پرسشنامه بررسی همکاری مستقیم و غیر مستقیم عمل مدیریت منابع انسانی با عملکرد سازمانی

هدف: بررسی همکاری مستقیم و غیر مستقیم عمل مدیریت منابع انسانی با عملکرد سازمانی (گزینش کارکنان منابع انسانی، آموزش کارکنان منابع انسانی، ارزیابی عملکرد کارکنان، مشارکت کارکنان  منابع انسانی، عملکرد سازمانی)

تعداد سوال: 30

تعداد بعد: 5

شیوه نمره گذاری: دارد

تفسیر: دارد

منبع: محقق ساخته (سفارش)

نوع فایل: Word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: فقط 28000 تومان

خرید فایل

پرسشنامه بررسی همکاری مستقیم و غیر مستقیم عمل مدیریت منابع انسانی با عملکرد سازمانی

مدیریت منابع انسانی چیست؟

به زبان ساده، مدیریت منابع انسانی پروسه ی تجزیه و تحلیل شغل، جذب و استخدام، گزینش، درک متقابل کارکنان، راهنمایی، آموزش و توانمند سازی، مدیریت عملکرد، تشویق، دادن پاداش ها، انگیزه بخشی، ایجاد ارتباط دوستانه و محیط صمیمی کاری، استراتژی منابع انسانی، تضمین کردن امنیت و ایجاد شرایط آسایشی و روحی و روانی و جسمی همه و همه برای کارکنان جهت افزایش میزان بازدهی آنهاست.

این پروسه به طور کلی شامل 4 بخش مدیریتی می شود: برنامه ریزی، سازمان دهی، هدایت و نظارت بر انجام.

  • شما باید ابتدا کارمندان را استخدام کنید و سپس به پیاده سازی اصول و قوانین کاری برروی آنها پرداخته و این پروسه را نظارت کنید.
  • این کار به شما برای رسیدن به اهداف شخصی، سازمانی و اجتماعی کمک می کند.
  • مدیریت منابع انسانی یک مدیریت مالتی دیسیپلین است. به این معنی که برای این کار شما باید مهارت های لازم در حوزه های مدیریت، روانشناسی، ارتباطات، اقتصاد و جامعه شناسی داشته باشید.
  • این کار به کار تیمی و روحیه تیمی قدرتمندی نیاز دارد.
  • یادتان باشد که این پروسه یک پروسه ی مداوم وو پیوسته است و نقطه ی پایانی ندارد.

اگر مدیریت منابع انسانی را به چشم یک دپارتمان ببینیم، این دپارتمان دارای جنبه های مختلفی است؛ برنامه ریزی منابع انسانی، بررسی و آنالیز موقعیت های شغلی،‌ استخدام و بررسی مصاحبه های کاری، انتخاب میان گزینه های در دسترس، تربیت کارکنان، تمرین دادن به کارکنان،‌ پاداش ها و تشویق های کارکنان،‌ تحسین کارکنان، راضی نگه داشتن آنها، برنامه ریزی مسیر شغلی، بالا بردن کیفیت زندگی در محیط کاری، دیسیپلین کارمندان، رسیدگی و بازرسی منابع انسانی، مواظبت از شرایط فیزیکی و روحی کارکنان، ارتباط صحیح صمیمانه با کارکنان و بالا نگه داشتن روحیه کاری در آنها و بسیاری کارهای مشابه.

حالا که تقریباً با مفهوم کلی مدیریت منابع انسانی آشنا شدیم بیایید نگاهی به تاریخچه آن هم بیاندازیم تا به اصول مدیریت منابع انسانی هم برسیم.

شروع حوزه ی منابع انسانی تقریباً‌ بعد از قرم هجدهم در اروپا شکل گرفت. شروع این کار بر اساس ایده ای ساده که توسط رابرت اون و چارلز باباژ در دوران انقلاب صنعتی بود. این دو به این نتیجه رسیده بودند که نیروهای انسانی حیاتی ترین نقش را در بقا و موفقیت یک سازمان ایفا می کنند. آنها فهمیده بودند که کارگرانی که با روحیه خوب و وضعیت فیزیکی مناسب کار می کنند سازمان را خیلی سریعتر و بهتر به اهداف می رسانند و عدم وجود این افراد باعث نابودی سازمان خواهد شد.

حالا که تقریباً با مفهوم کلی مدیریت منابع انسانی آشنا شدیم بیایید نگاهی به تاریخچه آن هم بیاندازیم تا به اصول مدیریت منابع انسانی هم برسیم.

شروع حوزه ی منابع انسانی تقریباً‌ بعد از قرم هجدهم در اروپا شکل گرفت. شروع این کار بر اساس ایده ای ساده که توسط رابرت اون و چارلز باباژ در دوران انقلاب صنعتی بود. این دو به این نتیجه رسیده بودند که نیروهای انسانی حیاتی ترین نقش را در بقا و موفقیت یک سازمان ایفا می کنند. آنها فهمیده بودند که کارگرانی که با روحیه خوب و وضعیت فیزیکی مناسب کار می کنند سازمان را خیلی سریعتر و بهتر به اهداف می رسانند و عدم وجود این افراد باعث نابودی سازمان خواهد شد.

در میان 5 اصل مدیریت، که شامل کارکنان، پول، ماشین ها، متریال ها و متدها می شوند مدیریت منابع انسانی در مورد کارکنان صحبت می کند. همانطور که واضح است در میان این اصول،‌ اصل کارکنان به سادگی مانند اصول دیگر مدیریت نمی شود. هر فردی با فرد دیگری متفاوت است و نمی توان همه را به یک شیوه راضی نگه داشت مخصوصاً زمانی که می دانید که اصل کارکنان در واقع مهمترین اصل است چرا که کارکنان می توانند برروی اصول دیگر نیز تاثیر داشته باشند.

چرا به این شیوه مدیریت منابع انسانی می گویند؟

این شیوه با 3 کلمه توصیف شده است که هر کدام شرح دهنده اعمال و وظایف خاصی هستند.

  • انسانی: به نیروی کاری حرفه ای که در سازمان کار می کند اطلاق می شود.
  • منابع: به دسترسی محدود به نیروها اطلاق می شود.
  • مدیریت: به شیوه ای که با استفاده از آن می توانید فعالیت های این نیروهای محدود را بهینه سازی کنید در راستای رسیدن به اهداف سازمان اطلاق می شود.

بنابراین با ترکیب تمامی موارد بالا، می توان شرح وظایف مدیر منابع انسانی را به این صورت گفت که با استفاده صحیح از نیروهای حرفه ای موجود و همینطور بهینه سازی فعالیت های کارکنان در حال حاضر کارایی سازمان را بالاتر ببرد.

شاید به ذهن شما هم خطور کرده باشد که امروزه با پیشرفت تکنولوژی، خود تکنولوژی و ماشین هایش کم کم در حال گرفتن جای منابع و نیروهای انسانی هستند و نقش آنها در سازمان ها و ارگان ها روز به روز کمرنگ تر می شود، اما در نظر داشته باشید که همین تکنولوژی و ماشین ها توسط نیروی انسانی تولید و پیاده سازی شده اند و کمپانی های بزرگ همیشه به دنبال انسان های سخت کوش هستند تا با مدیریت استعدادهای آنها اهداف کاری خود را پیش ببرند.

بنابراین انسان ها همچنان نقش حیاتی را در سازمان ها ایفا می کنند، حتی با این که بسیاری از فعالیت های امروزی به هوش مصنوعی واگذار می شود،‌ اما هوش مصنوعی مهارت ارزیابی را ندارد و هیچ گاه نمی تواند جای مغز انسان را بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.