پرسشنامه بررسی تاثیر آمیخته بازاریابی 7p بر مزیت رقابتی و عملکرد مالی شرکت

این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر،و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.

هدف: بررسی تاثیر آمیخته بازاریابی 7p بر مزیت رقابتی و عملکرد مالی شرکت (قیمت، ترفیع، مکان، محصول، فرآیند، اشخاص، شرایط فیزیکی، مزیت رقابتی و عملکرد مالی شرکت)

تعداد سوال: 45

تعداد بعد: 9

شیوه نمره گذاری: دارد

تفسیر: دارد

منبع: محقق ساخته (سفارش)

نوع فایل: word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: فقط 33000 تومان

خرید فایل

پرسشنامه بررسی تاثیر آمیخته بازاریابی 7p بر مزیت رقابتی و عملکرد مالی شرکت

قبل از اینکه به سراغ اجزای سازنده‌ی آمیخته بازاریابی برویم و تفاوت نوع 4P و 7P را شرح دهیم، توجه شمارا به تصویر زیر جلب می‌کنم. این تصویر نمایانگر چیستی آمیخته بازاریابی است.
 آمیخته بازاریابی
شکل بالا نمودار ساده‌ای از عناصر گنجانده شده در آمیخته بازاریابی می‌باشد. این یک مفهوم اساسی است. اگر شما جزئیات و یا حتی کلیت آن را درک نمی‌کنید، پس مطمئن باشید که یک فرصت بزرگ را ازدست‌داده‌اید. این روش بازاریابی، متدی کلیدی برای رسیدن به موفقیت و رشد به شمار می‌آید.
بارها و بارها گفته شده است که اگر شما به‌اندازه‌ی کافی بازار مقصد خود را نشناسید و به‌طور دقیق از نیازهای بازار خبر ندارید، بدانید که بستر شکست را برای کسب‌و‌کار خود ایجاد کرده‌اید.
در مقابل شما با داشتن درک روشن از این موضوع می‌توانید کوهی از سود را به سمت خود جذب کنید. مفهوم آمیخته بازاریابی به شما کمک می‌کند تا سودآوری کسب‌وکار پایدار خود را به حداکثر برسانید و شرکت را در مسیر پیشرفتی نامتناهی قرار دهید.
بین بسیاری از بازاریابان دانستن این مفهوم به‌عنوان یک پیش‌فرض و دانش‌پایه است؛ اما به‌راستی چند نفر آن‌ها می‌دانند که آمیخته بازاریابی چیست؟


تعریف آمیخته بازاریابی:
تعریف آمیخته بازاریابی ساده است. این مفهوم به معنای قرار دادن یک یا ترکیبی از محصولات در مکان و زمان مناسب و باقیمت معقول است. قسمت مشکل کار این است که شما نیاز دارید که در مورد تمامی جنبه‌های طرح توجیهی اطلاع داشته باشید.
همان‌طور که قبلاً اشاره شد، آمیخته بازاریابی به 4P های بازاریابی، 7p های بازاریابی خدماتی و 4c نظریه های توسعه در سال 1990، وابسته است. در اینجا اصول استفاده‌ی درست از آمیخته بازاریابی آورده شده است.

آمیخته بازاریابی 4p:
یک کارشناس بازاریابی به نام E. Jerome McCarthy آمیخته بازاریابی 4P (Place-Product-Price-Promotion) را در سال 1960 ایجاد کرد. این مفهوم در سرتاسر دنیا مطرح است و در دروس مرتبط با بازاریابی به‌عنوان یک اصل از آن یاد می‌شود. بازاریابی 4P همچنین پایه‌ی آمیخته بازاریابی نیز به شمار می‌آید.

آمیخته بازاریابی
1-    محصول    Product:
محصول کالا یا خدماتی است که به منظور رفع نیاز گروه خاصی از مردم، تولید یا ساخته می‌شود. محصول می‌تواند ملموس یعنی به شکل کالا و یا غیرملموس و به شکل خدمات باشد. شما باید اطمینان حاصل کنید که نوع محصول تولیدی شما، با تقاضای بازار متناسب باشد؛ بنابراین بازاریاب در مرحله‌ی توسعه‌ی محصول، باید تحقیقات گسترده‌ای در مورد چرخه‌ی عمر کالای تولیدی، صورت دهد.
هر محصول، چرخه‌ی عمر منحصر به خود را دارد که شامل سه بخش یعنی رشد، بلوغ، زوال می‌باشد. چرخه‌ی عمر برای بازاریابان حائز اهمیت است و با ایجاد تغییرات بنیادی روی محصولات، تقاضا برای محصول را در دوره‌ی زوال، افزایش می‌دهند.
بازاریابان همچنین باید ترکیبی مناسب از محصولات ایجاد کنند. این کار به‌منظور تنوع و افزایش بازده خط تولید محصولات صورت می‌گیرد.

سؤالاتی وجود دارد که بازاریابان باید از خود به‌منظور بهبود محصولات ارائه شده به مشتریان و رقبا، بپرسند؛
•    انتظار مشتری از سرویس یا محصول چیست؟
•    مشتریان چگونه از محصول یا سرویس استفاده خواهند کرد؟
•    کجا می‌تواند از آن استفاده کند؟
•     چه ویژگی‌هایی در محصول یا خدمت قادر است نیاز مشتری را پاسخگو باشد؟
•    موضوعی وجود دارد که فراموش شده باشد؟
•    آیا ویژگی‌هایی دیده شده است که لازم نیست؟
•    نام انتخابی برای محصول؟
•    نام انتخابی به‌اندازه‌ی کافی گیرا و جذاب است؟
•    رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف موجود به چه شکلی هستند؟
•    تفاوت بین تولید شما و رقیبانتان چیست؟

2-    قیمت Price
قیمت تعیین‌کننده‌ی مبلغی است که هر مشتری برای بهره بردن از محصول می‌پردازد. قیمت مؤلفه‌ی بسیار مهمی در تعریف آمیخته بازاریابی است. همچنین می‌تواند یکی از اجزای مهم طرح توجیهی باشد که سود شرکت و مدت بقای آن‌ را تعیین کند. تنظیم قیمت برای هر محصول، تأثیر بزرگی بر روی استراتژی بازاریابی و همچنین میزان فروش و تقاضای مشتریان دارد.
قیمت موضوع حساسی است، اگر یک شرکت به‌تازگی در بازاری وارد شود، نباید انتظار داشته باشد که بدون انتخاب نام، بهای بالایی بابت محصولاتش پرداخت شود.
اگرچه کسب درآمد بالا باگذشت زمان برای برخی کسب‌وکارها رخ می‌دهد ولی این موضوع در ابتدای ظهور یک بیزینس سخت‌تر اتفاق می‌افتد.
قیمت‌گذاری در دید مشتری از کالا، اثرگذار است. به یاد داشته باشید که در چشم مصرف‌کننده پایین‌ترین قیمت می‌تواند به معنای کالای نامرغوب نسبت به کالای تولیدی رقیب شما ‌باشد.
درصورتی‌که قیمت‌های بسیار بالا نیز به چشم مشتریان نامعقول است و اغلب فکر می‌کنند که قیمت تعیین‌شده از ارزش محصول بیشتر است. پس برای قیمت‌گذاری کالای خود، رقیبان و ارزش کالا را در نظر داشته باشید.

در حین تنظیم قیمت، بازاریابان باید ارزش محصول ارائه‌شده را درک کنند.3 استراتژی عمده برای قیمت‌گذاری وجود دارد؛
–    قیمت‌گذاری نفوذی (Market penetration pricing)
–    قیمت‌گذاری گزاف (Market skimming pricing)
–    قیمت‌گذاری بی‌طرف (Neutral pricing)

سؤالاتی وجود دارد که پرسیدن آن‌ها قبل از قیمت‌گذاری حائز اهمیت است؛
–    تولید محصول برای تولید‌کننده چقدر هزینه داشته است؟
–    ارزش محصول برای مشتری چقدر است؟
–    آیا کم کردن قیمت محصول، می‌تواند سهم شما را در بازار افزایش دهد؟
–    آیا قیمت مدنظر برای کالا با قیمت محصولات رقیب، متناسب است؟

3-     توزیع Place
توزیع یکی از بخش‌های مهم در تعریف محصولات ترکیبی به شمار می‌آید. شما باید محل توزیع محصولات را به شکلی انتخاب کنید که در آن تعداد خریداران بالقوه زیاد باشد. برای این کار باید شناخت کاملی از بازار هدف داشته باشید و به کمک این شناخت موقعیت‌ها و کانال‌های توزیع کارآمد مرتبط با بازار مقصد را کشف کنید.
استراتژی‌های مختلفی برای توزیع وجود دارد مثل؛
–    توزیع گسترده یا مویرگی
–    توزیع انحصاری
–    توزیع گزینشی
–    حق امتیاز انحصاری یا فرانچایز (Franchise)

