دانلود رایگان پرسشنامه اهداف پیشرفت ميدلتن و ميگلي

این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر، روایی و پایایی و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است.  می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.

هدف: بررسی اهداف پیشرفت تحصیلی از ابعاد مختلف (اهداف تبحری، اهداف رویکرد – عملکرد، اهداف اجتناب – عملکرد)

تعداد سوال: 18

تعداد بعد: 3

شیوه نمره گذاری و تفسیر: دارد

روایی و پایایی: دارد

منبع: دارد

نوع فایل: Word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: رایگان

دانلود رایگان

دانلود رایگان پرسشنامه اهداف پیشرفت ميدلتن و ميگلي

پیشرفت تحصیلی

چنانکه آموخته های فرد متناسب با توان و استعدادهای بالقوه اش باشد یا فاصله ای بین توان بالقوه و توان بالفعل دانش آموز نباشد می گوئیم پیشرفت تحصیلی اتفاق افتاده است. پيشرفت تحصيلي عبارتست از «معلومات يا مهارت اکتسابي عمومي يا خصوصي در موضوع هاي درسي که معمولا آزمايش ها يا نشانه هايي را يا هر دو، که معلمان يا دانش آموزان وضع مي کنند، اندازه گيري مي شود.»اصطلاح پيشرفت تحصيلي به تجلي  جايگاه تحصيلي يک دانش آموز اشاره دارد. در بيان پيشرفت تحصيلي مي گويند: «اين اصطلاح به مقدار يادگيري آموزشگاهي فرد به صورتي که توسط آزمون هاي مختلف درس مانند حساب، هندسه و علوم و… سنجيده مي شود، اشاره مي کند.»

پس با توجه به تعاريف فوق مي توان گفت که پيشرفت تحصيلي، اصطلاحي است که به مقدار يادگيري و معلومات به دست آمده در فرآيند ياددهي که توسط آزمون هاي پيشرفت تحصيلي مورد سنجش و آموزش قرار گرفته، اشاره دارد و نهايتا براساس ميزان پيشرفت حاصل شده مي توان به قضاوت و تصميم گيري پرداخت. بدون ترديد، پيشرفت تحصيلي در نظام آموزشي از اهميت والايي برخوردار است، پژوهشگران آموزشي و روانشناسي تلاش کرده اند، تا عواملي که عملکرد يادگيرندگان را بهبود و ارتقا مي دهند، شناسايي نمايند که در اين ميان موهن و گولاتي (1986) مطالعه اي فراتحليلي بر تعيين کنندگان پيشرفت تحصيلي انجام داده اند و عوامل زير را در پيشرفت تحصيلي موثر مي دانند . هوش، محيط خانوادگي، تحصيلات والدين، رابطه بين  والدين، انگيزش متغيرهاي شخصيتي از قبيل درونگرايي و برونگرايي، روان نژندي و روان پريشي، ادراک خود و سازگاري.

نگرش به رشته تحصیلی ظاهراً یک امر فردی محسوب می شود . این تصور وجود دارد که هر فردی باتوجه به شخصیت خود و تمایلات و علاقه مندی و خصوصیاتش ، دارای برخی نگرش ها می باشد در صورتی که نگرش تحصیلی از دیدگاه علم روان شناسی ، اجتماعی و جامعه شناسی علاوه برفردی بودنش دارای بعد اجتماعی گسترده از جمله محیط ، اطرافیان ، پدر و مادر و معلم سایر افراد گروه هایی که دانش آموز با آن ها به نحوی برخورد دارند که در ایجاد و پرورش و تحکیم نگرش ‎های مثبت یا منفی به رشته تحصیلی وی مؤثرند. پیشرفت تحصیلی از جمله موضوعاتی است که از ابعاد تربیتی، روان شناسی،به آن بسیار پرداخته شده است . ﻳﺎﻓﺘـﻪهـﺎی تحقیقات ﻣﺘﻌـﺪد ﻧـﺸﺎن دادﻩ اﺳــﺖ ﭘﻴــﺸﺮﻓﺖ تحصیلی ﻧــﻪ ﺗﻨــﻬﺎ از ﺳــﺎﺧﺘﺎرهای داﻧــﺶ و ﻓﺮاﻳﻨــﺪهای ﭘــﺮدازش اﻃﻼﻋــﺎت ﺗــﺄﺛﲑ ﻣــﻲﭘــﺬﻳﺮد ﺑﻠﻜــﻪ ﺑــﻪ ﻋﻮاﻣــﻞ اﻧﮕﻴﺰﺷــﻲ از جمله ﺑﺎورهــﺎ، ﻧﮕــﺮشهــﺎ و ارزشهــﺎ ﻧﻴــﺰ ﻣﺮﺑــﻮط ﻣــﻲﺷــﻮد .سالهای متمادی است که محققان و پژوهشگران تعلیم و تربیت و روانشناسان اجتماعی، مطالعات فراوانی در مورد عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام داده اند. پیشرفت موضوعی است که به خصوص در حال حاضر نیز مورد توجه تمامی کشورهای جهان بوده است، و هر ساله مقدار زیادی از بودجه جوامع صرف تحصیل کودکان و نوجوانان می شود و پژوهشهای زیادی به بررسی عوامل مختلفی که می تواند بر پیشرفت تحصیلی تأثیر داشته باشد، عواملی مانند: خانواده، محیط زندگی، مدرسه و برنامه های آموزشی اختصاص یافته است.

افراد با باورهای قوی نسبت به توانائیهای خود در مقایسه با افرادی که به توانائیهای خود تردید دارند در انجام تکلیف کوشش و پافشاری بیشتری نشان می دهند و در نتیجه عملکرد آنها در انجام تکلیف بهتر است. کسانیکه توانایی را به عنوان انعکاسی از استعداد هوش ذاتی در نظر می گیرند، کارآمدی ادراک شده آنها در برخورد با مشکلات کاهش می یابد، در مقابل کسانیکه مفهوم توانایی را یک مهارت قابل اکتساب می دانند، احساس کارآمدی قوی تری دارند و اهداف بالاتری برای خود در نظر می گیرند.پیشرفت تحصیلی و مسایل مربوط به آن یکی از دغدغه های اصلی نظام آموزش و پرورش کشورهاست چرا که مسئولین و تصمیم گیرندگان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در سراسردنیا توسعه و پیشرفت جامعه شناسان را در توسعه و پیشرفت نظام آموزشی می دانند و این توسعه و پیشرفت از طریق پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در مدرسه و کلاس درس عملیاتی می گردد. افت تحصیلی : وقتی فاصله بین استعداد بالقوه فرد و استعدادهای بالفعل او مشهود و زیاد باشد می گوئیم افت تحصیلی اتفاق افتاده است. افت تحصیلی فقط تجدیدی و مردود شدن نیست بلکه وقتی که یادگیریهای دانش آموز از توان بالقوه و حد انتظار کمتر باشد افت تحصیلی اتفاق افتاده است.

محققان با توجه به فرهنگ ها و ميزان پيشرفت جوامع مختلف ملاک هاي مختلفي درباره موفقيت مطرح مي کنند و مهارت هاي متفاوتي را معرف هوش مي دانند. مثلا جامعه آمريکا بر توانايي هاي هوشي در زبان و رياضي تاکيد دارد، بنابراين کودکان و بزرگسالاني که اين مهارت را دارا هستند، با هوش ترين شناخته مي شوند. بينه در تعريف هوش به قضاوت درست اشاره دارد; روان شناسان ديگر هوش را توانايي فکر انتزاعي، توانايي يادگيري، قدرت حل مساله يا توانايي سازگاري با موقعيت هاي جديد مي دانند.کسلر، هوش را به عنوان استعداد شخصي براي درک جهان و برآورد ساختن انتظارات آن تعريف       مي کند. روانشناسان و پژوهشگران تربيتي به اندازه هاي هوش عمومي به مثابه عوامل تعيين کننده يا محدوده کننده يادگيري کودکان توجه فراواني مبذول داشته اند. البته ممکن است که اين مقدار در دوره هاي دبيرستان و دانشگاه کاهش پيدا کند. به کرات ديده شده است که دانش آموزاني وجود داشته اند که از لحاظ توانايي و استعداد يادگيري بسيار شبيه هم بوده اما در پيشرفت تحصيلي تفاوت هاي زيادي با هم داشته اند اين جنبه از رفتار آدمي به حوزه انگيزش مربوط مي شود.انگيزش به حالت هاي دروني ارگانيسم که موجب هدايت رفتار او به سوي نوعي هدف مي شود، اشاره مي کند.بنابراين، انگيزش، عامل فعال ساز رفتار انسان است و از جمله عواملي است که مي تواند در ميزان پيشرفت تحصيلي تاثير به سزايي داشته باشد.انگيزه پيشرفت باعث مي گردد که کار دشوار با موفقيت به انجام برسد و همچنين باعث تسلط يافتن، دستکاري کردن و انتظام بخشيدن اشيا، آدم ها و افکار مي گردد.«پژوهش هاي انجام گرفته حاکي از آنند که افراد داراي انگيزش پيشرفت زياد در انجام کارها از جمله يادگيري بر افرادي که از اين انگيزه بي بهره اند، پيشي مي گيرند.» . کم آموزها داراي عادات تحصيلي ضعيف تر و مهارت هاي کمتري هستند و  پشتکار کمتري به يادگيري مي پردازند و در نهايت از بازده تحصيلي کمتري برخوردارند. از ديدگاه صاحب‌نظران و كارشناسان آموزشي، مهم‌ترين مهارت‌هايي كه مي‌تواند منجر به موفقيت تحصيلي دانش‌آموزان شود، عبارت است از: هدف‌گذاري، برنامه‌ريزي درسي، روش صحيح مطالعه، تقويت حافظه، تمركز و دقت. مطالعات و پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهند که کودکان و نوجوانانی که دارای احساس خودارزشمندی و عزت نفس قابل توجهی هستند، نسبت به همسالان خود در شرایط مشابه، پیشرفت تحصیلی و کارآمدی بیش‌تری از خود نشان می‌دهند. پرورش احساس خودارزشمندی و عزت نفس در کودکان و نوجوانان از مهم‌ترین وظایف اولیا و مربیان است که در این ارتباط بیش‌ترین نقش بر عهده‌ی الگوهای رفتاری است. پیشرفت تحصیلی فرزندان یکی از دغدغه‌های همیشگی والدین می‌باشد. پدران و مادران اغلب هزینه و وقت زیادی را برای ارتقاء تحصیلی فرزندانشان صرف می‌کنند اما در بیشتر موارد به دلیل اینکه مسیر درستی را برای این کار انتخاب نمی‌کنند، به نتیجه‌ی مطلوب و موردنظر دست نمی‌یابند. یکی از مواردی که معمولاً والدین و حتی مسئولان آموزشی توجه کافی به آن ندارند، تفاوتهای میان دانش‌آموزان دختر و پسر در یادگیری و پیشرفت تحصیلی است.

