این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر، و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.
هدف: ارزیابی نگرش دانشجویان به شبکه های مجازی (نگرش مثبت یا نگرش منفی)
تعداد سوال: 12
شیوه نمره گذاری: دارد
نقطه برش دارد
منبع: محقق ساخته
نوع فایل: word 2007
همین الان دانلود کنید
قیمت: فقط 4500 تومان
مفهوم شبکه های اجتماعی مجازی
از گردهمایی گروهی از افراد برای اهداف شغلی، تجاری، اجتماعی و … یک شبکه اجتماعی به وجود می آید و اگر این زنجیره ارتباطی در بستر اینترنت باشد و افراد در کنار هم حضور فیزیکی نداشته باشند، آن شبکه مجازی خواهد بود. در شبکه های مجازی افراد ممکن است حتی بدون انگیزه و صرفا جهت منافع و اهداف مورد نظر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. هرکدام از این افراد یک گره از شبکه اجتماعی هستند که با گره های دیگر حاضر در آن شبکه ارتباط برقرار می کنند، گره های دیگر به همین ترتیب با گره های دیگر و بدین شکل شبکه اجتماعی مجازی، تسلسل وار گسترش می یابد و حتی گره های موجود ، گره های جدیدی را پیدا می کنند و با آن ها ارتباط برقرار می کنند.
يك شبكهي اجتماعي يك ساختار اجتماعي است كه از گروههايي ـ كه عموما فردي يا سازماني هستند ـ تشكيل شده است كه توسط يك يا چند نوع از وابستگيها به هم متصلاند. شبكههاي اجتماعي در بستر يك جامعه اطلاعاتي پيچيده، كاركرد موثر شبكه (همگرايي) را تصوير ميكند و با نگاهي دقيقتر، جامعه تركيبي است از شبكههاي متعدد: شبكههاي ميان سازمانها، شبكه درون سازماني، شبكههاي شخصي، شبكههاي رايانهيي و علاوه بر اينها شبكههاي فرا مرزي و اطلاعات از طريق همين بزرگراهها جاري ميشود.
برخي از محققان، شبكهها و شبكهسازي را عامل تحولات و تغييرات اجتماعي ميدانند. دليل موفقيت اين شبكهها داشتن رنگ و بوي اجتماعي آنهاست (چون انسان موجودي اجتماعي است). از همين رو، كاربران با حضور خود، صورتي جديد از تعاملات اجتماعي سنتي را به وجود ميآورند كه شايد تجربه كردن برخي از اين تعاملات به دليل هنجارهاي جامعه كاربران غيرممكن باشد.
اين امر به اعتقاد كارشناسان كاربران را تشويق ميكند تا فارغ از هنجارهاي حاكم بر جامعه پا به چنين جامعههاي مجازي بگذارند. اما بايد به خاطر داشت كه همين كاربران با بنيان اخلاقي كه در جامعه واقعي دارند وارد چنين محيطهايي ميشوند و به تعامل با ديگران ميپردازند.
به بيان ديگر يك شبكه اجتماعي، سايت يا مجموعه سايتي است كه به كاربراني كه دوست دارند علاقهمنديها، افكار، فعاليتهاي خودشان را با ديگران به اشتراك بگذارند و ديگران هم با آنان به اشتراك بگذارند، اين مكان را ميدهد.
شبكههاي اجتماعي، به خصوص آنهايي كه كاربردهاي معمولي و غيرتجاري دارند، مكانهايي در دنياي مجازي هستند كه مردم خود را بهطور خلاصه معرفي ميكنند و اركان برقراري ارتباط بين خود و هم فكرانشان را در زمينههاي مختلف مورد علاقه فراهم ميكنند.
استفاده از خدمات شبكههاي اجتماعي، روز به روز محبوبيت بيشتري پيدا ميكند. هم اكنون سايتهاي شبكههاي اجتماعي، بعد از پرتالهاي بزرگي مثل ياهو يا اماسان موتورهاي جستوجو مثل گوگل، تبديل به پراستفادهترين خدمات اينترنتي شدهاند.
- تاريخچه شبكههاي اجتماعي
فضاي مجازي امكان شكلگيري اجتماعات جديد را براي كابران فراهم ميكند. از زمان تونيس (Toniest) و تلاش او براي تعريف دو گونه تجمع انساني، يعني «اجتماع» در مقابل «جامعه» گزلشافت و گمنشافت به بعد، همه متفكران علوم اجتماعي و فرهنگي «رودر رو بودن»، «محدوديت تعداد» و «مبتني بر روابط عاطفي و نه رابطه عقلاني» را از خصائص بنياني «اجتماع» عنوان كردهاند.
در سال 1960 نخستين بار بحث شبكههاي اجتماعي در دانشگاه ايلي نيوز در ايالت متحده آمريكا مطرح شد، پس از آن در 1997 نخستين سايت شبكه اجتماعي به آدرس اينترنتي SixDegress.com راهاندازي شد. اما بعد از سال 2002 انفجار تجارت در وب سايتهاي شبكه اجتماعي مانند Lindedin و Orkut و Friendestre و… باعث تحول عظيم در اين عرصه و شكوفايي شبكههاي اجتماعي شد.
در سال 2004 سايتهاي شبكه اجتماعي فرينداستر با 7 ميليون كاربر و ماي اسپيس با 4 ميليون كاربر مقامهاي اول را داشتند.در اين سال سايت فيس بوك نيز راهاندازي شد.
سال 2005، سال ظهور قوانين، براي شبكههاي اجتماعي بود زيرا بسياري از اطلاعات شخصي افراد در اختيار اين شبكهها بود كه قوانيني مشخص براي حفظ اين اطلاعات و نوع ارتباطات ايجاد كردند. سرانجام سال 2006، سال گسترش روزافزون كاربران و بازديدكنندگان وبسايتهاي شبكه اجتماعي و همچنين ساير سايتهاي ديگر به شبكه اجتماعي بود.