دانلود رایگان پرسشنامه کانرز والدین (اختلال نقص توجه در کودکان)

این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر، روایی و پایایی و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.

هدف: تشخیص کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعال

تعداد سوال: 26

شیوه نمره گذاری و تفسیر نتایج: دارد

پایایی: دارد

نوع فایل: word 2007

منبع: ﻋﻠﻴﺰاده ح. (1384). «ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻧﻈﺮي اﺧﺘﻼل ﻧﺎرﺳﺎﻳﻲ ﺗﻮﺟﻪ/ ﺑﻴﺶﻓﻌﺎﻟﻲ: اﻟﮕﻮي ﺑﺎزداري رﻓﺘﺎري و ﻣﺎﻫﻴﺖ ﺧﻮدﻛﻨﺘﺮﻟﻲ»، ﭘﮋوﻫﺶ درﺣﻴﻄﻪ ﻛﻮدﻛﺎن اﺳﺘﺜﻨﺎﻳﻲ 17، ﺳﺎل ﭘﻨﺠﻢ، ش 3، ﭘﺎﻳﻴﺰ 1384: 384-323

Conners C. (1997). Conners’ rating scales: revised technical manual. North Tonawanda (NY) ; Multi-Health Systems, online]. Avalable from URL: http: www.mhs.com [Assessed 2008 Mar 3

همین الان دانلود کنید

قیمت: رایگان

دانلود رایگان

دانلود رایگان پرسشنامه کانرز والدین (اختلال نقص توجه در کودکان)

در حیطه کار با کودکان مهمترین و شایع ترین علت ارجاع کودکان به بخشهای کاردرمانی اختلال در توجه است.

 تقریبا محال است که کودکی به شما مراجعه کند و شکایت مادر نقص توجه نباشد. اما این نقص در توجه در اختلالات زیادی دیده میشود .ADHD   اولین اختلالی است با نقص توجه به ذهنمان می آید . پیش آمده کودکی را به ما ارجاع بدهند که تشخیصی نداشته باشد و علایمی از برخی اختلالات را داشته باشد اما این علایم آنقدر شدید و واضح نباشد که آن سایر اختلالات ( اوتیسم، آسپرگر ، ADHD ، افسردگی، . . )  باشند.  شاید این کودک ADD   باشد. من این پست را با استفاده ازاین منبع  :

 Attention Defict Disorder Misdiagnosis: approaching ADD from brain behavior / neuropsychological perspective for assessment and treatment  

و تجربیاتم در کار با کودکان در کلینیکها و مهد کودک نوشتم.از  شما درخواست میکنم با نظراتتون و تجربیاتتون کمکم کنید.

ADD   و ADHD     اختلالاتی هستند که در تمام طول  عمر زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهند و کیفیت زندگی فرد را پایین می آورند. بارکلی (1990) روی این قضیه تاکید کرد که   ADD    یک اختلال بی نظمی( disregulation ) است که توسط رفتار ناپایدار و متغییر که ناشی از عدم تعادل بیو شیمیایی در مغز ایجاد میشود. بارکلی رفتار متغییر را بعنوان یک نقص عمومی تنظیم سازی(regulation) توصیف کرد.  این عدم تعادل بیوشیمیایی بعنوان یک عامل مشکل ساز در مهار شروع و ماندن روی یک کار در نظر گرفته میشود. که به تبع آن انجام وظایف روزانه مشکل میشود.

ویژگی های ADD   شامل  کندی شناختی خواب آلودگی، دوری گزینی، گیجی، پاسخ دهی آهسته، غرق شدن در دنیای خود، کم حرفی، نگرانی، منفعل بودن و مشغول شدن در کارها بصورت کلی و بدون پرداختن بجزییات  است.

برعکس کودکانADHD   که پر سر وصداییشان باعث دیده شدنشان و تشخیص میشود، کودکان ADD   توجه دیگران بخودشان جلب نمیکنند و کم کم به کناری رانده میشوند و فراموش میشوند! این بچه ها در اطراف گروه کار می کنند و چندان فعالانه درگیر گروه نمی شوند برخلاف کودکان ADHD   که تکانشگریشان در گروه تداخل ایجاد می کند. این عدم جذب در اجتماعات و گروههای همسالان باعث عدم جذب اطلاعات و درک ازآنچه در اطرافشان می گذرد می شود.شاید با کودکان افسرده اشتباه شوند. اما اگر فعالیت از نظر حسی به اندازه کافی برانگیزاننده باشد، درگیر خواهند شد.در حالی که کودک افسرده به ساپورت عاطفی برای درگیر شدن در فعالیت نیاز دارند. اگرچه کودک ADD  می تواند  به افسردگی هم مبتلا باشد.