برای انتخاب استراتژی مناسب برای توزیع، باید به سوالات زیر پاسخ داد:
•    مشتریان شما در چه مکان‌هایی به دنبال محصول و یا خدمت شما هستند؟
•    مشتریان بالقوه‌ی شما بیشتر به چه فروشگاه‌هایی می‌روند؟ فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای؟ سوپرمارکت‌های محلی؟ فروشگاه‌های آنلاین؟
•    دسترسی شما به کانا‌ل‌های توزیع گوناگون به چه شکلی است؟
•    تفاوت استراتژی توزیع شما با رقیبانتان در چیست؟
•    آیا شما به یک نیروی فروش قوی نیاز دارید؟
•    آیا حضور در نمایشگاه‌های تجاری می‌تواند برای شما مفید باشد؟
•    آیا داشتن فروشگاه آنلاین از نیازهای کسب‌وکار شما است؟

4-    ترفیع Promotion
ترفیع یکی از مؤلفه‌های مهم بازاریابی است که می‌تواند سبب شناخته شدن نام تجاری و افزایش فروش شود. ترفیع از عناصر مختلفی تشکیل‌شده است مانند؛
–    فروش سازمانی
–    روابط عمومی
–    تبلیغات
–    ارتقای فروش
تبلیغات معمولاً رسانه‌هایی چون تلویزیون، رادیو و یا تبلیغات از طریق بنر، تیزر و اینترنت را پوشش می‌دهد. بااین‌حال در جهان امروز بیشتر تمرکز برروی دنیای مجازی و تبلیغات آنلاین است.
روابط عمومی بخشی از ارتباطات است که کمتر به آن پرداخته شده است. مواردی چون مطبوعات، نمایشگاه‌ها، پشتیبان، سمینار، کنفرانس‌ها و رخ داد‌ها مشمول این بخش می‌باشند.
یکی از روش‌های توسعه این است که مشتریان راضی، مزایای محصول شما را به گوش دیگر افراد برسانند و آن‌ها به خرید محصول شما ترغیب شوند. این روش نوعی ارتباط رایج بین افراد است. درواقع قصد این است که شما بر سر زبان‌ها بیفتید. مسئولان فروش کالا نیز در این روش و روابط عمومی نقش مهمی دارند. سخن شما می‌تواند در اینترنت و دنیای مجازی بر سر زبان‌ها بیفتد. اگر بتوانید شرایط را در دست بگیرید. اینترنت پتانسیل بالای دارد که فروش و سوددهی کسب‌وکار شمارا افزایش دهد. برای مثال می‌توان شبکه‌های اجتماعی شرکت‌های مختلف در دنیای مجازی را در نظر گرفت.

در ایجاد یک استراتژی توسعه‌ی مؤثر، شما به پاسخ سؤالات زیر نیاز خواهید داشت؛
•    روش انتخابی شما برای ارتباط با مشتریان بالقوه چیست؟
•    بهترین زمان برای توسعه و ترویج محصولات خود را چه زمانی می‌بینید؟
•    آیا مخاطبان و خریداران بالقوه‌ی خود را از طریق تبلیغات تلویزیونی جذب می‌کنید؟
•    آیا استفاده از رسانه‌های اجتماعی راه درستی برای ترویج محصولات شما است؟
•    رقبای شما از چه استراتژی توسعه‌ای استفاده می‌کنند؟

ترکیب استراتژی‌های تبلیغاتی و نحوه‌ی توسعه شما به میزان بودجه‌، هدف کسب‌وکار شما و بازار هدف بستگی دارد.

آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) – 7P و 4C

آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) - 7P و 4C

مدل 7P یک مدل بازاریابی است که تغییراتی روی مدل 4P ایجاد کرده است. مدل 7P عموماً برای صنایع خدماتی استفاده می‌شود.

آمیخته بازاریابی5-    اشخاص People

اشخاص و بازار هدف، هر دو به شکل مستقیم با کسب‌وکار در ارتباط هستند. درزمینه‌ی شناخت مردم باید تحقیقات کاملی صورت گردد که آیا حضور آن‌ها در بازار هدف به تعداد کافی است تا تقاضا برای خدمات را برطرف نمایند.
کارکنان شرکت‌ها در بازاریابی، مهم هستند زیرا درواقع آن‌ها ارائه‌دهنده‌ی خدمات محسوب می‌شوند. استخدام و آموزش اشخاص مناسب برای ارائه‌ی خدمات به بهترین نحو، پشتیبانی‌های لازم، خدمت‌رسانی به مشتریان، کپی‌رایتینگ، برنامه‌نویسان و … امری مهم و کلیدی است.
زمانی که هر کسب‌وکار اشخاصی را پیدا می‌کند که به محصولات و خدماتش اطمینان کرده‌اند، نیازمند کارکنانی است که بهترین عملکرد خود را در قبال آن‌ها نشان دهند. در این صورت بازخوردهای صادقانه‌تر در مورد کسب‌وکار دریافت می‌شود و افکار مشتریان می‌تواند زمینه‌ساز رشد و پیشرفت کسب‌وکار شود.

6-    فرآیند Process

سیستم و فرآیند سازمان‌ها بروی اجرای خدمات، تأثیرگذار است؛ بنابراین می‌بایستی از طراحی بهینه‌ی فرآیندها برای به حداقل رساندن هزینه‌ها، اطمینان حاصل کرد. این طرح می‌تواند برای خریدوفروش، سیستم پرداخت، سیستم توزیع و دیگر روش‌های سیستماتیک و مراحل مربوط به عملکرد مؤثر کسب‌وکار، ورودی باشد.
افزایش سرعت و پیشرفت می‌تواند بعدها سبب ثبات کسب‌وکار شود و از این رو سوددهی به حداکثر و هزینه‌ها به حداقل برسد.

7-    شواهد فیزیکی Physical Evidence

در صنایع خدماتی باید شواهد فیزیکی موجود باشد که مشخص کند سرویس تحویل‌شده است. به‌علاوه شواهد فیزیکی به چگونگی یک کسب‌وکار و شناخت محصولات در بازار نیز بستگی دارد. شواهد فیزیکی، یک کسب‌وکار را ایجاد و پشتیبانی می‌کند. این جمله معنای برندینگ یا نام تجاری را می‌رساند. برای مثال اولین نامی که بعد از شنیدن نام فست‌فود به ذهن شما می‌آید، مک‌دونالد است. برای تجهیزات ورزشی اولین گزینه‌ها در ذهن شما نایک و آدیداس هستند. آن‌ها احساسات مشتریان خود را به‌خوبی به سمت نقطه‌ای که برندشان در صدر صنعت کاریشان قرارگرفته است، مدیریت کردند.

آمیخته بازاریابی
آمیخته بازاریابی  4C:

مدل بازاریابی 4C توسط Robert F. Lauterborn در سال 1990 توسعه یافت. این مدل نمونه‌ی تغییریافته‌ی مدل 4P است. این مدل یکی از موارد پایه در تعریف آمیخته بازاریابی به شمار نمی‌آید اما تعمیمی از آن محسوب می‌شود. اجزای این مدل بازاریابی عبارت است از؛
–    هزینه: به عقیده‌ی Lauterborn قیمت یا Price به‌تنهایی هزینه‌ی متحمل شده هنگام خرید یک محصول را در برنمی‌گیرد. هزینه باطنی نیز بخشی از هزینه‌ی پرداختی برای مالکیت یک محصول به شمار می‌آید. هزینه‌ی باطنی، مواردی است که در حین ساخت و توزیع محصول خرج شده است.
–    خواسته و نیاز مصرف‌کننده: هر شرکت باید فقط محصولاتی که مصرف‌کنندگان تقاضا دارند را به فروش برساند؛ بنابراین بازاریابان و محققان کسب‌وکار باید با دقت نیازها و خواسته‌های مصرف‌کنندگان را موردمطالعه قرار دهند.
–    ارتباط: با توجه به عقیده‌ی Lauterborn، توسعه یا همان promotion جز است درصورتی‌که ارتباطات کامل‌تر است. بازاریابان باید باهدف ایجاد گفتگو با مشتریان بالقوه در مورد نیازها و خواسته‌هایشان، پیش بروند.
–    سهولت: محصولات باید به‌سادگی در دسترس مشتریان قرار گیرند. بازاریابان باید محل توزیع محصولات را استراتژیک انتخاب کنند.
انتخاب هر یک از طرح‌های 4P،7p و 4C برای آمیخته بازاریابی کسب‌وکار، نقش حیاتی می‌باشد. انتخاب طرحی که در آن توازن بین سود، رضایت مشتری، برندینگ و دسترسی آسان به محصول، رعایت شود، بسیار مهم است.
همچنین مهم است که چگونگی جنبه‌های مختلف برای موفقیت و یا شکست نهایی تعیین گردد. با درک مفاهیم پایه در آمیخته بازاریابی از بابت رسیدن به موفقیت نهایی در کسب‌وکار خود و یا شرکتی که در آن کار می‌کنید، مطمئن باشید.
هدف نهایی در هر کسب‌وکار، سود‌دهی است این راه ثابت و مطمئن برای رسیدن به هدف می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.