این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر، و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.
هدف: بررسی عوامل موثر بر مشارکت زنان شاغل در تصمیم گیرهای اقتصادی واجتماعی در خانواده روستایی (نگرش های جنسیتی زنان، تفاوت منابع ارزشمند زن و شوهر، پایگاه اقتصادی – اجتماعی زنان، تحصیلات زنان، درآمد زنان، منزلت شغلی زنان، قدرت مالی زنان، تملک و دارایی زنان، سرپرستی خانواده توسط زنان، دسترسی به آموزش حرفه ای زنان، سن زنان، جایگاه زن شاغل روستایی نزد همسرش، موقعیت همسری زنان، نوع سکونت زنان، مشارکت درتصمیم گیری امور اقتصادی، مشارکت درتصمیم گیری امور اجتماعی)
تعداد سوال: 47
تعداد بعد:20
شیوه نمره گذاری: دارد
تفسیر: دارد
منبع: محقق ساخته (سفارشی)
نوع فایل: word 2007
همین الان دانلود کنید
قیمت: فقط 28000 تومان
روش نمره گذاری
این پرسشنامه دارای 47 سوال بوده و هدف آن بررسی عوامل موثر بر مشارکت زنان شاغل در تصمیم گیرهای اقتصادی واجتماعی در خانواده روستایی (نگرش های جنسیتی زنان، تفاوت منابع ارزشمند زن و شوهر، پایگاه اقتصادی – اجتماعی زنان، تحصیلات زنان، درآمد زنان، منزلت شغلی زنان، قدرت مالی زنان، تملک و دارایی زنان، سرپرستی خانواده توسط زنان، دسترسی به آموزش حرفه ای زنان، سن زنان، جایگاه زن شاغل روستایی نزد همسرش، موقعیت همسری زنان، نوع سکونت زنان، مشارکت درتصمیم گیری امور اقتصادی، مشارکت درتصمیم گیری امور اجتماعی) می باشد. طیف پاسخدهی آن از نوع لیکرت پدو، سه، چهار یا پنج گزینه ای می باشد که امتیاز مربوط به هر نوع در توضیحات زیر ارائه گردیده است:
باورهای جنسیتی: برای سنجش میزان اعتقاد به باورهای جنسیتی از طیف لیکرت استفاده شده است. بدین صورت که تعداد 12 گویه (سوالات شماره 20 الی 31) در مورد باورهای قالب جنسیتی طراحی گردیده است و پنج پاسخ (کاملا مخالفم، مخالفم، تا حدودی، موافقم، کاملا موافقم) برای آن در نظر گرفته شده است، که به پاسخ ها به ترتیب امتیاز (1، 2، 3، 4، 5) داده شده است. برای محاسبه امتیازات پاسخ هر گویه را در امتیاز مربوط به همان گویه ضرب می کنیم تا امتیاز آن گویه بدست آید بدین ترتیب حداقل امتیاز پاسخگو در این سوال (12) حداکثر امتیاز وی (60) خواهد بود. یعنی اگر پاسخگو با تمام گویه ها مخالفت کامل داشته باشد امتیاز (12). و اگر با تمام گویه موافقت کامل داشته باشد امتیاز (60) می گیرد که امتیاز (12) نشان دهنده حداقل اعتقاد به باورهای قالبی جنسیتی و امتیاز (60) نشان دهنده حداکثر اعتقاد به باورهای قالبی جنسیتی است که سطح سنج این متغیر ترتیبی است.
باورهای جنسیتی | ضعیف | متوسط | قوی |
شاخصها | 28-12 | 44-29 | 60-45 |
حداقل نمره 12 و حداکثر نمره 60 هست، این طیف فاصله 12 تا 60 را به سه قسمت مساوی تقسیم کرده. در قسمت اول ضعیف، قسمت دوم متوسط و قسمت سوم قوی می باشد. فاصله دو عدد 48 می باشد که تقسیم بر 3 شده 16. 12 جمع 16 شده 28 و …
آموزش حرفه ای زنان: برای سنجش این متغیر از زنان خواسته می شود برای شغلش، به صورت حرفه ای در مراکز آموزشی از جمله کمیته امداد و … آموزش دیده است یا به صورت حرفه ای کار می کند؟ و به دسته 1 (خیر) و 2 (بله) تقسیم بندی می شود. سوال 7 مربوط به آموزش حرفه ای زنان می باشد.
طول مدت ازدواج: برای سنجش طول مدت ازدواج از پاسخگو می پرسیم که چند سال است که ازدواج کرده اید؟ که بعد از جمع آوری اطلاعات آن را به سه دسته 1 (1 تا 9 سال)، 2 (10 تا 19 سال)، 3 (20 ال و بالاتر)، طبقه بندی می کنیم که سطح سنجش این متغیر ترتیبی است. سوال 9 مربوطبه طول مدت ازدواج می باشد.
فاصله سنی: برای پی بردن به فاصله سنی زوجین، از پاسخگو سن خودش و سن همسرش را می پرسیم، و بعد سن مرد را از سن زن می کنیم تا فاصله سنی آنها بدست آید، که بعد از جمع آوری اطلاعات آن را به چهار دسته 1 (زن، بزرگتر از شوهر)، 2 (زن، همسن شوهر)، 3 (زن، 1 تا 5 سال کوچیکتر از شوهر)، 4 (زن، 6 سال و بیشتر کوچیکتر از شوهر) تقسیم بندی می کنیم. سطح سنجش لین متغیر ترتیبی است. سوال 10 مربوط به این متغیر می باشد.
منزلت شغلی: در این تحقیق برای پی بردن منزلت شغلی زنان، نوع شغل وی بصورت سوال باز پرسیده می شود و از آنها خواسته می شود آیا این شغل را دارای مرتبه بالا می دانید؟که با توجه به طیف (پایین، متوسط، بالا) پاسخ هایشان را بیان کنند. سوال شماره 4 مربوط به سنجش این متغیر می باشد.
درآمد: مقدار حقوقی که پاسخگو در ازاء انجام کار یا خدمتی به صورت ماهانه دریافت می کند که از وی خواستیم میزان درآمد ماهانه خود را به عنوان تومان عنوان کند و بعد از جمع آوری اطلاعات میزان درآمد را به سطوح پایین (200 هزار تومان و پایین تر)، متوسط (201 تا 300 هزار تومان)، بالا (300 هزار تومان بیشتر) طبقه بندی نمودیم. سطح نجش این متغیر ترتیبی است. سوال شماره 1 مربوط به سنجش این متغیر می باشد.
تحصیلات: منظور از تحصیلات در این تحقیق آخرین مدرک تحصیلی فرد است که طبق برنامه رسمی آموزش و پرورش گرفته باشد و با این سوال که آخرین مدرک تحصیلی شما چیست؟ بدست می آید. که پس از جمع آوری داده های مورد نظر، آنها را در چهار طبقه بی سواد، پایین (دارندگان مدرک ابتدایی و راهنمایی و متوسطه) متوسط (دارندگان مدرک دیپلم و فوق دیپلم) و تحصیلات بالا (لیسانس و بالاتر) تقسیم بندی می کنیم که سطح سنجش این متغیر ترتیبی است. سوال شماره 2 مربوط به سنجش این متغیر می باشد
پایگاه اجتماعی- اقتصادی: این متغیر بیشتر یک سازه ی ذهنی است و ارزیابی آن با معیار های ارزشی- اجتماعی و رایج در جامعه صورت می گیرد و معمولا سه شاخص (1_ درآمد 2_ تحصیلات 3_ منزلت شغلی) رابرایآندرنظرمیگیرند. بنابراینمنظورازپایگاهاجتماعی–اقتصادیدراینتحقیقاین است که فرد با توجه به میانگین سه معرف(درآمد، تحصیلات و منزلت شغلی) در چه سطحی قرار می گیرد و دارای سه رده (1_ بالا 2_ متوسط 3_ پایین) است.که از پاسخ دهنده خواسته می شود وضعیت پایگاه اجتماعی- اقتصادی شما یعنی میزان (درآمد، تحصیلات و منزلت شغلی) چقدر می باشد. برای سنجش این متغیر از سوالات شماره 1، 2 و 4 استفاده گردید است.