توانایی یادگیری در کودکان را میتوان پیشرفت تحصیلی نامید. در واقع داشتن قدرت یادگیری و به خاطر سپردن مطالبی که در برنامه ی آموزشی گنجانده شده است، باعث موفقیت و پیشرفت تحصیلی خواهد شد. پیشرفت تحصیلی تغییرات کمی و کیفی در معلومات و مهارت های دانش آموزان به واسطه ی برخورداری از آموزش و پرورش رسمی اطلاق می شود که با معدل درسی سالانه آنها سنجیده می شود .

برای روشنتر شدن موضوع پیشرفت تحصیلی آن را با افت تحصیلی مقایسه میکنیم. افت تحصیلی را به افت کمی و کیفی تقسیم می کنند. افت عبارت است از درصد دانش آموزان یک دوره آموزشی که به سبب مردود شدن و ترک تحصیل نتوانسته اند آن دوره را با موفقیت بگذرانند و منظور از افت کیفی، نارسایی در رسیدن به هدفهای تعیین شده و یا عدم تحقق بخشی از این هدفهاست. بنابراین تفاوت بین دانش و مهارت فارغ التحصیلان یک دوره آموزشی و هدفهای تعیین شده برای این دوره افت کیفی را نشان می دهد .

یادگیری و آموزش دارای بافتی اجتماعی است و در کلاس درس رخ می دهد زمانی میتوان از نظریه اجتماعی در پیشرفت تحصیلی در کلاس بهره جست که درک بهتری از چگونگی نقش مشوقهای اجتماعی در پیشرفت تحصیلی داشته باشیم. البته پیشرفت تحصیلی بر حسب مهارتهای شناختی تنها هدف آموزشی نیست. عزت نفس و مهارتهای اجتماعی نیز هم به خاطر خودشان و هم بعنوان شرط لازم برای کسب مهارتهای شناختی از ضروریات هستند .

مشوقهای اجتماعی در تمام زمینه های آموزشی می توانند یاری دهنده باشند کلاس درس همگانی است که در آن اطلاعات از طریق راه های ارتباطی انتقال می یابند. در واقع ارتباط بعنوان یک رویداد انتزاعی رخ نمی دهد بلکه دریافت اجتماعی روی می دهد که ویژگی های این بافت بر ارتباط اثر گذار است .

پیشرفت تحصیلی۱ بعنوان یک متغیر تابع عواملی است که بر آن اثر می گذارند و با تغییر آنها خودش هم دستخوش تغییر می شود. در پیشرفت تحصیلی عواملی از قبیل هوش، استعداد، وضع اقتصادی خانواده، وضع جسمانی، سواد والدین و تلاش و کوشش خود فرد موثر است.

افزون بر این شاگردان در کلاس درس بیشتر از افراد همتل تشکیل یافته اند که دارای عملکرد خاص خود هستند. ارتباط در کلاس خواه شناختی باشد و خواه عاطفی، در واقع انتقال اطلاعات از فردی به فرد دیگر، از یک فرد به گروه دیگر و یا از یک گروه به گروه دیگر است. چگونگی رابطه فرد با گروه بر نحوه ی ارتباط، عزت نفس و عملکرد تحصیلی بالا اثر میگذارد .

 منبع :  شریفیان ، احمد (1391). سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان: تاثیر نمره و بازخورد بر پیشرفت تحصیلی ، تهران: وانیا ، چاپ محراب.

سیف ، علی اکبر (1365) . اندازه گیری و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ، تهران : پیام نور ، چاپ انتشارات آگاه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.