این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر، و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.
هدف: اندازه گیری رهبری اصیل در سازمان (خودآگاهی، شفافیت ارتباطی، چشم انداز اخلاقی درونی شده، پردازش متوازن اطلاعات)
تعداد سوال: 16
تعداد بعد: 4
شیوه نمره گذاری: دارد
تفسیر نتایج: دارد
روایی و پایایی: دارد
منبع: دارد
نوع فایل: Word 2007
همین الان دانلود کنید
قیمت: فقط 1900 تومان
نظریه رهبری اصیل نخستین بار در سال ۲۰۰۴ میلادی از سوی موسسه رهبری گالوپ از ئدانشگاه نبراسکا مطرح شد. تمایز اصلی این نظریه با دیگر نظریه های اخیر در زمینه رهبری این است که تئوری رهبری اصیل کلی تر است و بر سازه ریشهای تمرکز دارد. منظور از این سازه، پایه ای است که رهبری مثبت را شکل میدهد. تئوری رهبری اصیل بر خود کنترلی و خودآگاهی رهبر و پیروان، سرمایه مثبت روانشناختی و نقش تعدیلگر مثبت سازمانی تمرکز دارد. تئوری رهبری اصیل را می توان جامع ترین و کامل ترین نظریه در زمینه رهبری عنوان کرد.
امروزه همراه با چالش هایی مانند رقابت و عوامل استرس زا در سراسر جهان، رهبری از همیشه سخت تر شده است چنین چالش هایی نیاز به باز گرداندن اعتماد به نفس، امید و خوش بینی در افراد دارد و لازمست رهبران مردم را برای پیدا کردن و پرورش خودشان کمک کنند . بنابراین امروز نیاز به رهبرانی دارد که با هدف ها، ارزش ها و تمامیت ها آشنا باشند.
شالوده رهبری اصیل بر مفهوم اصالت، پایه گذاری شده است که بیان کننده شرایطی است که افراد رفتاری مطابق با ارزش ها و اعتقادات و فطرت والای انسانی خویش انجام دهند و تحت تأثیر شرایط و فشارهای گوناگون، بر داشتن رفتاری در راستای ارزش ها و باورهای خویش پافشاری نماید. در واقع تئوری های رهبری بااصالت در تلاشند تا رهبرانی تربیت نمایند، که خود واقعی خویش را به پیروانشان نشان دهند و به دور از هر گونه تزویر و ریا، رفتاری منطبق بر حقیقت درونی خویش داشته باشند.
عناصر اصالت شامل: خودآگاهی، پردازش تحریف نشده اطلاعات، رفتار اصیل و روابط اصیل می باشد. توسعه رهبری اصیل فرایندهای پیچیده است که بعید به نظر م یرسد که به سادگی بدست آید و از طریق یک برنامه آموزشی حاصل می شود.
رهبری موثر باید مسیری را در جهت هدایت تلاش¬های همه کارکنان برای انجام رساندن اهداف سازمان فراهم آورد.
بدون وجود رهبری ممکن است حلقه اتصال موجود در میان اهداف فردی و سازمانی، ضعیف یا گسیخته شود. به بیان دیگر میزان اثربخشی جمعی افراد، تیمها، گروهها و سازمانها در گرو کیفیت رهبری است. به همین جهت مطالعه رهبری در سازمانها به یک بخش مهم و بی پایان در پژوهشهای سازمانی تبدیل شده است. موضوع رهبری دارای تعریف، ماهیت و ابعاد پیچیدهای است، و از اینرو قریب به یکصد سال بحث آکادمیک و علمی در خصوص رهبری، نظریه پردازان و محققان رهبری را از رویکردها و مکاتب مختلفی مورد بررسی قرار دادهاند. اخیراً همزمان با ظهور نهضت روانشناسی مثبتگرا، پژوهشها به سمت جنبههای مثبت، عاطفی و هیجانی رهبری رونق بسیاری یافته، و محققان به بررسی سبکهای رهبری مثبتگرا، با توجه به نتایج چشمگیر و قابل توجه فردی و سازمانی آن، علاقه بسیاری نشان دادهاند. یکی از این سبکهای نوظهور رهبری اصیل است که به گفته محققان ترکیبی از نقاط مشترک نظریههای مختلف رهبری است و امروزه به عنوان کامل ترین سبک رهبری مطرح شده است. در ادامه ابتدا نگاه مختصری به سبکهای کلاسیک رهبری خواهیم انداخت و سپس با بیان نقاط ضعف این رویکردها به معرفی سبک رهبری اصیل میپردازیم.
مرور و نقد سبکهای کلاسیک رهبری
هرچند که موضوع رهبری تاریخچه ای طولانی دارد اما پژوهشها و نظریه پردازیهای علمی و دانشگاهی در خصوص آن در یکصد سال اخیر شکل گرفته است. نخستین پژوهش درباره رهبری، در سال 1904میلادی منتشر شد و مهمترین رویکردهای اولیه آن، در طول جنگ جهانی اول به وقوع پیوست که در آن بیشتر به صفات و ویژگیهای شخصی رهبران توجه میشد. براساس این نظریات رهبران ابر مردانی هستند که به علت ویژگیهایی که موهبت الهی است شایسته رهبر شدن گردیدهاند. بنابراین، در این رویکرد رهبری یک امر ذاتی است و گفته میشود که رهبران در واقع رهبر زاده میشوند(رویکرد صفات).
گروه بعدی نظریههای رهبر به تئوریهای رفتاری معروف هستند. در این گروه از تئوریها در پی آن هستیم که دریابیم سبک و روش رهبری چگونه است و رهبران در برخورد با مرئوسان به چه شیوه هایی توسل می جویند. در این تئوری چنین نتیجه گرفته میشود که میتوان به افراد آموزش داد، رفتارهای مناسب رهبری را به آنان آموخت و از آنان رهبران موفق ساخت(رویکرد مهارتها).
دسته سوم تئوریهای رهبری با این پیش فرض مطرح شد که فرد برای این که بتواند رهبری موثری داشته باشد نیازمند است که خود را با شیوه رهبری مورد نیاز همان موقعیت تطبیق دهد(رویکرد اقتضایی).
به طور کلی، در طول چندین دهه تحقیق در خصوص رهبری، که با ایجاد نظریهها، مدلها، و مقیاسهای زیادی همراه بوده است، مقصود تمام آنها افزایش درک ما از نحوهای است که رهبری میتواند به بهترین نتایج سازمانی منجر شود.
اما آنچنانکه آلبین (2006) خاطر نشان ساخته است،”دیدگاههای سنتی رهبری کمتر به رهبری به عنوان یک فرایند ارتباطی[1] توجه کردهاند، و بیشتر روی فرد تمرکز کردهاند، لذا لازم است تئوری رهبری را از منظر یک فرایند اجتماعی مورد توجه قرار دهیم”. وی معتقد است که”رهبری تنها تاثیر افزایشی رئیس روی پیروان نیست، بلکه از آن مهمتر تاثیر افزایشی رهبر در، و سراسر سیستم است”. بنابراین، و با توجه به ویژگیهای سبکهای کلاسیک رهبر، میتوان نقدهای زیر را به طور کلی به هریک از سبکهای کلاسیک رهبری وارد دانست (هرچند که در این نقدها باید ملاک “درجه و شدت” را نیز در هریک از مکاتب درنظر گرفت اما به نظر میرسد که به طور کلی این نقدها بر تئوریهای کلاسیک رهبری قابل تعمیم باشد).
