پرسشنامه بررسی رابطه افسردگی جنسی زنان با تجاوز جنسی زناشویی

این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر، و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.

هدف: بررسی رابطه افسردگی جنسی زنان با تجاوز جنسی زناشویی

تعداد سوال: 20

تعداد بعد: 2

شیوه نمره گذاری: دارد

منبع: محقق ساخته (سفارش)

نوع فایل: word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: فقط 26000 تومان

خرید فایل

پرسشنامه بررسی رابطه افسردگی جنسی زنان با تجاوز جنسی زناشویی

همه افراد در دوره‌ای از زندگی ممکن است افسردگی را تجربه کنند. افسردگی بر جوانب مختلف زندگی تأثیر گذاشته و حتی می‌تواند در زندگی مشترک اختلال ایجاد کند. یکی از انواع این اختلال ها، افسردگی جنسی است که به بی ‌میلی فرد نسبت به برقراری رابطه جنسی منجر می‌شود. 

تعریف افسردگی

افسردگی یک اختلال روانی است که با احساس غم، بی‌هدفی، کلافگی، ناامیدی، پوچی و… همراه است. شدت افسردگی در افراد مختلف یکسان نیست. همچنین ریشه آن هم در افراد می تواند متفاوت باشد. تقریباً همه ما ممکن است در برهه‌ای از زندگی افسردگی را تجربه کنیم اما در برخی این دوره طولانی و حتی ممکن است مادام‌العمر شود. زندگی افراد افسرده مختل شده و این اختلال بر جنبه‌های مختلف زندگی آن‌ها تأثیر منفی خواهد داشت.

واکنش افراد به افسردگی می تواند متفاوت باشد. برخی دچار افت تحصیلی می‌شوند، گروهی دیگر غذا نمی‌خورند، برخی دیگر انجام کارهای روزمره خود را به تاخیر می‌اندازند. گروهی دیگر در ارتباط با خانواده، به ویژه همسر خود دچار مشکل می‌شوند. ممکن است با همسر خود صحبت نکنند. و حتی حوصله وقت گذراندن با او را هم نداشته باشند. افسردگی می‌تواند زندگی جنسی فرد را هم دچار مشکل کند، اما استفاده از داروهای ضد افسردگی ممکن است افسردگی جنسی را تشدید کند.

افسردگی جنسی

دلایل افسردگی جنسی

مهم ترین پایه استحکام زندگی زناشویی برقراری صحیح و سالم رابطه جنسی بین زن و شوهر است. بی میلی جنسی ناشی از افسردگی نه تنها میزان رضایت جنسی فرد را کاهش می دهد بلکه با تاثیر منفی بر اعتماد به نفس و احساسات شریک زندگی، می تواند او را هم غمگین و افسرده کند. اما برای رسیدن به درمان مناسب لازم است ابتدا علل افسردگی جنسی بررسی شود. این اختلال می‌تواند ریشه مشابهی با افسردگی داشته و از نتایج آن باشد. عوامل زیر می‌توانند این مورد را تشدید کند:

  • دوران قاعدگی
  • پس از زایمان
  • در دوره یائسگی و بعد از آن
  • مشکلات خانوادگی
  • اعتماد به نفس پایین
  • شرایط مالی نامناسب
  • استرس زیاد
  • افزایش سن
  • اختلال هورمونی
  • مشکلات شغلی

راه حل افسردگی جنسی

با توجه به عواملی که در بالا به عنوان دلایل بروز افسردگی جنسی به آن ها اشاره شد، راه حل های مختلفی به وسیله کارشناسان ارائه شده است. این راه حل ها شامل تحرک بدنی بیشتر ، تغذیه مناسب و در صورت لزوم اقدامات روان درمانی و مشاوره است. در ادامه به بررسی این راهکارها می پردازیم.

۱– ورزش کنید

ورزش کردن موجب شادابی ذهن شده و آن را از درگیری‌های بیهوده رها می کند. ورزش باعث بالا رفتن ضربان قلب و افزایش گردش خون در بدن می شود.  فعالیت بدنی روزانه در درمان افسردگی جنسی بسیار موثر است. ورزش به عنوان یکی از اصلی‌ترین راه‌های مقابله با افسردگی و اضطراب انرژی منفی را دور می کند. اگر برنامه منظمی برای ورزش داشته باشید، بعد از مدتی متوجه تأثیر شگفت انگیز آن می‌شوید. ورزش به عنوان مهم‌ترین داروی ضدافسردگی با حفظ سلامت بدن کمک می کند روان آرامی داشته باشید. همچنین داروهای ضدافسردگی بر روی بدن با تأثیرات جانبی از جمله چاقی همراه است. با ورزش کردن در مدت مصرف آنها می‌توانید اثرات آن ها را بر ظاهر خود به حداقل برسانید.

۲– تغذیه مناسب

تغذیه مناسب کمک می‌کند احساس بی‌حالی و خستگی نکنید. نباید پرخوری کنید بلکه به اندازه مناسب غذا بخورید. پرخوری و پر کردن شکم بر رابطه جنسی تأثیر منفی گذاشته و به جای کسب انرژی از غذا، شما را خسته تر و بی‌حوصله‌تر می کند. از طرف دیگر برخی افراد در دوران افسردگی جنسی، نمی‌توانند غذا بخورند. این مساله را حتماً با پزشک در میان بگذارید. همچنین کم خوری انرژی کافی برای بدن برای انجام فعالیت‌های روزانه را تامین نمی‌کند و این خود بی‌حوصلگی‌ ناشی از افسردگی را تشدید می کند. توصیه می شود به مشاور تغذیه مراجعه کرده و با او در مورد افسردگی و عادت های غذایی در این دوران مشورت کنید.

درمان افسردگی جنسی

۳– دوری از استرس

یکی از عوامل بروز افسردگی جنسی، اضطراب و استرس شدید و مضمن است که بر کیفیت رابطه تاثیر مخربی دارد. برای کنترل استرس، تغذیه مناسب و ورزش را فراموش نکنید. در صورت نیاز می توانید از یک مشاور هم برای درمان یا کنترل اضطراب کمک بگیرید. به یاد داشته باشید که استرس تأثیرات منفی زیادی بر بدن دارد و فرد را به مرور زمان بیمار می کند. ریشه بسیاری از بیماری‌های قلبی، سردردها و… به استرس‌های طولانی‌ بر می گردد. تحمل استرس به مدت طولانی به راحتی می‌تواند باعث افسردگی جنسی شود.

4– با همسرخود وقت بگذرانید

تنها کسی که تحت تأثیر افسردگی جنسی شما قرار دارد، همسر شما است. در صورتیکه احساس افسردگی می‌کنید باید او را مطلع کنید تا در جریان شرایط شما باشد و برای درمان به شما کمک کند. همچنین لازم است مانع از شکل گیری این احساس در او شوید که مشکلی دارد که منجربه بی میلی جنسی شما شده است. با او بیشتر صحبت کنید. بیشتر ابراز عشق و محبت کنید. از وقت گذراندن با او هنگام تماشای تلویزیون یا غذا خوردن لذت ببرید. عشق به انسان انگیزه زندگی می دهد.

6– از مشاور کمک بگیرید

صحبت کردن با مشاور در مواجهه با انواع بیماری های روانی از جمله افسردگی جنسی می تواند بسیار کارگشا باشد. همان طور که برای بیماری‌هایی جسمی به پزشک مراجعه می‌کنیم، برای درمان افسردگی هم باید به متخصص روانشناسی و مشاور رجوع کنیم. روانشناسان و مشاوران کمک می‌کنند تا بهتر با این اختلالات کنار آمده و آن را درمان یا کنترل کنیم. برای درمان افسردگی جنسی بهتر است به سکس‌تراپیست مراجعه شود، زیرا تخصص این افراد در زمینه مشکلات جنسی است.

جمع‌بندی

یکی از مهم‌ترین اختلالاتی که می‌تواند زندگی زناشویی زوجین شدیدا تحت تاثیر قرار دهد، افسردگی جنسی است. این اختلال اگرچه به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود اما قابل درمان یا کنترل است. ورزش منظم، تغذیه مناسب و وقت گذراندن با همسر از جمله راهکارهای کاهش علایم افسردگی جنسی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.