منابع ارزشمند زنان: این متغیر بیشتر یک سازه ی ذهنی است و ارزیابی آن با معیار های ارزشی- اجتماعی و رایج در جامعه صورت می گیرد و معمولا سه شاخص (1_ درآمد 2_ تحصیلات 3_ تملک و دارایی) رابرایآندرنظرمیگیرند. بنابراینمنظورازمنابع ارزشمند زناندراینتحقیقاین است که فرد با توجه به میانگین سه معرف(درآمد، تحصیلات و تملک و دارایی) در چه سطحی قرار می گیرد و دارای سه رده (1_ بالا 2_ متوسط 3_ پایین) است. که بعد از مشخص شدن این سه متغیر به صورت جداگانه هر سه مورد در این سه رده قرار می دهیم. برای سنجش این متغیر از سوالات شماره 1، 2 و 3 استفاده گردید است.
تعداد فرزندان: برای سنجش تعداد فرزندان، از پاسخگو پرسیدیم که چند فرزند دارد که بعد از جمع آوری اطلاعات آن را به دسته، بدون فرزند، کم (1 تا 2 فرزند)، متوسط (3 تا 5 فرزند)، زیاد (6 و بالاتر) تقسیم بندی می کنیم. سطح سنجش این متغیر ترتیبی است. سوال شماره 15 مربوط به سنجش این متغیر می باشد
نوع سکونت: برای سنجش نوع سکونت زنان، از آنان خواسته می شود که مشخص کنند در خانه چه کسی زندگی می کند. که در سه دسته1(زندگی در خانه پدر شوهر)، 2 (زندگی در خانه همسر)، 3 (زندگی در خانه پدر زن) تقسیم بندی می کنیم. سطح سنجش این متغیر ترتیبی است. سوال شماره 18 مربوط به سنجش این متغیر می باشد
موقعیت همسری: برای سنجش موقعیت همسری در این پژوهش از آنان خواسته می شود چند همسر هستند و از میان آن ها همسر چندم می باشد. که بعد از جمع آوری اطلاعات به دو دسته تقسیم بندی می شوند. 1 (تک همسر) و 2 (دو یا چند همسر) که دو یا چند همسری خود به دسته های 1(همسر اول)، 2 (همسر دوم)، 3 (همسر سوم یا چهارم) تقسیم بندی می شود. سطح سنجش این متغیر ترتیبی است. سوالات شماره 11 و 12 مربوط به سنجش این متغیر می باشد
سن: برای سنجش متغیر سن از آنان خواسته می شود سن خود را ذکر کنند. بعد از جمع آوری داده ها آن ها را به دسته های 1 (20 سال کمتر)، 2 (بین 20 تا 30 سال)، 3 (بین 31 تا 40 سال) و 4 (40 سال بالاتر) تقسیم بندی می شود. سطح سنجش این متغیر ترتیبی است. سوال شماره 8 مربوط به سنجش این متغیر می باشد
تملک و دارایی زنان: متغيرهايي كه براي سنجش شاخص تملک و داراييهاي زنان به كار مي روند بسيار متنوع اند و مواردي از قبيل زمين زراعي، منزل مسكوني، كارگاه توليدي (مغازه) ، ماشين و مانند آن را در بر مي گيرند. که از آنان خواسته می شود از دارایی های ذکر شده چند مورد را دارا می باشند. که بصورت 1 (هیچ کدام)، 2 (یک مورد از موارد بالا)، 3 (دو مورد ا موارد بالا)، 4 (سه مورد از موارد بالا) و 5 (همه موارد) تقسیم بندی می شود. سطح سنجش این متغیر ترتیبی است. سوال شماره 3 مربوط به سنجش این متغیر می باشد
سرپرستی خانواده توسط زنان: زنان سرپرست خانوار به زنانی اطلاق می شود که بنابر عللی از قبیل فوت،مفقود شدن،اعتیاد،محکومیت در زندان از کار افتادگی سرپرست خانوار بطور دائم یا موقت،اعزام به سربازی، بدون سرپرست (نان آور) می مانند و قادر به تامین هزینه های خود و افراد تحت تکفل نیستند. برای سنجش متغیر سرپرستی خانواده از آنان خواسته می شود، آیا نان آور خانواده خود هستند یا شوهرشان که بعد از جمع آوری اطلاعات در دو دسته 1 (زن سرپرست خانواده)، 2 (شوهر سرپرست خانواده) تقسیم بندی می شود. سطح سنجش این متغیر ترتیبی است. سوال شماره 6 مربوط به سنجش این متغیر می باشد
برتر قومی: برای سنجش این متغیر از آن ها قوم خود و قوم شوهرشان را خواسته می شود. بع د از جمع آوری اطلاعات با توجه به قومیت های ذکر شده به دو دسته 1 (قومیت شوهر برتر باشد)، 2 (قومیت هر دو یکسان باشد) و 3 (قومیت زن برتر باشد) تقسیم بندی می شوند. مقایسات قومی هر زوج از کدخدایان و سرداران محل کمک گرفته می شود. سوال شماره 19 مربوط به سنجش این متغیر می باشد
جایگاه زن: برای سنجش این متغیر از پاسخ دهندگان خواسته می شود، که تک همسر می باشند یا نه؟ و در خانواده چند همسری در خانواده چند همسری نسبت به بقیه زنان موقعیت بالا برابر یا پایین تر دارد؟ فرزند دارد یا نه؟ فرزند پسر دارد یا نه و چند تا؟ همسرش به او علاقه دارد یا خیر؟ و به دسته های 1 (دو یا چند همسری) 2 (تک همسر)، 1 (موقعیت پایین تر) 2 (موقعیت برابر) 3 (موقعیت بالاتر)، 1 (بدون فرزند) 2 (دارای فرزند)، 1 (فرزند پسر ندارد) 2 (یک فرزند پسر) 3 (دو یا چند فرزند پسر)، 1 (علاقه ندارد) 2 (علاقه دارد) تثسیم بندی می شود. که امتیاز (5) کمتر جایگاه و امتیاز (12) بیشترین جایگاه را نشان می دهد. در انتها در طیف زیر قرار داده می شود.
جایگاه زن | پایین | متوسط | بالا |
شاخصها | 3/7-5 | 7/9-4/7 | 12-8/9 |
برای سنجش متغیر جایگاه زن از سوالات شماره 11 الی 17 استفاده شده است.
مشارکت درتصمیم گیری امور اقتصادی: چگونگی هزینه کردن درآمد زن، تصمیم گیری در مورد خرید خانه، خانه به نام چه کسی است، تامین هزینه های ماهانه، مدیریت های ماهانه، خرید ماشین، پس انداز کردن، خرید لوازم منزل، خرید لوازم پخت و پز، خرید لباس برای فرزندان، برای همسر، خرید وسایل و لوازم برای فرزندان. سوالات شماره 32 الی 39 مربوط به سنجش این متغیر می باشد.
مشارکت در تصمیم گیری امور اجتماعی: کارکردن در خارج خانه، انجام کارهای خانه، تقسیم کار در خانه، ادامه تحصیل زن، تحصیل و آموزش فرزندان، معاشرت با اقوام همسر، معاشرت با همایگان و دوستان، گرفتن میهمانی در منزل، رفتن به میهمانی های خانوادگی، اگر به تنهایی دعوت شود، رفتن به مسافرت، برنامه ریزی برای گذراندن اوقات فراغت خود، برای اوقات فراغت همسر، برای اوقات فراغت فرزندان، شرکت در انتخابات، تصمیم گیری در مورد آرایش زن، لباس پوشیدن زن، حجاب زن، خرید لوازمی که زن شخصا نیاز دارد. سوالات شماره 40 الی 47 مربوط به سنجش این متغیر می باشد.