مقیاس درجه بندي اضطراب رایانه دانش آموزان روزن و ویل

این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر، روایی و پایایی و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.

هدف: ارزیابی میزان اضطراب رایانه دانش آموزان از ابعاد مختلف (عامل اضطراب یادگیري تعاملی رایانه، عامل اضطراب یادگیري مشاهده اي رایانه و عامل اضطراب استفاده از ابزار فن آوري)
تعداد سوال: 20
تعداد خرده مقیاس: 3
شیوه نمره گذاری و تفسیر: دارد
روایی و پایایی: دارد
منابع: دارد
نوع فایل: word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: فقط 3900 تومان

خرید فایل

مقیاس درجه بندي اضطراب رایانه دانش آموزان روزن و ویل

اضطراب رايانه در افراد به دلايل متفاوتي بروز مي كند. براي مثال فردي كه مي ترسد چيزي را خراب كند، احساس فرد از بي دانشي و ناكارآمدي، ترس فردي از رياضيات و فناوري، ترس درباره سلامت جسماني، ترس از هر چيز جديد و ناآشنا، حس ترديد نسبت به ارزيابي هاي هوشي از خود، يا اين احساس كه رايانه به دليل هوش برتر فرد را در حل مشكلات شكست مي دهد و به او غلبه مي كند، احساس نداشتن زماني كافي يا “دلهره زمان” براي تسلط و آشنايي با رايانه و خلاصه آنكه رايانه مانند هر امر جديد اضطراب آور است. اصطلاح شناسي آن آشناست و فناوري آن مملو از اصطلاحات جديد است. از طرف ديگر فرد بايد يافته هاي علم امروز را با تجربه هاي قبلي خود پيوند بزند كه كاري بس دشوار است (به نقل از قمي ، 1387).

پژوهشگران اضطراب را از جنبه هاي مختلف دسته بندي كرده اند. كراز  (1977) بیان می کند که مي توان اضطراب حالتي را از اضطراب خصيصه اي متمايز كرد. اسپيلبرگر اضطراب خصيصه اي را تمايل براي درك موقعيت ها به صورت تهديدكننده تعريف مي كند. در صورتي كه اضطراب حالتي بيشتر در ارتباط با موقعيت هاي واقعي و تهديدكننده بروز مي كند در زمينه روابط اضطراب خصيصه اي و اضطراب رايانه برخي پژوهش ها نشان مي دهد اضطراب خصيصه اي متغير پيش بيني مناسبي براي اضطراب رايانه است(به نقل از لواساني، 1381).

ورتينگتون و زانو ( 1999 ) نيز معتقدند از دو نوع مفهوم اضطراب رايانه مي توان نام برد. اول مفهوم “اضطراب مكانيكي” و دوم “اضطراب وجودي” . اضطراب مكانيكي مفهوم محدود شده اي است مربوط به كار با جنبه هاي مكانيكي و عملياتي، مانند يادگيري استفاده از رايانه، دريافت، پيام هاي خطا از طرف دستگاه، دستكاري سخت افزار و كار با نرم افزارها. اما مفهوم اضطراب وجودي حاصل حضور فناوري در جامعه و فرهنگ اجتماعي است. فناوري جهان بيني فرد را به مبارزه فرا خوانده و هويت انسان معاصر را دگرگون كرده است(همان منبع).

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *