پرسشنامه بررسی تأثیر اهمال کاری سازمانی بر مشتری گرایی به واسطه عملکرد سازمانی

این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر، و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.

هدف: بررسی تأثیر اهمال کاری سازمانی بر مشتری گرایی به واسطه عملکرد سازمانی (اهمال کاری شغلی، مشتری گرایی، عملکرد سازمانی)

تعداد سوال: 24

تعداد بعد: 3

شیوه نمره گذاری: دارد

تفسیر نتایج: دارد

منبع: محقق ساخته (سفارش)

نوع فایل: word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: 24000 تومان

خرید فایل

پرسشنامه بررسی تأثیر اهمال کاری سازمانی بر مشتری گرایی به واسطه عملکرد سازمانی

دلایل اصلی اهمال کاری چیست؟

اهمال کاری یکی از مهمترین عوامل عدم موفقیت ما انسان هاست و عوامل مختلفی می تواند باعث بروز اهمال کاری بشود، در این مطلب تصمیم داریم برخی از مهم ترین عوامل اهمال کاری را با هم مرور کنیم:


1- عوامل درونی اهمال کاری:

این عوامل، درون افراد وجود دارد و کنترل آن ها توسط خود فرد است و خود فرد می تواند با اراده و برنامه ریزی لازم این موارد و این مشکلات را حذف کند و یا خود را بهبود دهد. در ادامه برخی از مهمترین عوامل درونی را مرور می کنیم:


نبود انگیزه:

انگیزه یکی از مهمترین عوامل پیشرفت و انجام دادن کارها و به پایان رساندن آن هاست. انگیزه یکی از مهمترین پارامترهایی است که یک انسان را می تواند با کمک آن، به راحتی و به سرعت به مقصد و اهداف اصلی خود برسد. عدم وجود انگیزه و فقدان آن می تواند، یکی از دلایل بروز اهمال کاری باشد و فردی که انگیزه کافی برای انجام کارهای خود نداشته باشد. مطمئناً در به تعویق انداختن کارها تعلل نمی کند. مطمئناً یکی از راه های دور بودن از اهمال کاری، می تواند ایجاد انگیزه در فرد باشد. این انگیزه می تواند توسط خود فرد و به واسطه تعیین اهداف و رسالت های فرد ایجاد شود و یا می تواند توسط سازمان تعیین گردد. اهداف سازمانی می تواند به کارکنان انگیزه انجام کارها را بدهد، البته به شرطی که کارکنان زمانی که به این اهداف دست پیدا می کنند تحصیل شوند و مورد تشویق قرار گیرند.

 اهمال کاری


انسجام فکری:

زمانی که یک فرد انسجام و تمرکز فکری کافی بر روی کاری نداشته باشد، نمی تواند کار را به خوبی انجام دهد، در این مواقع به واسطه عدم تمرکز، اولین گزینه ای که به ذهن خطور می کند، تعلل در انجام کارهاست. توصیه می شود همواره تمرکز کافی بر روی یک کار داشته باشید، تا بتوانید آن کار را سریع و به موقع به پایان برسانیم این گونه یعنی زمانی که بر روی یک کار تمرکز دارید، احتمالأ اهمال کاری و تعلل در انجام کارها به مراتب کاهش پیدا می‌کند(ویدئویی کوتاه از مدیریت زمان)

کمال طلبی:

یکی از آفات موفقیت و یکی از عوامل موثر در اهمال کاری و به تعویق انداختن کارها کمال گرایی است. کمال گرایی را نوعی بیماری می دانند که افراد بسیاری به آن مبتلا هستند.  فرد کمال گرا دوست دارد زمانی کارش را شروع کند و آن را انجام بدهد، که تمام عوامل و تمام موارد مورد نیازش در حد مطلوب آماده باشد و نکته مهم اینجاست که خیلی اوقات ابزارها و نیازهایی که برای انجام شروع یک کار باید باشد، به حد مطلوب ایجاد نمی شود. توصیه این است که، زمانی که می خواهید کاری را شروع کنید، اقدام به انجام آن کار بکنید و به مرور زمان ابزارها و نیازهای خودتان را تکمیل کرده و آن ها را بهبود دهید.

گفتگوی منفی با خود:

خیلی از افراد با خودشان مدام صحبت‌های منفی می کنند و انرژی منفی به خودشان می دهند.  این افراد معمولاً دم از یاس و ناامیدی می زنند و می گویند من نمی توانم این کار را انجام بدهم.  این تفکر یک تفکر خطرناک در مسیر موفقیت است. افرادی که این تفکر را دارند به خاطر این که مدام با خودشان به این موضوع فکر می کنند که توان انجام این کار را ندارند معمولا دست به تعلل و به تعویق انداختن کارها می کنند و افراد اهمال کاری هستند.

ترس از شکست:

برخی هم به واسطه ترسی که از شکست دارند، کارهایشان را شروع می کنند. این افراد برای اینکه با ترس خودشان مواجه نشوند، بهترین گزینه را اهمال کاری می زنند. آن ها کارهایشان را به تعویق می اندازند که مبادا در انجام کارشان شکست بخورند و این شکست باعث سرخوردگی آن ها شود. خیلی اوقات این ترس را باید در رفتار دیگران بخصوص افراد بالادست مانند مدیران جستجو کرد. زمانی که مدیری به واسطه کار اشتباه پرسنلش او را شدید توبیخ می کند و یا او در مقابل همکارانش مورد سرزنش قرار می دهد، باعث می شود این فرد دیگر جرات انجام کاری را نداشته باشد.

 

2- عوامل بیرونی:

دسته دوم از عواملی که باعث اهمال کاری و تعلل در کارها می شود، عوامل بیرونی است. معمولاً افراد بر روی عوامل بیرونی  کنترل چندانی ندارند و نمی توانند آن ها را به خوبی کنترل کنند. این عوامل بیشتر به سازمان ها بستگی دارد و مدیران می توانند با تصمیم گیری های صحیح شرایطی را به وجود آورند، که میزان اهمال کاری به حداقل ممکن کاهش یابد. برخی از این موارد را در ادامه مرور می کنیم:

بزرگ بودن کار:

برخی از کارها و پروژه ها که به فرد داده می‌ شود آنقدر بزرگ هستند که واهمه و ترس ایجاد می‌کنند و این واهمه باعث می شود فرد در  انجام آن کار تعلل کند.  اگر مدیران سازمان ها بتوانند کار ها را مطابق توانایی فرد تعریف کنند و به افراد ارائه کنند مطمئنا افراد می‌توانند در زمان مناسب آن کار را به اتمام برساند.

این مطلب را هم بخوانید: اهمیت مدیریت زمان

پیچیدگی کار:

مطمئنا شما هم تجربه انجام کارهای پیچیده را دارید، کارهایی که در سازمان با پیچیدگی مواجه هستند، معمولاً در زمان مقرر و مطابق برنامه پیش نمی روند. ماهیت این کارها تعلل پذیری آن هاست و افراد به سختی می توانند آن ها را انجام بدهد.

 دلایل اهمال کاری
عدم شفافیت در شرح وظایف و دستورالعمل ها:

زمانی که شرح وظایف و دستورالعمل ها به خوبی به افراد منتقل نشود، آن ها نمی توانند کارشان را هم به خوبی انجام بدهند. این موضوع می تواند یکی از عوامل بسیار مهم ایجاد اهمال کاری و تعلل کارها در سازمان‌ها باشد. سازمان ها اگر می خواهند در این مورد میزان اهمال کاری افراد را به کمترین میزان ممکن کاهش بدهند، باید دستورالعمل ها و شرح وظایف دقیق و کاملاً ملموس برای کارکنان ایشان تهیه کنند.

ضعف مدیریت:

مورد دیگری که مورد دیگری که می تواند  باعث اهمال کاری در سازمان ها شود ضعف مدیریت است، مدیری که نتواند کارکنان خودش را کنترل کند و نتواند از آن ها کار بخواهد خود سببی برای تعلل در کارها و اهمال کاری است.  مدیران باید بتوانند به کارکنان خودشان برنامه بدهند و این برنامه ها را در زمان مقرر از آن ها بخواهند. مدیری که اقتدار لازم برای این کار را نداشته باشد باعث می شود کارکنان کنند به سادگی از زیر بار انجام کارها فرار کنید.

مطمئناً عوامل بسیار زیادی وجود دارد که باعث اهمال کاری در افراد و سازمان‌ها می‌شود اما موارد گفته شده می تواند مسیر دوری از اهمال کاری را به ما نشان بدهد. به جرات می توان گفت اگر افراد و مدیران به همین موارد دقت کنند و همین موارد را در کار خودشان و سازمان خودشان پیاده سازی بکنند و به آن ها اهمیت بدهند، به احتمال فراوان می توانند میزان قابل توجهی از اهمال کاری خودشان و کارکنان سازمان نشان دهد.

در کنار این موارد توجه به مدیریت زمان و یادگیری اصول آن نیز می تواند در دوری از اهمال کاری موثر باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.