این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر، روایی و پایایی و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.
هدف: ارزیابی انگیزه افراد برای به کارگیری نوآوری در شغلشان
تعداد سوال: 6
روش نمره گذاری و تفسیر نتایج: دارد
روایی و پایایی: دارد
منبع: مقیمی، سیدمحمد، 1388، سازمان و مدیریت: رویکردی پژوهشی، چاژ نهرات، انتشارات ترمه.
– ضرغامی، حمیدرضا، جعفری، مصطفی، اخوان، پیمان، (1391)، بررسی رابطه بین خلاقیت و انگیزه افراد برای نوآوری در سازمانهای پژوهشی: مطالعه موردی در پژوهشکده پردازش هوشمند علائم، پایگاه مقالات علمی مدیریت
همین الان دانلود کنید
قیمت: رایگان
واژه لاتین نوآوری در کسب و کار (innovation)به معنای ایجاد یک چیز جدید است .نوآوری صرفا در مورد محصولات تولیدی نبوده و خدمات را به عنوان بخش مهمی از اقتصاد جوامع در بر می گیرد .
به بررسی ابعاد نوآوری می پردازیم
1.نوآوری در یک محصول به معنای ارائه یک محصول جدید یا خدمت جدید از سوی یک کسب و کار است .
2.نو آوری در فرایند که برخلاف نو آوری در محصول ، اصلاح و بهبود روش های تولید و عرضه یک محصول یا خدمات را هدف قرار می دهد.
.3.نوآوری که موجب به تغییر نگرش و در نتیجه ایجاد یک مدل سازمانی انسانی جدید می شود .
4.نوآوری در جایگاه از طریق تغییر در مفهوم معرفی محصولات و خدمات.
نوآوری امری ضروری است که به سه هدف صورت می گیرد افزایش کارایی کسب و کار ،پایداری کسب وکار و ایجاد موتور های رشد جدید کسب وکار انجام می شود .در نوآوری ارزشی به یک ایده خلاقانه داده می شود تا به مرحله اجرا و عمل برسد .ایده جدید اشاره به درک نیاز مشتری و یا روش جدید تولید دارد واز طریق جمع اوری اطلاعات با کارافرینی اجرایی می شود .
نمودار نوآوری نشان می دهد ،که خلاقیت یکی از مراحل ایجاد محصول جدید است .در واقع تصور به ایده منجر میشود وان ایده خلاقیت است و نوآوری موجب شکوفایی و انتشار محصول ایده خلاقانه می شود
مراحل مفهوم نوآوری و ایده نو بدین شرح است:
1.نیاز به تغییر زمانی به وجود می اید که افراد از وضعیت فعلی ناراضی باشند.
2. شکل دادن به ایده های نو :ایده نو می تواند در قالب یک مدل یا مفهوم یا برنامه نو ارائه شود ایده نو می تواند محصول یا فناوری یا تکنیک جدید برای اداره کارکنان باشد .
3.ارائه طرح :ارائه طرح به صورت کتبی همراه با مستنداتی برای ارائه ان ایده باید عملیاتی مطرح شود و همچنین را ه حل مشکلات فعلی را نیز توضیح دهد.
4.تصمیم گیری برای ایجاد تغییر : که این تصمیم گیری برای تغییر نیازمند تاییدیه مدیران است.
5.تخصیص منابع و اجرا :برای اجرایی شدن تغییر منابع و متخصصان باید مشخص شوند .
انواع مدل های نوآوری
مدل فناوری :
در این مدل بر اساس علم و فناوری بسیاری پیشرفت های فناورانه توسعه می یابد . توسعه فناوری بر اساس علم اتفاق می افتد و در نتیجه گسترش و رونق بازار های جدید را موجب می گردد .مهمترین بعد یک فناوری ارزش رقابتی آن است دسته بندی فناوری ها به این صورت است فناوری های نوظهور ،فناوری های در حال تکامل و فناوری های کلیدی است.
مدل تقاضای بازار :
یعنی گاهی فناوری و نواوری بر اساس نوع نیاز بازار مشتری و برای پاسخ به گسترش تقاضا ایجاد می شود .و بازار منبع الهام و توسعه ایده ها هست.
