پرسشنامه تاثیر ارزش و اعتماد تامین کنندگان بر بهبود عملکرد زنجیره تامین با تاکید بر نقش یکپارچگی زنجیره تامین

این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر،و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.

هدف: بررسی تاثیر ارزش و اعتماد تامین کنندگان بر بهبود عملکرد زنجیره تامین با تاکید بر نقش یکپارچگی زنجیره تامین (اعتماد، ارزش، عملکرد مالی زنجیره تامین، عملکرد غیرمالی زنجیره تامین، یکپارچگی زنجیره تامین)

تعداد سوال: 25

تعداد بعد: 5

شیوه نمره گذاری و تفسیر: دارد

منبع: محقق ساخته (سفارش)

نوع فایل: word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: فقط 29000 تومان

خرید فایل

پرسشنامه تاثیر ارزش و اعتماد تامین کنندگان بر بهبود عملکرد زنجیره تامین با تاکید بر نقش یکپارچگی زنجیره تامین

در رقابت های جهانی موجود در عصر حاضر ، باید محصولات متنوع را با توجه به درخواست مشتری ، در دسترس وی قرارداد . خواست مشتری بر کیفیت بالا و خدمت رسانی سریع ، موجب افزایش فشارهاایی شده است که قبلا وجود نداشته است . در نتیجه شرکت ها ، بیش از این نمی توانند به تنهایی از عهده تمامی کارها بر ایند . در بازار رقابتی موجود ، بنگاههای اقتصادی و تولیدی علاوه بر پرداختن به سازمان و منابع داخلی ، خودرا به مدیریت و نظارت بر منابع و ارکان مرتبط خارج از سازمان نیازمند یافته اند . علت این امر در واقع دستیابی به مزیت یا مزایای رقابتی با هدف کسب سهم بیشتری از بازار است .

شرکت ها در فضایی که رقابت دران به شدت در جریان است به دنبال سرعت بخشیدن به فعالیت ها و عملیات خود می باشند . هم چنین بحث هایی نظیر جهانی سازی ، گسترش شبکه هایی مانند اینترنت و از موضوعات مهمی هستند که در تامین منابع ، بازار یابی و دیگر مواردی که شرکت ها با ان درگیرند اثر می گذارد ، با گستردگی منابع و افزایش کانا ل های توزیع مختلف شرکت ها به تنهایی قادر به تولید و توزیع تمامی قطعات مورد نیاز و کالاهای تولیدی خود نیستند ، در اینحالت  ، ضرورت دارد که مواد و قطعات از عرضه کنندگان تهیه شده ودر شرکت ها  با اجرای فرایندی ، خروجی حاصل شده در کانال های توزیع وارد شده و به دست مشتری برسد .

پس باید زنجیره ای از شرکت های گوناگون تشکیل می شود که با همکاری یکدیگر به تولید و عرضه محصول ، اقدام کنند . در این جاست که بحث زنجیره تامین مطرح می شود . شرکت ها به طور روز افزون به زنجیره های تامین می پیوند و ترجیح می دهند که بهخ عنوان بخشی از یک زنجیره تامین در مقابل زنجیره های تامین دیگر ، رقابت کننده توان زنجیره تامین را زنجیره ای تعریف کرد که همه فعالیت های مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد ، از مرحله تهیه مواد اولیه تا مرحله تحویل کالای نهایی به مصرف کننده را در بر می گیرد

اصول و مبانی زنجیره تامین :

در هر سازمان یا شرکت وظایف برنامه ریزی مناسب عرضه و تقاضا ، تهیه مواد اولیه ، تولید و برنامه ریزی محصول ، نگه داری کالا ، کنترل موجودی ها ، توزیع  ، تحویل و خدمت به مشتری در قسمت های مختلف انجام می شد ولی در حاضر این فعالیت ها به عهده زنجیره تامین ( SUPPLY  CHAIN ) است .

عناصر اصلی مفهوم زنجیره تامین :

1-انتظارات بازار                            2- عملیات منحصر به فرد خود

حوزه های عملیاتی زنجیره تامین :

تولید       PRODUCE

برنامه های اصلی تولید در رابطه با تعیین ظرفیت تولید ، تعادل خط تولید ، QC ، عوامل مهم موثر در تعیین نوع و میزان محصول مورد نیاز بازار است .

  موجودی           STOCK

موجودی های هر سازمان به عنوان سرمایه جاری هستند و باید در حدی نگه داری شوند که رکود سرمایه ایجاد نشود و نبود موجودی ها باعث توقف تولید نگردد . در این بخش نوع و میزان موجودی ، مکان نگهداری ،     EOQ هزینه موجودی و عامل دیگر به صورت بهینه تعیین می شوند .

مکان      PLACE     و موقعیت           POSITION

در این حوزه بهترین مکان و موقعیت برای تولید انبار و فروش مسیرهای حمل و نقل محصول تا مشتری نهایی با توجه به بخش های زیر انتخاب می شوند .

1-تجزیه و تحلیل هزینه فرصت از دست رفته                  2- هزینه فرصت از دست رفته

حمل و نقل :                      TRANSPORT

جابجایی و انتقال محصول از محل تولید تا محل مصرف و مواد از مبدا تا محل تولید بر اساس روش های موجود و بهینه سازی هزینه انجام می شود .

جریان اطلاعات :            INFORMATION    FLOW

داده ها ، نوع پردازش – ستاده ها – سطح و میزان دسترسی به داده ها و ستاده ها که در تصمیمگیری نقش مهم و بسزایی دارند ویژگی تعیین می شود .

توسعه زنجیر تامین :

گروه های زنجیره تامین به صورت مستمر و دوام در حال تصمیم گیری موثر بر پنج موضوع زنجیره تامین هستند تا بتواند با استفاده از روش های های زیر عملکرد خویش را افزایش دهند .

1-انتخاب شریک              2- خصوصی سازی              3- استفاده از تخصص ها ی درون سازمانی   4- کسب مزیت رقابتی

5- تحولات سریع و منظم و برنامه ریزی شده محصول

در حالت کلی زنجیره تامین از دو یا چند سازمان تشکیل می شود که رسما از یکدیگر جدا هستند و به وسیله جریان های مواد اطلاعات و جریان های مالی به یکدیگر مربوط می شوند . این سازمان ها  می توانند بنگاههایی باشند که مواد اولیه ، قطعات ، محصول نهایی و یا خدماتی چون توزیع ، انبار ، عمده فروشی و خرده فروشی تولید می کنند . حتی خود مصرف کننده نهایی را نیز می توان یکی از این سازمان ها در نظر گرفت .

تاریخچه زنجیره تامین :

در  دو دهه 60 و 70  میلادی سازمان ها برای افزایش توان رقابتی خود تلاش می کردند تا با استاندارد سازی و بهبود فرایند های داخلی خود محصولی با کیفیت بهتر و هزینه کمتر تولید کنند. در ان زمان تفکر غالب این بود که مهندسی و طراحی قوی و نیز عملیات تولید منجسم و هماهنگ ، پیش نیاز دستیابی به خواسته های بازار ودر نتیجه کسب  سهم بازار بیشتری است . به همین دلیل سازمان ها تمام تلاش خودرا بر افزایش  کارایی معطوف می کردند . در دهه 80 میلادی با افزایش تنوع در الگوهای مورد انتظار مشتریان ، سازمان ها به طور فزاینده ای به افزایش انعطاف پذیری در خطوط تولید و توسعه محصولات جدید برای ارضای نیازهای مشتریان علاقه مند شدند . در دهه 90 میلادی ، به همراه بهبود در فرایند های تولید و به کارگیری الگوهای مهندسی مجدد ، مدیران بسیاری از صنایع دریافتند که برای ادامه حضور در بازار تنها بهبود فرایندهای داخلی و انعطاف پذیری در توانایی های شرکت کافی نیست ، بلکه تامین کنندگان قطعات و مواد نیز باید موادی با بهترین کیفیت و کمترین هزینه تولید کنند و توزیع کنندگان محصولات نیز باید ارتباط نزدیکی با سیاست های توسعه بازار تولید کننده داشته باشند . با چنین نگرشی ، رویکردهای زنجیره تامین و مدیریت ، ان پا به عرضه وجود نهاد . از طرف دیگر با توسعه سریع فناوری اطلاعات در سال های اخیر و کاربرد وسیع ان در مدیریت زنجیره تامین ، بسیاری از فعالیت های اساسی مدیریت زنجیره با روش های جدید در حال انجام است .

تعریف زنجیره تامین     SUPPLY  CHAIN )

زنجیره تامین بر تمامی فعالیت های مرتبط با جریان و تبدیل کالاها از مرحله ماده خام ( استخراج ) تا تحویل به مصرف کننده نهایی و نیز جریان های اطلاعاتی مرتبط با ان مشتمل می شود .

زنجیره تامین زنجیره ای است که همه فعالیت های مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد ، از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل کالای نهایی به مصرف کننده را شامل می شود . درباره جریان کالا دو جریان دیگر که یکی جریان اطلاعات ودیگری جریان منافع مالی و اعتبارات است نیز حضور دارد .

در حالت کلی ، زنجیره تامین از دو یا چند سازمان تشکیل می شود که رسما از یکدیگر جدا هستند و به وسیله جریان های مواد ، قطعات ، محصول نهایی و یا خدماتی چون توزیع ، انبارش ، عمده فروشی و خرده فروشی تولید می کند ، حتی خود مصرف کننده نهایی را نیز می توان یکی از این سازمان ها در نظر گرفت .

فیلد و نیکولس     ( HANDFIELD &NICNOIS   ) ، مدیریت زنجیره تامین را از طریق تفکیک مفاهیم در دو اصطلاح زنجیره تامین  و مدیریت زنجیره تامین تعریف می کند .

زنجیره تامین : شامل همه فعالیت های مرتبط با جریان و انتقال کالاها از مرحله مواد خام به مصرف کننده نهایی  و جریان های اطلاعاتی مرتبط با ان است .

مدیریت  زنجیره تامین : یعنی یکپارچه سازی این فعالیت ها از طریق بهبود روابط زنجیره تامین برای رسیدن به یک مزیت رقابتی پایدار .

ایریس    ( AYERS   ) نیز تعاریف زیر را برای زنجیره تامین و مدیریت زنجیره تامین ارائه می کند .

زنجیره تامین : یعنی ، شکل دادن به فرایند های جریان فیزیکی ، اطلاعاتی ، مالی و دانش به منظور ارضای احتیاجات مصرف کننده نهایی از طریق محصولات و خدمات مرتبط با تامین کنندگان .

مدیریت زنجیره تامین : عبارت است از طراحی و نگهداری و عملیات فرایند های زنجیره تامین برای براورد کردن احتیاجات مصرف کننده نهایی .

در تعریف دیگر ، زنجیره تامین ، شبکه ای از سازمان هاست که با ارتباطی بالا دستی ( تامین کنندگان ) به پائین دستی ( توزیع کنندگان ) ، در فرایند ها و فعالیت ها در گیرند و به صورت محصولات و خدمات ارائه شده به مشتری نهایی ، تولید ارزش می کنند .

مدیریت زنجیر تامین : یعنی یکپارچه سازی سازمان های درگیر و هماهنگ سازی بهتر جریان های مواد ، اطلاعات  و مالی .

موضوعات زنجیره تامین :

1-مدیریت سیستم اطلاعات          2-منبع یابی و تدارکات               3- برنامه ریزی زمانی مفید

4-پردازش سفارشات                  5-مدیریت موجودی                     6-انبارداری          7-خدمت به مشتری

عوامل موثر در زنجیره تامین :

1-جاری شدن و شراکت اطلاعات بین مشتریان و تولید کنندگان

2-اهداف یکسان مشتریان و تولید کنندگاه

3-اعتماد متقابل بین مشتریان و تولید کنندگان

4-شراکت مشتریان و تولید کنندگان در طراحی زنجیره تامین

مدیریت زنجیره تامین             ( SUPPLY CHAIN MANAGEMENET  )

مدیریت زنجیره تامین : بر یکپارچه سازی فعالیت های زنجیره تامین و نیز جریان های اطلاعاتی مرتبط با انها از طریق بهبود در روابط زنجیره برای دستیابی به مزیت رقابتی قابل اتکا و مستدام مشتمل می شود .

مدیریت زنجیره تامین : عبارت است از فرایند یکپارچه سازی فعالیت های زنجیره تامین و نیز جریان های اطلاعاتی مرتبط با ان ، از طریق بهبود و هماهنگ سازی فعالیت ها در زنجیره تامین تولید و عرضه محصول

عملکرد زنجیره تامین :

عملکرد 1: ساختار شرکای زنجیره تامین :

طراحی زنجیره تامین بر اساس کارایی که بر روی عوامل استراتژیک و با توجه به نیازمندی های مشتری برای طراحی زنجیره تامین است پایه ریزی شده است ، به طوری که محدوده محصولات موجود ، سرویس ها ، محصولات جدید با بخش مشتریان را پوشش می دهد .

بر پایه اگاهی از محصول نهایی در زنجیره  تامین پایه ریزی می شود  این به این نفهوم است که در دوره طولانی کیفیت محصولات برای ادامه رقابت ، باید توسعه و بهبود بیابد . هم چنین یکپارچگی زنجیره تامین ، میزان رقابت پذیری سازمان را تعیین خواهد کرد .

