پرسشنامه تاثیر بانکداری الکترونیکی بر نرخ کارمزد بانکی

این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر،و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.

هدف: ارزیابی تاثیر بانکداری الکترونیکی بر نرخ کارمزد بانکی از ابعاد مختلف (pos، atm، اینترنت بانک، تلفن بانک، کارت بانک)

تعداد سوال: 24

تعداد بعد: 6

شیوه نمره گذاری: دارد

منبع: محقق ساخته

نوع فایل: word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: فقط 17000 تومان

خرید فایل

پرسشنامه تاثیر بانکداری الکترونیکی بر نرخ کارمزد بانکی

بانکداری الکترونیک در ایران

سابقه فعالیت‌های بانکداری الکترونیک در ایران به سال ۱۳۵۰ برمی‌گردد. در آن موقع بانک تهران با در اختیار گرفتن  تا ۱۰ دستگاه خودپردازدر شعبه‌های خود نخستین تجربه پرداخت اتوماتیک پول را تنها در همان شعبه نصب شده بر عهده داشتند. ‌اواخر دهه۱۳۶۰، بانک های کشور با توجه به کاربرد کامپیوتر شخصی و احساس نیاز به اتوماسیون عملیات بانکی، رايانه در بانكها بكار گرفته شد. طرح جامع اتوماسیون بانکی پس از مطالعه و بررسی های گوناگون در قالب پیشنهادی برای تحولی جامع در برنامه‌ریزی فعالیت های انفورماتیکی بانک ها به مسئولان شبکه بانکی ارایه شد. متعاقب آن، مصوبه مجمع عمومی بانک ها در سال ۷۲ باعث شد، طرح جامع اتوماسیون سیستم بانکی شکلی رسمی به خود گرفت. طی سال های ۷۲ و ۷۳ جرقه های ایجاد سوییچ ملی جهت بانکداری الکترونیکی زده‌شد و در همان راستا شبکه ارتباطی بین بانک ملی و فروشگا ه های شهروند ایجاد شد. در خرداد۱۳۸۱مجموعه مقررات حاکم بر مرکز شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی موسوم به شتاب به تصویب رسید. بدین سان اداره شتاب بانک مرکزی در اول تيرماه 1381 تاسیس و با هدف فراهم کردن زیر ساخت بانکداری الکترونیکی آغاز به کار کرد.

اجزای بانكداری الكترونیک در ایران

     1-انواع كارت ها :

– كارت های اعتباری و بدهی : در حال حاضر بیش از 2/8 میلیون كارت از سوی بانكهای تجاری صادر شده است.
– كارت های غیر بانكی : برخی موسسات غیر بانكی اقدام به انتشار كارت های خرید مانند ثمین و سایپا كارت نموده‌اند.

2-شبکه شتاب:

     شتاب با ایجاد ارتباط بین دستگاه های خود پرداز سه بانک رسماً متولد شد(بانک­های کشاورزی، توسعه صادرات و صادارت ایران ) درحال حاضربیشتربانک­های ایران بطورمستقیم طرح­های با نکداری الکترونیکی خود را پیش برده و می برند. بانک ملی با طرح سیبا، بانک تجارت با طرحSGB، بانک صادرات با طرح سپهر، بانک رفاه با طرح جاری همراه، بانک کشاورزی با طرح مهر، بانک ملت با طرح جام و بانک­های خصوصی با طرح بانکداری ۲۴ ساعته و به صورت مجزا و منفرد، با نکداری الکترونیکی را درحوزه تحت پوشش خود تجربه کرده و می کنند.


3- سیستم تسویه بین بانكی مبادلات ارزی:
این سیستم با استفاده از سوئیفت روی خط بین شعبه مركزی بانكهای تجاری عمل می‌كند و بانك مركزی نقش تسویه كننده را بر عهده دارد.


4- شبكه سوئیچ عملیات خرد بانكی و بین بانكی:
این سیستم از طریق ATM در حال حاضر بین شعب مركزی دو بانك تجاری به صورت آزمایشی در حال اجرا است.

  5- شبكه مركزی سوئیفت:

      سوئیفت یک انجمن تعاونی غیر انتفاعی است که در ماه می 1973 میلادی توسط 239 بانک از پانزده کشور اروپایی و آمریکای شمالی راه اندازی شد و هدف از آن جایگزینی روشهای ارتباطی غیر استاندارد کاغذی و یا از طریق تلکس در سطح بین الملل با یک روش استاندارد شده جهانی بود.

      از دیگر اجزاء بانكداری الكترونیك ایران می توان به دستگاههای خودپرداز، شعب مكانیزه، كارتهای هوشمند، تلفن بانك و فاكس بانك و غیره اشاره نمود.

مزایای بانکداری الکترونیکی

تغییر نگرش بعضی از مدیران


قبل از اجرای هرگونه عملیاتی در مورد بانکداری الکترونیکی بایستی نوع نگرش مدیران را تغییر داد.چرا که موفقیت هر سازمان،مؤسسه،شرکت،وزارتخانه و هر کشور مرهون تلاش های مدیران موفق آن می باشد.پس قبل از مهیا نمودن فناوری و ابزارآلات بانکداری الکترونیکی بایستی نوع نگرش مدیران اقتدارمدار را تغییر داد که یکی از عوامل مثبت این امر به حذف انتصابات صنفی،قومی و قبیله ای منجر خواهد شد.اگر تغییر در نگرش و تفکر مدیران حاصل نگردد،سیستم بانکی هرگز به اهداف از پیش تعیین شده خود نخواهید رسید.

استفاده از ابزارهای الکترونیکی پیشرفته

برای الکترونیکی شدن بانکداری حرکت های خوبی صورت گرفته که این حرکت ها شامل سیستم هایی مانند:کارت اعتباری، حساب های الکترونیکی،حساب ها و معاملات ارزی بین المللی، معاملات سلف، معاملات سوآپ و انجام عملیات سوئیفت، اعتبارات اسنادی بین المللی به روش پرداخت یوزانس داخلی، عادی، فاینانس، ری فاینانس می باشد.

 POSکارت هوشمند

در این سیستم مشتری می تواند مبالغی در حساب سپرده کوتاه مدت،قرض الحسنه یا هر دو حساب داشته باشد.مشتری با واریز وجه در حساب کوتاه مدت خود سود دریافت می کند و در حساب قرض الحسنه نیز از امتیاز قرعه کشی بانک برخوردار می شود.با انتخاب هر یک از موارد فوق پس از واریز وجه در یکی از شعبه های بانک ملی،سپه،ملت،تجارت،صادرات،حداقل پس از یک هفته کارتی به نام مشتری با رمز محرمانه برای وی ارسال می شود.تفاوت این کارت با عابر کارت در این است که در کارت هوشمند فقط می توان طی ساعات کار بانک وجه دریافت و پرداخت کرد،ولی با عابر بانک مشتری می تواند در هنگام تعطیلی بانک نیز دریافت و پرداخت وجه را انجام دهد.

تلفن بانک

تمامی بانک ها جهت ارائه خدمات بهتر به مشتریان خود اقدامات مهمی را از طریق تلفن بانک انجام داده اند.مشتری پس از افتتاح حساب می تواند از مسئولان شعبه،کد یا رمز ورود به تلفن بانک را تقاضا کند.پس از ارائه رمز از طرف مسئولان شعبه،دارنده حساب می تواند در هر زمان از ساعات روز از طریق تلفن گویا آخرین مانده حساب و گردش عملیات بدهکار و بستانکار خود را از طریق نمابر یا تلفن دریافت کند.
گروهی معتقدند که تلفن بانک موجودی یک روز قبل را به مشتریان خود ارائه N می دهد.در صورت صحت موضوع،مسئولان وقت در سیستم بانکی باید تلاش کنند تا معضل عنوان شده را در اسرع وقت رفع نمایند.

یکسان سازی نرخ های بانکی
تعیین نرخ های متفاوت در سیستم بانکی عاملی کاهنده برای اجرای عملیات بانکی مناسب است.جهان الکترونیکی همواره در حال تحول سریع کالا،خدمات و تکنولوژی است تا بتواند نیازهای انسان را براورده نماید.یکی از این نیازها کاهش هزینه است.

 

ويژگي هاي بانكداري الكترونيك

            

       استقرار بانكداری الكترونیك یكی از مسایل مهمی است كه امروز از ضروریات صنعت نوین بانكداری به حساب می‌آید. گسترش این روند برای بانك‌ها هم یك تهدید است و هم یك فرصت. بانك‌هایی كه در ارائه همگانی این گونه خدمات با شكست مواجه شوند در معرض خطر از دست دادن تعداد زیادی از مشتریان خود قرار خواهند گرفت و بانك‌هایی كه با سرعت به‌سوی ارائه و ارتقا خدمات برخط (Online) می‌روند فرصت آن را خواهند داشت كه مشتریان بیشتری جذب كنند، مناطق جغرافیایی وسیع‌تری را تحت پوشش قرار دهند و اعتبار خود را در رابطه با مشتریان افزایش دهند.

 در بانك‌های پیشرو در خدمات بانكداری الكترونیك، كانال‌های مختلف بانكداری بـــا هم تلفیق و سیستم‌های جزیره‌ای یكپارچه می‌شود. پس، مدیریت اطلاعات و مدیریت ارتباط با مشتریان بهبود می‌یابد و رضایت مشتریان، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و تولید درآمد بیشتر برای بانك‌ها را به همراه خواهد داشت. اما قبل از اینكه اقدام به ایجاد و پیاده‌سازی سیستم بــــانكداری الكترونیك شود، باید امكان‌پذیر بودن استقرار آن در شبكه بانكی مورد ارزیابی قرار گیرد، یعنی اطمینان داشته باشیم كه پروژه در محیط‌های فنی، اقتصادی و مالی و نیروی انسانی می‌تواند فعالیت كند.

     امكان‌پذیری فنی در رابطه با دردسترس بودن سخت‌افزارها، نرم‌افزارها و آگاهی از چگونگی توسعه سیستم بانكداری الكترونیك برای جوابگویی نیاز كاربران است. پیاده‌سازی بانكداری الكترونیك در كشورهایی مانند كشور ما مستلزم وجود كلیه زمینه‌های فرهنگی و اقتصادی، سیاسی، تكنولوژیك و حتی آموزش به عنوان پیش نیاز می‌باشد. درحالی كه ضرورتاً كلیه خدمات نیز باید متناسب با ساختار سنتی و مدرن جامعه قانونی شوند تا سرمایه‌گذاری بر روی ایجاد این امكانات را توجیه نمایند و امكان موفقیت را افزایش دهد.

به منظور بررسی این پیش نیازها امكان‌سنجی ایجاد بانكداری الكترونیك از لحاظ فنی، اقتصادی و نیروی انسانی با كمك نیروهای متخصص در حوزه‌های فناوری اطلاعات در كنار كارشناسان اقتصادی و بانكی اقتصادی ضروری می‌باشد. از سوی دیگر تردیدی نیست كه یكی از ضروریات ورود به بازارهای جهانی و عضویت در سازمان‌هایی نظیر سازمان تجارت جهانی، داشتن نظام بانكی كارآمدی است كه بتواند با دقت، سرعت و با تكنولوژی هم سطح با بانك‌های پیشرفته دنیا به این بازارها وارد شود و زمینه تجارت كارآمد را برای تولیدكنندگان و مصرف‌كنندگان داخلی فراهم سازد در كشورهای پیشرفته دنیا مذاكرات بین خریدار و فروشنده، سفارش خرید، تهیه بیمه‌نامه، انتقال پول به صورت الكترونیك و حمل و نقل كالا براساس درخواست‌های الكترونیك است. در این راستا تهیه زیرساخت‌های فنی موردنیاز بانكداری الكترونیك از اركان اصلی و لازمه تحقق این امر می‌باشد.

 

‌مشكلات خدمات بانکداری الکترونیک  

پيش از انجام هرگونه تراکنش برخط يا ارسال اطلاعات شخصي مطمئن شويد که نقل و انتقال وجوه      رمزنگاري شده است.(به نکته اشاره شده در مورد پروتکل SSL توجه فرماييد)
مطمئن شويد که شما در وب سايت معتبري هستيد. جاعلان الکترونيکي، وب سايت هايي با نام هاي مشابه و ظاهر گول زننده براي دريافت اطلاعات شخصي افراد راه اندازي مي کنند.

   در صورت امکان از گذرواژه هاي هوشمند که ترکيبي از حروف، اعداد و نشان ها هستند براي بالابردن امنيت کار استفاده نماييد و در بازه هاي زماني مشخصي نسبت به تغيير اين گذرواژه ها اقدام نماييد. گذرواژه يا شماره شناسايي خود را در اختيار هيچکس قرار ندهيد و از انتخاب گذرواژه هايي همچون شماره شناسنامه، اسم خود يا نزديکانتان و… که با سادگي قابل حدس زدن مي باشند خود داري کنيد.

   اعلاميه ها و هشدارهاي مربوط به کارتهاي اعتباري و بدهي بانک خود را مرتب بررسي کنيد و اطلاعات مربوط به تراکنش هاي بانکي خود را کنترل کنيد. بر اين اساس مي توانيد صورت هاي مالي خود را با اطلاعات ارائه شده از سوي بانک مقايسه کنيد و تفاوت هاي احتمالي را مشخص سازيد.

     خطاها و مشکلات احتمالي را گزارش دهيد.

   از نرم افزارهاي ضدويروس به روز استفاده کنيد. از فايل هاي اصلي اطلاعات رايانه خود نسخه هاي پشتيبان تهيه نماييد.

     پس از اتمام کار بانکي خود در اينترنت رايانه را به حال خود رها نکنيد يا فقط به بستن صفحه مرورگر خود اکتفا نکنيد حتماً با استفاده از دکمه خروج از سيستم از سايت خارج شويد.

   هنگام کار در بانک اينترنتي خود از ساير مرورگر ها استفاده نکنيد.

    هيچگاه اطلاعات شخصي خود را مانند کارت اعتباري يا شماره تامين اجتماعي خود را بدون آگاهي از اينکه چه کسي آنها را دريافت مي دارد، چرا آنها به اين اطلاعات نياز دارند و چه برنامه اي براي استفاده از اين اطلاعات دارند فاش نسازيد.

   فايل هايي که توسط افراد يا سايت های ناشناس ارسال مي شوند را بر روي رايانه خود بارگذاري نکنيد و بر روي لينک هاي ارسالي آنها کليک ننماييد. گاهي وقت ها اين کار باعث ورود ويروس ها يا ويروس هاي شبه نرم افزار به رايانه شما مي شود که باعث حذف يا تغيير اطلاعات رايانه شما مي شود.
قوانيني وجود دارد که از مشتريان در مقابل تراکنش هاي غيرمجاز حمايت مي کند نظير تراکنش هايي که در بانکهاي اينترنتي يا دستگاه هاي خودپرداز صورت مي گيرد. با رعايت نکته هاي ذکر شده در بالا مي توانيد از خود در برابر دام هاي بالقوه اي که بر سر راهتان وجود خواهد داشت حفاظت کنيد و مطمئن شويد که تجربه اي بسيار امن و لذت بخش را از کار با يک بانک اينترنتي به دست خواهيد آورد.

 کشور ایران با توجه به پتانسیل های بالای اقتصادی و صنعتی می تواند با توجه و توسعه به زیر ساخت های تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیک ضمن همسو شدن با کشورهای پیشرو در این صنعت با کاستن از هزینه تولید وخدمات بانکی موجب صرفه جوئی میلیاردها ریال شود.اقدامات اخیر  در گسترش خطوط دیتا و استفاده از خدمات موبایل که به تازگی مورد توجه بانک ها قرار گرفته است هرچند محدود،ولی تاثیر به سزائی در کاهش ترافیک،آلودگی هوا و…دارد.بر اساس مطالعات اخیر استفاده از موبایل برای پرداخت قبوض،آب و برق و… به جای حضور فیزیکی در بانک ها سالانه بیش از دویست میلیارد تومان صرفه جویی مالی نصیب مردم خواهد کرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *