این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر، روایی و پایایی و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.
هدف: ارزیابی سطح نگرش دانشجویان دندانپزشکی از دندانپزشکی مبتنی بر شواهد
تعداد سوال: 12
شیوه نمره گذاری: دارد
تفسیر نتایج: دارد
منبع: دارد
نوع فایل: Word 2007
همین الان دانلود کنید
قیمت: فقط 1900 تومان
امروزه نظريه حفظ سلامتي بر اساس شواهد (evidence – based) بيشتر از قبل در دندانپزشكي مطرح شده است اما اكثر اوقات غير از آنچه كه هست تعريف شده است.
واژه evidence – based)) اولينبار در مقاله David saqcket و همكارانش در ژورنال پزشكي انگلستان (British Medical) (BMJ 1996;312:71-2) به كار رفت و به اينگونه تعريف شد: استفاده آگاهانه، روشن و عاقلانه از بهترين مدارك موجود در دسترس براي تصميمگيري در مورد مراقبت از تكتك بيماران واژه بهترين مدارك در دسترس (Curve-t) لغت مناسبي است زيرا دلالت ميكند كه بهترين مدارك در دسترس بايد با پيشرفت يافتههاي تحقيقاتي، تغيير كند. تا حدي كه آنچه حتي ده سال قبل در دانشكدههاي دندانپزشكي يا بهداشت دنداني بهترين مدرك در دسترس بوده در بعضي جنبههاي امروزه ديگر صحيح نيست. مثالهاي زيادي وجود دارد مثل سيستم جديد ادهزيو، نسلهاي جديدتر كامپوزيتها، درمانهاي غيرجراحي پريودنتال، استفاده مواد با روشهاي خاص خودشان كه حاصل استفاده بهتر از نتايج تحقيق بوده است، و غيره.
جامعهي دندانپزشكي آمريكا نظريه EBD را اينگونه تعريف كرده است:
راهي است براي رسيدن به مراقبتهاي بهداشتي و سلامت دهان كه نياز به تكميل آگاهانه ارزيابيهاي سيستماتيك شواهد علمي كلينيكي مربوط به وضعيت دهاني و پزشكي بيمار و تاريخچه او و همچنين تجربه كلينيكي دندانپزشك و نيازهاي درماني و سليقهي بيمار دارد.
اجزاء EBD
EBD، 5 جزء دارد و اين فرضيه بر اين اساس است كه براي انجام يك تحقيق علمي با بهترين مدارك در دسترس، فرد بايد قادر به تفسير سناريوي كلينيكي باشد آنرا به واژههاي مناسب ترجمه كند و سپس بهترين مدرك را با ارزيابي دقيق كيفيت مدرك ثبت شده پيدا كند.
5 جز شامل موارد زير هستند.
1 ـ تبديل يك مشكل كلينيكي به يك پرسش
مثلاً: بيمار جديدي با يك شكايت اصلي به شما مراجعه ميكند و خواستار عقيده فرد دومي در مورد لزوم جراحي پريودنتال ميباشد. او شنيده است كه بيماري پريودنتال ممكن است باعث بيماري قلبي شود و از شما ميپرسد: آيا من واقعاً نياز به جراحي دارم يا اينكه ميتوانم فقط با جرمگيري مانع بيماري قلبي شوم؟ يك روش ساده براي تبديل وضعيت كلينيكي به فرمت قابل بحث و تحقيق. به كار بردن ساختار PICO است كه خلاصه:
Problem , Intervention , Comparison , outcome است. بنابراين با استفاده از PICO فرد بايد فرمت سازمان يافته (منظم) در مورد مثال مذكور اقدام كند:
ـ چگونه بايد «مشكل» دنداني را شرح دهم؟ (Problem)
«در افراد با بيماري پريودنتال …»
ـ چه «درماني» را در نظر بگيرم؟ (Intervention)
«جراحي پريودنتال ميتواند…»
ـ «راه ديگر» مهم كه ميتوان در نظر گرفت چيست؟ (Comparison)
«در مقايسه با درمان غير جراحي …»
«نتيجه» دلخواه چيست؟ (Outcome)
«ريسك بيماري قلبي عروقي را كاهش ميدهد؟» (كاهش خطر بيماري قلبي ـ عروقي؟)
2 ـ بررسي و جستجوي مؤثر بهترين مدارك
براي اين قسمت فرد بايد اطلاعات مناسب به كار برده و فيلترهايي براي دستيابي به بهترين مدارك، جستجو كند. براي اين منظور، فرد بايد تصميم بگيرد كه چه نوع اطلاعاتي را بررسي كند. رايجترين مخزن اطلاعات Medline است (از طريق بسياري مسيرهاي اينترنتي مثل www.pubmed.gov در دسترس است.) اما مخازن اختصاصيتري هم مثل Psychlit براي تحقيقات روتاري وCancer Lit در مورد مقالات كنسر و يا NHSEED در مورد ارزيابيهاي اقتصادي وجود دارد.
واژه فيلتر به استراتژي فشرده كردن هزاران هزار مقاله به مجموعهاي محدود از مقالات مربوطه اشاره ميكند. فيلتر كردن ميتواند بر اساس موضوعات انسان، يا مقالات با زبان انگليسي يا دوره زماني خاص (دههي خاصي از تحقيقات) و غيره باشد. در مثال فوق در جستجوي بهترين مدارك ـ تعداد مقالات زير يافت شد:
ـ 26816 مقاله كه شامل واژه«بيماري پريودنتال» بودند.
ـ 3823 مقاله كه حاوي واژه «جراحي پريودنتال» بودند.
ـ 120 مقاله كه واژهي «درمان غير جراحي» را داشتند.
ـ 689005 مقاله كه داراي واژهي «بيماري قلبي عروقي» بودند.
شخصاً، خواندن بيش از 700000 مقاله نه توصيه ميشود و نه ضروري است. فقط با استفاده از (عنوان) «انسان (human) و زبان «انگليسي» به عنوان فيلتراسيون، 18 مقاله به دست آمد كه ارتباط (يا عدم ارتباط) بين بيماري پريودنتال و بيماري قلبي عروقي را بحث ميكرد.
3 ـ ارزيابي دقيق مدارك
حال بايد 18 مقاله به طور دقيق خوانده و ارزيابي شود يعني اينكه براي اين قسمت، بايد فرد قادر به ارزيابي سطح مقاله، روش تحقيق طرح مطالعه، آناليزهاي آماري و نتايج ثبت شده باشد. بايد توجه كرد كه تنها چاپ يك مقاله در يك ژورنال معتبر يا ساير ژورنالها، بدين معني «نيست» كه طرح مطالعه، روشهاي تحقيق، آناليز آماري و يا نتايج آن مناسب باشند. سؤالات كلينيكي خاص با مركزيت بيمار بايد به بهترين نحو پاسخ داده شوند در صورتيكه از طريق طرحهاي تحقيقاتي خاص مثل RandomizedControl Trials (آزمايشهاي كنترل تصادفي) در موارد مداخلات درماني يا مطالعات گروه cohort براي پاسخ به سؤالات در مورد پروگنوز استفاده شده باشد بايد اساس و پايه علمي قوي داشته باشند مهارت ارزيابي دقيق مدارك با گذشت زمان و با بررسي مناسب و علمي افراد ماهر به دست ميآيد.
درمثال ما، 11 مطالعه ارتباط بين دو پارامتر را نشان دادند و 7 مطالعه ارتباطي بين بيماري پريودنتال و قلبي عروقي نشان ندادند.
اين اختلافات به علت استفاده از روشهاي مختلف تحقيق، آناليزهاي آماري در تفسير اطلاعات، مراحل جمعآوري اطلاعات، معيارهاي دخالت دادن و يا حذف كردن ريسك فاكتورها در مطالعه و يا فقدان اين پارامترها و غيره بود.
4 ـ كاربرد نتايج در شرايط كلينيكي
در اين زمان، اگر كيفيت يافتههاي تحقيق به دقت براي سناريوي كلينيكي ارزيابي شود، به نظر ميرسد كه ارتباطي بين بيماري پريودنتال و بيماري قلبي عروقي وجود ندارد. يا بطور اختصاصيتر همانطور كه دكتر Philip Hujoel (دانشگاه واشينكتون) در 2000 توصيف كرد. مداركي وجود ندارد كه هر درمان دندانپزشكي بر روي بيماري قلبي كرونري مزمن اثر مثبتي دارد. حتي ممكن است ارتباطي بين پريودنتيت و اين بيماري وجود نداشته باشد. آناليزهاي ما پيشنهاد ميكند كه ارتباط يا وجود ندارد يا آنقدر كم است كه مشكل با مدارك قانع كننده مطرح شود.
5 ـ ارزيابي مراحل كاربرد و نتايج
مانند هر روش درماني، علم خوب و مراقبت مناسب از بيمار بايد پس از انجام ارزيابي شود بعضي درمانها يا مراقبتهاي پيشگيري را ميتوان مدت كوتاهي پس از انجام آن ارزيابي كرد و گاهي ارزيابي بايد مدتها بعد از درمان انجام شود. با اين حال، ارزيابي نتايج يك جز مسئولانه و مناسب از EBD ميباشد.