مدل یکپارچه :
این مدل برای بالا بردن توان طراحی ایده های نو و افزایش همکاری ها و سرمایه گذاری های مشترک انجام می شود .
در فرایند نواوری خلاقیت به عنوان اصلی ترین بخش است .به همین دلیل به بررسی موضوع خلاقیت می پردازیم
از دیدگاه خلاقیت فکری و فرد خلاق به مطرح کردن ذهنیت خلاق می پردازیم .سیستم های خلاق و غیر خلاق کدامند یک سیستم خلاق هر جایی می تواند به فرد بیاموزد همیشه به نوعی دیگر بیندیشد خلاقیت یکی از نیاز های زندگی و قابلیتی است که افراد را متمایز می کند .توانایی های خلاق در اکثر افراد هست اما مهم ترین بحث پرورش خلاقیت و شکوفا نمودن ایده هاست .
تعریف خلاقیت
هر کسی با نگرشی خاص ممکن است خلاقیت را تعریف کند مانند :خلاقیت یعنی ایجاد آینده خوب یا خلاقیت یعنی خلاف عادات عمل کردن و مبارزه علیه ترس های انسانی و همینطور شناسایی ابعاد پنهان توانایی های فردی ودر هر حال خلاقیت یعنی اندیشه نو ، احساس نو و رفتار نو.
امروزه بیشتر موسسات بزرگ استعداد های خلاق را پرورش داده اند و می دانند برای پیشرفت در بازار رقابت جهانی باید هر چند وقت محصولات و خدماتشان را نو و به روز رسانی کنند تا مشتری هایشان را از دست ندهند.
انسان نیاز هایی دارد که خود شکوفایی و خلاقیت در راس آنهاست .امروزه بسیاری از نظرها به دلیل اکتشاف و خلق جدید نادیده گرفته می شوند و از بین می روند .
ژول ورن یک نویسنده تخیلی است که با قدرت تخیلش توانست سفرهای دریایی و فضایی را بیان کند .
او از زیر دریایی حرف زده در کتابش که رویای او بوده و در دوره الان یک زیر دریایی بانام (ورن )وجود دارد .قدرت تصور انسان را قادر ساخت تا چرخ را در عصر حجر بسازد که هم اکنون انواع استفاده از چرخ ها وجود دارد .به همین ترتیب اختراع گیره یا چکش که نیاز های بشر را به بهترین شکل در گذشته برطرف کرده و هم اکنون موجود هستند.
برای نوآوری در کسب و کار،ایده های مشابه را تر کیب کنید
ایده نو اغلب از ترکیب ایده های متنوع به دست میاد .در رونمایی از اولین ایفون استیو جابز در سال 2007 به صحنه بازار آمد .در ان سال ها هنوز گوشی های کاملا لمسی به بازار عرضه نشده بود و ایفون از هماهنگی سه ایده آیپد ، گوشی موبایل و گجت اینترنتی به وجود امد و نسلی تازه را در تکنولوژی ارتباطی ایجاد کرد .
مشکلی را حل کنید
یکی دیگر از منابع تفکر نوآورانه ، مشکلات مردم است .وایت برد مثالی از این موضوع است که به عنوان ابزار اساسی در جلسات تبدیل شده و به علت کثیف شدن و خراب شدن سطحشان پس از مدتی استفاده به ابزار ی که با مشکل روبرست تبدیل شده . .نیل و لارا ووست وود در سال 2008 محصولی را به جای وایت برد ارائه دادند که افراد می توانستند پس از نوشتن صفحه آن را بکنند .
محصول انها مجیک وایت بورد نام دارد و امروزه شرکتی با 20 نماینده در جهان تبدیل شده است .نواوری ایجاد ارتباط بین ایده های مختلف است .آسیموف در کتابش می نویسد : برای خلاقیت باید به افراد متخصصی که بتوانند علاوه بر داشتن تجربه کاری مهارت ترکیب و اتصال اید ه ها را داشته باشند رجوع کرد.