پرسشنامه گرایش مصرف موسیقی جوانان

این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر، روایی و پایایی و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.

هدف: شناسایی و اولویت بندی گرایش مصرف موسیقی جوانان

تعداد سوال: 14

تعداد اولویت: 14

شیوه نمره گذاری: دارد

تفسیر نتایج: دارد

روایی و پایایی: دارد

منبع: دارد

نوع فایل: Word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: فقط 4500 تومان

خرید فایل

پرسشنامه گرایش مصرف موسیقی جوانان

موسیقی، بخش ‌ ‌‌‌غـیر‌ قابل تفکیک از زندگی، طبیعت و انسان است. عناصر سازنده‌ موسیقی از بدو خلقت تاکنون در‌ طبیعت، هستی‌ و کائنات حـضور مـداوم‌ داشته اند و مـغز متفکر انسان این عناصر را در ترکیب هنری و بیان ویژه‌ خود تجلی‌ دوباره می‌دهد. (رامتین، 1377، 6) انسان در مراحل اجتماعی شدن می‌آموزد که چگونه احساساتی شود و چگونه نحوه‌ بروز احساس خود را کنترل و تنظیم نماید. هم‌چنین قابل توجه است که برای ظهور یک احساس در رفتار راه های زیادی وجود دارد که این راه ها نیز به شرایط فردی و محیطی بستگی دارد (رفیع پور، 1375:17)

موسیقی تنها برای شادی و سرگرمی نیست. موسیقی شامل مجموعه وسیعی از معانی است که می تواند منعکس کننده‌ زندگی یک گروه یا جامعه باشد. در موسیقی لایه‌های گسترده ای از معانی و مفاهیم پنهان وجود دارد که می‌توانند نشان دهنده‌ سبک‌های مختلف زندگی باشند. به تعبیر آلن لمکس

[4]  سبک ترانه‌های محبوب هر فرهنگ بازتاب دهنده و تقویت کننده‌ آن نوع رفتاری است که در تلاش‌های عمده آن فرهنگ برای بقا و در نهاد اجتماعی[5] مرکزی و کنترل کننده آن نقش اساسی دارد. (لمکس، 1968: 133به نقل از هاشمی و نطنزی، 1391: 123)

از آنجا که موسیقی عنصری اساسی از نظام فرهنگ به شمار‌ می‌رود، تا حد زیادی می‌تواند تعیین کننده برخی جهت‌گیری کلی فرهنگ و تغییرات فـرهنگی رخ داده، باشد. گرایش به یک رفتار خاص، نظیر شنیدن موسیقی در شناخت فرهنگ عمومی یک جامعه و همچنین‌ خرده‌ فرهنگ‌های موجود در آن کمک شایانی می‌نماید. (میرزایی و دیگران، 1390: 143)

از نظر‌ آدرنو[6]، بلوخ[7] و ماکس وبر[8]، موسیقی یک زبان و دارای نشانه‌های معین با نظامی‌ مشخص و دستور زبان است. موسیقی در حقیقت قادر اسـت‌ از اصـواتی که بنا به قـواعد و قـوانینی مشخص، قابل تبیین‌ و توصیف هستند‌ معناهایی بیافریند که ما آنها را به شکلی درک می‌کنیم که برای خودمان به کلام قابل‌ درک نیست. این معناها آنجایی قابل فهم می‌شوند که‌ جنبه اجتماعی پیدا مـی‌کنند؛ یعنی مـا بتوانیم آنها را به‌ تاریخ و جامعه‌ای‌ که این معناها در آن تدوین شده‌اند، مرتبط کنیم (احمدی، 1386: 48)

اهمیت و نقش قابل توجه موسیقی در زندگی روزمره‌ انسان‌ها انکارناپذیر است. در حال حاضر در شرایطی هستیم که رشد فناوری موجب شده  دسترسی افراد جامعه به موسیقی بسیار آسان و همین امر به شکل غیرمستقیم زمینه بیشتری را برای مصرف موسیقی فراهم آورده است. در طول روز و ساعات مفید کار و فراغت، بخش زیادی از انسان ها مشغول گوش دادن به موسیقی هستند و به نظر می رسد جزئی از فراغت انسان ها شده است. امروزه افراد زیادی در حین کار، در منزل، هنگام رانندگی و … از طریق دستگاه های مختلف پخش موسیقی و در اماکن عمومی مانند مترو، اتوبوس و تاکسی با هندزفری و هدفون از موسیقی استفاده می کنند.

همچنین، رشد بی سابقه آموزشگاه های موسیقی، گسترش آموزش موسیقی کودک (ارف) در بسیاری از مهدکودک ها، افزایش استودیوهای ضبط موسیقی به موازات ظهور آهنگسازان و خوانندگان جدید و… بیانگر پررنگ تر شدن نقش موسیقی در جامعه است.

اثرات کلام، محتوا و پیام های انتقال داده شده توسط موسیقی قابل توجه است و می تواند بر روی افکار، منش، سبک زندگی، ایجاد شادی و غم، امید و یاس و…. اثرگذار باشد و در این بین عمومیت یافتن مصرف موسیقی در بین جوانان که می توان آنها را “مصرف کنندگان عمده موسیقی” نامید، از اهمیت بیشتری برخوردار است. همچنین، جوانان با توجه به شرایط خاص فکری و نقش موثری که در موج سازی های فرهنگی و اجتماعی در جامعه دارند و می توانند موجب پویایی یا بی تحرکی جامعه باشند، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند. نمونه موردی نقش جوانان در جامعه، واکنش آنها به درگذشت خواننده پاپ (مرتضی پاشایی) بود که بخش زیادی از جامعه جوان کشور را درگیر خود کرد و عکس العمل هایی که نسبت به این اتفاق و به خصوص مراسم پرشور تشییع جنازه ی او از سوی این قشر صورت گرفت، بیش از گذشته نگاه جامعه شناسان را به این پدیده معطوف ساخت.

به عقیده‌ آدرنو،‌ کاری کـه ‌ ‌مـوسیقی می‌کند این‌ است‌ که‌ حالت‌هایی‌ را برای ما می‌آفریند و احساسات و عواطفی را برمی‌انگیزد که به زبـان قـابل بـیان نیست؛ نمی‌توانیم بگوییم چرا دچار این عواطف شده‌ایم‌ و این‌ عواطف‌ چیست؟ موسیقی بیان‌ ناتوانی‌های انـسان است؛ بیان‌ شکاف‌ها، تعارض‌ها‌ و تناقض‌های زندگی اجتماعی است. حس غـمگین نوستالژیکی که‌ موسیقی در انسان‌ها ایـجاد مـی‌کند به‌ دلیل‌ این‌ است‌ که بیانگر شکاف‌های پر نشده طبقاتی و بیان‌ سرکوب‌های اجتماعی‌ است. (همان)

بنابراین بررسی، تحلیل و آسیب شناسی مصرف موسیقی به خصوص در بین جوانان و اینکه دلایل گرایش آنها به سوی موسیقی چیست و تابع چه عواملی است، از اهمیت خاصی برخوردار است.

 نگاهی به وضعیت مصرف موسیقی در جامعه نشان می دهد که در سال های اخیر شاهد رشد روزافزون تولیدات موسیقایی زیرزمینی، ظهور خوانندگان رپ و سبک های جدید غربی بوده ایم که منجر به تولید موسیقی هایی با زمینه  های اعتراض با ریتم و سازبندی خشن با  مضامین پوچ گرای تند و بی پروا، استفاده از واژگان سخیف و خط قرمزی و… شده و در  بین جوانان و نسل جدید محبوبیت زیادی یافته است. تغییر گروه های مرجع جوانان به سمت خوانندگان موسیقی و تبعیت از سبک پوشش، خالکوبی و لباس های عجیب و غریب خوانندگان غربی و رپ و تفکر و عمل به پیام های محتوای درونی برخی از این موسیقی ها می تواند موجب افزایش انحراف فکری، پوچ گرایی، رواج افسردگی، اعتیاد، خودکشی و… در بین آنان شود که کمتر مورد توجه قرار گرفته و نیازمند توجه بیشتر از طریق انجام پژوهش های دقیق است تا ضمن آسیب شناسی این پدیده، میزان و نوع مصرف موسیقی در بین جوانان، دلایل گرایش آنها، محتوای موسیقی های مورد مصرف و تحلیل و پیش بینی اثرات آن در حال و آینده بررسی شود و در کنار شناسایی و گوشزد نمودن این اثرات به مسئولان و متولیان، به راهکارهای مناسبی در این مورد رسید و آموزش و آگاهی سازی لازم را به والدین، مصرف کنندگان و متولیان امور داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.