پرسشنامه بررسی تاثیر جهت گیری های داخلی و خارجی بر بهبود عملکرد شرکت های صادارتی

این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر، و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.

هدف: بررسی تاثیر جهت گیری های داخلی و خارجی بر بهبود عملکرد شرکت های صادارتی (جهت گیری پاسخگویی، جهت گیری مشتری مداری، جهت گیری گرایش به نوآوری، جهت گیری گرایش به کارآفرینی، جهت گیری کارمندگرایی، جهت گیری تولید هوش، بهبود عملکرد های شرکت های صادارتی)

تعداد سوال: 35

تعداد بعد: 7

شیوه نمره گذاری: دارد

تفسیر: دارد

منبع: محقق ساخته (سفارش)

نوع فایل: word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: فقط 23000 تومان

خرید فایل

پرسشنامه بررسی تاثیر جهت گیری های داخلی و خارجی بر بهبود عملکرد شرکت های صادارتی

عملکرد صادراتی

عملکرد صادراتی، انعکاس­دهندۀ رفتار خاص یک شرکت در استفاده از منابع و قابلیت­هایش در موقعیت بین­الملل در یک زمان مشخص است. عملکرد صادراتی شرکت یکی از شاخص­های کلیدی موفقیت فعالیت­های صادراتی یک شرکت درنظر گرفته می­شود، که به­شکل یک پدیده گسترده مطالعه و بررسی می­شود (بلسکا و اسپاسوا[9]،2014). عملکرد صادراتی موتور محرک رشد اقتصادی کشورها و نیز عنصری حیاتی برای مزیت‌های رقابتی سازمان‌ها به­شمار می‌رود. تاکنون تعریف واحدی از عملکرد صادراتی ارئه نشده‌ است، زیرا تعاریف مفهومی، به زمینه‌ای که مطالعه در آن انجام گرفته بستگی دارد. عملکرد صادراتی استراتژیک به درجه‌ای که سازمان‌ در دستیابی به اهداف استراتژیک خود به­درستی عمل کرده اشاره دارد و شامل بهبود مزیت رقابتی، افزایش سهم بازر و تقویت موضع رقابتی است (تینجی و پرچاس[10]، 2011).

عملکرد صادراتی شرکت‌ها در تحقیقات گذشته، در سه بعد زیر بررسی می­شود: سطح صادرات، رشد صادراتی و سودآوری صادراتی. سطح صادرات، به یک شاخص سنتی که نشان­دهنده اهمیت صادرات برای شرکت است، اشاره دارد، درحالی­که رشد فروش و سودآوری، پویا هستند و بیشتر جنبه­های اقتصادی را مد نظر قرار می­دهند. میزان موفقیت یک شرکت در صادرات را می­توان با کارکرد صادراتی آن ارزیابی کرد. زو (1994) کارکرد صادراتی را میزان دستیابی به اهداف، وقتی که شرکت، محصولی را به بازار خارجی صادر می­کند. محققین در سنجش عملکرد از شاخص­های ذهنی عملکرد مانند رضایت مشتری، وفاداری مشتری و غیره، در برخی مطالعات از شاخص­های عینی عملکرد مانند حاشیه سود و غیره و در برخی دیگر برای سنجش عملکرد از شاخص­های ترکیب شاخص­های عینی و ذهنی استفاده شده است.

باتوجه به اینکه صادرات یک انتخاب استراتژیک برای شرکت است، اهداف آن می­تواند بین شرکت­ها، صنایع و موقعیت­های ملی و افق­های زمانی متفاوت باشند. در نتیجه مجموعه­ای از شاخص­های عملکرد صادراتی در ادبیات نظری وجود دارد. برای مثال کوتسیکا[11] و همکارانش (2000)، در تحلیل خود از 100 مقاله مرتبط با صادرات، 42 شاخص متفاوت عملکردی را شناسایی کرده­اند. اخیراً سوسا[12] (2004) در بررسی مقاله­های سال­های 1998 تا 2004، چهل و دو شاخص متفاوت را شناسایی کرده­اند (بلسکا و اسپاسوا،2014). سنجه­های عملکرد صادراتی معمولاً به سه گروه گسترده تقسیم می­شوند: 1. معیارهای اقتصادی و مالی، 2. معیارهای غیراقتصادی و 3. غیرمالی و معیارهای عمومی.

معیارهای اقتصادی به سه دستۀ معیارهای مربوط به فروش، معیارهای مربوط به سود و معیارهای مربوط به سهم بازار تقسیم می­شوند (بلسکا و اسپاسوا،2014). معیارهای غیراقتصادی به سه دستۀ معیارهای مربوط به بازار، محصول تقسیم می­شوند. معیارهای مربوط به بازار نسبت به دو معیار دیگر بیشتر بررسی شده­اند، هر چند که به­طور کلی آنها نیز به­ندرت تحقیق شده­اند. معیارهای عملکرد، از جمله نفوذ در بازارهای صادراتی را می­توان نام برد، که معیار تعداد کشور/ بازار صادراتی بیشتر از همه بررسی شده است. معیارهای مربوط به محصول، به تعداد محصولات جدید صادرشده، نسبت صادرات به گروه­های محصول و نسبت صادرات به توسعۀ محصول اشاره دارد.

برخی محققان، رویکرد عمومی را برای اندازه­گیری عملکرد صادراتی انتخاب کرده­اند. یک معیار عمومی، درجۀ رضایت مدیران صادراتی، از عملکرد کلی صادرات برای تعیین نتیجه از فعالیت­های صادراتی شرکت­های مرتبط است. معیار دیگر، موفقیت صادراتی درک­شده و درجه‌ای که اهداف صادراتی انجام شده است، به حساب می­آید (کاتسیکاس و همکاران ،2000).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.