پرسشنامه ارزش های خانواده (قنبری برزیان و همکاران، 1396)

این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر، روایی و پایایی و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.

هدف: ارزیابی میزان پایبندی خانواده به ارزش های خانوادگی

تعداد سوال: 9

تعداد بعد: 1

شیوه نمره گذاری: دارد

تفسیر نتایج: دارد

روایی و پایایی: دارد

منبع: دارد

نوع فایل: Word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: فقط 3900 تومان

خرید فایل

پرسشنامه ارزش های خانواده (قنبری برزیان و همکاران، 1396)

ارزش ها، بنیانی‌ترین و شالوده عناصر هر نظام اجتماعی و عامل همگرایی و ادغام اجتماعی است که ضمن تأثیرگذاری برکنش‌ها و ارزیابی مردم از رویدادها، گرانیگاه و محور کانونی فرهنگ هر قوم و ملتی با نسل آینده نیز می‌باشند و تداوم هر جامعه‌ای درگرو تداوم ارزش های اساسی آن است. این تداوم ارزشی و انتقال آن در طول نسل­ها، منطق ذاتی فرایند جامعه­پذیری[4] را روشن می­سازد که از خانواده و از اولین سال­های زندگی شروع می­شود. ارتباط خانواده و ارزش ها ارتباطی دوسویه است؛ به‌طوری ‌که خانواده به‌ منزله مهم‌ترین نهاد تربیتی در ایجاد، تقویت و انتقال باورها و ارزش ها به افراد اساسی­ترین نقش را ایفا می­کند. همچنین، ارزش های مشترک در زمره مهم‌ترین عوامل همبستگی اجتماعی‌اند و عنصر مهم وحدت روانی افراد به شمار می‌روند (جاکوبسن و دیگران، 1975).

در نگاهی کلی به روند تحول خانواده از گذشته تاکنون می‌توان ادعا نمود که امروزه تحول و استحاله ارزش های خانواده، بنیان آن را دچار تحولات جدی کرده و در برخی موارد آن را به مرز بحران رسانیده است. البته تغییر در نظام ارزشی خانواده به دلیل تفاوت نسلی و پایبندی هر نسل به ارزش های متفاوت به‌ویژه در دنیای جدید، همواره از مسائل مهم خانواده بوده است (اینگلهارت). رابین[5](1994)، ویلکینسن[6](1994) ویلکینسن و مورگان[7] (1995) نیز تضاد و تعارض ارزش ها و ایستارهای خانوادگی در میان نسل­های مختلف را در درون خانواده نشان داده­اند (گیدنز و بردسال، 1386: 272).

استدلال­های مختلفی را می‌توان درباره تغییر و تحول در نظام ارزشی خانواده اقامه نمود. برای مثال، می­توان این تغییرات را از یکسو به تضاد ارزشی مرتبط دانست که خانواده مدرن همواره در درون خود می­پرورد- آن چنان که بک و بک گرنشام در بررسی ماهیت پرتلاطم روابط شخصی، ازدواج­ها و الگوهای خانوادگی از این تعارض ارزشی سخن می­گویند (همان، 260)- و از سوی دیگر، این استحاله ارزشی و حتی تضاد ارزشی[8] نشأت گرفته از آن را مولود زندگی در دنیایی نامأنوس دانست که این بیش از هر چیز به سبب تازگی، آگاهی و اطلاع­یابی فزاینده­ای است که رسانه­ها برای ما به ارمغان آورده­اند- به صورتی که تغییر و تحول به یکی از خصیصه­های روزمره زندگی ما بدل شده است. امروزه، بیشتر مردم جهان مجموعه­ وسیعی از زندگی­های نوینی را که قبلاً هرگز ندیده­اند و منبع آن رسانه جمعی است را تجربه می­کنند وزندگی‌شان را از طریق زندگی­های جدیدی که توسط رسانه­ها ارائه می­شود، شکل می­دهند (آپادورای، 1996: 53). نماد بارز عصر اطلاعات، شبکه­ای از رایانه­های به‌هم‌پیوسته در سراسر جهان، یعنی اینترنت است. اینترنت، رشد بافته‌ترین ابزار ارتباطی جهان است که به همه زوایای زندگی انسان امروز نفوذ کرده است (امام جمعه زاده و همکاران، 1392: 111). با ظهور اینترنت و دسترسی آسان به آن، ارزش های اجتماعی خانواده­ها تحت تأثیر قرارگرفته و موجب تغییراتی در رفتار و گفتمان نسل جوان شده است (اسلوین، 1380: 83). درگذشته خانواده­های سنتی به دلایل گوناگون روابط درونی و بیرونی گسترده‌ای داشتند، اما استفاده از اینترنت کم و کیف این روابط را تغییر داده و هر چه تعامل و گفتگوی خانوادگی کاهش می‌یابد، تحول بیشتری در ارزش های سنتی خانواده روی می­دهد (لبیبی، 1392).

در کنار اینترنت، شبکه‌های ماهواره‌ای نیز قادرند ضمن شکل‌دهی به ادراک افراد از واقعیت‌های پیرامون خود با تأثیرگذاری بر افکار و روان مخاطبان، نوع دیدگاه، سلایق و حتی توقعات مردم را تغییر دهند (سورین و تانکارد، 1386: 39). این شبکه‌ها نقش مهمی در دگرگونی ارزش ها و باورها دارند و قادرند با برنامه‏ریزی‏های دقیق و کنترل‌شده، اندیشه‏های مردم یک جامعه را شکل دهند و رفتار آنان را به‌صورت دلخواه سمت‌وسو دهند (محمدی­سیف، 1392). برای مثال، برنامه­های ماهواره­ای در شکل­دهی به ارزش های مدرن همچون: مادی­گرایی، فردگرایی و آزادی­های نامحدود، اثرگذار است و باعث تغییر ارزش های سنتی و گاه ایجاد تضاد ارزشی در خانواده‌ها می­شود و احتمال ناهنجاری­های مختلف نظیر طلاق را افزایش می­دهد (نعیمی، 1390: 192). همچنین این واقعیت را نباید نادیده گرفت که ارزش های غیراخلاقی می‌تواند با مصرف برنامه‌های ماهواره‌ای در قالب قواعد و هنجارها و نمادها وارد محیط خانواده شود. فارغ از فضای نمادینی که هر رسانه­ای حتی تلویزیون ملی ایجاد می­کند و بر نظام ارزشی خانواده تأثیر می­گذارد، بستر و ایدئولوژی متفاوت شبکه­های ماهواره­ای فارسی­زبان اثرگذاری آن را تشدید می­کند، زیرا با ایدئولوژی و بستری که ارزش های خانواده ایرانی در آن تکوین یافته متفاوت و حتی متضاد است.

با ورود فنّاوری وسایل ارتباط‌جمعی یادشده به خانواده­ها و به سبب نظم اطلاعاتی که رسانه­ها ایجاد    کرده­اند، مجاری سنتی تعریف نظام ارزشی خانواده همچون دین دیگر قادر نیستند در فرایند بازآفرینی ارزش ها و ایستارهای اجتماعی و یا حفظ و قوام ­بخشیدن به آن­ها نقش­آفرینی کنند. اگرچه گسترش   رسانه­های نوین بعد از دوره­ای از عرفی شدن زندگی، نویدبخش طریقه­ای نوین برای اشاعه ادیان است و روف[9] (1992) نیز به نقش تعیین‌کننده رسانه­ها، در تجدید حیات دینی اشاره دارد (جوادی یگانه و همکاران، 1388)، اما به نظر می­رسد در کنار این تعامل باید تقابل رسانه و دین را نیز در نظر داشت (حسن­خانی، 1387)- همان‌طور که می­توان از تقابل بین خانواده و رسانه نیز سخن گفت. شاید سرمنشأ اصلی چنین تقابلی را باید در اساس شکل­گیری هر یک از این نهادها دانست، چراکه دین و خانواده نهادهای ماقبل مدرن و به عبارتی همزاد با اولین اجتماعات بشری هستند، درحالی‌که رسانه­های جمعی به‌ویژه اینترنت و ماهواره همزاد مدرنیته متأخرند. نیل­پستمن[10] با تأکید بر ماهیت مدرن و سکولار تلویزیون و تضاد و تقابل آن با دین معتقد است نه‌تنها تلویزیون نمی­تواند اثرات مثبت دینی داشته باشد، بلکه باید منتظر آسیب­های آن بود (راودراد، 1388: 51).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.