پرسشنامه شاخص های گفتگوی موثر زوجین

این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر،و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.

هدف: ارزیابی شاخص های گفتگوی موثر در زوجین (خوش بینی نسبت به نتایج گفتگو، گفتگوی آگاهانه، برنامه ریزی برای گفتگو، گفتگوی پرمحتوا، مهارتهای ارتباطی)

تعداد سوال: 19

تعداد عامل: 5

شیوه نمره گذاری: دارد

تفسیر نتایج: دارد

منبع: دارد

نوع فایل: word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: فقط 5500 تومان

خرید فایل

پرسشنامه شاخص های گفتگوی موثر زوجین

از جمله مهم ترین نکاتی که در روابط زوجین وجود دارد این است که گفتگو و معاشرت بین آنها باید قوانینی داشته باشد که به نفع هر دو باشد و موجب شود که گفتگو به سمت و سویی ثمر بخش حرکت کند.

از این رو در نوشتاری که در پیش رو داریم بسیاری از عادت ها و رفتارهای نامناسبی که گاها از سوی یک زوج یا هردو زوج دیده می شود را ذکر می کنیم و درنهایت در بخشی مجزا و مستقل به ارائه راهکارهایی خواهیم پرداخت که در آن بهترین شیوه گفتگو ترسیم می شود.

عادت ها و رفتارهای نادرست زوجین در گفتگو

  1. صحبت کردن طولانی یکی از زوجین و فرصت ندادن به شریک خود برای توضیح یا دفاع

در مواردی می بینیم که بر خی از زوجین در هنگام گفتگو نمی توانند تساوی زمانی برای گفتگو هایشان را رعایت کنند. در واقع مشاهده می شود گاها یکی از زوجین دائما صحبت می کند، دائما توضیح می دهد، و پشت سر هم صحبت های تکراری را به طرف مقابلش می گوید.

این درحالی است که زوج دیگر هیچ زمانی برای دفاع از خودش یا اینکه توضیح برای از بین بردن سوءتفاهم ندارد. در این موارد زوج مجبور می شود که با رفتارهایی همسرش را آرام کند تا قدری مجال برای صحبت کردن پیدا کند. در این موقعیت ها احتمال اینکه خشم طرف برانگیخته شود افزایش می یابد. این اتفاق نیز ابدا به نفع گفتگو نخواهد بود. زیرا بی ثمر و با جنجال خاتمه می یابد.

  1. از دیگر عادت های ناپسندی که وجود دارد این است که برخی از زوجین در هنگام گفتگو از بحث اصلی خارج می شوند و تمامی مشکلاتی که در گذشته با آن مواجه بودند را نیز مطرح می سازند. یا اینکه صحبت افرادی از خانواده هایشان را به میان بحث می آورند و توهین آمیز و منتقدانه در خصوص خانواده های هم صحبت می کنند.

در مواردی نیز شخصیت یکدیگر را مورد حمله قرار می دهند.

باید بگوییم این اتفاقات نه تنها به حل مسئله کمک نمی کند بلکه در اکثر موارد باعث می شود آتش جدل و خصومت بیشتر گردد.

  1. در مواردی نیز مشاهده می شود که بحث از مسیر اصلی خود خارج می شود و در عوض تا نهایت انتقاد از یکدیگر و به اصطلاح ترور شخصیتی یکدیگر پیش می روند.

این مساله نه تنها به یافتن راه حل کمک نمی کند بلکه در بسیاری از موارد مشاهده کرده ایم که موجب دلخوری و آزار دیدگی از هم شده است. به طوری که دیگر غیر قابل جبران بوده است.

مهارت گفتگوی موثر زوجین

  • یکی از مهم ترین نکاتی که باید مد نظر قرار دهید این است که هرگز و تحت هیچ شرایطی به یکدیگر توهین نکنید. رعایت ادب و احترام طرف مقابل از مهم ترین و اساسی ترین قوانینی است که باید همواره در طول گفتگو رعایت کنید.
  • علاوه بر اینکه بی ادبی باید کنار گذاشته شود، احترام و صمیمیت نیز در تمام طول زمان گفتگو باید ابراز شود. این ابراز می تواند حتی با تماس محبت آمیز چشمی برقرار باشد.

در طول گفتگو مهم ترین چیزی که باید در پیش چشم و نظر خود داشته باشید این است که طرف مقابل شما کسی است که دوستش دارید و عاشقانه با او عهد بسته اید. اکنون صرفا در موضوعی به اختلاف نظر رسیده اید. بنابراین این تفکر می تواند قدری شما را آرام تر کند.

  • در طول گفتگو از بحث حاشیه ای پرهیز کنید. کوتاه و مختصر نظر خود را بگویید و به سرعت بقیه گفتگو را به طرف مقابل تان بسپارید. بعد از اینکه شریک تان صحبت هایش را گفت مجدد نظر و عقیده خود را ابراز کنید تا نهایتا به یک جمع بندی برسید.
  • در هر بخش از گفتگو اگر تصور کردید که سخنان طرف مقابل را متوجه نمی شوید توضیح بیشتری بخواهید تا مفهوم درست تری را دریافت کنید. این مساله موجب می شود که از بروز سوء تفاهم جلوگیری شود.
  • مهم ترین موضوع این است که صرفا بر سر بحث اصلی گفتگو کنید. تمام تلاش تان معطوف بر این باشد که گره اصلی را بگشایید. نه اینکه پای مباحث قدیمی و حاشیه ای را به بحث باز کنید. این مساله موجب می شود که گفتگو طولانی شود و سوء تفاهمات زیاد شود و درنهایت هیچ نتیجه ای حاصل نمی گردد.
  • در روند گفتگو هر کجا که احساس کردید خودتان یا شریک تان بی حوصله و خسته شده است تلاش کنید که گفتگو را خاتمه دهید حتی اگر به نتیجه ای نرسیدید این کار را انجام دهید.

این راهکار کمک می کند که بیشتر در خصوص حرف های طرف مقابلتان فکر کنید و ایده های بهتری به ذهن تان برسد. بنابراین در گفتگو های بعدی می توانید مسیر گفتگو بهتری را پشت سر بگذارید.

*واقعیت این است که گفتگو با هرکس قوانینی دارد که اگر رعایت نشود بی حاصلی و افزایش کدورت و خصومت را در پی خواهد داشت. از این رو بهتر است با شریک زندگی تان گفتگویی قانون مند داشته باشید. زیرا که ارزش طرف مقابل بیشتر از هرکس دیگری است. بنابراین باید برای حفظ رابطه و عشق تلاش بیشتری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.