مقیاس خودكارآمدی غربالگری سرطان دهانه رحم (فرناندز و همکاران، 2009)

این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر، و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.

هدف: ارزیابی خودكارآمدى غربالگرى سرطان دهانه رحم از ابعاد مختلف (اطمينان به كنترل موانع محسوس، اطمينان به پيروى از دستور العمل اجرا، اطمينان به كنترل موانع نامحسوس)

تعداد سوال: 8

تعداد بعد: 3

شیوه نمره گذاری: دارد

تفسیر نتایج: دارد

روایی و پایایی: دارد

منبع: دارد

نوع فایل: Word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: فقط 5500 تومان

خرید فایل

مقیاس خودكارآمدی غربالگری سرطان دهانه رحم (فرناندز و همکاران، 2009)

توجه: هر گونه کپی برداری از این فایل (با توجه به تاریخ انتشار) تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

غربالگری سرطان دهانه رحم چیست؟

دهانه رحم قسمت پایینی رحم است  و به داخل واژن باز می شود  سرطان دهانه رحم زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های طبیعی در دهانه رحم به سلول‌های غیرطبیعی تبدیل می‌شوند و خارج از کنترل رشد می‌کنند. دو نوع اصلی سرطان دهانه رحم وجود دارد، “کارسینوم سلول سنگفرشی” و “آدنوکارسینوم”.

آزمایش های غربالگری، می توانند سرطان دهانه رحم و پیش سرطان را در مراحل اولیه که قابل درمان هستند پیدا کنند و بنابراین ممکن است تعداد افرادی که به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند و همچنین تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری کاهش یابد.

غربالگری سرطان دهانه رحم | اتومی دستگاه تناسلی زنان

انواع مختلفی از تست های غربالگری سرطان دهانه رحم وجود دارد:

  1. آزمایش پاپانیکولائو یا “پاپ” (گاهی اوقات “پاپ اسمیر” نامیده می شود)
  2. آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی یا “HPV”.
  3. ترکیبی از هر دو تست انجام شده با هم، به نام “آزمایش مشترک”

در این درس سعی کردیم؛ توصیه ها و فرآیند غربالگری سرطان دهانه رحم را مورد بحث قرار دهیم. 

عوامل خطر سرطان دهانه رحم

مهمترین عامل خطر برای سرطان دهانه رحم، عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. بیش از 100 نوع مختلف HPV وجود دارد. با این حال، اکثر انواع HPV باعث سرطان نمی شوند. حداقل 80 درصد از زنان در طول زندگی خود در معرض ویروس HPV قرار دارند. در بیشتر مواقع، سیستم ایمنی بدن قبل از آسیب رساندن به ویروس، از شر آن خلاص می شود.

محققان انواع مختلف HPV را با خطر بالا یا پایین برای ایجاد سرطان دهانه رحم برچسب گذاری کرده اند.

  1. انواع HPV کم خطر – دو نوع HPV کم خطر، 6 و 11، می توانند باعث ایجاد زگیل تناسلی شوند. اینها کم خطر در نظر گرفته می شوند زیرا به ندرت باعث سرطان دهانه رحم می شوند.
  2. انواع HPV پرخطر – انواع پرخطر HPV ممکن است در برخی افراد باعث سرطان دهانه رحم شود. انواع پرخطر HPV می توانند انواع دیگر سرطان را نیز ایجاد کنند.

اگرچه اکثر افرادی که به انواع پرخطر HPV آلوده می‌شوند به سرطان مبتلا نمی‌شوند، افرادی که تست HPV پرخطر در طول زمان (معمولاً دو سال یا بیشتر) مثبت می‌شوند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند. اگرچه تقریباً 14 نوع HPV پرخطر شناسایی شده است، اما پرخطرترین نوع HPV نوع 16 و 18 است. این دو مسئول بیشتر سرطان های مرتبط با HPV هستند 

HPV از طریق تماس مستقیم پوست به پوست دستگاه تناسلی، از جمله مقاربت واژینال، رابطه جنسی دهانی، رابطه مقعدی و سایر انواع تماس جنسی منتقل می شود. می‌تواند بدون توجه به جنسیت یا هویت جنسیتی که در تولد شما یا شریک زندگی شما تعیین شده است، منتشر شود. از آنجایی که HPV از طریق تماس جنسی منتقل می شود، داشتن چندین شریک جنسی با افزایش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم همراه است. کاندوم ها فقط محافظت نسبی را ارائه می دهند، زیرا تمام پوست ناحیه تناسلی را نمی پوشانند. آلوده شدن به HPV با دست زدن به یک جسم مانند صندلی توالت امکان پذیر نیست.

