پرسشنامه هیجان های تحصیلی پکران (AEQ)

این پرسشنامه از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر،و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.

هدف: ارزیابی هیجان های تحصیلی از ابعاد مختلف (لذت از کلاس درس، امیدواری در کلاس، غرور در کلاس، خشم در کلاس، اضطراب مربوط به کلاس، شرم نسبت به کلاس، ناامیدی مربوط به کلاس، خستگی نسبت به کلاس، لذت از یادگیری، امید به یادگیری، غرور مربوط به یادگیری، خشم نسبت به یادگیری، اضطراب نسبت به یادگیری، شرم مربوط به یادگیری، ناامیدی نسبت به یادگیری، خستگی از یادگیری)

تعداد سوال: 155

تعداد بعد: 16

شیوه نمره گذاری: دارد

روایی و پایایی: دارد

منابع: دارد

نوع فایل: word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: فقط 1900 تومان

خرید فایل

پرسشنامه هیجان های تحصیلی پکران (AEQ)

در سال هاي اخير به دليل شناخت پيامدهاي هيجان ها در حوزه آموزش و يادگيري، تحليل موقعيت هاي آموزشي با رويکرد و نگاه هيجاني در محيط هاي آکادميک افزايش پيدا کرده است.هیجان­ ها همیشه در محیط­ های آکادمیک و بالینی حضور دارند. این هیجان­ ها، به احتمال زیاد برآمادگی، انگیزه برای مقابله با مشکلات و تلاش ­های دانشجویان پزشکی و حتی راهبردهای مورد استفاده آن­ها برای درک مطالب تاثیرمی­ گذارد (1). هیجان به­ عنوان یک حالت ذهنی مفهوم­ سازی شده است که با واکنش­ های فیزیولوژیکی و پاسخ­ های ارزیابانه به بـرخی از اعمـال، شـرایط یا حـوادث همـراه اسـت (2) و یا  به ­عنوان واکنش­ های ارزیابانه کلی به تجارب یادگیری و آموزش، مطالبات پیشرفت، پیامدها و بازخورد دیده شود (2, 3). در همین رابطه پکران  Pekrun(2006) اظهار می­ کند که هیجان­ هایی که مستقیماً با فعالیت­ ها یا پیامدهای تحصیلی رابطه دارند، به­ عنوان هیجانات تحصیلی تعریف می ­شوند (4). این اصطلاح اولین بار توسط پکران Pekrun (2002) در زمینه آموزش بکار گرفته شد (5) و می ­توانند به ­صورت مثبت (بطور مثال، افتخار، لذت، امید) یا منفی (خستگی، خشم، اضطراب)، فعال (لذت، افتخار یا خشم) یا غیرفعال (شرم) باشند (6, 7)، که در تمامی موقعیت­ های تحصیلی (قبل، حین و بعد از حضور در کلاس، مطالعه و آزمون) تجربه می­ شوند (2, 5, 7)
در همین زمینه برخی از محققان از هیجان­ها به ­عنوان عوامل مهمی نام می­برند که انگیزش و موفقیت تحصیلی را تبیین می ­کنند. نتایج مطالعات نشان می­دهد که هیجان ­ها تاثیر مهمی بر تحصیل و یادگیری آکادمیک داشته و به­عبارتی آن را آسان­تر ساخته یا مانع آن می­ شود. به­ روایت دیگر هیجان­ های تحصیلی به ­صورت مستقیم و غیرمستقیم با پیامدها و دستاوردهای تحصیلی یادگیرندگان (4-10) جهت ­گیری هدف، خودپنداره، به­ کامی و سلامت روان و جسم، انگیزش، راهبردهای یادگیری، منابع شناختی، خودراهبردی یادگیری، کیفیت تعاملات معلم – فراگیر، آموزش کلاسی، تمرکز، پردازش، ذخیره و بازیابی اطلاعات، یادگیری، و پیشرفت تحصیلی رابطه دارند (16-11، 9-7، 2، 4، 5). در