پرسشنامه عادتهای مطالعه (PSSHI)

این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر، و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.

هدف:‌ ارزیابی عادتهای مطالعه در افراد از حوزه های مختلف (1. تقسیم بندی زمان، 2. وضعیت فیزیکی، 3. توانایی خواندن، 4. یادداشت کردن، 5. انگیزش یادگیری، 6. حافظه، 7. برگزاری امتحانات، 8. تندرستی)

تعداد سوال: 45

شیوه نمره گذاری و تفسیر کامل نتایج:‌ دارد

روایی و پایایی:‌ دارد

نرم (هنجار): دارد

نوع فایل: word 2007

منبع: دارد

همین الان دانلود کنید

قیمت:‌ فقط 1800 تومان

خرید فایل

پرسشنامه عادتهای مطالعه (PSSHI)

 توصیف هر یک از حوزه های عادتهای مطالعه

عادتهای مطالعه اساساً پوششی فردی در عادتهای خواندن، فنون یادگیری، حافظه ، برنامه زمانی، شرایط فیزیکی ، امتحان ، ارزشیابی و غیره است .

سؤالهای پرسشنامه به هشت حوزه زیر تعلق دارد :

  1. تقسیم بندی زمان :طراحی قتسیم بندی زمان مطالعه خیلی مهم است . برنامه زمانی به تنظیم دوره های مطالعه وسایر فعالیتها بر طبق نیازهای فرد کمک می کند. بهترین روش در تقسیم بندی زمان ثبت فعالیتهای سر تاسر روز در طول یک هفته است. تحلیل یادداشت روزانه در تقسیم بندی زمان کمک خواهد کرد. از طریق تقسیم بندی زمان دانش آموزان می توانند به موفقیت شان در مطالعه بعلاوه در فعالیتهای دوره تحصیلات عالی شان خوش بین باشند.
  2. شرایط فیزیکی برای مطالعه :نقش شرایط فیزیکی بخش مهمی در عادتهای مطالعه است . مکان مطالعه باید ساکت و آرام باشد. باید تمیز و روشنایی و تهویه مناسب داشته باشد. اثاثیه باید راحت باشد. نور آنجا باید کافی باشد . میز مطالعه باید تمیز و جادار و تمام چیزهای ضروری نظیر تعدادی کاغذ ، قلم، کتاب، مداد و غیره را داشته باشد.
  3. توانایی خواندن :خواندن مهارت اساسی در هر نوع مطالعه است . توانایی خواندن شامل عوامل مختلفی نظیر واژگان خوب، سرعت خواندن، درک مطلب ، انتخاب موضوع مناسب برای خواندن و میزان اطلاعات می باشد. هر کسی قادر است دست کم در هر دقیقه 300 کلمه در زبان مادری و 75 تا100 کلمه در زبان بیگانه بخواند. هر کسی باید سعی کنداز طریق یادآوری درست معنی کلمات واژگان خوبی بسازد. سرعت خواندن نیز عامل مهمی است. آرام خواندن همیشه مناسبتر از بلند خواندن است. سرعت خواندن موضوع را، ضروری است بر طبق اهمیت موضوع تنظیم کنیم . موضوع فنی بیشتر از موضوع عادی به زمان نیاز دارد . هر فردی باید سعی کند آنچه را که می خواند درک کند. او باید سعی کند ایده هایی راکه زمان خواندن درمی یابد و خلاصه ایده های عمده رابه خاطر آورد.
  4. یادداشت کردن :یادداشت برداشتن درکلاس درس فعالیت یادگیری مهمی است ، یادداشت برداشتن از کتاب نیز به مقدار زیادی در مطالعه کمک می کند. راههای مختلفی برای یادداشت کردن وجود دارد. یکی ممکن است همه چیز را از کتاب درسی کپی کند . دیگری امکان دارد برای تهیه رئوس مطالب فقط پاراگرافهای مهم را یادداشت کند ، یا عنوانهای درشت و ریز و عبارتهای کلیدی مهم را یادداشت کند . تفسیر کلمات توسط خود فرد و خلاصه کردن بهترین روش تهیه یادداشت فرض شده است . ترکیب یادداشت کلاسی و کتابی برای تهیه یادداشت نهایی تمرین خوبی است. با تمرین منظم یادداشت برداشتن می توان به عادت شدن آن کمک کرد.
  5. عوامل مؤثر در انگیزش یادگیری :صرف نظر از توانایی یادگیری ، تمایل به یادگیری هم یک امر مهم قابل ملاحظه ای است . اگر کسی به طور واقعی علاقه به یادگیری داشته باشد احتمالاً سریع یاد می گیرد و آموخته ها به مدت زیادی در ذهن او باقی می ماند . در استعداد یادگیری تفاوتهای فردی وجود دارد. هر کسی باکوشش های زیاد می تواند بهبود یابد . روح رقابت و همکاری در یادگیری کمک می کند. فرد در گروه بهتر یاد می گیرد .
  6. حافظه :بهبودی حافظه به معنی یادگیری بهتر است. .دوره های یادگیری فاصله دار به یادگیری بی وقفه یا پیاپی ارجحیت دارد. یادگیری بهتر بقای بیشتری دارد. پرآموزی به یادآوری برای یک دوره طولانی کمک می کند.
  7. برگزاری امتحانات :بیشتر امتحانات ما از نوع انشائی است که چند سؤال داده می شود و دانش آموزان مجبورند جوابهای طولانی بنویسند . بهتر است رئوس مطالب را تهیه کنند و افکار و عقاید درستی بسازند ، الگوی منطقی ارائه مطلب را پیگیری کنند . زبان ساده ای را که لازم است به کار گیرند . عنوانهای درشت و ریز بایستی بطور صحیح جا داده شوند . زیر کلمات و عبارتهای مهم ممکن است خط کشیده شود.

(I) آمادگی برای امتحان : برای امتحان باید وقت بیشتری اختصاص داد و به نکات ضعف خود توجه نمود . برنامه زمانی برای مطالعه بایستی تهیه شود. اگر کسی در عادتهای مطالعه اش منظم باشد او از قبل برای امتحان آماده شده است. نگرش آرام، خونسرد و راحت نسبت به امتحان ضروری است و فقط بعد از آمادگی خوب به دست می آید .

(II) استفاده از نتایج امتحان : از نتایج امتحان فرد می تواند نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کند. آگاهی از نتایج می تواند فرد را برانگیزاند و تلاشهای او را هدایت کند .

  1. تندرستی :عادتهای سالم و منظم تغذیه ، ورزش ، سرگرمی و خواب به تندرست ماندن کمک می کند و حالت ذهنی سالم برای کسب موفقیت در امتحان ضروری است .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.