پرسشنامه استاندارد تصویر برند (وظیفه دوست و حریری، 1391)

این پرسشنامه از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر،و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.

هدف: ارزیابی تصویر برند در ذهن مصرف کنندگان از ابعاد مختلف (تصویر کارکردی، تصویر موثر، اعتبار)

تعداد سوال: 8

تعداد بعد: 3

شیوه نمره گذاری: دارد

روایی و پایایی: دارد

منبع: دارد

نوع فایل: word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: فقط 1800 تومان

خرید فایل

پرسشنامه استاندارد تصویر برند

تصویر برند چیست؟ مولفه‌ی مهم که باید بدانید

تا به‌حال به تصویر و ذهنیتی که از یک برند یا نام تجاری در ذ‌هن‌تان مانده فکر کرده‌اید؟ چه چیزهایی از تصویر یک برند برای شما مهم‌تر و جذاب‌تر بوده که در ذهن‌تان ماندگار شده؟ اصلا تصویر برند به چه معناست؟ تصویر برند به زبان ساده و راحت یعنی نحوه تفکر و ادراک مشتریان از یک برند تجاری. درک مشتریان از برند براساس تعامل و تجربه با برند امکان‌پذیر می‌شود. هر شرکت و مجموعه‌ای در تلاش است یک تصویر قوی برای برند خود داشته باشد، چرا که این تصویر بخش مهمی از کار و تجارت آن‌ها را به عهده می‌گیرد. تصویری که از برند تداعی می شود و اهمیت آن بر هر تجارت و کسب‌وکاری بحثی مهم است که بسیاری از شرکت‌ها بیشتر زمان، تلاش و منابع خود را صرف ساختن آن می‌کنند تا هویتی مستقل خلق کنند. برای آشنایی با تصویر برند و مولفه‌های تاثیرگذار آن تا پایان این مطلب همراه ما در پرمون طرح بمانید.

مولفه های مهم تصویر برند

اهمیت تصویر برند

از اهمیت برند پیش از این برای شما گفتیم؛ درواقع هنگامی که مصرف‌کنندگان یک محصول یا خدمات را خریداری می‌کنند، فقط صاحب یک محصول از شما نمی‌شوند. آن‌ها در واقعی بخشی از برند شما را خریداری می‌کنند. تصویر کسب و کار شما باید دقیقا همان چیزی را که می‌خواهید بگویید، بیان کند. به همین دلیل است که طراحی تصویر برند شما بسیار مهم است.

تصویر خوب از برند شما دارای مزایای زیر است:

  • جذب مشتریان جدید
  • معرفی و عرضه آسان‌تر محصولات جدید
  • اعتماد و حفظ هرچه بیشتر مشتریان
  • ارتباط بهتر با مشتری در تجارت

شرکتی با تصویر نامناسب از برند خود ممکن است تمام تلاش‌هایش برای بیشتر دیده شدن و حتی ورود یک محصول جدید با همین برند، نافرجام بماند. چرا که رکن اصلی یک تجارت را به خوبی برای خود پرورش نداده است و از تصویر برند قوی برخوردار نیست.

تصویر برند درواقع محتوای برند است؛ ایجاد نمی‌شود بلکه به‌طور خودکار شکل می‌گیرد. این تصویر شامل جذابیت محصولات، سهولت استفاده، کارایی، شهرت و ارزش کلی محصول است. تصویر مثبت برند باعث افزایش حسن نیت و ارزش برند یک سازمان می‌شود.

مولفه‌های تصویر برند

ایده اصلی تصویر نام تجاری به این علت مطرح شده که خریدارن تنها محصول شما را خریداری نمی‌کنند، بلکه تصویر مرتبط با آن محصول و خدمات را هم خریداری می‌کنند. تصویر برند باید مثبت، بی‌نظیر و سریع باشد. تصاویر برند را می‌توان با استفاده از ارتباطات تجاری مانند تبلیغات، بسته‌بندی و سایر ابزارهای تبلیغاتی تقویت کرد. در این‌جا برای شما ده عنصر اصلی از مولفه‌های تصویر برند آورده شده که تاثیر بسیاری در رشد و شناخته شدن مارک‌ها و برند‌ها دارند.

این لیست فراتر از نام تجاری یا لوگو است و حواس را هم شامل می‌شود؛ چیزهایی از قبیل طعم و بو. همچنین از مثال‌های تجاری واقعی برای ملموس‌تر شدن اهمیت این موضوع هم استفاده کرده‌ایم. این لیست را تا انتها بخوانید تا متوجه‌ شوید چگونه از این عناصر برای ایجاد هویت قوی استفاده می‌شود.

  1. نام برند: کلمه یا کلماتی که برای شناسایی شرکت، محصول، خدمات یا مفهوم آن استفاده می‌شود. ممکن است انتخاب یک نام تجاری آسان به نظر برسد، اما یافتن و استفاده از یک نام تجاری نمادین که در تصویر برند نیز موثر باشد، کار سختی است. حتما نام‌هایApple ،Coca Cola و BMW به گوش‌تان خورده است. این کلمات امروز بخشی از درک زبان روزمره ما هستند. از آن‌جا که امروز شهرت تجاری این مارک‌های افسانه‌ای بسیار زیاد است، مصرف‌کنندگان حاضرند برای همین کلمات ساده، میلیون‌ها دلار بپردازند.
  2. لوگو: به عبارت ساده‌، لوگو علامت تجاری بصری است که برند شما را مشخص می‌کند. به‌طور مثال وقتی رایانه‌ای را با یک سیب روشن در پشت صفحه آن می‌بینید‌، می‌توانید نام تجاری را بدون هیچ کلمه‌ای بشناسید.
  3. تگ‌لاین: در اصل، تگ‌لاین‌هایی مانند «فقط آن را انجام دهید.» برای نایک یا «بدون آن خانه را ترک نکنید.» برای American Express کمک می‌کند تا به سرعت موفقیت تجاری به‌یاد‌ماندنی را بیان کند.
  4. شکل: شکل و فیزیک برند، مانند شکل متمایز بطری Coca-Cola نیز می‌توانند به عنوان یک عنصر هویت برند استفاده شوند. این شکل برای همیشه در ذهن مخاطبان ثبت می‌شود.
  5. گرافیک: گرافیک همچنین می‌تواند در یک ثانیه توجه را به خود جلب کند. الگوی Louis Vuitton باعث می‌شود تا چمدان‌های آن‌ها به طور منحصربه‌فرد قابل شناسایی باشد. این اتفاق برای Burberry هم می‌افتد، ما دیدن الگوهای گرافیکی ویژه‌ آن خیلی سریع نام برند را تشخی می‌دهیم.
  6. رنگ: Owens-Corning تنها مارک عایق فایبرگلاس است که به رنگ صورتی شناخته و در ذهن مشتریان ماندگار شده است.
  7. صدا: صدا یا یک نت خاص نیز می‌تواند در شکل‌گیری هویت یک برند کمک کند. هنگامی که یک نام تجاری ذکر شده است، ممکن است نا خودآگاه یک صدای ذهنی که یادآور آن برند است در ذهن شما تداعی شود.
  8. حرکت: یکی دیگر از عناصر نام تجاری حرکت است. لامبورگینی با حرکت صعودی درهای اتومبیل خود را به بازار عرضه کرده است. اپل انقلابی در تعامل صفحه نمایش ایجاد کرد – یعنی حرکت دو انگشت در حال حرکت به سمت یکدیگر که به کاربران امکان می‌دهد تصاویر را بر روی آیفون‌ها و آی‌پد‌ها بزرگ کنند.
  9. بو: بوی برند هم به هویت کلی برند می‌افزاید. به‌عنوان مثال بوهایی مانند گل رز یاس تداعی‌گر عطر شماره 5 Chanel میشود و به عنوان تصویر برند Chanel در ذهن‌ها ماندگار می‌شود و به هویت تجاری این برند ارزش می‌دهد.
  10. مزه: این مورد بیشتر شامل حال برند‎‌های تجاری غذایی می‌شود. برای مثال طرفداران متعصب پپسی یا کوکا می‌گویند به‌راحتی می‌توانند تفاوت این دو طعم را بفهمند.

نتیجه‌گیری

برندها می‌توانند از جهات مختلفی ارائه شوند و فراتر از یک نام به پیش بروند. سعی کنید همه حواس را درگیر کنید و تجربه برند تجاری غنی‌تر و به‌یاد‌ماندنی‌تر برای مشتریان خود ایجاد کنید. این همان چیزی‌ست که می‌تواند شما را همه رقبا متمایز کند و حسی ویژه بین برند و مشتری ایجاد کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.