عملکرد 2: پیاده سازی ارتباطات مشارکتی :

این بخش به انواع مشارکت های ضروری برای شرکت ها اشاره می کند . این عملکرد ارتباطات زنجیره تامین را به مشارکت با عوامل خارج از شرکت گسترش می دهد . هر تغییری در زنجیره تامین باید به اطلاع شرکا برسد ودر کل زنجیره پیاده شود . در این قسمت عملیات پشتیانی فرایندهای زنجیره تامین بیان می شوند .

1-سازماندهی تغییرات و نقش عملکرد ها در تغییرات زنجیره تامین

2-فرایند مشارکتی برای طراحی مجدد زنجیره تامین

3-اجرای ارزیابی ها و نقش انها

4-جایگاه عملکرد زنجیره تامین درون شرکت

3-عملکرد 3: طراحی زنجیره تامین برای سودهی استراتژیک :

مدیریت زنجیره تامین : مشارکت موثر عوامل خارج از شرکت را ایجاب می کند . اما ارتباط هر شرکت با شرکت های خارج از ان بسیار مشکل زا است . در مورد شرکا ی وقت به موارد زیر ضروری است :

مرکز رقابت : هدف مدیریت زنجیره تامین و انتخاب شرکا چه تاثیری بر اهداف رقابتی دارد ؟

انگیزه شرکا

ساختار شرکا

عملکرد 4: اطلاعات مدیریت زنجیره تامین :

نقش سیستم های اطلاعاتی را در اصطلاح زنجیره تامین نباید نادیده گرفت . این بخش نقش تکنولوژی را در اصلاح زنجیره تامین نشان می دهد . تغییرات سیستمی باید تغییرات ( اصلاح ) فرایند ها و استراتژیک شرکت تحت الشعاع قرار دهد .

عناصر سیستم زنجیره تامین : نواوری تکنولوژیکی ، استفاده از داشته های نرم افزاری ، مشکلات موجود در مراحل پیاده سازی

عملکرد 5: کاهش زنجیره تامین :

شاخص اصلی بهبود زنجیره تامین ، کاهش هزینه است . این کوشش ها برای استراتژی  و سیاستگذاری های کارایی انجام می شود .

پنج دلیل اصلی هزینه زایی عبارت است از :

1-عدم وضوع فرایند زنجیره تامین                                      2-تغییرات رویه های داخلی و خارجی شرکت

3-ضعف موجود در طراحی تولید                                      4-وجود اطلاعات ناقص برای تصمیم گیری

5-ضعف حلقه های زنجیره در ارتباط میان شرکای زنجیره تامین

به طور کلی زنجیره تامین : زنجیره ای است که همه فعالیت های مرتبط با جریان کالا ئ تبدیل مواد ، از مرحله تهیه ماده اولیه  تا مرحله تحویل کالای نهایی به مصرف کننده را شامل می شود . در ارتباط با جریان کالا دو  جریان دیگر که یکی جریان اطلاعات و دیگری جریان منافع مالی و اعتبارات است نیز حضور دارند .

دیدگاههای متفاوت زنجیره تامین :

برخی زنجیره تامین را روابط میان خریدار و فروشنده را محدود کرده اند که چنین نگرش تنها بر عملیات خرید رده اول در یک سازمان تمرکز دارند .

گروه دیگر به زنجیره تامین دید وسیع تری داده و ان را شامل تمام سرچشمه های تامین ( پایگاه های تامین ) برای سازمان می دانند با این تعریف ، زنجیره تامین شامل تامین کنندگان رده اول ، دوم ، سوم و ………… خواهد بود . چنین نگرشی به زنجیره تامین ، تنها به تحلیل شبکه تامین خواهد پرداخت .

دیدگاه سوم : نگرش زنجیره ارزش ( پودتر ) است که در ان زنجیره تامین شامل تمام فعالیت های مورد نیاز برای ارائه یک محصول یا خدمت به مشتری نهایی است . با نگرش یاد شده به زنجیره تامین ، توابع ساخت و توزیع به عنوان بخشی از جریان کالا و خدمات به زنجیره اضافه می شود . در واقع با این دیده زنجیر تامین شامل سه حوزه تدارک ، تولید و توزیع است .

فرایند زنجیره تامین :   RELATION SHIP : MANAGEMENT

مدیریت زنجیره تامین دارای سه فرایند عمده است که عبارت اند از :

1-مدیریت اطلاعات       :  امروز ه نقش ، اهمیت و جایگاه اطلاعات برای همگان بدیهی است . گردش مناسب و انتقال صحیح اطلاعات باعث می شود تا فرایند ها ، موثر تر و کار اتر گشته و مدیریت انها اسان تر گردد . در بحث زنجیره تامین ، همانطور که گفته شد اهمیت موضوع هماهنگی در فعالیت ها بسیار حائز اهمیت است .

این نکته در بحث مدیریت اطلاعات در زنجیره مدیریت سیستم های اطلاعاتی و انتقال اطلاعات نیز صحت دارد .

مدیریت اطلاعات هماهنگ و مناسب میان شرکا باعث خواهد شد تا تاثیرات فزاینده ای در سرعت ، دقت ، کیفیت و جنبه های دیگر وجود داشته باشد . مدیریت صحیح اطلاعات موجب هماهنگی بیشتر در زنجیره خواهد شد . به طور کلی در زنجیره تامین ، مدیریت اطلاعات در بخش های مختلفی تاثیر گذار خواهد بود که برخی از انها عبارتند از :

-مدیریت لجستیک ( انتقال ، جابجایی ، پردازش در دسترسی به اطلاعات لجستیکی برای یک پارچه سازی فرایندهای حمل و نقل ، سفارش دهی و ساخت ، تغییرات سفارش ، زمان بندی تولید ، برنامه های لجستیک و عملیات انبارداری ) .

-تبادل و پردازش داده ها میان شرکا ( مانند تبادل و پردازش اطلاعات فنی ، سفارشات و …… ) .

-جمع اوری و پردازش اطلاعات برای تحلیل فرایند منبع یابی و ارزیابی ، انتخاب و توسعه تامین کنندگان ، جمع اوری و پردازش اطلاعات عرضه و تقاضا و ……….. برای پیش  بینی روند بازار و شرایط اینده عرضه و تقاضا ، ایجاد و بهبود روابط بین شرکا .

چنانچه پیدا ست ، مدیریت اطلاعات و مجموعه سیستم های اطلاعاتی زنجیره تامین می تواند بر روی بسیاری از تصمیم گیری های واقعی بخش های مختلف زنجیره تامین موثر باشد که این موضوع حاکی از اهمیت بالای این مولفه در مدیریت زنجیره تامین است .

مدیریت لجستیک :

در تحلیل سیستم های تولیدی مانند صنعت خودرو موضوع لجستیک بخش فیزیکی زنجیره تامین را در بر می گیرد . این بخش که    کلیه فعالیت های فیزیکی را از مرحله تهیه ماده خام تا محصول نهایی شامل فعالیت های حمل و نقل ، انبارداری ، زمان بندی تولید و ……. را شامل می شود . بخش نسبتا بزرگی از فعالیت های زنجیره تامین را به خود اختصاص می دهد . در واقع ، محدوده لجستیک تنها جریان مواد و کالا نبوده بلکه محور فعالیت های زنجیره تامین است که روابط و اطلاعات ابزارهای پشتیبان ان برای بهبود در فعالیت ها هستند .

مدیریت روابط :

فاکتوری که مارا به سمت فرجام بحث راهنمایی می کند و شاید مهمترین بخش مدیریت زنجیره تامین به خاطر ساخت و خرید ان باشند ، مدیریت روابط در زنجیره تامین است . مدیریت روابط ، تاثیر شگرفی بر همه زمینه های زنجیره تامین و هم چنین سطح عملکرد ان دارد . در بسیاری از موارد ، سیستم های اطلاعاتی و تکنولوژی مورد نیاز برای فعالیت های مدیریت زنجیره تامین به سهولت در دسترس بوده و می توانند در یک دوره زمانی نسبتا کوتاه تکمیل و به کار گمارده شوند .

اما بسیاری از شکست های اغازین در زنجیره تامین ، معلول انتقال ضعیف انتظار است و توفقات و نتیجه رفتارهایی است که بین طرفین در گیرد زنجیره به وقوع می پیوند . علاوه بر این  ، مهمترین فاکتور برای مدیریت موفق زنجیره تامین ، ارتباط مطئمن میان شرکا در زنجیره است ، به گونه ای که شرکا اتحاد متقابل به قابلیت ها و عملیات یکدیگر داشته باشند ، کوتاه سخن اینکه در توسعه هر زنجیره تامین یکپارچه ، توسعه اطمینان و اعتماد در میان شرکا و طرح قابلیت اطمینان برای انها از عناصر بحرانی و مهم برای نیل به موفقیت است .

فازهای اصلی مدیریت زنجیره تامین :

فاز اول : طراحی مفهومی :

فاز اول نشان دهنده استراتژی ساخت است . در این فاز نحوه اداره سازمان با ایجاد یک تصویر برای اینده و ایجاد یک ساختار برای پیاده سازی تعیین می شود . برای فرایند های فاز اول یک مدل ویژه سازمان لازم است  که از یک سازمان به سازمان دیگر متفاوت است : بحث اصلی در این فاز طراحی مفهومی است که مدرکی برای تصدیق و اجرای دو فاز دیگر است . هدف از اجرای این فاز درک جزئیات مربوط به هزینه ها و شناخت سیستم و منافع پیاده سازی SCM   است .

فاز دوم : طراحی جزئیات و تست :

این فاز همان طور که در شکل پائین مشاهده می شود می تواند همزمان  با فاز اول و سوم اجرا بشود ، یعنی جزئیات طراحی می شود به طور همزمان راه حل ها در دنیای واقعی تست می شود . در این فاز ایجاد تغییرات در ساختار سازمان ودر نظر گرفتن انها برای پیاده سازی در سیستم به منظور پشتیبانی طراحی زنجیره تامین جدید توجیه می شود .

فاز سوم : پیاده سازی

در این فاز ودر ادامه فاز دوم : زمان بندی پیاده سازی دوره های بلندمدت عملیات و تغییرات در سیستم به منظور ایجاد تسهیلات انجام می گردد .

اجرای کلیدی زنجیره تامین :

مدیریت زنجیره تامین ، موضوعی است  که بسیاری از عناوین مختلف را در بر گرفته است . و از ابزار کمی و کیفی گوناگونی استفاده می کند در این قسمت از دسته بندی  جاننسون و بیک که مدیریت زنجیره تامین به 12 ناحیه تجربه کرده اند ، استفاده می کنیم .

1-موقعیت : جنبه های کیفی و کمی تصمیم گیری در مورد مکان و موقعیت تسهیلات را در بر می گیرد . این حوزه شامل مدل سازی برای موقعیت تسهیلات ، سیستم های اطلاعات جغرافیایی ، تفاوت های بین کشورها ، مالیات ها و عوارض ، هزینه های حمل و نقل ، مشوق های دولتی و ……. است . البته نرخ ارز هم در بحث مورد توجه است . در این حوزه ، باید به امکان دسترسی به منابع و تسهیلات و هم چنین به وضعیت بازارها هدف شرکت ها توجه شود .

2-لجستیک و حمل و نقل :

همه بحث های مربوط به جریان کالا را در زنجیره تامین در بر می گیرد که می توان به حمل و نقل ، انبارداری ، نگهداری مواد و … اشاره کرده ، هم چنین می توان به مواردی در انبارداری و توزیع  مثل سیستم فرابارانداز ( CROSS DOCKING   ) که در ان کالاها در محل ، بدون انبار شدن از وسیله نقلیه به وسیله دیگر انتقال داده  می شوند اشاره کرد که باعث کاهش موجودی و هزینه های مرتبط  با ان می شوند ، به دلیل مباحث پیش امده در مورد جهانی سازی این حوزه بیشتر مورد توجه قرار دارد .

3-موجودی و پیش بینی :

شاید مدل های سنتی موجودی و پیش بینی می شود . هزینه موجودی از ساده ترین مواردی هستند که در زنجیره تامین قابلیت پیش بینی و کاهش را دارند . یکی از بهترین روش هایی که می توانند به این امر کمک کند به اشتراک گذاری اطلاعات در بین اعضای زنجیره تامین است . البته باید توجه کرد که یکی از مشکلات که باعث اختلال در پیش بینی ها می شود وجود تصمیم گیرندگان مختلف است .

چون هریک از این افراد و شرکت ها با توجه به شرایط خود تصمیم گیری می کنند و دیگر اعضای زنجیره را مورد توجه قرار نمی دهند . به این خاطر ، هماهنگی بین اعضای مختلف زنجیره تامین یکی از مهم ترین وظایف زنجیره تامین است .

4-بازاریابی و بازسازی کانال ها :

تفکر بنیادی ساختار زنجیره تامین است . موجودی ها بعد کمی روابط در زنجیره تامین هستند . در حالی که این حوزه مدیریت روابط ، مذاکرات و حتی ابعاد قانونی را هم پوشش می دهد . موضوعی که اهمیت بیشتری دارد . نقش مدیریت کانال ها و ساختار زنجیره تامین در روشن شدن نقش اثر شلاقی   که در مقدمه اشاره شد .

تقویت تغییر پذیری تقاضا از سطوح پائین زنجیره به سمت سطوح بالای زنجیره را اثر  شلاقی می نامند . بسیاری از محققان به این موضوع اشاره کرده اند که وجود انبارهای مرکزی به این علت است که کارخانه در مقابل تغییرات تقاضا مصون بماند . موجودی این انبارها می تواند باعث انعطاف پذیری بیشتر در مقابل تقاضای متغیر شود .

موارد مهم در ایجاد اثر شلاقی :

-پیش بینی تقاضا ( پیش بینی تقاضا باید با توجه به تقاضای مشتری نهایی صورت گیرد ) .

– سفارش عمده    ( شرکت ها برای کاهش هزینه های سفارش دهی ، سعی می کنند به صورت عمده سفارش دهند ) .

– نوسانات قیمت ( تغییر در قیمت کالاها و تغییر در الگوی تقاضای مشتریان ) .

-زمان تاخیر ( زمان بین رسیدن سفارش به کارخانه و تهیه و عرضه سفارش ) و …. اشاره کرد .

راه های کاهش اثر شلاقی :

-بعضی از نوع اوری ها مانند ( اینترنت  ، تبادل الکترونیکی داده ها و ……… می توانند منجر به کاهش اثر شلاقی شوند .

-اطلاعات موجود ودر دسترس اعضای زنجیره تامین و سرعت دسترسی به این اطلاعات می تواند پناسیل خوبی برای کاهش موجودی ها و افزایش خدمات به مصرف کننده ها را ایجاد کند .

-مورد دیگر در کاهش اثر شلاقی : مدیریت موجودی ها به وسیله فروشگاههای ( VMI) است . در این روش که به وسیله فروشگاههای زنجیره ای وال مارت مشهور شده  ، عرضه کنندگان تصمیمات مربوط به موجودی را برای سازمان تولید کنندگان می گیرند . به طور مثال تولید کنندگان مواد شوینده ، موجودی کالای خودرا در فروشگاههای عرضه کننده کنترل کرده و با توجه به مقادیر موجود ، تصمیماتی برای جایگزینی ، ارسال یا سفارش موجودی می گیرند .

5-مدیریت عرضه کننده ها و منابع :

این حوزه به سطوح بالای زنجیره تامین توجه می کند . مواردی که مانند تصمیم گیری های تولید یا خرید ، منبع یابی جهانی و ….. در این حوزه قرار دارند . این حوزه ، موقعیت عرضه کننده های شرکت را مورد توجه قرار می دهد و هم چنین مدیریت روابط تامین کنندگان هم در این مقوله قرار می گیرد . بسیاری از شرکت ها ترجیح می دهند با بررسی منابع و عرضه کنندگان بسیار ، انتخاب های بهتری در مورد عرضه کنندگان خود داشته باشند . در مقابل شرکت هایی هم وجود دارد که ترجیح می دهند با عرضه کنندگان کمتر ولی با کیفیت کار کنند .

6-محیط های واسط الکترونیکی و اطلاعات :

به کاربرد دیرین فناوری اطلاعات در کاهش موجودی اشاره دارد  . این حوزه به کاربرد تجارت الکترونیک هم مربوط است . تجارت الکترونیک باعث پیدایش علاقه مندی های زیادی به بحث هایی مانند کانال های خرده فروشی مشهوری نظیر  AMAZON-COM  یا ابتکاراتی نظیر  B&B  شده است به هر حال ، تجارت الکترونیک باعث تغییرات بنیادین در مفروضات و ابزار تجارت شده است .

7- طراحی محصول و معرفی محصول جدید :

بحث هایی مانند مشتری پسند سازی  انبوه ، تفکیک با تاخیر را در بر می گیرد ، امروز تقاضا برای محصولات متنوع ، بسیار زیاد است و ضرورت مشتری  پسند سازی  محصولات به چشم می اید . برای این منظور ، محصولات باید برای منطبق شدن با سلیقه های مشتریان محلی طراحی مجدد شوند ، ا ما در تفکیک با تاخیر ابتدا تقاضا برای محصول و کالا بررسی می شود و سپس نسبت به اعمال تغییرات دران برای  سلیقه های محلی اقدام می شود . برای مثال اگر مدل اروپایی محصول ، دارای فروش قابل قبول نباشد ، ولی در عوض مدل اسیایی این محصول ، فروش خوبی داشته باشد ، محصول اروپایی به راحتی قابلیت تبدیل به محصول اسیایی را دارد و این عمل باعث می شود که حجم انبویی از محصولات تفکیک شده روی دست کارخانه باقی نماند  .

8- پشتیبانی و خدمات پس از فروش :

از موارد مهمی است که اغلب در شرکت ها نادیده گرفته می شود . در صورتی که یکی از اصلی ترین نقاطی است که  شرکت با استفاده از ان می تواند به موقعیت و اعتبار خود در بازار اضافه کند . ارائه خدمات خوب  بعد از فروش باعث وفاداری مشتری و رضایت او از خدمات  و کالای شرکت خواهد شد و به افزایش فروش ودر نهایت سود منجر خواهد شد .

9-لجستیک معکوس و بحث های محیط زیست :

در اثر فشارهای وارده از طرف مشتریان و قوانین به یکی از موضوعات مهم  مدیریت زنجیره تامین تبدیل شده است . لجستیک معکوس را فرایند حرکت و انتقال کالاها و تولیدات می دانند که در زنجیره تامین قابل برگشت هستند . یکی از مباحث  لجستیک معکوس بازیافت مواد است که در افزایش ارزش اقتصادی و کاهش ضایعات نقش دارد .

10-منبع یابی خارجی و پیمان های استراتژیک :

با رشد سریع تعداد عرضه کننده ها و تامین کنندگان بررسی روابط با ان ها اهمیت پیدا کرده است . البته در مورد شکست چنین پیمان هایی باید به این نکته اشاره کرد که در بستن ان ها باید نهایت دقت را به خرج داد که ناکامی در ان ها موجب خسارت غیر جبرانی به شرکت می شود .

11- مشوق ها و سنجه ها  :

سنجش ها و دیگر مباحث اقتصادی و سازمانی را در بر می گیرد . هم چنین موضوعاتی مانند الگو برداری صنعتی و سنجش در زنجیره تامین را نیز در بر می گیرد . در  الگوبرداری می توان از پیشرفت شرکت های دیگر به عنوان الگو استفاده کرده و تلاش کرد که به ان سطح از عملکرد ارتقا یافت .

12-موضوعات جهانی :

در اخر باید به این حوزه هم اشاره کرد که تمام موارد و نواحی ذکر شده در مقیاس جهانی را در بر می گیرد . می توان به دسترسی به فناورهای نوین ، استراتژی های فروش جهانی شرکت ها ، کیفیت بالای محصولات در بازارهای جهانی و قیمت پائین مواد ، نیاز به حضور در بازارهای بین المللی و ………. اشاره کرد . جهانی سازی و سازمان های بین المللی تجاری در سطح جهان باعث شده اند که این حوزه در چند سال اخیر مورد توجه قرار گیرد .

مراحل شکل گیری مدیریت زنجیره تامین :

مرحله اول : می توان گفت مفهوم مدیریت زنجیره تامین ترکیبی از مراحل پنج گانه مدیریت است ، مرحله اول را به عنوان حوزه تدارکات داخلی توصیف کرد .

مرحله دوم : نگرش نسبت به تدارکات از تمرکز زدایی سازمانی به تمرکز کارکرد های اصلی که از نگرش های جدید مرتبط با بهینه سازی هزینه و خدمت به مشتری گرفته شده است تغییر یافت .

مرحله سوم : عرضه تدارکات بطور چشمگیری گسترش پیدا کرد و ضمن انبارداری و حمل و نقل داخلی ، ارتباط عملیات داخلی با حوزه های عملکردی شرکای تجاری را در بر گرفت همان طور  که مفهوم روابط کانالی رشد کرد .

مرحله چهارم : مفهوم تدارکات نیز به مدیریت زنجیره تامین تغییر پیدا کرد ه امروزه با کاربردهای فناوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تامین می توان گفت که مدیریت زنجیره تامین در حال وارد شدن به مرحله پنجم یعنی مدیریت زنجیره تامین الکترونیک است .

1-مرحله اول – تدارکات زدایی تدارکات :

این مرحله در یک دوره ای از اواخر قرن نوزدهم تا اوایل دهه 1960 شکل گرفت . در طول این دوره ، حوزه لجستیک به عنوان یک منبع مهم رقابتی شناخته نشده  بود . اساسا لجستیک به عنوان یک وظیفه واسطه با مدیریت موجودی و تحویل شناخته می شد و بنگاهها احساس  می کردند  که لجستیک نمی تواند باعث سوداوری شود و بنابراین ، سرمایه گذاری بالا دران ارزشمند نیست .

2-مرحله دوم : مدیریت هزینه :

در اواسط دهه 1960  مشخص گردید که وجود ساختار و هدف در لجستیک و مدیریت متمرکز بران می تواند مزیت رقابتی را یرای یک شرکت به همراه داشته باشد . مرحله دوم در مدیریت زنجیره تامین در راستای تامل و بررسی روی دو نقطه بحرانی و اصلی شکل گرفت .

 کانون اول را می توان تلاش زیاد شرکت ها برای متمرکز کردن فعالیت های لجستیک دریک سیستم مدیریتی مستقل توصیف کرد . از طریق ترکیب انچه که قبلا یک سری فعالیت های پراکنده بود در یک بخش مستقل ،هزینه های جداگانه مرتبط با حمل و نقل ، موجودی و توزیع فیزیکی کاهش می یابد و به طور همزمان بهره وری سیستم لجستیک به عنوان یک کل لفزایش می یابد .

کانون بحرانی دوم را می توان امید واری برای تمرکز بنگاهها برای به کارگیری مفهوم هزینه کامل در لجستیک دانست . هدف این استراتژی تلاشی جهت حداقل کردن هزینه کل لجستیک به واسطه تمرکز بر کاهش هزینه های یک یا دو کارکرد لجستیک از قبیل حمل و پیشرفت

4-مرحله چهارم : مدیریت زنجیره تامین : در طول دهه 1990 ، شرکت ها مفهوم لجستیک یکپارچه و مدیریت کانال تامین را برای بهکارگیری واقعیتات جدید بازار توسعه دارند . زنجیره تامین فراتر از لجستیک بوده و علاوه بر ان فعالیت های دیگری را نیز ازجمله نحوه برخورد با شرکت های متعدد سازنده ، هدف گذاری و تعیین استراتژی های خرید داخلی و خارجی ، ارتقا ی کیفیت شرکت های سازنده ، بازاریابی و ارائه خدمات بهتر به مشتریان متعدد شامل می شود .

5-مرحله پنجم : مدیریت زنجیره تامین الکترونیک :

به کمک فناوری اطلاعات حوزه عملکرد مدیریت زنجیره تامین کسترش یافته است . هدف از ایجاد و کمتر نسبت به روابط گذشته مدیریت زنجیره تامین الکترونیک کاهش هزینه های نقل و انتقال اطلاعات و نهایتا محصولات از یک طرف و گسترش فرصت های تجاری و دامنه همکاری بین شرکت ها از طرف دیگر بوده است .

مدیریت روابط مشتری : نوع اوری

ابزارهای  فناوری از طریق ارائه گزینه های متعدد به مشتری و تسهیل دسترسی بی سابقه به اطلاعات ، مشتریان را پیش از پیش اگاه تر ساخته اند ، پیشرفت در فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی هم چنین باعث گردید تا مشتریان در خرید های شان ناپایدار تر شوند  و کمتر نسبت به روابط گذشته پایبند باشند . برای مواجه شدن با این واقعیات در بازار ، بسیاری از شرکت ها در تلاش اند تا ساختار کسب و کار خودرا توسعه دهند . برای اینکه کل زنجیره تامین به مشتری نزدیکتر شود و شرکت ها بتوانند مشتریان را جذب و وفاداری مشتری را پایدارتر سازند ، دستیابی به این هدف مستلزم تمرکز بر مشتری توسط بنگاهها و شبکه های تجاری مرتبطبا انهاست . این جابجایی در اهداف بازاریابی ، فروش و خدمات از محصول به تمرکز بر مشتری مفهوم جدیدی تحت عنوان مدیریت روابط مشتری را به وجود اورد .

سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان ، سیستمی است که به سازمان کمک می کند تا دربرقراری  رابطه ای بلندمدت با مشتریان خود ، موفق عمل کند . مدیریت روابط مشتری در واقع مدیریت فرایندهای پائین دستی در مدیریت زنجیره تامین است . در بازار رقابتی امروز ، مدیریت ارتباط با مشتری برای سوداوری و موفقیت بلندمدت ، حیاتی است ، مدیران توانمند، متحصصان فناوری اطلاعات و بازاریابی اجرایی برای اجرای مشتری مداری باید چگونگی داشتن ارتباط سود اوری هر مشتری را درک کند ، هدف مدیریت ارتباط با مشتری ایجاد روابط بلندمدت با مشتریان را ایجاد و وفاداری در مشتریان و حاشیه فروش و سود اوری بالاست .

تولید و مدیریت زنجیره تامین :

مدیریت زنجیره تامین موجب هماهنگ سازی جریان های مواد و اطلاعات به وسیله اخرین محصولات نرم افزاری از قبیل سیستم های برنامه ریزی پیشرفته می شود . در چند سال اخیر ، پیشرفت در فناوری های اطلاعاتی و ابزارهای ارتباطی و همین طور روش های حل مدل های کمی بزرگ ، چشم اندازی های جدیدی را برای برنامه ریزی و کنترل تولید جریانات تولید در طول یک زنجیره تامین به وجود اورده است . یک  سفارش مشتری ، پیش بینی های تقاضا با گرایش های بازار را می توان در فعالیت های مورد نیاز وارد کرد و فورا به همه قسمت ها در زنجیره تامین ارسال کرده این باعث می شود تا زمان بندی های دقیقی ایجاد شوند که از تکمیل سفارشات در سروقت پشتیبانی می کند .

مدیریت ارتباط با تامین کنندگان :

مدیریت زنجیره تامین موجب نواوری در فعالیت های بالا دستی زنجیره تامین نیز می شود . دریافت موادخام ، قطعات و کالاهای ساخته شده مورد نیاز برای پاسخ به تقاضای مشتری هسته اصلی مدیریت زنجیره تامین است . علاوه بر ارائه کالاهای مورد نیاز جهت براوردن تقاضای مشتری ، تهیه موجودی ها نیز به طور مستقیم سوداوری و ثبات مالی شرکت را تحت تاثیر قرار می دهد .

مدیریت اثر بخش تهیه مواد خام  چیزی بیش از خرید کالاها و خدمات است . برای چند دهه شرکت ها فکر می کردند که خرید موجودی ها نمی تواند اثر بخشی در هزینه ایجاد کند اما روابط بین خریدار و فروشنده می تواند باعث ایجاد ارزش افزوده در تهیه و تدارکات شود ، به موازات افزایش همزمان تقاضای مشتری و بالا رفتنر توانایی تامین کننده ، مدیریت تهیه و تدارک باعث افزایش کارایی ، کاهش هزینه ، سرعت بخشیدن به جریان موجودی ها و مشارکت برای بهبود برنامه ریزی و تبادل  اطلاعات محصول گردید . این باعث یکپارچگی بیشتر اطلاعات گردید و شرکای موجود در زنجیره تامین توانستند همکاری را بین خودشان افزایش دهند .

مدیریت ارتباط با تامین کنندگان یعنی تحول مستمر و غنی کردن ارزش روابط کسب و کار ودر این زمان تمرکز بر خرید بیشتر از فروش است ، هدف کارکرد خرید در محیط امروزی ، هماهنگی زمان احتیاجات تامین شرکت با قابلیت های شرکای تامین برای پشتیبانی تقاضای مشتری برای انجام سفارش با کیفیت بالا ، تولید به موقع کالاها و خدمات و پیگیری کاهش هزینه های تهیه و بهبود پایدار عملکرد خرید است .

روند جهانی مدیریت زنجیره تامین :

در دهه اخیر و به دنبال مدیریت زنجیره تامین الکترونیک ، روند مدیریت زنجیره تامین نیز با تغییرات شدیدی رو به رو گردید . چرا که از دخالت سازمانی یا منطقه ای به حالت جهانی باید تغییر کند . بدین ترتیب تولید از روش تولید استاندارد و انبوه به سمت تولید منعطف محلی سوق داده شد . لازمه این امر نیز تغییر ساختاری ان از حالت متمرکز به حالت نیمه متمرکز و ایجاد واحدهای استراتژیک مستقل (  stratesic bassines units  )  بوده است . تغییر دیگری که در این روند می توان مشاهده کرد افزایش سهم برون سپاری (outsourcing  ) است . شرکت های مدیریت زنجیره تامین برای افزایش مزیت رقابتی خوددر طول فرایند تامین تمرکز خودرا روی مراحلی اختصاص می دهند که ارزش افزوده بیشتری را برای مشتری و شرکت فراهم سازد . بدین ترتیب بخش هایی با ارزش افزوده کمتر را به شرکت های دیگر داده و ترجیح می دهند خرید خارجی کنند . بدین ترتیب نقش استراتژی های همکاری بسیار تعیین کننده شده است .

نتایج استراتژی های SCM

1-کاهش هزینه های مستقیم و غیر مستقیم

2-کاهش هزینه های سرمایه گذاری

3-کاهش هزینه های لجستیک

4-ارائه خدمات بهتر به مشتریان

5-افزایش مزیت های رقابتی با استفاده از مزیت های رقابتی همکاران

6-بهره گیری از دانش افراد و سازمان های محلی

فن‌آورى اطلاعات و مدیریت زنجیره تامین

مدیریت زنجیره تامین بر رویكردى مشترى محور استوار است. بر این اساس، ارتباط به موقع و كامل بین همه عناصر زنجیره براى اطلاع از نیازهاى مشترى و میزان تامین نیازها از ضروریات زنجیره است. براى تسهیل جریان اطلاعات و مدیریت دقیق آن بسترى مناسبى از نرم افزارها و سیستم هاى اطلاعاتى یكپارچه و شبكه هاى اكسترانت و اینترانت موردنیاز است.

با به كارگیرى تجارت الكترونیك در زنجیره تامین نیز مى توان بر مبناى مدل)7 B2B و8 (B2E براى توصیف عملیات خرید، فروش و مبادله محصــولات، خدمات و اطلاعات ازطریق شبكه هاى رایانه اى و به خصوص اینترنت با تامین كنندگان بهره جست.

برمبناى مدلى دیگر از تجارت الكترونیك (E-COMMERCE) شركت‌هاى همكار در یك زمینه به خصوص از طریق شبكه‌هاى الكترونیكى نیز مى توانند به همكارى و اشتراك مساعى بپردازند. چنین همكارى اغلب بین شركت‌هــاى حاضر در یك زنجیره تامین اتفاق مى افتد.

•         با توجه به این كه بر مبناى مدلى دیگر از تجارت الكترونیك (E-COMMERCE) شركت‌هاى همكار در یك زمینه به خصوص ازطریق شبكه هاى الكترونیكى نیز مى توانند به همكارى و اشتراك مساعى بپردازند. چنین همكارى اغلب بین شركت‌هــاى حاضر در یك زنجیره تامین اتفاق مى افتد.

با به كارگیرى تجارت الكترونیك در زنجیره تامین نیز    مى توان برمبناى مدل )7 B2B و8 (B2E براى توصیف عملیات خرید، فروش و مبادله محصــولات، خدمات و اطلاعات از طریق شبكه هاى رایانه اى و به خصوص اینترنت با تامین كنندگان بهره جست

نقش مدیریت زنجیره تامین در اجرای COMMERCE- E

به طور كلى مدیریت زنجیره تامین یكى از زیرساختارهاى پیاده‌سازى تجارت الكترونیك است. از دید صنعتى تجارت الكترونیكى بین بنگاه‌ها عمدتا در صنایعى رخ مى‌دهد كه زنجیره تامین در آن جا شكل گرفته باشد.

•         یك تولیدكننده همواره عاملى است كه در وسط فرآیند فعالیت اقتصادى قرار دارد. تولید كننده خود خریدار كالا از تامین كنندگان خود و فروشنده كالایى جدید به خریداران خود است. چون فروشنده  نسبت به تولیدكننده خود تامین كنندگان دارد و ضمنا خریدار كالا نیز ممكن است خود مشتریانى داشته باشد، ما با زنجیره‌اى از بنگاه‌ها روبروهستیم كه هركدام هم خریداروهم فروشنده هستند.این مجموعه شبیه به زنجیر است، زیرا همه به هم وابسته هستند. با مدیریت درست زنجیره تامین همه عناصر موجود در زنجیره منتفع شده و ضمنا با ارایه كالاى مرغوب و ارزان جامعه را نیز منتفع مى‌كند.

•         از همین رو یكى از مسایل مهم صنایع در كشورهاى پیش رفته «مدیریت زنجیره تامین یا (SCM)، Supply Chain Management» است. یكى از عناصر مهم مدیریت زنجیره خودكارسازى امر خرید و فروش بین اعضاى زنجیره است. این امر آن قدر مهم و حیاتى است كه حتى قبل از ظهور اینترنت صنایع خودروسازى و هوافضایى كه بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین زنجیره‌هاى تامین را دارند، خود با صرف هزینه گزاف اقدام به ایجاد شبكه كرده بودند.

•         در حال حاضر استاندارد EDI كه امروزه با كمك سازمان جهانى استانداردها در محیط اینترنت و بر بستر استاندارد XML براى امور تجارى در حال كاربرد است، از همین شبكه‌هاى اختصاصى به وجود آمده است. براى مدیریت زنجیره تامین پایدارى زنجیره یك عامل مهم و حیاتى است و معمولا اشكال پیچیده، كارآمد و پایدار مدیریت زنجیره تامین تنها در بنگاه‌هاى بزرگ اقتصادى دیده مى‌شود.

درحال حاضر در كشور ما در این زمینه كمبود جدى وجود دارد. از یك طرف تعداد بنگاه‌هاى اقتصادى بزرگ در كشور بسیار كم است. این تعداد كم هم عمدتا ماهیتى غیرخصوصى دارند و بنابراین خود با مشكل پایدارى در مواجه با مسایل سیاسى روبه‌رو هستند. از طرف دیگر تعداد زنجیره‌هاى تامین پایدار نیز در كشور بسیار كم است. دو نمونه قابل ذكر را مى‌توان صنعت خودرو و صنایع نفت كشور دانست

موانع پیاده‌سازیSCM

•         تحولات اخیر كشورهاى منطقه آنها را ناگزیر به به كارگیرى محصولات مدیریت زنجیره تامین در حوزه صنایع مى‌سازد. پیش بینى مى‌شود در سال‌هاى آتى فرصت‌هاى بازار محصول مناسبى براى محصول در منطقه وجود داشته باشد كه فرصت‌هاى صادرات محصول را فراهم مى‌نماید. این كشورها به عنوان بازار بالقوه محصول در نظر گرفته مى‌شود.

•         به لحاظ ساختارى مهم‌ترین مشكلى كه زنجیره تامین با آن روبرواست، مشكل تعدد مراكز تصمیم گیرى براى تولید، تبدیل     و جریان كالاست. این امرموجب تشدید نوسانات تقاضا در طول زنجیره مى شود. هرچقدر از انتهاى زنجیره به سمت ابتداى زنجیره (اولین تامین كننده) حركت كنید، نوسانات تقاضا تشدید مى‌گردد. این پدیده به اثر «شلاق چرمى» معروف است.

•         این مسئله موجب افزایش موجودى انباشته میان اعضاى زنجیره مى‌گردد كه در نهایت باعث بالارفتن هزینه و قیمت نهایى كالا   شده و قدرت رقابت زنجیره كاهش خواهدیافت

•         فناورى اطلاعات ازطریق تسهیل و تسریع تبادل اطلاعات سازمان و تامین كنندگان را قادر به آگاهى و تامین به موقع احتیاجات یكدیگر مى كنــد و این فلسفه تولید به هنگام را قوت مى‌بخشد.

در سال‌هاى آتى با رشد صنعت نرم‌افزار پیش‌بینى مى‌شود كه محصول در صنایع مونتاژ قطعات الكترونیكى نیز نفوذ داشته باشد. پیش‌بینى مى‌شود با رواج به كارگیرى فن‌آورى اطلاعات در صنایع و آماده‌سازى زیرساختارها و بستر پیاده‌سازى سیستم‌هاى مدیریت زنجیره تامین حجم تقاضا به طور فزاینده‌اى افزایش یابد.

تكنولوژى تولید و برآورد نحوه تامین دانش فنى مورد نیاز

مدیریت زنجیره تامین بر رویكردى مشترى محور استوار است. لذا ارتباط به موقع و كامل بین همه عناصر زنجیره براى اطلاع از نیازهاى مشترى و میزان تامین نیازها از ضروریات زنجیره است. براى تسهیل جریان اطلاعات و مدیریت دقیق آن بسترى مناسبى از نرم افزارها و سیستم‌هاى اطلاعاتى یكپارچه و شبكه هاى اكسترانت و اینترانت موردنیاز است.

تكنولوژى تولید و برآورد نحوه تامین دانش فنى مورد نیاز

تولید محصول در داخل یا ارایه محصول از طریق مشاركت‌ با تولیدكنندگان محصول در دنیا امكان‌پذیر است. كه در در صورت تولید داخل منجر به توسعه صنعت نرم‌افزار در شركت خواهد شد و در صورتى  كه محصول توسط با سرمایه‌گذارى مشترك با شركت خارجى امكان به كارگیرى نیروى متخصص در زمینه بازاریابى و خدمات پشتیبانى نصب و راه‌اندازى محصول و خدمات پس از فروش را خواهد داشت.

براى رسیدن به اهداف توسعه فناورى اطلاعات و كسب و كار الكترونیك پیاده‌سازى راه‌حل‌هاى مدیریت زنجیره تامین در سازمان‌ها به عنوان ضرورت اساسى مطرح مى‌گردد. توصیه مى‌شود صنایعى نظیر صنعت خودرو، صنایع هوا فضا و پتروشیمى كه تامین‌كنندگان زیادى دارند از این راه‌حل براى بهبود ارتباط با تامین‌كنندگان بهره‌گیرند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *