نرم افزار ورد (word) از مجموعه نرم افزار های مایکروسافت آفیس است و یکی از بهترین و پر کاربرد ترین نرم افزارهای واژه پرداز در نگارش پایان نامه است.
چرا این نرم افزار پر کاربرد است؟ خب شما اگر دانش آموز باشید برای نگارش تحقیقات دانش آموزی، اگر دانشجو باشید براینگارش پایان نامه و تحقیقات خود، اگر استاد دانشگاه باشید برای نگارش مقالات خود و یا به عنوان یک استاد راهنما باید بتوانید دانشجو ها را در نگارش پایان نامه های خود راهنمایی کنید، و حتی اگر کارمند یک اداره باشید یکی از مهارت های شما باید کار با نرم افزار ورد باشد، حتی اگر یک معلم باشید و یا حتی یک مغازه دار و یا یک فرد عادی، اهمیتی ندارد، چون گستره کاربرد این نرم افزار بسیار وسیع و شامل همه افراد می شود.
ما در اینجا 35 نکته کاربردی ورد را در پنج پست برای شما گرد آوری کرده ایم که می تواند حداقل نیازهای شما در نگارش پایان نامه ها و مقالات را بر طرف کند.
خب در سومین پست 6 نکته کاربردی ورد را با هم یاد می گیریم.
نکته 15: نوشتن عنوان و زیر عنوان در ورد
یکی از دیگر نکات مهم در پایان نامه نویسی، نگارش عناوین و زیر عناوین می باشد.
بدین منظور، ابتدا عنوان و زیر عنوان های خود را با همان فونتی که پایان نامه را با آن می نویسید، درج کنید.
سپس بر روی عنوان یا زیر عنوان مورد نظر کلیک کرده و از منوی Home، و از قسمت Styles،
گزینه Heading 1 را برای عنوان های اصلی،
گزینه Heading 2 را برای زیر عنوان های اصلی و
گزینه Heading 3 را برای زیر عنوان های فرعی انتخاب کنید.
اکنون تنها کافی است فونت عناوین را به فونت مورد نظر، و رنگ عناوین را نیز به مشکی تغییر دهید.
نکته 16: درج فهرست مطالب در ورد
یکی از سخت ترین قسمت های پایان نامه نویسی، نگارش فهرست مطالب، و سخت تر از آن، درج فهرست جداول و فهرست اشکال می باشد.البته این نکته را هم اضافه کنم که می توانید فهرست ها را در انتهای نگارش پایان نامه و یا در حین آن انجام دهید. اگر از روش گفته شده در نکته 15 در نگارش عناوین استفاده کنید، درج فهرست مطالب خیلی ساده می شود.
ابتدا مکان نما را به صفحه ای که می خواهید فهرست مطالب در آن درج شود برده و سپس از منوی References، و در قسمت Table of Contents، بر روی گزینه Table of Contents کلیک کنید.
از پنچره باز شده، Automatic Table 1 را انتخاب کنید.
فهرست مطالبی مطابق شکل زیر ایجاد می شود.
کل فهرست را انتخاب نموده و از منوی Home، گزینه راست چین را انتخاب کنید.
اکنون به جای کلمه Contents، کلمه “فهرست مطالب” را درج کنید.
ممکن است بعد از ایجاد فهرست مطالب، عنوان یا زیر عنوانی را به پایان نامه خود اضافه کنید، و یا شماره صفحه ای که عنوان شما در آن قرار دارد، به دلیل اضافه یا حذف کردن بخشی از متن پایان نامه، تغییر کند.
نگران نباشید!!
تنها کافیست فهرست خود را Update کنید.
برای این منظور، بر روی گزینه UpdateTable کلیک کنید.
در پنجره باز شده (Update Table of Contents)، اگر تنها شماره صفحات عناوین تغییر کرده است، گزینه Update page numbers only را انتخاب کنید.
و اگر عنوان یا زیر عنوانی را به متن پایان نامه اضافه و یا از آن حذف کرده اید، گزینه Update entire table را انتخاب کنید. تنها باید مجددا فهرست خود را راست چین کنید.
نکته کلیدی 1: حتی اگر شماره صفحات خود را قبل از درج فهرست، فارسی کرده باشید، شماره صفحات عناوین، انگلیسی درج می شود!
نکته کلیدی برای فارسی کردن شماره صفحات عناوین، این است که ابتدا فهرست را “راست چین” کنید و بعد با کلیک بر روی گزینه Update Table، یکبار گزینه Update page numbers only را انتخاب نموده و کلید Ok را فشار دهید.
شماره صفحات عناوین در فهرست، فارسی می شوند!!
مزیت دیگر استفاده از این روش، این است که حتی پس از ایجاد فهرست، می توانید آن را Cut نموده و در فایل word دیگری کپی کنید. بدون اینکه اطلاعات درج شده در فهرست شما بهم بریزد.
نکته کلیدی 2: اگر زیر بخش های شما بیشتر از دو تا بود، یعنی به عنوان مثال، (1-2-1-1-) هم داشتید، از منوی Home، بر روی مثلث گوشه راست قسمت Styles کلیک کرده، پنجره Styles باز می شود.
روی گزینه Options کلیک کنید.
در پنجره باز شده (Style Pane Options)، مربع جلوی گزینه Show next heading when previous level is used را تیک بزنید.
در این صورت، هر موقع از Heading ها استفاده کردید، خود به خود، زیر هدینگ بعدی در قسمت Styles از منوی Home مشاهده می شود و به راحتی می توانید در صورت نیاز، زیر هدینگ های بعدی را نیز انتخاب کنید.
نکته کلیدی 3: وقتی بخواهید فایل word را به pdf تبدیل کنید، در فهرست مطالب، به جای شماره صفحات با این پیغام مواجه می شوید:Error! Bookmark not defined
برای رفع این مشکل، باید فهرست مطالب را غیر قابل آپدیت کردن کنید تا در هنگام pdf کردن، با پیغام bookmark not defined برخورد نکنید. ابتدا کل فهرست را انتخاب کنید و سپس کلیدهای Ctrl+Shift+F9 را همزمان نگه دارید. مشکل برطرف می شود! فقط یک نکته را نباید فراموش کنید و آن اینکه، با این کار دیگر نمی توانید فهرست تان را آپدیت کنید! بنابراین توصیه می کنم که این کار را یا زمانی انجام دهید که فهرست را در جای دیگری کپی کرده باشید، یا اول یک کپی از فایل word تهیه کنید و بعد این روش را روی فهرست اعمال کنید.
نکته 17: رفتن روی عنوان با کلیک بر روی فهرست در ورد
در زمان نگارش پایان نامه اگر از نکته 16 برای درج فهرست مطالب استفاده کرده باشید، تنها با یک کلیک به راحتی می توانید بر روی عنوان مورد نظرتان بروید.
برای اینکار، به صفحه فهرست رفته و کلید Ctrl را پایین نگه داشته و همزمان بر روی عنوان مورد نظر کلیک کنید. بلافاصله به صفحه ای که عنوان را در آن درج کرده اید، خواهید رفت.
این روش را می توانید برای فهرست اشکال و فهرست جداول نیز به کار ببرید.
نکته 18: درج فهرست اشکال و فهرست جداول در ورد
بعد از فهرست مطالب، نوبت نگارش فهرست اشکال و فهرست جداول است.
ابتدا باید پنجره Styles را باز کنید.
برای این کار، مطابق شکل، از منوی Home، و در قسمت Styles، بر روی فلش سمت راستی کلیک کنید.
پنجره ای به نام Styles باز می شود.
روی دکمه New Style کلیک کنید.
پنجره Create New Style from Formatting باز می شود که در آن می توانید یک فهرست جدید با نام دلخواه ایجاد کنید.
در قسمت Name، نام فهرستی را که می خواهید درج کنید، وارد نموده و OK را بزنید.
فهرست جدیدی با نام مورد نظرتان ایجاد می شود.
مکان نما را روی متن شکل قرار دهید.
سپس روی نام فهرست مطلبی که ایجاد کرده بودید، کلیک کنید تا به آن اضافه شود.
و به همین ترتیب روی تمام شکل ها این کار را ادامه دهید.
فقط فراموش نکنید که فرمت متن اشکال را دوباره به فرمت مورد نظر خود در آورید.
متن شکل ها به فهرست اشکال اضافه می شود.
از منوی References، بعد از باز کردن پنجره Table of Contents، گزینه Insert Table of Contents را انتخاب کنید.
در پنجره باز شده (Table of Contents)، گزینه Options را کلیک کنید.
پنجره Table of Contents Options باز می شود.
با حرکت دادن Scroll که در شکل نیز مشخص شده است، در پایین صفحه، “فهرست جداول” را مشاهده می کنید.
فقط یادتان باشد که اعداد جلوی Heading ها را پاک کنید.
و جلوی “فهرست جداول”، عدد 1 را بنویسید.
OK را بزنید.
اگر شما قبلا فهرستی ایجاد کرده باشید، پنجره ای باز می شود که از شما می پرسد آیا می خواهید فهرست جدید را جایگزین فهرست قبلی کنید، که حتماً روی گزینه “No” کلیک کنید تا فهرست دوم نیز اضافه شود.
مانند فهرست مطالب که در نکته 16 گفته شد، باید فهرست های دیگر را نیز راست چین کنید.
نکته دیگری که باقی می ماند این است که عنوان “فهرست جداول” در بالای صفحه، نمایش داده نمی شود.
مکان نما را به ابتدای فهرست برده و Enter بزنید.
حالا در خط اول، عنوان فهرست خود را درج کنید.
فهرست دوم شما حاضر است.
تنها، برای update کردن فهرست خود، ابتدا بر روی فهرست مورد نظر کلیک کرده و سپس در منوی References، بر روی گزینه Update Table کلیک کنید.
برای ایجاد فهرست های بیشتر، این مراحل را دوباره انجام دهید.
نکته کلیدی: حذف نقطه چین میان عنوان و شماره صفحه
برای حذف نقطه چین میان عنوان و شماره صفحه کافیست در پنجره Table of Contents، در جلوی گزینه Tab Leader، کلمه none را انتخاب کنید، تا نقطه چین نمایش داده نشود.
نکته 19: چسباندن شکل به عنوان شکل و همچنین الحاق جدول به عنوان جدول در ورد
اگر بخواهیم هنگامی که شکل و یا جدول را در متن جابجا می کنیم، عناوین آنها نیز به همراه شان جابجا شود، باید شکل و عنوانش را درون یک جدول قرار دهیم. در این صورت برای جابجا کردن شکل و عنوان، کافیست جدول را cut کرده و در جای مورد نظر paste کنیم.
برای این منظور، ابتدا مطابق شکل زیر، در منوی Insert، بر روی Table کلیک کرده و سپس مطابق شکل، جدولی با دو سطر و یک ستون را انتخاب می کنیم.
سپس شکل و عنوان شکل را درون جدول می آوریم.
حالا برای جابجا کردن شکل و عنوان، فقط باید جدول را حرکت دهیم.
به همین سادگی…
فقط فراموش نکنید که اگر مکان شکل را جابجا کردید، ممکن است شماره شکل تغییر کند.
نکته 20: بهم نخوردن متن در ورد هنگام کپی کردن یک شکل
حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که وقتی شکلی را هنگام نگارش پایان نامه در درون متن خود کپی می کنید، موجب بهم ریختگی متن شما شود.
این ایراد در تنظیمات word شماست.
تنها کافیست بر روی شکل کلیک کرده و از منوی Format، و در قسمت Text Wrapping، بر روی گزینه In Line with Text کلیک کنید.
شکل شما از درون متن خارج می شود!!!