هدف: بررسي عوامل تاثيرگذار بر ارزشيابي اساتيد از ديدگاه دانشجويان (مهارت هاي تدريس استاد، خصوصيات فردي استاد، خصوصيات فردي و نگرش دانشجو، خصوصيات فيزيكي و زمان ارائه درس، ويژگي فرايند ارزشيابي در دانشگاه)
تعداد سوال: 37
تعداد بعد: 5
شیوه نمره گذاری: دارد
تفسیر: دارد
روایی و پایایی: دارد
منبع: دارد
نوع فایل: word 2007
همین الان دانلود کنید
قیمت: فقط 5500 تومان
ارزشیابی آموزشی فرآیندی مستمر و منظم برای هدایت و اطمینان از کیفیت فعالیت های آموزشی میباشد و از جایگاه ویژهای در ارتقاء کیفیت نظام های آموزشی برخوردار است (1). از طرفی ارزشیابی آموزشی به عنوان یکی از کارکردهای مدیریت دانشگاهی نقش به سزایی در برنامه ریزی صحیح، اجرای موفق برنامه های آموزشی و بهبود کیفیت دانشگاهی دارد (2). از آنجائیکه اعضای هیئت علمی یکی از ارکان اصلی دانشگاه ها محسوب می شوند و عملکرد آن ها نقش اساسی دربازدهی نظام آموزشی ایفاء می نماید، توسعه ی برنامه ارزشیابی اعضای هیئت علمی تبیین کننده ی ارزش منحصر به فـرد و از اولـویت های هـر مـوسسه آمـوزشی عـالی می باشد (3). از مهمترین و متداولترین روش های ارزشیابی، اجرای پرسشنامه های نظرخواهی و نظرسنجی از دانشجویان نسبت به استادانشان می باشد (4). در ایران نیز ارزشیابی از استادان دانشگاه ها به طور رسمی در سال 1350 توسط دانشجویان دانشگاه همدان انجام گرفت (5). به رغم کاربرد فراوان این شیوه اختلاف نظرهای بسیاری درباره استفاده از این روش ارزشیابی وجود دارد.
درهمین راستا مطالعه رفیعی و همکاران درسال 1388 با هدف تعیین نتایج شش ساله ارزشیابی اساتید دانشگاه علوم پزشکی اراک نشان داد که متغیرهایی مانند کلاس درس، روش تدریس، زمان ارائه درس از عوامل موثر برارزشیابی اساتید هستند (6).
افشار نیز با هدف تعیین ارزشیابی اعضای هیئت علمی توسط دانشجویان با سطوح مختلف پیشرفت تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نشان داد که روش های تدریس مدرس، توانایی علمی، رعایت مقررات آموزشی توسط مدرس از جمله عوامل موثر بر نمرات ارزشیابی اساتید می باشند (7). همچنین در تحقیقی که با عنوان بررسی دیدگاه های اعضای هیئت علمی و دانشجویان در مورد ارزشیابی استادان و معیارهای موثر در تدریس استاد در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد توسط معزی صورت گرفت مولفههایی از قبیل تسلط مدرس به محتوای درس، قدرت بیان و تفهیم مطالب، مشاوره، قدرت مدیریت و هدایت محیط اجتماعی و تعامل با دانشجو بیشترین نمره را به خود اختصاص دادند (8).
تربیت نیروی متخصص برای نسل آینده مستلزم وجود کادر قوی و توانمند اعضای هیئت علمی در دانشگاه هایی است که هم در امر آموزش و هم در امر پژوهش دارای بینش و تبحر لازم باشند. یکی از معیارهای مهم درارزشیابی آموزشی، کیفیت تدریس اساتید می باشد. ارزشیابی مستمر از کیفیت تدریس استادان، میتواند در بهبود و اصلاح نحوه ی تدریس و در نهایت ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاه سهم به سزایی داشته باشد (9-15).