مقیاس تعلل ورزی تحصیلی سولومون و راث بلوم (PASS) – نسخه دانش آموز

این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر،و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.

هدف: سنجش میزان تعلل ورزی تحصیلی از ابعاد مختلف (آماده شدن برای امتحان، آماده کردن تکالیف درسی، آماده کردن مقالات پایان نیم سال تحصیلی، احساس و عاطفه نسبت به تعلل ورزی، تمایل نسبت به تغییر عادت تعلل ورزی)

تعداد سوال: 27

تعداد بعد: 5

شیوه نمره گذاری: دارد

روایی و پایایی: دارد

منبع: دارد

نوع فایل: word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: فقط 1900 تومان

خرید فایل

مقیاس تعلل ورزی تحصیلی سولومون و راث بلوم (PASS) – نسخه دانش آموز

تعریف مفهومی:

تعلل ورزی تحصیلی: راث بلوم و همکاران (1986) تعلل ورزی تحصیلی را تمایل غالب و همیشگی فراگیران برای به تعویق انداختن فعالیت های تحصیلی تعریف نموده اند، که تقریبا همیشه با اضطراب توام است. نمونه بسیار آشنای آن، به تعویق انداختن مطالعه درس ها تا شب امتحان و شتاب و اضطراب ناشی از آن است که گریبان دانش آموزان را می گیرد. ت

تعریف عملیاتی:

تعلل ورزی تحصیلی: منظور تعلل ورزی تحصیلی در پژوهش حاضر نمره ای است که فرد از مقیاس ارزیابی تعلل ورزی-نسخه ی دانش آموز (PASS) کسب خواهد کرد. این پرسشنامه توسط سولمون و راث بلوم در سال 1984 طراحی گردید

معرفی آزمون

مقیاس تعلل ورزی تحصیلی[1] (PASS) – نسخه دانش آموز توسط سولومون و راث بلوم[2] (1984) ساخته شده است که از 27 گویه و 5 خرده مقیاس آماده شدن برای امتحان (6 سوال)، آماده کردن تکالیف درسی (9 سوال)، آماده کردن مقالات پایان نیم سال تحصیلی (6 سوال)، احساس و عاطفه نسبت به تعلل ورزی (3 سوال) و تمایل نسبت به تغییر عادت تعلل ورزی (3 سوال) تشکیل شده است که به منظور سنجش میزان تعلل ورزی تحصیلی بکار می رود.

 

مبانی نظری

اهمال کاری تحصیلی یکی از بحث های مهمی است که در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفت و از آن به عنوان يك عادت بد (چیس، 2003) و يك مشكل رفتاري ياد شده است كه بسياري از بزرگسالان در كارهاي منظم روزانه خود تجربه مي كنند (جانسن و کارتون، 1999) به ويژه در تكاليفي كه بايستي در مدت معيني انجام شوند (آوینی و هاراتی، 2005). اهمال کاری از فعل لاتین (procrastinare) به معني مسامحه كردن، طفره رفتن و تعامل ورزيدن مشتق شده است كه معني تحت الفظي آن به تعويق انداختن كارها به روز ديگر است (دیسمون، 1993). ميليگرام، ميتالم و لوينسون (1998) در تعريف اهمال كاري مي نويسند: اهمال كاري يك ويژگي يا يك نقص رفتاري است كه به شكل عقب انداختن يك تكليف و يا يك تصميم گيري نمايان مي شود. اينكه چه عواملي در پيدايش اهمال كاري مؤثرند بايستي گفت كه اهمال كاري از عوامل گوناگوني مانند اعتماد به نفس پايين، نداشتن طرح و برنامه كاري، عدم توانايي در مديريت زمان، ترس از عدم موفقيت، احساس حقارت، مشكل در شروع كار، اضطراب و افسردگي تأثير مي پذيرد (فرجاد، 1375).

از نظر ریشه یابی نیز واژه ي لاتین تعلل ورزي یا اهمال کاري « procrastinare» از procrastinates مشتق شده است که از دو قسمت pro (رو به جلو) و crastinus (از فردا) تشکیل شده است. اگر چه توصیف تعلل ورزي در متن هاي مصر، یونان و روم باستان به چشم می خورد ولی براي اولین بار با این نام در زبان انگلیسی و در سال 1548 در دیکشنری آکسفورد آمده است (استیل، 2007).

تعلل ورزي شامل مؤلفه هاي رفتاري، عاطفی و شناختی می باشد که همین مؤلفه ها موجب شکل گیري انواع تعلل ورزي می شود (فراری و همکاران، 1992؛ سولومون و راث بلوم، 1984). بحث در مورد انواع تعلل ورزي موضوع نسبتاً پیچیده اي است. میلگرام (1987) معتقد است که جدا کردن و تقسیم انواع تعلل ورزي، امري ذهنی است و در عمل این موارد باهم دیگر همپوشی زیادي دارند؛ به نظر او تقسیم بندي انواع تعلل ورزي، به خاطر راحتی درك آن است و فقط امري ذهنی است و امکان وجود همه آن چه که ما انواع تعلل ورزي می نامیم، در افراد وجود دارد. آن چه سبب ایجاد مفهومی به عنوان انواع تعلل ورزي شده است، تفاوت در مؤلفه هاي شناختی، عاطفی و رفتاري است که افراد تعلل ورز باهم دارند. تعلل ورزي با توجه به پیچیدگی، مؤلفه هاي شناختی، عاطفی و رفتاري آن نمودهاي گوناگونی دارد که عبارتند از: تعلل ورزي عمومی (فراری، 1995؛ بالکیس و دیوریو، 2009؛ به نقل از شیرزادي، 1389)، تعلل ورزي تصمیم گیري (ایفرت و فراری به نقل از جوکار، 1386)، تعلل ورزي روان رنجورانه (الیس و ناوس، 1979)، تعلل ورزي وسواس گونه (فراری، 1991) و تعلل ورزي تحصیلی (هیل، هیل، چالوت و بارال، 1978؛ زیسات، روزنتال و وایت ، 1978؛ به نقل از دي و همکاران، 2000). در بین انواع تعلل ورزي ها، متداولترین شکل تعلل ورزي، تعلل ورزي تحصیلی است که راثبلوم، سولومون و موراکامی (1986) این نوع تعلل ورزي را تمایل غالب و همیشگی فراگیران براي به تعویق انداختن فعالیت هاي تحصیلی تعریف نموده اند، که تقریباً همیشه با اضطراب توأم است. نمونه بارز آن به تعویق انداختن مطالعه درسها تا شب امتحان و شتاب ناشی از آن است که گریبان گیر دانش آموز یا دانشجو می شود. فوس و بامیستر تعلل ورزي تحصیلی را به عنوان « نوعی نقص در خودنظم جویی دانسته اند که فرد در کنترل افکار، هیجانات، عواطف و عملکرد خود مطابق با معیارهاي مورد نظرش ناتوان است». تنزل ارزش پاداشها یکی از نمودهاي نقصان خود نظم جویی در تعلل ورزي تحصیلی است که در آن فرد پاداشهاي کوچک اما در دسترس را به پاداشهاي بزرگ اما دور از دسترس ترجیح می دهد. (دویت و اسکاونبرگ، 2002؛ هاول، واتسون، پاول و بیورو، 2006؛ اسکاونبرگ و گرونوود، 2001؛ به نقل از جوکار، 1386). به عنوان مثال، دانشجو به دلیل آنکه پاداش زحماتش دور از دسترس هستند (نمره خوب آوردن در امتحان)، مطالعه براي امتحان را به شب امتحان، که فاصله زمانی کمی با پاداش دارد، موکول می کند (گلستانی بخت و شکری، 1392).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.