این پرسشنامه از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر،و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.
هدف: ارزیابی عملکرد نیروی انسانی بر اساس شاخص های کیفی (میزان استفاده از مهارت و تخصصص، تمایل و انگیزش کارکنان، وضوح شغل، حمایت سازمانی، بازخورد، اعتبار تصمیمات)
تعداد سوال: 24
تعداد بعد: 6
شیوه نمره گذاری: دارد
منبع: دارد
نوع فایل: Word 2007
همین الان دانلود کنید
قیمت: فقط 4900 تومان
ارزیابی عملکرد نیروی انسانی
ارزیابی عملکرد نیروی انسانی ( قسمت اول) – نیروی انسانی بعنوان یکی از تاثیرگذارترین عوامل موفقیت و رشد کسب و کار بنگاه های اقتصادی از جایگاه ویژه ای در ساختار مدیریتی برخوردار است. در این راستا ارزیابی عملکرد نیروی انسانی بسیار حائز اهمیت است، چرا که از طریق پایش ارزیابی عملکرد نیروی انسانی، یک مدیر از شرایط و وضعیت سازمان تحت هدایت خود آگاهی دقیق کسب می کند و از این طریق می تواند تشخیص درستی از وضعیت موجود داشته باشد.
با توجه به احساس نیاز و لزوم ارزیابی عملکرد نیروی انسانی سعی داریم در سلسله مقالاتی که در این ارتباط ارائه خواهیم کرد اطلاعات کاربردی و مفیدی در اختیارتان بگذاریم.
مهمترین هدف از راه اندازی کسب و کار ایجاد درآمد، کسب سود، رشد و توسعه و در نهایت هم کارآفرینی و سایر موارد است. بنابراین با توجه به این اهداف لازم است تا عواملی که ما رو به موفقیت می رساند را شناسایی کنیم.
عوامل تاثیرگذار متعددی بر موفقیت کسب و کار وجود دارند که پرداختن به آنها خارج از بحث این مقاله است. یکی از کلیدی ترین عواملی که در بقا و ارتقاء وضعیت بنگاه های اقتصادی نقش مستقیم دارد عامل نیروی انسانی است و یکی از مهمترین کارها در این حوزه ارزیابی عملکرد این منبع مهم مدیریتی است.
ارزیابی عملکرد چیست؟
ارزیابی عملکرد، روش های سیستماتیک جمع آوری داده ها در شرایط استاندارد و رسیدن به نتیجه گیری در مورد دانش، صلاحیت و توانایی نیروی انسانی است. ارزیابی های ساختاری که برای یک هدف مشخص مانند ترویج نیروی انسانی انجام می شود، به بهبود دانش و مهارت و همچنین ارتقاء نگرش و انگیزه رفتاری نیروی انسانی کمک شایانی می کند.
اهداف ارزیابی عملکرد نیروی انسانی
شناخت اهداف ارزیابی عملکرد بسیار مهم و ضروری است. عدم درک درست از مقوله ارزیابی و اهداف آن بی شک بر عمکرد نیروها اثرات سوء خواهد گذاشت که خروجی آن چیزی جز بی انگیزگی، کاهش راندمان و پایین آمدن بهره وری نیروی انسانی نخواهد بود و در نهایت خسارت های جبران ناپذیری به سازمان وارد خواهد نمود. مهمترین هدف ارزیابی عملکرد نیروی انسانی استفاده از داده ها برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک خاص و همچنین برای بازخورد و استفاده آنها آن در راستای توسعه سازمان است.
هدف ارزیابی عملکرد مچ گیری از نیروی انسانی نیست
هدف شناسایی مشکلات و کمک به بهبود عملکرد آنهاست
اهداف گوناگونی را می توان برای ارزیابی عملکرد نیروی انسانی در نظر گرفت. برخی از اهداف اصلی ارزیابی عملکرد نیروی انسانی عبارتند از:
-
اندازه گیری میزان دستیابی به تارگت ها
-
آگاهی از وضعیت موجود سازمان
-
اتخاذ تصمیمات استراتژیک و تدوین برنامه ها
-
آموزش ارتقاء و بهبود کارآمدی نیروی انسانی
-
ایجاد موقعیت های جدید برای کارکنان
-
شناسایی شکافهای بین عملکرد نیروها
-
انطباق اهداف
-
آموزش
چند اصلی که باید در انجام ارزیابی مد نظر قرار گیرند:
-
واضح بودن تعریف اهداف ارزیابی
-
استفاده از داده ها برای اهداف از قبل تعریف شده ارزیابی
-
اتخاذ تصمیمات استراتژیک و تدوین برنامه ها
-
شناسایی و تعریف شاخص ها و معیارهای ارزیابی
-
داشتن برنامه برای بعد از انجام ارزیابی با هدف کسب نتیجه دلخواه
-
ارائه بازخوردها به نیروی ارزیابی شده و آگاه سازی وی از سطح عملکرد خود
-
حفظ شان ارزیابی شونده برای کسب بهترین خروجی ممکن از ارزیابی
در حال حاضر ارزیابی عملکرد نیروی انسانی تبدیل به یک مولفه حیاتی در روند سازمان ها شده اند. از آنجائی که بقای سازمان ها در گروه بهینه سازی بخش منابع انسانی است در کشور ما نیز این مقوله جای خود را در برنامه های مدیریتی باز خواهد کرد. بی شک بدون وجود چنین سرفصلی در برنامه های مدیران بنگاه ها، آنها نخواهند توانست که چالش های نیروی انسانی را رفع و سازمان تحت هدایت خود را به جایگاه مطلوب و مد نظر برسانند.
مزایای ارزیابی عملکرد
ارزیابی عملکرد مزایای متعددی دارد که پس از آگاهی از این مزایا مدیران و رهبران سازمان ها باید آن را در راس برنامه ها و دستور کار خود قرار خواهند داد. برخی از این مزایا به شرح زیر می باشند:
- کمک به مدیران سازمان ها در توسعه سیاست ها و شیوه های سازمانی
- اطمینان از پذیرش و پیروی از سیستم انضباطی بدون تبعیض و قابل دفاع
- برخورداری از نیروی انسانی وفادار با ایجاد محیطی پویا و به دور از هر گونه تبعیض
- افزایش مهارت و کارآمدی نیروها از طریق ایجاد رقابت اصولی و سالم
- جذب، حفظ، توسعه و ایجاد انگیزه در بین کارکنان واجد شرایط
- برقراری ارتباط و آموزش کارکنان و مدیران و به حداقل رسانی مسئولیت های سازمان
- اجرا و توسعه سیستم عادلانه و منصفانه رفع کمبودها و نقص ها