این کودکان ایده ای برای مکالمات ندارند و اغلب قانع به همان چیزی هستند که بارها استفاده کرده اند و گفتارکلیشه ای و فاقد خلاقیت دارند.گاهی با اوتیسم اشتباه می شود اما بنظرم در اوتیستیک ها لحن این جملات کلیشه ای تقریبا ثابت است  اما در این کودکان لحن و تون صدا متغییر است.درضمن درک کودکانADD   از گفتار بهتر از اوتیستیک ها است. هر دو این کودکان ممکن است ارتباط چشمی را کمتر از حالت معمول برقرار کنند داشته اما کودکان اوتیستیک عدم برقراری ارتباط چشمی در تمامی حالات دیده میشود .

سرعت پردازش اطلاعات در این کودکان پایین است که نهایتا  باعث کندی در پاسخگویی می شود. ADD   بصورت اولیه یک اختلال در نگه داری تمرکز است که منجر به دست آوردهای ضعیف آکادمیک میشود. در این اختلال اشکال در کد گذاری، رمز گشایی و بازیابی اطلاعات وجود دارد.. این کودکان بنظر مشکل در حافظه و توالی بندی اطلاعات دارند. سرعت پردازش اطلاعات در این کودکان پایین است که نهایتا  باعث کندی در پاسخگویی میشود. این عدم توانایی در پردازش مناسب اطلاعات در طی دستور العملها، راهنماییها و ارتباط برجسته ترین ویژگی کودکان ADD   است.که بصورت بالینی با یک عدم حضور و آگاهی نمود می یابد. (جملات معروف این بچه پرته ، تو کلاس نیست، حواسش نیست).

یک حالت نوسان در علایم رفتاری و تواناییهای شناختی کودکانADD   وجود دارد. جالب است بدانید که اگر فعالیت بیش از حد محرک باشد علایم ADD دیده نخواهد شد. علایم  ADD در ابتدایی شروع کار دیده نمی شود اما در میانه کار و ادامه کار دیده می شود . همچنین علایم در کارهای مورد علاقه دیده نمی شود.( مثل بازی کامپیوتری که البته چندان پیچیده نیستند).

عملکرد پایین در مهارتهای آکادمیک، کم فعالیتی و گوشه گیری از دلایل ارجاع این کودکان به روانپزشکان است. اما بسیاری از این کودکان تشخیص داده نمی شوند.

 کودکان ADD خود را احمق  و نا لایق می دانند. احساس عدم کفایت، سردرگمی، خشم و افسردگی در ADD وجود دارد. اعتماد بنفس پایین ناشی از تصویر منفی از خود و احساس  عدم کفایت  منجر به گوشه گیری  و عدم درگیری در فعالیتها می شود که ممکن است حتی باعث عدم بروز آنچه که توانایی اش را دارند بشود.

 این کودکان را مورد ارزیابی عملکردهای یکپارچگی حسی و مهارتهای ادراکی حرکتی قرار دهید.

درمان شامل استفاده از داروهای محرک مثل ریتالین و کاردرمانی است.درمان با استفاده از تکنیکهای یکپارچگی حسی و رویکرد حسی حرکتی و تقویت مهارتهای ادراکی حرکتی انجام می پذیرد. دقت داشته باشید  که در کار با این کودکان ابتدا یک رابطه امن با آنها برقرار کنید. یعنی اول تاکید روی تواناییهایشان داشته باشید.تقویت اعتماد بنفس در جلسات اول بسیار مهم است . جملات و بازخوردهای کلامی مثبت در مورد تواناییهایش مهم است. حتی یک لبخند رضایت آمیز بسیار کمک کننده خواهد بود که روند درمانی خوبی را طی کنید زیرا انگیزه برای تلاش را در کودک فعال کرده اید. بگذارید احساس قدرت و کفایت کند. زدن یک برج مکعبی با توپ  که آن را متلاشی می کند، به همراه فریاد خوشحال و کف زدنتان احساس کفایت را در کودک ایجاد می کند. آنگاه آرام آرام به ناتواناییها نزدیک شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.