اکثر افرادی که به HPV آلوده هستند هیچ علامت یا علامتی ندارند. اکثر عفونت های HPV موقتی هستند و در عرض دو سال برطرف می شوند. هنگامی که ویروس بیش از دو سال باقی بماند (در 10 تا 20 درصد موارد)، احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم یا پیش سرطان وجود دارد. با این حال، معمولا سال ها طول می کشد تا عفونت HPV باعث سرطان دهانه رحم شود.

مواردی که خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد شامل سیگار کشیدن و داشتن یک بیماری پزشکی (یا مصرف دارویی) است که سیستم ایمنی را تضعیف می کند. اگر سیگار می کشید، می توانید خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم (و همچنین سایر مشکلات) را با ترک سیگار کاهش دهید.

واکسنی (واکسن گارداسیل) برای کمک به جلوگیری از عفونت با برخی از انواع پرخطر HPV برای همه کودکان 11 تا 12 ساله توصیه می شود، اما می توان آن را در سن 9 سالگی تزریق کرد. واکسیناسیون Catch-up «واکسن جبرانی» برای همه افراد تا 26 سال که هنوز آن را دریافت نکرده اند توصیه می شود، اما تا سن 45 سالگی قابل تزریق است.

واکسن گارداسیل | درس درمون

تست های غربالگری سرطان دهانه رحم

آزمایش های غربالگری سرطان دهانه رحم را می توان در هر زمانی از چرخه قاعدگی انجام داد. با این حال، برخی از پزشکان و متخصصان ممکن است به شما پیشنهاد کنند که غربالگری سرطان دهانه رحم خود را در زمانی که انتظار قاعدگی خود را ندارید، برنامه ریزی کنید.

غربالگری سرطان دهانه رحم را می توان با استفاده از چندین آزمایش مختلف انجام داد.

تست پاپ :

تست پاپ (که گاهی “پاپ اسمیر” نامیده می شود) روشی برای بررسی سلول های دهانه رحم است. اصطلاح دیگر برای تست پاپ، «سیتولوژی دهانه رحم» است.

برای تست پاپ، پزشک معاینه لگن را با استفاده از دستگاهی به نام اسپکولوم برای باز کردن واژن انجام می دهد. سپس از یک برس یا کاردک کوچک برای جمع آوری سلول ها از دهانه رحم استفاده می کنند. این ممکن است ناراحت کننده باشد اما معمولاً دردناک نیست. سلول ها به ظرف حاوی مایع نگهدارنده اضافه می شوند یا برای بررسی روی یک لام شیشه ای آغشته می شوند.

تست HPV :

مانند تست پاپ، تست ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در طول معاینه لگن انجام می شود و با استفاده از یک برس کوچک برای جمع آوری نمونه از دهانه رحم استفاده می شود. تست های HPV انواع مختلف HPV را بررسی نمی کنند. آنها فقط برای سویه های HPV که با سرطان دهانه رحم مرتبط هستند آزمایش می کنند. یک نتیجه مثبت نشان می دهد که یک یا چند مورد از این سویه ها پیدا شده است. گاهی اوقات، آزمایشگاه به طور خاص گزارش می دهد که شما یکی از دو نوع پرخطر HPV را دارید که به نام های HPV 16 و HPV 18 شناخته می شوند.

مهم است به خاطر داشته باشید که اکثر افرادی که نتیجه HPV مثبت دارند به سرطان مبتلا نمی شوند.

تست ترکیبی 

این شامل انجام آزمایش پاپ و HPV به طور همزمان است.

چه کسانی و چه زمانی باید از نظر سرطان دهانه رحم غربالگری شوند؟

توصیه‌های غربالگری فقط برای افرادی با دهانه رحم که تمام آزمایشات طبیعی را در گذشته انجام داده‌اند، علائم غیرطبیعی ندارند و دارای سیستم ایمنی طبیعی هستند، اعمال می‌شود. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند از دستورالعمل های غربالگری متفاوتی پیروی می کنند. افرادی که سابقه نتایج غیرطبیعی دارند یا علائم غیرطبیعی دارند نیز از دستورالعمل های غربالگری معمول پیروی نمی کنند. در این مواقع، آزمایش به جای غربالگری، “نظارت” نامیده می شود.

سرطان دهانه رحم در افراد جوان بسیار نادر است. در افراد سالم، غربالگری قبل از 21 سالگی صرف نظر از فعالیت جنسی توصیه نمی شود. خطر بالای نتایج “مثبت کاذب” وجود دارد زیرا بسیاری از عفونت های ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در این گروه سنی موقتی هستند و منجر به سرطان نمی شوند. در برخی موارد، نتایج مثبت کاذب می‌تواند منجر به اقدامات غیرضروری شود که می‌تواند باعث مشکلاتی در بارداری‌های آینده شود. دستورالعمل‌های ویژه‌ای برای افراد جوان‌تر از ۲۱ سال که دارای نقص ایمنی هستند (سیستم ایمنی ضعیف‌تر از نرمال دارند) وجود دارد.

سن ۲۱ تا ۲۹ سال:

سن دقیق شروع غربالگری سرطان دهانه رحم و روش ترجیحی برای استفاده، کاملاً مشخص نیست و توصیه های گروه های متخصص متفاوت است. هدف این است که غربالگری را در نقطه‌ای شروع کنیم که احتمالاً مزایای غربالگری بیشتر از خطرات آن باشد.

در ایالات متحده:

  1. اکثر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی، غربالگری را در سن 21 سالگی با آزمایش پاپ، هر سه سال یکبار آغاز می کنند. این بر اساس توصیه های کارگروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده (USPSTF) است. (به «آزمایش پاپ» در بالا مراجعه کنید.)
  2. برخی از ارائه دهندگان، غربالگری را در سن 25 سالگی با آزمایش فقط HPV (یعنی آزمایش HPV اولیه) هر پنج سال یک بار، بر اساس راهنمایی انجمن سرطان آمریکا (ACS) آغاز می کنند. با این حال، نوع خاصی از آزمایش HPV مورد نیاز برای این غربالگری همیشه در دسترس نیست. (به “تست HPV” در بالا مراجعه کنید.)

هر فردی که دهانه رحم در این گروه سنی دارد، بدون در نظر گرفتن هویت جنسی یا گرایش جنسی، باید غربالگری شود. حتی اگر در حال حاضر از نظر جنسی فعال نیستید یا هرگز مقاربت واژینال نداشته اید، باید غربالگری شوید. HPV می تواند از طریق انواع دیگر تماس جنسی حتی بدون مقاربت نیز سرایت کند. 

حتی اگر واکسن HPV را دریافت کرده اید، باز هم باید از نظر سرطان دهانه رحم غربالگری شوید.

سن ۳۰ تا ۶۵:

کارشناسان توصیه می کنند که غربالگری منظم را تا سن ۶۵ سالگی برای افرادی که تمام نتایج طبیعی دارند ادامه دهند. این را می توان با:

  1. تست فقط HPV (که به آن آزمایش HPV اولیه نیز گفته می شود) هر پنج سال یکبار 
  2. تست مشترک (هم تست پاپ و هم تست HPV) هر پنج سال یکبار 
  3. یک آزمایش پاپ هر سه سال یکبار 

بعد از سن ۶۵ سالگی:

اکثر متخصصان احساس می کنند که بسیاری از افراد می توانند غربالگری سرطان دهانه رحم را بعد از ۶۵ سالگی متوقف کنند، اگرچه این به عوامل خطر آنها بستگی دارد. با این حال، برخی از پزشکان به ارائه غربالگری تا سن ۷۴ سالگی برای افراد سالم ادامه می دهند.

به عنوان مثال، اگر هر یک از موارد زیر را دارید، ممکن است لازم باشد غربالگری سرطان دهانه رحم را پس از سن ۶۵ سالگی ادامه دهید:

  1. تا به حال تست پاپ غیر طبیعی، تست HPV غیرطبیعی، یا درمان سرطان یا سلول های پیش سرطانی دهانه رحم، واژن، فرج یا مقعد انجام داده اید.
  2. غربالگری قبلی کافی نداشته اید یا سابقه غربالگری ناشناخته ای دارید.
  3. عفونت HIV یا بیماری دیگری دارید که سیستم ایمنی را سرکوب می کند.
  4. شما در دوران بارداری در معرض دی اتیل استیل‌بسترول (DES) قرار گرفتید – DES دارویی است که قبل از سال 1981 به بسیاری از افراد برای جلوگیری از عوارض بارداری داده می‌شد. زنانی که در دوران بارداری در معرض خطر قرار گرفتند، خطر ابتلا به برخی از مشکلات سلامتی از جمله سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهند.

اگر ۶۵ سال یا بیشتر دارید و هیچ یک از عوامل خطر فوق را ندارید، بسیاری از کارشناسان در ایالات متحده احساس می کنند که می توانید غربالگری سرطان دهانه رحم را متوقف کنید اگر:

●شما در گذشته تمام آزمایشات غربالگری عادی را به طور منظم انجام داده اید و

●حداقل سه آزمایش پاپ اسمیر طبیعی پشت سر هم یا دو آزمایش همزمان طبیعی (آزمایش پاپ ترکیبی و HPV) در 10 سال گذشته انجام داده اید که آخرین آزمایش در 5 سال گذشته انجام شده است.

بعد از هیسترکتومی – اگر هیسترکتومی (برداشتن رحم و گاهی اوقات دهانه رحم با جراحی) انجام داده اید، نیازی به غربالگری سرطان دهانه رحم ندارید، مگر اینکه هر یک از شرایط زیر در مورد شما صدق کند:

  1.  در هیسترکتومی دهانه رحم شما را خارج نشده است (به این عمل هیسترکتومی “زیر توتال” نیز گفته می شود). اگر مطمئن نیستید که دهانه رحم شما در طول هیسترکتومی برداشته شده است، پزشک شما می تواند شما را برای تعیین این مورد معاینه کند.
  2.  هیسترکتومی شما به دلیل سرطان دهانه رحم یا پیش سرطان (“دیسپلازی”) انجام شده است یا سابقه تست پاپ یا HPV غیرطبیعی دارید که نیاز به غربالگری بالاتر از سن 65 سالگی دارد.
  3. شما در دوران بارداری مادرتان در معرض DES قرار گرفته اید.

نتایج تست غربالگری

تست پاپ:

اگر تست پاپ به عنوان بخشی از غربالگری سرطان دهانه رحم انجام شده باشد، نتایج آزمایش پاپ چند هفته پس از مراجعه شما در دسترس خواهد بود. نتایج آزمایش پاپ ممکن است به صورت زیر گزارش شود:

  1. منفی – تست پاپ که هیچ سلول غیرطبیعی، پیش سرطانی یا سرطانی ندارد، برای ضایعات داخل اپیتلیال یا بدخیمی منفی نشان داده می شود.
  2. نتایج غیر طبیعی – سلول های دهانه رحم ممکن است به دلایل مختلفی غیر طبیعی به نظر برسند. به عنوان مثال، ممکن است عفونت دهانه رحم داشته باشید یا ممکن است ناحیه پیش سرطانی یا حتی سرطان دهانه رحم داشته باشید.

تست HPV:

اگر آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به عنوان بخشی از غربالگری سرطان دهانه رحم انجام شده باشد، نتایج چند هفته پس از مراجعه شما در دسترس خواهد بود. نتایج ممکن است به صورت زیر گزارش شود:

  1. منفی – هیچ گونه پرخطر HPV وجود ندارد.
  2. مثبت – سویه های پرخطر HPV وجود دارد. برخی از آزمایشگاه‌ها مشخص می‌کنند که آیا انواع پرخطر HPV (HPV 16 یا HPV 18) وجود دارد یا خیر. (به «عوامل خطر سرطان دهانه رحم» در بالا مراجعه کنید.)

تست پیگیری (Follow-up testing):

اگر نتایج تست پاپ یا HPV غیرطبیعی باشد، ممکن است نیاز به تست برای پیگیری وضعیت خود داشته باشید.

بهترین استراتژی به عوامل فردی بستگی دارد.

سازمان های زیر نیز اطلاعات بهداشتی قابل اعتمادی را ارائه می دهند:

●کتابخانه ملی پزشکی (+)

●انجمن آمریکایی کولپوسکوپی و آسیب شناسی دهانه رحم (+)

●انجمن سرطان آمریکا (+)

●مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (+)

●انجمن سلامت جنسی آمریکا (+)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.