این پرسشنامه از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر،و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.
هدف: ارزیابی هیجان های تحصیلی از ابعاد مختلف (لذت از کلاس درس، امیدواری در کلاس، غرور در کلاس، خشم در کلاس، اضطراب مربوط به کلاس، شرم نسبت به کلاس، ناامیدی مربوط به کلاس، خستگی نسبت به کلاس، لذت از یادگیری، امید به یادگیری، غرور مربوط به یادگیری، خشم نسبت به یادگیری، اضطراب نسبت به یادگیری، شرم مربوط به یادگیری، ناامیدی نسبت به یادگیری، خستگی از یادگیری)
تعداد سوال: 155
تعداد بعد: 16
شیوه نمره گذاری: دارد
روایی و پایایی: دارد
منابع: دارد
نوع فایل: word 2007
همین الان دانلود کنید
قیمت: فقط 1900 تومان
در سال هاي اخير به دليل شناخت پيامدهاي هيجان ها در حوزه آموزش و يادگيري، تحليل موقعيت هاي آموزشي با رويکرد و نگاه هيجاني در محيط هاي آکادميک افزايش پيدا کرده است.هیجان ها همیشه در محیط های آکادمیک و بالینی حضور دارند. این هیجان ها، به احتمال زیاد برآمادگی، انگیزه برای مقابله با مشکلات و تلاش های دانشجویان پزشکی و حتی راهبردهای مورد استفاده آنها برای درک مطالب تاثیرمی گذارد (1). هیجان به عنوان یک حالت ذهنی مفهوم سازی شده است که با واکنش های فیزیولوژیکی و پاسخ های ارزیابانه به بـرخی از اعمـال، شـرایط یا حـوادث همـراه اسـت (2) و یا به عنوان واکنش های ارزیابانه کلی به تجارب یادگیری و آموزش، مطالبات پیشرفت، پیامدها و بازخورد دیده شود (2, 3). در همین رابطه پکران Pekrun(2006) اظهار می کند که هیجان هایی که مستقیماً با فعالیت ها یا پیامدهای تحصیلی رابطه دارند، به عنوان هیجانات تحصیلی تعریف می شوند (4). این اصطلاح اولین بار توسط پکران Pekrun (2002) در زمینه آموزش بکار گرفته شد (5) و می توانند به صورت مثبت (بطور مثال، افتخار، لذت، امید) یا منفی (خستگی، خشم، اضطراب)، فعال (لذت، افتخار یا خشم) یا غیرفعال (شرم) باشند (6, 7)، که در تمامی موقعیت های تحصیلی (قبل، حین و بعد از حضور در کلاس، مطالعه و آزمون) تجربه می شوند (2, 5, 7)
در همین زمینه برخی از محققان از هیجانها به عنوان عوامل مهمی نام میبرند که انگیزش و موفقیت تحصیلی را تبیین می کنند. نتایج مطالعات نشان میدهد که هیجان ها تاثیر مهمی بر تحصیل و یادگیری آکادمیک داشته و بهعبارتی آن را آسانتر ساخته یا مانع آن می شود. به روایت دیگر هیجان های تحصیلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم با پیامدها و دستاوردهای تحصیلی یادگیرندگان (4-10) جهت گیری هدف، خودپنداره، به کامی و سلامت روان و جسم، انگیزش، راهبردهای یادگیری، منابع شناختی، خودراهبردی یادگیری، کیفیت تعاملات معلم – فراگیر، آموزش کلاسی، تمرکز، پردازش، ذخیره و بازیابی اطلاعات، یادگیری، و پیشرفت تحصیلی رابطه دارند (16-11، 9-7، 2، 4، 5). در همین رابطه برخی از محققان انتظار دارند که هیجان های مثبت خوشایند مانند لذت، به طور مثبتی بر پیشرفت تحصیلی تاثیر بگذارند. برعکس هیجان های ناخوشایند و غیرفعال مانند؛ خستگی می توانند انگیزه را کاهش داده و پردازش اطلاعات را دچار خدشه (مختل) کنند، لذا این موضوع دلالت بر تاثیر منفی بر پیشرفت تحصیلی دارد (4). این تاثیر در مطالعات تجربی متعدد بر روی دانشجویان گزارش شده است (7, 11, 12).
در همین راستا برخی از تحقیقات نشان می دهند که هیجانهای لذت، افتخار و امید پیشبینیکننده عملکرد بالاتر و خستگی پیشبینیکننده عملکرد پایین است. بهصورتیکه تاثیر خستگی حتی از تاثیر اضطراب هم بیشتر بوده است (5, 9, 13). برخی از محققان نیز ذکر کردهاند که خستگی بهصورتی منفی بر عملکرد تحصیلی موثر است و میتواند هم بهعنوان پیشایند و هم پیامد عملکرد تحصیلی باشد (11, 12). در برخی از مطالعات دیگر مشخص شد که هیجان افتخار در عملکرد تحصیلی ریاضی و دیگر موضوعات درسی میتواند عملکرد دانشآموزان در دیگر دروس و موضوعات را پیشبینی کند (13, 14). همچنین تحقیقات متعددی نشان دادهاند که بین اضطراب با عملکرد تحصیلی ضعیف با رفتارهای اجتنابی و اهمالکاری در فعالیتهای آموزشی رابطه وجود دارد (2, 15). کوکورادا Cocoradă (2016) در تحقیقی با عنوان هیجانهای تحصیلی مرتبط با یادگیری و عملکرد تحصیلی در میان دانشجویان دانشگاه به این نتیجه دست یافت که هیجانهای لذت، امید و افتخار رابطه مثبت و معنیداری با عملکرد تحصیلی داشته و همچنین هیجانهای ناامیدی و خستگی نیز رابطه منفی و معنیداری با عملکرد داشتند. سایر هیجانهای (اضطراب، شرم) رابطهای با عملکرد تحصیلی نداشتند (2). مطالعه اسماعیل Ismail(2015) با عنوان هیجانات کلاسی دانشجویان سعودی و رابطه آن با موفقیت تحصیلی در زبان انگلیسی نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر در هیجانات تحصیلی تفاوت معنیداری وجود ندارد و تنها در هیجان لذت، دانشجویان دختر میانگین بیشتری داشتند. همچنین هیجانات تحصیلی توانستند نزدیک به 66 درصد از واریانس موفقیت تحصیلی دانشجویان را تبیین کنند (16). پکران (2009) در مطالعهای به این نتیجه دست یافت که بین هیجانات مثبت فعال از قبیل؛ لذت، امید و افتخار با نمرات امتحان میان ترم دانشجویان رابطه معنیداری وجود دارد. به عبارتی دیگر هیجانات منفی (فعال و غیرفعال) از قبیل خشم، اضطراب، شرم، ناامیدی و خستگی با نمرات میان ترم دانشجویان بهصورتی منفی رابطه معنیداری داشتند (7).
از اینرو، محققان معتقدند که نیاز به مطالعه و بررسی دیگر هیجانات مرتبط با عملکرد تحصیلی در زمینه آموزش وجود دارد، به ویژه آنهایی که توسط افراد بیشتر تجربه میشود از قبیل؛ شادی، خشم، ناراحتی (9). در همین رابطه آرتینو Artino (2012) اظهار میکند که بهطورکلی توجه اندکی به این نوع از هیجانات در آموزش و بهویژه در آموزش پزشکی شده است.