ردیف |
عنوان نقد |
1 |
شناختی از خود “رهبر” و نیات درونی و شخصی وی فراهم نمیسازند |
2 |
روابط متقابل رهبر- پیرو را در فرایند نفوذ و قدرت را به صورت خطی و از بالا به پایین مطرح میکنند. و از اینرو تبیین درستی از میزان اجابت رهبران از سوی کارکنان و به ویژه با توجه به نقش انگیزش درونی، و علاقهی شخصی آنها به پیروی از رهبران ارائه نمیکنند. |
3 |
درکی از نحوهی تاثیر رهبر برروی جنبههای مختلف رفتاری پیروان و پویاییهای روابط رهبر- پیرو در نتایج سازمانی و همچنین تاثیر جمعی آن در شکلگیری جو سازمانی ارائه نمیکنند. |
4 |
رویکردی مبتنی بر بررسی وضعیت موجود دارند، و چندان قادر به تبیین ایجاد عملکرد فوق العاده و خلق مزیت رقابتی در سازمان نیستند. |
5 |
به مسائل کلان اجتماعی، فرهنگی، شخصیتی، فرهنگی سازمانها و در نتیجه مسئولیت اجتماعی رهبر در قبال جامعهی بزرگتر حساسیتی نشان نمیدهند. |
6 |
قادر نیستند تمایزی بین رهبر “خوب” و رهبر”بد” قائل شوند. |
7 |
قادر نیستند فرایند نفوذ را در یک چارچوب اخلاقی و انسانگرایانه تببین کنند. |
8 |
قادر نیستند نقش رهبری را در رشد ، توسعه ، بلوغ فکری، شخصیتی و رفتاری کارکنان تبیین کنند. |
9 |
جایگاهی برای نقش هیجانات و شخصیت رهبران- پیروان قائل نیستند. |
10 |
رویکردی کل نگر دارند و فرایند رهبری را به شکل تعمیم پذیر تفسیر میکنند و از اینرو توجهی به روابط فرد به فرد و تفاوتهای شخصیتی رهبر- پیرو ندارند. |
رهبری اصیل
تحقیق در خصوص رهبری اصیل در طول چند سال اخیر به موازات پژوهش سازمانی مثبتگرا و اخلاق رهبری شکل گرفته است.اصالت در واقع به میزان صداقت فرد نسبت به رابطه با خودش اشاره دارد. همچنین، اصالت به عنوان شناخت و تسلط بر تجارب، افکار، احساسات، نیازها، ترجیحات یا عقاید خود، شناخت خود، و داشتن یک خود واقعی تعریف شده است. وولبموا و همکاران (2008) رهبری اصیل را به عنوان الگوی رفتاری تعریف کرده اند که هم از ظرفیتهای مثبت روانشناختی و جو مثبت اخلاقی نشات گرفته است و هم برآن تاثیر میگذارد. رهبران اصیل نه تنها از ظرفیتهای مثبت روانشناختی (خودکارآمدی،انعطاف پذیری، خوشبینی و امیدواری) برخوردار هستند بلکه میتوانند اینگونه ظرفیتهای مثبت روانشناختی را در کارکنان نیز تقویت کنند.
رهبران اصیل نسبت به دانش، ضعفها و قوتهای خود و زمینهای که در آن کار میکنند، آگاهی داشته با اعتماد به نفس، امیدوار، خوش بین، آینده نگر، منعطف، اخلاقی و دارای وجدان بوده و فرصتهایی را برای رشد ظرفیتهای رهبری در سایرین ایجاد می کنند. تعریف جاری رهبری اصیل خاطر نشان میسازد که رهبری اصیل یک مفهوم سطح بالای چند بعدی متشکل از چهار بعد خودآگاهی[2]، پردازش متوازن[3]، شفافیت رابطه[4] و وجدان درونی[5] شده است.
خودآگاهی: رهبران اصیل نسبت به ضعفها و توانمندیها ، احساسات و افکار خود، آگاه هستند. در این مفهوم ارزشها، شناخت شخصی نسبت به هویت، هیجانات، انگیزهها و اهداف عناصر کلیدی خودآگاهی محسوب میشوند.خودآگاهی به رهبران کمک میکند تا انرژی، فعالیتها، و منابع را به طور هدفمند برای توسعه بیشتر خود به کاربرند و رهنمودهایی نیز برای اثر بخشی بیشتر کارکنان در زمینه بهبود، توانمندسازی و دادن اختیار به آنها ارائه میکند. این خودآگاهی رهبران سبب میشود که در مسیر رشد و توسعه شخصی قرار گرفته و از بازخوردهای کارکنان در سازمان استقبال کنند.
پردازش متوازن: پردازش متوازن به عنوان تحلیل تمام اطلاعات مرتبط با موضوع پیش از تصمیمگیری تعریف شده است. رهبران اصیل قادرند تمام اطلاعات پیرامون خود را تحلیل کنند. در واقع این مورد به پردازش همزمان نگرشها و کیفیتهای مثبت و منفی و قضاوت عادلانه پیرامون آنها اشاره دارد. این ویژگی رهبران اصیل به آنها کمک میکند از پیش داوری و تعصب و قضاوتهای نسنجیده پرهیز کنند و دیدگاه واقع بینانهای در ارزیابی های خود اعمال کنند. این ویژگی به ایجاد عدالت و اعتماد در سازمان نیز کمک میکند.
وجدان درونی: رهبران اصیل از یک نقطه مرجع درونی برای اخلاق خود، احساسی از درست و غلط، یا چیزی که برخی به آن “شاخص اخلاقی[6]“میگویند برخوردار هستند. وجدان درونی، فرآیندی است که در آن رهبران اصیل ارزشهای خود را با نیات و اقدامات خود هماهنگ میسازند، به طوری که بین استاندارهای و نتایج به دست آمده یک تطابق و هماهنگی ایجاد گردد. رهبران اصیل همیشه رفتار خود را با شاخصهای اخلاقی خود مقایسه و ارزیابی میکنند تا حداکثر تطابق را بتوانند حفظ کنند.
شفافیت رابطه: این رهبران میتوانند گفتوگویی باز و شفاف با پیروان خود برقرار کنند. شفافیت رابطه مستلزم ارائه یک خود واقعی از طریق بیان واضح و شفاف ارزشها، هیجانات، انگیزهها و اهداف خود است. تسهیم شفاف این اطلاعات باعث تقویت اعتماد میان پیراوان به رهبران میگردد. درواقع، رهبران اصیل در رابطه با دیگران تظاهر نمیکنند و ظاهر و باطن آنها یکی است. شفافیت رابطه رهبران اصیل باعث میشود رهبران به شکل بهتری بتوانند سرمایه اجتماعی را در سازمان خلق کرده و امکان پیشبینیپذیری رفتار خود را برای پیروان فراهم میسازند.
پیشآیندهای رهبری اصیل
مطالعه رهبران اصیل آَشکار میسازد که رهبران اصیل از ویژگیها، رفتار اجتماعی، و تاریخچه زندگی خاصی برخوردار هستند که به آنها در تبدیل شدن به یک رهبر اصیل کمک میکند. گاردنر و همکاران (2005) بیان میکنند که پیشایندهای رهبری اصیل عبارت است از:
1- تاریخچه شخصیت/ زندگی رهبر و وقایع برانگیزاننده- وقایعی در زندگی که رشد و توسعه مثبت فرد را تحریک میکنند مثل زندگی خانوادگی، دوران کودکی، فرهنگ، تعلیم و تربیت، دوران شغلی، تجارب شغلی، مدلهای نقش، و تجارب پیشین رهبری که میتوانند به حافظه خودشناسی[7]و ایجاد هویت و شخصیت[8] فرد کمک کنند.
2- الگوهای نقش مثبت فرد: به عبارت دیگر والدین، معلم، مربی، یا حتی یک دوست که از سطح بالای صداقت، تصمیمگیری اخلاقی، شفافیت، اعتماد، خودکارآمدی، خوشبینی، امیدواری و انعطافپذیری برخوردار هستند، میتوانند تاثیر مثبتی بر رشد شخصی فرد، توسعه اخلاقی، و توسعه شخصیت اصیل داشته باشند.
3- الگوسازی مثبت رهبر یا “آشکار سازی ارزشها، هیجانات، انگیزهها، اهداف و رفتارهای مثبت جهت تقلید پیروان”.
4- خودآگاهی رهبر نسبت به نقاط قوت و ضعف خود- که گواه سطح بالای شفافیت خود[9] و اعتماد به خود[10] آنهاست.
5- ارزشهای رهبر- صداقت نسبت به خود و به ویژه نسبت به ارزشهای اصلی خود؛ هویت یا خود پنداره رهبر- دیدن خود به عنوان رهبر و در نفس خود به عنوان یک نقش الگوی مثبتی که میتواند مورد اعتماد، احترام، و افتخار بوده و به توسعه خودش و پیروانش کمک کند
پیامدهای رهبری اصیل در سازمان
رهبران اصیل از طریق کمک به کارکنان برای یافتن معنا در کار، افزایش خوش بینی و خلق روابط شفافی که منجر به اعتماد سازی و تقویت و ترویج جو اخلاقی مثبت میشوند. از آنجایی که رهبران به عنوان الگوهای رفتاری پیروان تلقی میشوند انتظار داریم که ادراک رفتار مثبتگرایانه رهبران از سوی پیروان الگوبرداری شود. باتلر[11](2010) در پژوهشی درخصوص تاثیر رهبری مثبتگرا بر روی دانشجویان نظامی نشان داد که تاثیر رهبری مثبت گرا میتواند دارای تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدت بر روی دانشجویان باشد. تاثیرات کوتاه مدت آن شامل افزایش عزت نفس، روحیه، کاهش غیبت،افزایش عملکرد، تحقق اهداف، سازگاری بیشتر با محیط، افزایش اعتماد بین رهبران و پیروان و تقویت احساس توانمندی است و اثر بلند مدت آن نیز شامل الگوگیری پیروان از رهبران مثبتگرا و تلاش برای تقلید از رهبران مثبتگرا است. سایر پژوهشها نیز نشان میدهند که رهبرانی که از ویژگیها و حالتهای مثبت، اهداف، ارزشها و توانمندیهای شخصیتی قدرتمندی برخوردار هستند تاثیر مثبتی بر عملکرد، رفتار و هیجانات پیروان خود دارند. همچنین، رابطه مثبتی بین رهبری اصیل، سرمایه روانشناختی و خلاقیت، اثربخشی رهبری و قابلیتهای مثبت روانشناختی، عملکرد سازمان، تعهد، رضایت، رفتار شهروندی و رضایت از سرپرستان به دست آمده است. صداقت، اعتماد و شفافیت رهبران اصیل میتواند، مشوق دو سویه کارکنان و فرهنگ سازمانی باشد به گونهای که آشکارسازی[12]، تسهیم[13] و توسعه مداوم سرمایه روانشناختی به یک هنجار در سازمان تبدیل شود. از اینرو، رهبری اصیل میتواند ظرفیتهای فردی و سازمانی را رشد و توسعه دهد و به خلق یک محیط کاری مثبت و الهام بخش کمک کند.
مریم قانع نیا
منابع
[1] قاسمی، بهروز (1382). تئوریهای رفتار سازمانی. انتشارات هیات.
[2] رضائیان،علی (1384). مبانی سازمان و مدیریت. تهران. انتشارات سمت. چاپ هفتم.
[3] هیکس. هربرت جی و گولت. سی. ری (1376). تئوریهای سازمان و مدیریت. ترجمه گوئل کهن. انتشارات دوران
[4] ساعتچی، محمود؛ روانشناسی کاربردی برای مدیران، تهران، ویرایش، 1374، چاپ اول.
[5] افجه، علی اکبر (1385) مبانی فلسفی و تئوریهای رهبری و رفتارسازمانی، تهران، انتشارات سمت، چاپ چهارم.
[6]. Sias, P. M., Krone, K. J., & Jablin, F.M. (2002). An ecological systems perspective on workplace relationships. In M. L. Knapp & J. A. Daly (Eds.), Handbook of interpersonal communication (pp. 615-642). Thousand Oaks, London, New Delhi: Sage Publications.
[7].Avolio, B. J., Sosik, J. J., Jung, D. I., & Berson, Y. (2003). Leadership models, methods, and applications. In I. B. Weiner (Series Ed.) &W. C. Borman, D. R. Ilgen, & R. Klimoski (Vol. Eds.), Handbook of psychology, Vol. 12: Industrial and organizational psychology (pp. 277– 307). Hoboken, NJ: Wiley.
[8]. Marion, R., & Uhl-Bien, M. (2001). Leadership in complex organizations. The Leadership Quarterly, 12 (4), 389-418.
[9]. Dvir, T., & Shamir, B. (2003). Follower developmental characteristics as predicting transformational leadership: A longitudinal field study. The Leadership Quarterly, 14(3), 327- 344
[10] Uhl-Bien M. 2006. Relational leadership theory: exploring the social processes of leadership and organizing. Leadersh. Q. 17:654–76
[11]. Walumbwa, F. O., Avolio, B. J., Gardner, W. L., Wernsing, T. S., & Peterson, S. J. (2008). Authentic leadership: Development and analysis of a multidimensional theory-based measure, Journal of Management, 34, 89-126.
[12]. Erickson, R. J. (1995). The importance of authenticity for self and society. Symbolic Interaction, 18(2), 121–144.
[13]. Harter, S. 2002. Authenticity. In C. R. Snyder & S. J. Lopez (Eds.), Handbook of positive psychology: 382-394. London: Oxford University Press.
[14] لوتانز و همکاران. (2007). سرمایه روانشناختی سازمان. تحولی در مزیت رقابتی کارکنان. ترجمه عبدالرسول جمشیدیان و محمد فروهر، (1392). تهران. انتشارات آییژ.
[15]. Avolio, B. J., Gardner, W. L., Walumbwa, F. O., Luthans, F., & May, D. R. (2004). Unlocking the mask: A look at the process by which authentic leaders impact follower attitudes and behaviors. The Leadership Quarterly, 15, 801–823
[16]. Sarah Lewis(2011) Positive Psychology at Work How Positive Leadership and Appreciative Inquiry Create Inspiring Organizations.Wiley. Pulication.
[17]. Vogelgesang Gretchen, Rachel Clapp-Smith& Noel Palmer.(2009). The Role of Authentic Leadership and Cultural Intelligence in Cross-Cultural Contexts: An Objectivist Perspective. International Journal of Leadership Studies, (5). 102-117.
[18]. Wong,Carol. Cummings, Greta (2009) Authentic leadership:a new theory for nursing or back to basics? Journal of Health Organization andManagement.Vol. 23 No. 5, 2009 pp. 522-538
[19]. Gardner, W. L., Avolio, B. J., Luthans, F., May, D. R., & Walumbwa, F. O. (2005). Can you see the real me? A self-based model of authentic leader and follower development. The Leadership Quarterly, 16, 373–394
[20]. Avolio, B. J., & Gardner, W. L. (2005). Authentic leadership development: Getting to the root of positive forms of leadership. Leadership Quarterly, 16, 315-338
[21]. Gardner, W.L., Avolio, B.J., Luthans, F., May, D.R. and Walumbwa, F. (2005), “Can you see the real me? A self-based model of authentic leaders and follower development”, The Leadership Quarterly, Vol. 16 No. 3, pp. 343-72.
[22]. Zhu, W. (2006). Authentic leadership and follower moral decision intention: Role of follower moral identity (Doctoral dissertation, University of Nebraska-Lincoln, Lincoln, NE). (UMI No. 3216345)
[23]. Avolio, B. J., & Walumbwa, F. O. (2006). Authentic leadership: Moving HR leaders to a higher level. In J. J. Martocchio (Ed.), Research in personnel and human resources management (pp. 273-304). Oxford, UK: Elsevier/JAI Press
[24]. Butler.j.(2010). Positive Leadership in the military:an exploratory study .A Dissertation Presented in Partial Fulfillment . Of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy. Capella University
[25]. Walumbwa, F. O., Wang, P., Wang, H., Schaubroeck, J., & Avolio, B. J. (2010). Psychological processes linking authentic leadership to follower behaviors. The Leadership Quarterly, 21(5), 901-914
[26]. Rego, Arménio,Sousa,Filipa, Marques,Carla,Cunha ,Miguel Pina e (2012) Authentic leadership promoting employees’ psychological capital and creativity. Journal of Business Research. Volume 65, Issue 3, March 2012, Pages 429–437
[27]. Norman, S. M. (2006). The role of trust: Implications for psychological capital and authentic leadership. (Unpublished doctoral dissertation). University of Nebraska, Lincoln, NE.
[28]. Hmieleski, K. M., Cole, M. S., & Baron, R. A. (2011). Shared authentic leadership and new venture performance. Journal of Management. doi:10.1177/0149206311415419