پرسشنامه ابعاد مدیریت استراتژِیک سرمایه های فکری بر اساس مدل یاسین، داجانی و حسن (2016)

این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر، و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.

هدف: ارزیابی ابعاد مدیریت استراتژِیک سرمایه های فکری (سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه رابطه ای)

تعداد سوال: 19

تعداد بعد: 3

شیوه نمره گذاری: دارد

تفسیر: دارد

روایی و پایایی: دارد

منبع: دارد

نوع فایل: word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: فقط 2400 تومان

خرید فایل

پرسشنامه ابعاد مدیریت استراتژِیک سرمایه های فکری بر اساس مدل یاسین، داجانی و حسن (2016)

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

سرمایه انسانی :

 سرمایه انسانی نشان دهنده موجودی دانش افراد یک سازمان است(بونتیس و دیگران به نقل از قلیچ لی و مشبکی، ۱۳۸۵: ۱۲۸). سرمایه انسانی بعنوان دانش ترکیبی، مهارت، تجربه و توانایی یکا یک افراد سازمان تعریف می شود(مک گیل ، ۲۰۰۶: ۲۶). این سرمایه متحرک است و به سازمان خاصی تعلق ندارد زیرا کارکنان مالکان سرمایه انسانی محسوب می شوند. استوارت سرمایه انسانی را سرچشمه خلاقیت و بصیرت می داند. به نظر بونتیس نیز سرمایه انسانی مهم است چون منبع استراتژیک خلاقیت برای سازمان به حساب می آید(نظری و هرمانس، ۲۰۰۷).

سرمایه ساختاری :

سرمایه ساختاری شامل همه ذخایر غیر انسانی دانش در سازمان می شود(رز و رز به نقل از قلیچ لی و مشبکی، ۱۳۸۵). آن شامل نرم افزارهای اختصاصی، برنامه های کامپیوتری، پایگاه داده ها، ساختار سازمانی، حق ثبت و بهره برداری، مارک تجاری و دارایی های مشابه می شود که بهره وری در سازمان را حمایت می کنند(مک گیل، ۲۰۰۶). سرمایه ساختاری نماینده آندسته از دارایی هایی است که از افراد درون سازمان مجزا هستند( مک گیل، ۲۰۰۶). سرمایه انسانی عامل اساسی در گسترش سرمایه ساختاری به شمار می رود، بنابراین سرمایه ساختاری متکی به سرمایه انسانی است. سرمایه ساختاری دانشی است که در شرکت هنگامی که کارکنان شب به خانه می روند باقی می ماند، بنابراین کمپانی مالک سرمایه ساختاری است. بعنوان مثال جواز یا پروانه ساخت توسط سرمایه انسانی خلق می شود، اما بعد از خلق آنها به شرکت تعلق دارند(نظری و هرمانس، ۲۰۰۷).

سرمایه رابطه ای :

 سرمایه رابطه ای ارزشی است که مشتریان و ذینفعان سازمان برای سازمان قائل اند(مک گیل، ۲۰۰۶). این ارزش بوسیله ارتباطات بین سازمان و مشتریانش شکل می گیرد(همان). در تعاریف جدید، سرمایه رابطه ای شامل دانش موجود در همه روابطی است که سازمان با مشتریان، رقبا، تامین کنندگان، انجمن ها یا دولت برقرار می کند (بونتیس به نقل از قلیچ لی و مشبکی، ۱۳۸۵).

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

در این پژوهش متغیر سرمایه انسانی از طریق سه مولفه (۱). قابلیت ها و مهارت های انسانی، (۲). آموزش و یادگیری و (۳). خلاقیت و نوآوری مورد سنجش قرار می گیرد (یاسین، داجانی و حسن، ۲۰۱۶)

سرمایه ساختاری از طریق چهار مولفه (۱). ساختارها و فرآیندهای سازمان، (۲). پایگاه داده و سیستم های اطلاعاتی ، (۳). تحقیق و توسعه و (۴). سبک مدیریتی و فرهنگ سازمان مورد سنجش قرار می گیرد (یاسین، داجانی و حسن، ۲۰۱۶)

متغیر سرمایه رابطه ای از طریق سه مولفه (۱). مشتریان و ذینفعان خارجی، (۲). شرکار راهبردی و (۳). تامین کنندگان مورد سنجش قرار می گیرد (یاسین، داجانی و حسن، ۲۰۱۶).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.