پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر ترجیحات مصرف کننده در انتخاب برند

این پرسشنامه از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر،و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.

هدف: بررسی عوامل موثر بر ترجیحات مصرف کننده در انتخاب برند (عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی، عوامل فردی، عوامل روانی)

تعداد سوال: 28

تعداد بعد: 4

شیوه نمره گذاری: دارد

تفسیر نتایج: دارد

منبع: محقق ساخته (سفارش)

نوع فایل: word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: 24000 تومان

خرید فایل

پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر ترجیحات مصرف کننده در انتخاب برند

نادیده­گرفتن جنبه‌های محلی برندها می‌تواند باعث از دست­رفتن سهم بازار شود (کریج و دوگلاس[2]، 1996). برای مثال یک نگرش ساده و قوی مثل «این کالا را بخرید، این امریکایی است» باعث واکنش منفی مصرف‌کننده می‌شود. همچنین، برندهای جهانی به دلیل اختلاف فرهنگی بین کشورها، اقتصاد و ادراک مصرف‌کننده در مقایسه با برندهای رقیب به جذب تمام بازار قادر نیستند. درحقیقت، برندهای محلی که بر نیازهای محلی منطبق می‌باشند؛ رقیبان اصلی برندهای جهانیِ شناخته­شده هستند (دونکان و رمپراساد[3]، 1995).

تحلیل علل ترجیح محصول خارجی به محصول مشابه داخلی کمک می‌کند تا مشکلات شناخته­تر شوند و راه­حل مناسبی برای آنها اندیشیده شود. با رفع مشکلات، می‌توان نظر مصرف‌کننده را به مصرف محصولات داخلی جلب کرد و ضمن حمایت از تولید داخلی، فروش و تولید آنها را ارتقا بخشید. بدیهی است ارتقای فروش محصولات داخلی، موجب رشد اقتصادی کشور خواهد شد.

 حقیقی و حسین­زاده (1388)، با مقیاس CETSCALE، دیواندری و همکاران (1387)، با روش تئوری داده ­بنیاد و حیدرزاده و همکاران (1388)، با روش تحلیل شکاف، رفتار مصرف­ کننده را بررسی و تحلیل کرده ­اند. همچنین در بررسی رفتار مصرف ­کننده از روش­های آماری و الگوهای اقتصادسنجی برای الگوهای حل مسئله استفاده ‌شده ­است (1388)، اما این رویکردها بیش از حد ساده هستند و ویژگی‌های جامع‌نگری، تعامل، بازخورد و قدرت توضیح معانی را دربرندارند.

مدل­های رفتار مصرف­کننده، بیشتر رویکرد جزءگرایانه دارند و توان ارائه یک دیدگاه کلی درخصوص رفتارهای مصرف­ کنندگان را ندارند. همچنین این مدل­ها نمی­توانند رفتارهای مصرف­کنندگان را در شبکه­ های اجتماعی که در آن باهم در تعامل هستند، تبین کنند. افزون­براین، مدل­های مرسوم، تصویر ایستایی را از رفتار مصرف­کنندگان ارائه می­دهند. درحالی­که این رفتارها، پویا و متغیر با شرایط زمانه می­باشند. پویایی­شناسی سیستم و شبیه­سازی عامل­بنیان، دو روش مناسب برای مدل­سازی مسائل پیچیده هستند. هرچند محققانی چون ژائو و ژانگ[4] (2014) با روش پویایی­شناسی سیستم، رفتار مصرف­کننده را بررسی کرده­اند؛ اما به نظر می­رسد تعدد متغیرها و تعاملات زیاد بین آنها، مدل­سازی رفتار مصرف­کننده را با استفاده از پویایی­شناسی سیستم، با مشکل مواجهه می­کند. بنابراین، به­کارگیری روش عامل­بنیان به­دلیل اینکه نیاز به متغیرها و تخمین توابع را مرتفع می­سازد، برای مدل­سازی رفتار مصرف­کننده در شرایط پیچیده گزینة مناسبی خواهد بود. پژوهش­ های اسچرامن و همکاران[5] (2010)، ژانگ[6] (2007) و بن سعید و همکاران[7] (2001) تأییدی بر این موضوع است. باتوجه به موضوع گفته­شده، هدف مقالة حاضر مدل­سازی ترجیج مشتریان در خرید کالاهای داخلی یا خارجی با به کارگیری شبیه­ سازی عامل­بنیان می­باشد.

 

ادبیات نظری

در یک تعریف جامع می‌توان گفت که رفتار مصرف‌کننده یعنی تصمیم نهایی او با توجه به اکتساب، مصرف و رهایی از کالاها، خدمات، زمان و نظرات بخش‌های مختلف تصمیم‌گیری در یک دورة زمانی است (سید جوادین و اسفیدانی، 1391).

رفتار مصرف‌کننده تحت تأثیر عوامل اجتماعی قرارمی‌گیرد. این عوامل اجتماعی از گروه‌های کوچک، افراد خانواده و جایگاه و نقش اجتماعی مصرف‌کننده تشکیل می‌شوند. این عوامل بر واکنش‌های مصرف‌کننده شدیداً تأثیر می‌گذارند.هر فرد با افراد دیگر در ارتباط است و گروه‌های کوچک زیادی بر رفتار فرد تأثیر می‌گذارند، ولی گروه‌های مرجع، مستقیم یا غیرمستقیم برای نقاط مقایسه یا ارجاع در شکل­دادن به رفتار یا نگرش فرد تأثیرگذار هستند. اغلب مردم نیز تحت تأثیر گروه‌های مرجعی هستند که عضو آنها نیستند (کاتلر، 1391). معمولاً مشتریان در درون شبکه­ای از ارتباطات و از راه تبلیغات دهان­به­دهان بر رفتار مصرفی یکدیگر تاثیر می­گذارند. مشتریانی که تجربه خرید نداشته یا درک کاملی از ویژگی­های خاص محصول یا خدمت نداشته­اند، معمولاً برای کسب اطلاعات، به تبلیغات دهان­به­دهان وابسته هستند (دهدشتی، عقیلی، 1394). این ارتباطات می­تواند در قالب یک شبکه توصیف شود. یک شبکة تصادفی برای ساختار شبکه‌های دنیای واقعی نمایش­دهندة خوبی نیست. واقع‌بینانه‌تر آن است که از مدل‌هایی استفاده شود که در آن هر مصرف‌کننده، مصرف‌کننده‌های دیگری را می‌شناسد، بنابراین مدل شبکة اجتماعی پیوست ترجیحی[8] (باراباسی و آلبرت، 1999)، مدلی مناسب برای توضیح چنین وضعیتی است. شبکة پیوست ترجیحی، شبکه­ای است که در آن عامل­های جدید (مصرف­کننده)، با اتصال به عامل­های قدیمی که بیشترین ارتباط را با هم دارند، شبکه را توسعه می­دهند. اگر بشود به این اهداف دست یافت، به درک و شناخت رفتار مصرف‌کننده می­توان دست یافت و می‌توان رفتارها را دقیق بررسی کرد (حیدرزاده و همکاران، 1388).

 

مدل‌های رفتار مصرف‌کننده

در طول دهه‌های گذشته، چندین مدل برای تحلیل رفتار مصرف­کننده ارائه شده است. این مدل‌ها به­طورکلی برای ارائه چشم‌اندازی کلی از اتخاذ تصمیم خرید، در نظر گرفته شده‌اند. در مدل رفتار خرید هوارد-شث[9] (1969)، چگونگی تبدیل داده­های خاصی در پاسخ به محرک­های بازاریابی به محرک­هایی نظیر خرید و یا پاسخ­های رفتاری دیگر از راه یادگیری تبیین شده­است. مدل رفتار خرید انگل – کولاک –بلاک ول (2005)، اساساً طرحی برای سازماندهی ساختار دانش رفتار مصرف‌کننده به کار گرفته می‌شود. مدل دنیس برگرفته از نظریة رفتار عقلایی می‌باشد. دنیس با یک مدل اولیه که برگرفته از نظریة رفتار عقلایی می‌باشد، با افزودن چندعامل دیگر، مدل را در بررسی رفتار مصرف‌کنندة الکترونیکی ارائه کرده است (دنیس [10]و همکاران، 2009).

مدل نیکوزیا[11] (1966) بر ارتباط بین شرکت و مصرف‌کننده بالقوه‌اش تمرکز دارد. به­طورکلی، شرکت از راه پیام‌های بازاریابی و تبلیغات با مصرف‌کنندگان ارتباط برقرار می‌کنند. در عوض مصرف‌کنندگان نیز با پاسخ‌های خریدشان به شرکت گره می­خورند.

جاگر و جانسن[12] (1999) مدلی به نام کانسیومت[13] را توسعه داده‌اند. این مدل از رفتار انسان با تمرکز بر رفتار مصرف‌کننده است و به شیوه‌ای جالب، بسیاری از نظریه‌های پیشین روا­ن­شناسی مانند نظریه‌هایی در مورد نیازهای انسان، فرایندهای انگیزشی، تئوری مقایسة اجتماعی، نظریة یادگیری اجتماعی، تئوری عمل مستدل و غیره را ترکیب می‌کند.

بن سعید و همکاران (2001) یک مدل مصرف‌کننده را که در یک پروژة شبیه‌سازی به نام مکعب[14] (مشتریان شبیه‌ساز رفتار) استفاده شده معرفی کرده­اند. مدل مکعب اهداف زیر را فراهم می‌کند: 1) شبیه‌سازی نگرش رفتاری (BA[15]) مصرف‌کنندگان،2) اثرات اقدامات مصرف ناشی از این نگرش، 3) اثرات معطوف به گذشته از این اعمال در خود مصرف‌کنندگان و 4) واکنش با نام تجاری به تحولات بازار و اثرات معطوف به گذشته آنان در نگرش رفتاری فردی. مدل مکعب مفاهیم اصلی از آثار نظری قبلی در رفتار مصرف‌کننده مانند درگیری مصرف‌کننده، انتشار نوآوری و رهبران افکار را پوشش می‌دهد (ژانگ، 2007).

بِت­من[16] (1979) در مدل خود مصرف‌کننده را دارای ظرفیت محدود برای پردازش اطلاعات توصیف می‌کند. او معتقد است که مصرف‌کنندگان به‌ندرت گزینه‌های پیچیده در تصمیم‌گیری را تجزیه‌وتحلیل می­کنند و راهکارهای بسیار ساده را اعمال می‌کنند.

مدل ویلکی[17] (1994) فرایند رفتار مصرف‌کننده را فرایندی سه­ مرحله‌ای که در هریک از مراحل مصرف‌کننده فعالیت‌های خاصی را انجام می‌دهد، در نظر می‌گیرد. این مدل بر مبنای مفاهیم مرتبط با فرایند تصمیم‌گیری خرید شکل گرفته است.

مدل محرک– واکنش (کاتلر 1391) از چهار بخش محرک‌های بازاریابی، محرک‌های کلان، جعبة سیاه خریدار و واکنش‌های خریدار تشکیل شده ­است. جعبة سیاه، خود از دو قسمت تشکیل شده­است؛ قسمت اول خصوصیات فردی خریدار است که بر روی درک و واکنش او نسبت به محرک تأثیر دارد و قسمت دوم فرایند تصمیم­گیری خریدار است که بر روی رفتار او تأثیر دارد. این مدل با توجه به جامعیت و کاربرد زیاد، در مقایسه با سایر مدل­های رفتار مصرف­کننده مبنای رفتار عامل های مصرف ­کننده قرار گرفته ­است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.