این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر، و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.
هدف: ارزیابی مهارت های تفکر انتقادی (مهارت های تفسیری، مهارت های استنباطی، مهارت های ارزشیابی، استدلال قیاسی، استدلال استقرایی)
تعداد سوال: 34
تعداد بعد: 5
تعداد صفحه: 12
شیوه نمره گذاری: دارد
کلید نمره گذاری: دارد
اعتبار و روایی: دارد
نوع فایل: word 2007
همین الان دانلود کنید
قیمت: رایگان
معرفی
در سال های 1990-1989 فاشیون و فاشیون با همکاری انجمن فلاسفه چند دانشگاه ایالات متحده آمریکا، در مطالعه ای به روش دلفی بر اساس نظرات 46 تن از صاحب نظران، تفکر انتقادی، فلاسفه و اساتید برجسته آموزشی و پس از بررسی های لازم، به یک مفهوم اجماعی از تفکر انتقادی و مهارت های آن دست یافتند. بر اساس مفهوم ارائه شده به روش دلفی، تفکر انتقادی به عنوان یک فرآیند قضاوت خودتنظیم و هدف دار است که سبب حل مشکلات و تصمیم گیری مناسب در فرد می شود. این فرآیند یک فرآیند خطی یا قرم به قرم نیست، بلکه انعطاف پذیری تفکر انتقادی به فرد اجازه می دهد که تئوری های مورد استفاده، شواهد موجود، معیارها یا استانداردهای شرح داده شده و یا ارز روش های مورد استفاده را به طور منطقی و به روش استدلالی مورد قضاوت قرار دهد. در واقع فرد با استفاده از توانائی تفکر انتقادی قادر خواهد بود با بررسی دقیق مشکلات و مسائل مرکب و منفرد، نحوه عمل و نوع باوری را که باید داشته باشد را تعیین نماید، که جهت رسیدن به چنین باور و عملکردی، نقش مداخله گرانه مهارت های اصلی شناختی تفکر انتقادی بسیار چشم گیر است.
مهارت های اصلی شناختی تفکر انتقادی شامل:
- تفسیر: به معنی درک و بیان معانی مربوط به تجربیات متنوع است.
- تحلیل: به معنی تشخیص هدف مطالب و پی بردن به تجربیات متنوع است.
- ارزشیابی: به معنی تعیین اعتبار مطالب و ارزیابی نحوه ارتباطات موجود در بین آنها است.
- استنباط: به معنی توانایی نتیجه گیری از مطالب است.
- توضیح: به معنی موجه نمائی و بیان نتایج استدلال فرد است.
خودتنظیمی: به معنی اصلاح و بازبینی تفکرات خود بر اساس مطالب مورد بررسی است.
که این مهارت ها در گذشته و به طور معمول تحت عناوین استدلال استقرایی و قیاسی دسته بندی می شدند. استدلال استقرائی به معنی استخراج نتیجه بر اساس دلایل منطقی است و اسدتلال های قیاسی به عنوان نتیجه گیری بر اساس یک استنباط یا اصل کلی است.
فاشیون و فاشیون در سال 1990 به منظور سنجش تفکر انتقادی بزرگسالان آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا را در دو فرم موازی (الف) و (ب) تهیه کردند. فرم (ب) این آزمون شامل 34 سوال چند گزینه ای است که برای ارزشیابی تفکر انتقادی در سطوح بعد از دبیرستان طراحی شده است. این آزمون، مهارت های تفکر انتقادی محوری را که در آموزش دانشگاهی به عنوان عناصر اصلی در نظر گرفته می شود، اندازه می گیرد. محدوده سوالات در بر گیرنده مواردی است که تحلیل معنایی از یک جمله تا تلفیق پیچیده تر مهارت های تفکر انتقادی را اندازه گیری می کند. پاسخگویی به برخی موارد این پرسشنامه، مستلزم استخراج استنباط صحیح از یک سری پیش فرض ها و پاسخگویی به برخی موارد لازم دیگر، مستلزم ارزیابی و توجیه مستدل یک نتیجه گیری است. پاسخگویی به دسته دیگری از سوالات، مستلزم اعتراض به استنتاج های ارائه شده، توجیه و ارزشیابی این اعتراضات است. در طراحی این آزمون یک زمینه عمومی دانش که به سادگی در نتیجه بلوغ طلبیعی و در مدارس ابتدایی و دبیرستانی قابل دستیابی است، مفروض شده است. هیچ دانش محتوایی در سطح دانشگاهی که برای رشته ها اختصاصی باشد، برای پاسخگویی به این سوالات مورد نیاز نیست.
آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا ایم مهارت های را اندازه می گیرد:
- مهارت های تفسیری شامل: طبقه بندی، رمزگشایی جملات، روشنگری معنا، بررسی ایده ها و تحلیل ایده ها؛
- مهارت های استنباطی شامل: جستجو برای شواهد، گمانه زنی در مورد جایگزین ها و استخراج نتایج؛
- مهارت های ارزشیابی شامل: ارزشیابی ادعاها؛ ارزشیابی بحث ها، بیان نتایج، توجیه رویه ها، و ارائه استدلال و
- استدلال قیاسی شامل: استدلال منطقی در ریاضیات
- استدلال استقرایی شامل: نتیجه گیری اط بحث به دنبال رویارویی با حقایق مربوط به پیش فرض ها
برای پاسخگویی به این پرسشنامه 45 دقیقه وقت لازم است. از تحلیل سوالات این آزمون، در مجموع شش نمره با پنج زیرمقیاس: تحلیل و تفسیر، ارزشیابی استنباط ها، استخراج استنباط های منطقی، استدلال استقرایی و استدلال قیاسی به دست می آید. این ابزار برای ارزشیابی توانایی تفکر منطقی (ارزشیابی اثربخشی برنامه، پژوهش و آموزش مداوم) مفید است.
روش نمره گذاری
در این پرسشنامه برای هر جواب صحیح یک نمره به فرد تعلق می گیرد و مجموع جوابهای صحیح نمره کل را تشکیل می دهد. حداقل نمره صفر و حداکثر 34 می باشد. نمره کسب شده در هر بخش از آزمون بین 0 تا 16 متغیر می باشد. بطوریکه در بخش تحلیل، استنباط، ارزشیابی، استدلال قیاسی و استدلال استقرایی به ترتیب 9، 11 ، 14 ، 16 و 14 امتیاز محسوب
می شود