن است او را برای واکنش­های شدید اضطرابی آسیب­پذیر سازد (بارلو[۱۲]، ۱۹۸۸؛ کلارک[۱۳]، ۱۹۹۳ به نقل از کارتر[۱۴]و همکاران، ۱۹۹۹).

………..

ابعاد حساسیت اضطرابی

حساسیت اضطرابی دارای سه بعد اساسی است:

  1. ترس از اینکه واکنش­های اضطرابی در انتظار عمومی قابل مشاهده باشند (به عنوان مثال: ترس از لرزش، ناشی از این اعتقاد است که لرزش باعث طرد یا تمسخر از سوی دیگران خواهد شد).

…………

منابع

اتکینسون، ریتا ال، اتکینسون، ریچارد سی، اسمیت، ادوارد ای، بم، داریل ج و نولن-هوکسما. (۱۹۸۳). زمینه­ی روان­شناسی هیلگارد. ترجمه براهنی، محمدنقی، بیرشک، بهروز، بیک، مهرداد، زمانی، رضا، شاملو، سعید؛ شهرآرای، مهرناز، کریمی، یوسف، گاهان، نیسان، محی الدین، مهدی و هاشمیان، کیانوش (۱۳۸۷). تهران: انتشارات رشد.

احدی، حسن و کاکاوند، علیرضا (۱۳۸۲). اختلال های یادگیری از نظریه تا عمل. تهران: نشر ارسباران.

اخوان تفتی، مهناز و اسدی بیدشکی (۱۳۹۱). مقایسه و تحلیل خطاهای نوشتاری در دانش آموزان پسر عادی و نارسانویس دوره­ی ابتدایی. مجله ناتوانی­های

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *