مقیاس ملی گرایی مصرفی (CETSCALE) (شیمپ و شارما، 1987)

این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر، روایی و پایایی و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.

هدف: ارزیابی میزان ملی گرایی در مصرف کنندگان

تعداد سوال: 9

شیوه نمره گذاری: دارد

تفسیر نتایج: دارد

منبع: دارد

نوع فایل: word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت فقط 3900 تومان

خرید فایل

در تحقيقات بازاريابي بين‎الملل دربارة نگرش مصرف‎كنندگان به محصولات داخلي و خارجي و نحوه تصميم‎گيري آنها در مورد خريد، دو ديدگاه وجود دارد: يكي الگوي منطقي پردازش اطلاعات  مي باشد كه بيان مي‎كند مصرف كنندگان محصول مورد نياز خود را طي يك فرايند عقلايي و تحت تأثير مؤلفه‎هاي شناختي ارزيابي و انتخاب مي‎كند ديگر الگوي عاطفي پردازش اطلاعات  است كه بيانگر انتخاب مصرف‎كنندگان تحت تأثيرعوامل عاطفي نيز قرار دارد. در زمينه انتخاب بين محصولات داخلي و خارجي، عوامل شناختي مي‎تواند شامل كيفيت، قيمت، ميزان دسترسي، خدمات پس از فروش و يا موجود بودن قطعات يدكي محصولات داخلي باشد كه سبب گرايش به محصولات داخلي مي شود. اما عواملي مانند مخالفت هنجاري و اخلاقي با خريد محصولات خارجي به دليل حس علاقه و وفاداري به ميهن، از دسته عوامل عاطفي مي باشند كه ممكن است باعث ترجيح محصولات داخلي به خارجي شوند.

گرايش به مصرف كالاي داخلي كه اولين بار با عنوان “ملي‎گرايي مصرفي ” به وسيله شيمپ، و شارما مطرح شد، مي‎تواند عوامل شناختي را نيز تحت تأثير خود قرار دهد. به عبارت ديگر باعث شود، مصرف‎كنندگان ملي‎گرا محصولات داخلي را از لحاظ جنبه‎هاي شناختي مطلوب‎تر از محصولات خارجي ارزيابي كنند و در مقايسه با مصرف‎كنندگان فاقد احساسات ملي‎گرايانه به خريد بيشتر محصولات داخلي روي آورند.

شارما و ديگران، ملي‎گرايي مصرفي را به عنوان حوزه تخصصي از ملي‎گرايي، براي مطالعه”رفتار مصرف كننده با كاركردهاي بازاريابي” تدوين كردند. ملي‎گرايي مصرفي به عنوان تنها شكل اقتصادي ملي‎گرايي در نظر گرفته شده است كه احساسات مصرف كنندگان درباره نادرست بودن و در واقع غيراخلاقي بودن خريد محصولات خارجي را بيان مي‎كند.

در كشور ما، حمايت از توليد و مصرف كالاهاي داخلي همواره در اولويت سياست‎گذاري‎هاي اقتصادي و بازرگاني قرار داشته است و يكي از شيوه‎هاي معمول در زمينه تشويق مصرف كالاهاي داخلي، بهره‎گيري و تهييج احساسات وطن‎پرستانه و سوق دادن اين احساسات به مصرف كالاهاي داخلي مي‎باشد. اما علي‎رغم تأكيد زياد بر نقش احساسات ملي‎گرايانه در مصرف كالاهاي داخلي و ظاهراً برنامه‎ريزي‎ها و تبليغات انجام شده در اين زمينه بر اساس شواهد و قراين غير علمي بوده است. اين در حالي است كه در بسياري از كشورها تحقيقات زيادي در زمينه نقش احساسات ملي گرايانه در خريد و مصرف محصولات داخلي، پيامدهاي مستقيم و غير مستقيم و سنجش اين گرايشات به صورت كمي و علمي انجام پذيرفته است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *