آموزش سریع نکات کاربردی ورد در نگارش پایان نامه (بخش اول)

نرم افزار ورد (word) از مجموعه نرم افزار های مایکروسافت آفیس است و یکی از بهترین  و پر کاربرد ترین نرم افزارهای واژه پرداز در نگارش پایان نامه است.

چرا این نرم افزار پر کاربرد است؟ خب شما اگر دانش آموز باشید برای نگارش تحقیقات دانش آموزی، اگر دانشجو باشید براینگارش پایان نامه و تحقیقات خود، اگر استاد دانشگاه باشید برای نگارش مقالات خود و یا به عنوان یک استاد راهنما باید بتوانید دانشجو ها را در نگارش پایان نامه های خود راهنمایی کنید، و حتی اگر کارمند یک اداره باشید یکی از مهارت های شما باید کار با نرم افزار ورد باشد، حتی اگر یک معلم باشید و یا حتی یک مغازه دار و یا یک فرد عادی، اهمیتی ندارد، چون گستره کاربرد این نرم افزار بسیار وسیع و شامل همه افراد می شود.

ما در اینجا 35 نکته کاربردی ورد را در پنج پست برای شما گرد آوری کرده ایم که می تواند حداقل نیازهای شما در نگارش پایان نامه ها و مقالات را بر طرف کند.

خب در اولین پست 8 نکته کاربردی ورد را با هم یاد می گیریم.


نکته 1: تنظیمات راست چین و چپ چین و Justify کردن در ورد

قبل از شروع به نگارش پایان نامه، اول باید فایل word را تنظیم کنیم تا از مشکلات چپ چین و راست چین شدن متن راحت شوید. برای اینکار، در بالای صفحه، در منوی Home گزینه Justify را می زنیم تا بند هایی که می نویسید همه در یک ستون قرار گیرند.

تنظیمات راست چین و چپ چین و Justify


نکته 2: راست نویس کردن در ورد

اگر مشاهده کردید که متن شما از سمت چپ نوشته می شود، برای تغییر آن به راست، بر روی علامت راست نویس کلیک کنید.

راست چین کردن در ورد


نکته 3: فعال کردن خط کش (Ruler) در ورد

خط کش را فعال کنید.

این خط کش در نکات 4 و 5 برای ما کاربرد دارد.

در منوی View، گزینه Ruler را فعال کنید.

خط کش ظاهر می شود.

فعال کردن خط کش


نکته 4: تنظیم فاصله متن از حاشیه ها در ورد

بنا به اینکه در کدام دانشگاه مشغول به تحصیل هستید، فاصله متن از حاشیه های 4 طرف کاغذ متفاوت است که باید از مسئول کتابخانه یا تحصیلات تکمیلی، اطلاعات لازم مانند فونت و حاشیه ها را بپرسید. روی خط کش ظاهر شده، دو بار کلیک کنید. پنجره زیر باز می شود.

این مقاله را نیز مطالعه کنید:  ۳۵ نکته کاربردی ورد در نگارش پایان نامه – بخش سوم

تنظیم فاصله متن از حاشیه ها 1

حاشیه های 4 سوی کاغذ را بنا به آنچه باید باشد، تغییر دهید. نگران اینکه این اعداد بر حسب اینچ هستند و باید اعداد را از سانتی متر به اینچ تبدیل کنید، نباشید. کافی است مطابق شکل زیر، اعداد را با حروف cm بنویسید و گزینه OK را فشار دهید. word خودش اعداد را به اینچ تبدیل خواهد کرد.

تنظیم فاصله متن از حاشیه ها 2


نکته 5: تنظیم فرمت کاغذ A4 در ورد

فایل word به طور پیش فرض روی نامه (Letter) فعال است، در حالی که فایل ما باید با فرمت A4 باشد. اکثر دوستان این نکته را نمی دانند و تازه زمانی که فایل word خود را پرینت می گیرند، پی می برند که نوشته های پایان نامه از حاشیه ها فاصله ای بیش از آنچه که تعریف کرده اند، دارد.

و بدتر از آن اینکه وقتی فرمت پایان نامه را از Letter به A4 تغییر می دهند، تمامی متن پایان نامه و محل قرار گرفتن شکل ها و جداول بهم می ریزد و باید چندین روز وقت بگذارند و کل پایان نامه را دوباره بخوانند تا بتوانند آن را مرتب کنند.  اگر می خواهید از شر این مشکل قریب الوقوع خلاص شوید، همین ابتدای کار و قبل از شروع به نوشتن، فرمت word را روی A4 تنظیم کنید.

تنظیم فرمت کاغذ A4 -1

برای اینکار نیز روی خط کش دو بار کلیک کنید.

در پنجره باز شده، روی Paper بروید و فرمت A4 را انتخاب نمایید.

تنظیم فرمت کاغذ A4 -2


نکته 6: تنظیم فونت و سایز فونت در ورد

قبل از نوشتن متن، باید فونت و سایز آن را مشخص کنیم که این مورد نیز بستگی به دانشگاه شما دارد. البته معمولا گفته می شود که از یکی از فونت های رایج فارسی همچون BNazanin، BLotus، و… استفاده کنید و عموما فونت 12 بکار گرفته می شود. ابتدا چند اینتر بزنید و ctrl+A را گرفته،سپس فونت و سایز مورد نظر را انتخاب کنید.  اینطوری، پیش فرض فایل ورد شما فونت و سایزی می شود که انتخاب کرده اید و اگر در حین نوشتن پایان نامه، زبان نوشتن را تغییر دهید و کلمه ای را به انگلیسی بنویسید و دوباره زبان نوشتن را به فارسی برگردانید، فونت و سایز نوشته شما تغییری نمی کند.  برای انجام این تنظیمات روی منوی Home رفته و مطابق شکل، فونت و سایز مورد نظر را انتخاب نمایید.

تنظیم فونت و سایز فونت


نکته 7: تنظیم زبان نوشتن اعداد (فارسی و انگلیسی) در ورد

حتما برای بعضی از شما دوستان هم پیش آمده که وقتی در word اعداد را با فونت فارسی می نویسید، با فونت انگلیسی نمایش می دهد و یا بالعکس.

این مقاله را نیز مطالعه کنید:  نکته های کاربردی و پیشرفته ورد – قسمت اول

این ایراد در تنظیمات word نهفته است.

برای رفع این مشکل تنها کافی است از روش زیر برای اعمال تنظیمات لازم پیروی کنید.

در ابتدا، روی علامت Office Button کلیک کرده و در پایین پنجره، گزینه Word Options را کلیک نمایید.

تنظیم زبان نوشتن اعداد 1

صفحه زیر باز می شود.

تنظیم زبان نوشتن اعداد 2

روی گزینه Advanced کلیک کنید و به پایین پنجره بروید تا مطابق شکل زیر در قسمت Show document content، گزینه Numeral را مشاهده نمایید.

آن را بر روی Context تنظیم کنید.

در این حالت، تمامی اعدادی که با فونت فارسی نوشته شده اند، فارسی و تمامی اعدادی که با فونت انگلیسی نگاشته شده اند، انگلیسی نمایش داده می شوند.

تنظیم زبان نوشتن اعداد 3


نکته 8: وارد کردن شماره صفحات در ورد و تغییر زبان آنها به فارسی

یکی از دیگر نکات مهم در پایان نامه نویسی، وارد کردن شماره صفحات است.

برای این کار، از منوی Insert، بر روی گزینه Page Number کلیک کنید. با بردن موس بر روی گزینه Bottom of Page، پنجره دیگری باز می شود. بر روی Plain Number 2 کلیک کنید.

شماره صفحات را در پایین و وسط صفحه مشاهده خواهید کرد.

وارد کردن شماره صفحات در word 1

اما ممکن است شماره صفحات با فونت انگلیسی ظاهر شوند.

وارد کردن شماره صفحات در word 2

برای تبدیل آنها از فونت انگلیسی به فارسی، کافی است بر روی شماره صفحات دوبار کلیک کنید تا مکان نما بر روی آنها فعال شود.

سپس، Ctrl+A را فشار دهید تا همه اعداد انتخاب شوند.

وارد کردن شماره صفحات در word 3

اکنون به منوی Home رفته و علامت چپ چین را به علامت راست چین تغییر حالت دهید.

وارد کردن شماره صفحات در word 4

وارد کردن شماره صفحات در word 5

فونت اعداد، فارسی خواهد شد!!.

نکته کلیدی: یک روش دیگر برای تغییر جهت فونت شماره صفحات در نگارش پایان نامه

یک روش ساده تر هم برای تغییر جهت فونت شماره صفحات وجود دارد. بعد از ثبت شماره صفحات، با کلیک کردن بر روی یکی از اعداد، آن را انتخاب کرده و با فشردن کلید های Ctrl+Shift سمت راست کیبورد، شماره صفحات فارسی می شوند. و اگر از کلید های Ctrl+Shift سمت چپ صفحه کیبورد استفاده کنید، شماره صفحات فارسی خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.