همین رابطه برخی از محققان انتظار دارند که هیجان­ های مثبت خوشایند مانند لذت، به­ طور مثبتی بر پیشرفت تحصیلی تاثیر بگذارند. برعکس هیجان­ های ناخوشایند و غیرفعال مانند؛ خستگی می­ توانند انگیزه را کاهش داده و پردازش اطلاعات را دچار خدشه (مختل) کنند، لذا این موضوع دلالت بر تاثیر منفی بر پیشرفت تحصیلی دارد (4). این تاثیر در مطالعات تجربی متعدد بر روی دانشجویان گزارش شده است (7, 11, 12).
در همین راستا برخی از تحقیقات نشان می­ دهند که  هیجان­های لذت، افتخار و امید پیش­بینی­کننده عملکرد بالاتر و خستگی پیش­بینی­کننده عملکرد پایین است. به­صورتی­که تاثیر خستگی حتی از تاثیر اضطراب هم بیشتر بوده است (5, 9, 13). برخی از محققان نیز ذکر کرده­اند که خستگی به­صورتی منفی بر عملکرد تحصیلی موثر است و     می­تواند هم به­عنوان پیشایند و هم پیامد عملکرد تحصیلی باشد (11, 12). در برخی از مطالعات دیگر مشخص شد که هیجان افتخار در عملکرد تحصیلی ریاضی و دیگر موضوعات درسی می­تواند عملکرد دانش­آموزان در دیگر دروس و موضوعات را پیش­بینی کند (13, 14). همچنین تحقیقات متعددی نشان داده­اند که بین اضطراب با عملکرد تحصیلی ضعیف با رفتارهای اجتنابی و اهمال­کاری در فعالیت­های آموزشی رابطه وجود دارد (2, 15). کوکورادا Cocoradă (2016) در تحقیقی با عنوان هیجان­های تحصیلی مرتبط با یادگیری و عملکرد تحصیلی در میان دانشجویان دانشگاه به این نتیجه دست یافت که هیجان­های لذت، امید و افتخار رابطه مثبت و معنی­داری با عملکرد تحصیلی داشته و همچنین هیجان­های ناامیدی و خستگی نیز رابطه منفی و معنی­داری با عملکرد داشتند. سایر هیجان­های (اضطراب، شرم) رابطه­ای با عملکرد تحصیلی نداشتند (2). مطالعه اسماعیل  Ismail(2015) با عنوان هیجانات کلاسی دانشجویان سعودی و رابطه آن با موفقیت تحصیلی در زبان انگلیسی نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر در هیجانات تحصیلی تفاوت معنی­داری وجود ندارد و تنها در هیجان لذت، دانشجویان دختر میانگین بیشتری داشتند. همچنین هیجانات تحصیلی توانستند نزدیک به 66 درصد از واریانس موفقیت تحصیلی دانشجویان را تبیین کنند (16). پکران (2009) در مطالعه­ای به این نتیجه دست یافت که بین هیجانات مثبت فعال از قبیل؛ لذت، امید و افتخار با نمرات امتحان میان ترم دانشجویان رابطه معنی­داری وجود دارد. به ­عبارتی دیگر هیجانات منفی (فعال و غیرفعال) از قبیل خشم، اضطراب، شرم، ناامیدی و خستگی با نمرات میان ترم دانشجویان به­صورتی منفی رابطه معنی­داری داشتند (7).
از این­رو، محققان معتقدند که نیاز به مطالعه و بررسی دیگر هیجانات مرتبط با عملکرد تحصیلی در زمینه آموزش وجود دارد، به ویژه آن­هایی که توسط افراد بیشتر تجربه می­شود از قبیل؛ شادی، خشم، ناراحتی (9). در همین رابطه آرتینو Artino (2012) اظهار می­کند که به­طور­کلی توجه اندکی به این نوع از هیجانات در آموزش و به­ویژه در آموزش پزشکی شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.