این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر،و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.
هدف: بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر حل مساله بر انگیزه پیشرفت، خلاقیت و حرفه آموزی هنرجویان (آموزش مبتنی بر حل مساله، انگیزه پیشرفت، خلاقیت و حرفه آموزی)
تعداد سوال: 24
تعداد بعد: 4
شیوه نمره گذاری: دارد
تفسیر: دارد
منبع: محقق ساخته (سفارش)
نوع فایل: word 2007
همین الان دانلود کنید
قیمت: فقط 22000 تومان
PBL چیست؟
هدف از آموزش و به طور خاص آموزش پزشکی، تربیت افرادی است که در پایان دوره تحصیل برخوردار از مغزی متفکر و توانا در استدلال و حل مسأله باشند.به علاوه باید نقش ویژه ای برای دانشجو به عنوان رکن اصلی آموزش قائل بوده و به او اجازه دهد تا مسئولیت آموزش خود را به طور فعال بر عهده بگیرد و از قالب نقش استاد -شاگردی سنتی خارج شود.
Curriculum مؤثر می بایست توجه ویژه ای به پرورش قدرت استدلال، خلاقیت، تفکر نقادانه، توانایی حل مسأله ، به کارگیری مهارت های قبلی و آموزش مهارت ها داشته باشد.
آموزش مبتنی بر مسأله(PBL) ، یکی از مهم ترین پیشرفت ها در زمینه آموزش پزشکی در سی سال اخیر است که می تواند به عنوان یک راه کار آموزشی در تدوین curriculum به کار رود.PBL اولین بار توسط Howard Barrows در سال 1965 مطرح شد. مک مستر کانادا اولین آموزشگاه پرستاری بود که در سال 1974 برنامه درسی خود را به PBL تغییر داد.
اصل اساسی حاکم در این روش، شروع آموزش با طرح یک مسئله است.این روش دانشجو را به جستجو در منابع برای دستیابی به اطلاعاات لازم تحت نظارتTutorجهت حل مسئله هدایت می کند.
اصول کلی PBL از دیدگاه Barrows
1. يادگيری بايد دانشجو محور باشد.
2. یادگیری بايد در گروه های کوچک تحت نظارتTutor باشد.
3. . Tutor به عنوان تسهيل گر يا راهنما عمل کند.
4. در يادگيری ابتدا دانشجو با يک مسئله ی طراحی شده مواجه می شود، بدون آنکه اطلاعات و آموزش قبلی وجود داشته باشد.
5. مسئله ی طراحی شده به عنوان ابزاری جهت دست يابی به اهداف آموزشی از پيش تعيين شده است.
6. اطلاعات جديد بايد با يادگيری خود محور کسب شود.
البته به نظر میرسد بايد ويژگی هفتم و البته مهمی را هم به ويژگي هاي فوق الذکر اضافه کرد و آن اينکه، دانشجو با آناليز و حل مسئله ياد می گيرد.
نقش استاد در PBL
از آنجا كه اساس يادگيري در PBL دانشجو محور مي باشد لذا در جريان آموزش استاد نقش غير مستقيم بعهده دارد.در این روش استاد با فراگیران و از طرفی فراگیران یا یکدیگر ارتباط دارند.
PBL روشي است كه در آن دانشجو در گروههاي كوچك 10-12 نفره به همراه مدرسي كه نقش تسهيل كننده فرايند آموزشي را دارد با استفاده از موقعيت هاي باليني به يادگيري در مورد بيمار و بيماري مي پردازد.
برخی از مزایای PBL
PBL- بصورت آگاهانه به دانشجويان كمك مي كند كه افراد منتقد (open-mind) و باز انديشReflective)) باشند و بصورت فعال به يادگيري بپردازند.
PBL- به پرستاران باليني اين امكان را مي دهد كه افرادي مستند گرا (Evidence- based ) باشند.
-یادگيري به دليل برخورد فراگير با مشكلات واقعي بالين، سازمان يافته مي گردد.
-استفاده از شيوه PBL ،گروه را وادار مي كند كه در فرايند يادگيري مشاركت داشته باشند.
.
ازآنجا كه اين روش با موقعيتهاي واقعي سروكار دارد دانشجو را تشويق مي كند كه بر اساس تجربيات و اطلاعات قبلي اش نسبت به موضوع واكنش نشان دهد. در واقع:
PBL پلی است بين تئوري و عمل
محدوديت ها و موانع
· وقت گير است.
· براي موضوعات اختصاصي چندان مناسب نيست.
· به مهارت و تجربه استاد، بستگي دارد.
منابع:
1. معماريان، ربابه . يادگيري بر اساس حل مشكل ، مجله آموزش پزشكي شماره 10-1378
2. Boud D. Problem-Based Learning, in Perspective,in D. Boud, (Ed.), PBL in Education for the Professions,Sydney, Higher Education Research and Development of Australia. 1985; 4
3. Wood F, Diana. ABC of learning and teaching in Medicine Problem based learning. BMJ 2003; 326: 2-3