این پرسشنامه از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر،و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.
هدف: ارزیابی عملکرد مبتنی بر شواهد
تعداد سوال: 10
تعداد بعد: 1
شیوه نمره گذاری: دارد
تفسیر نتایج: دارد
روایی و پایایی: دارد
منبع: دارد
تعاریف مفهومی و عملیاتی: دارد
نوع فایل: Word 2007
همین الان دانلود کنید
قیمت: فقط 1500 تومان
معرفی پرسشنامه
پرسشنامه پذیرش عملکرد مبتنی بر شواهد توسط رابین و پاریش در سال 2010 است. این مقیاس دارای 10 گویه می باشد که با یک مقیاس لیکرت پنج درجهای (کاملا مخالفم تا کاملا موافقم) و هر ماده دارای ارزشی بین 1 تا 5 است. با سؤالاتی مانند: (مایل هستم که از اینترنت برای جستجوی بهترین شواهد تحقیقی جهت هدایت تصمیمات بالینی استفاده کنم.) پذیرش عملکرد مبتنی بر شواهد را میسنجد.
تعریف مفهومی متغیر پرسشنامه
عملکرد مبتنی بر شواهد: چارچوبی جهت عملکرد بالینی است که استفاده هوشیارانه، صریح و قضاوت شده بهترین شواهد جاری برای تصمیم گیری در مورد مراقبت از بیماران را یکپارچه می کند.
تعریف عملیاتی متغیر پرسشنامه
در این پژوهش منظور از پذیرش عملکرد مبتنی بر شواهد نمره ای است كه پاسخ دهندهگان به سوالات 10 گویه ای پذیرش عملکرد مبتنی بر شواهد میدهند.
مولفه های پرسشنامه و پرسشنامه:
پرسشنامه تک مولفه ای است…
عملکرد مبتنی بر شواهد یک رویکرد حل مسئله است جهت ارائه مراقبت سلامت که بهترین شواهد را از مطالعات و اطلاعات مراقبتی بیمار با ویژگیهای بالینی، ارزشها و ترجیحات بیمار ترکیب میکند (1). در دهههای اخیر مراقبت مبتنی بر شواهد بهعنوان یک نوآوری مهم در سیستم مراقبت سلامت معرفی شده است (2). بهمنظور توانمندی برای تصمیمگیری بالینی، مراقبت مبتنی بر شواهد بهعنوان راهی برای ارتقای استانداردهای مراقبت و اعتلای خدمات سلامت مورد تأکید سیاستگذاران نظام سلامت بوده است (3) به طوری که سازمان بهداشت جهانی تأکید کرده خدمات اجتماعی و سلامتی بایستی بـراساس بهترین شـواهد پژوهشی باشد (4). بنابراین عملکرد مبتنی بر شواهد تغییر نظرات متخصصان مراقبتهای بهداشتی را از تأکید سنتی به نظرات معتبر برای تأکید بر دادههای استخراج شده از تحقیقات و مطالعات قبلی نشان میدهد (5) و هدفش بهبود دایمی مراقبت از بیمار براساس توسعه پژوهشی جدید است (6). عملکرد مبتنی بر شواهد منجر به مراقبت با کیفیت بالاتر، بهبود پیامدهای بیمار، کاهش هزینهها و رضایت بیشتر پرستار نسبت به رویکرد سنتی مراقبت میشود (7). امروزه در حرفه پرستاری توجه زیادی به ارائه مراقبت با کیفیت بالا، اثربخشی مراقبت و مراقبت بیمار محور شده است و این امر در مقوله عملکرد مبتنی بر شواهد و درک کامل و جامع از مفهوم بهترین عملکرد بالینی متمرکز است (8). حرفه پرستاری حرکت به سوی مراقبت مبتنی بر شواهد علمی را در پیش گرفته است. اما تحقیقات نشان میدهد که فاصله تئوری و عمل، مراقبت پرستاری را در ایران دچار بحران کرده است (9) و بسیاری از پرستاران در اجرای مراقبتهای مبتنی بر شواهد ناتوان هستند (1). به نحوی که میزان استفاده از عملکرد مبتنی بر شواهد در مراقبت از بیماران توسط پرستاران پایین است (10،11). در کشورهای آسیایی ازجمله عربستان میزان اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد 14 درصد گزارش شده (12) و یا در کشور عمان بهدنبال نگرش (34/1) 07/4، دانش (26/1) 99/3 پایینترین میانگین و انحراف معیار (41/1) 84/3 مربوط به اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد گزارش شد (13). در ایران نیز میزان اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد در سطح پایینی قرار داشت (16-14). براساس نتایج مطالعات صورت گرفته در این زمینه، عوامل مرتبط جهت اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد در پرستاری شامل: وجود تحقیقات کافی در زمینه موضوع خاص مورد نظر، امکان دسترسی به نتایج تحقیقات، داشتن مهارت کافی جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از پژوهشهای مختلف، اجازه انجام تغییرات براساس نوع کار و فعالیت پرستار (14)، گذراندن دورههای آموزشی کافی در این زمینه، داشتن زمان کافی برای یادگیری و اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد، استفاده از پرستاران با تجربه کافی در زمینه اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد و حمایت مدیران پرستاری و سازمانها عنوان شده است (17). در سالهای اخیر بیشتر مطالعات موانع بسیار زیادی برای اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد گزارش نمودهاند. بهعنوان مثال در یک مطالعه مرور نظاممند بر روی 106 مقاله، 1114 مانع برای اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد گزارش شده است (18).
براساس نتایج مطالعات انجام گرفته، جهت برطرف کردن موانع موجود برای اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد در پرستاری راهکارهای مختلفی ارائه شده است ازجمله: آموزش درمورد تمام حیطههای عملکرد مبتنی بر شواهد (17)، آموزش در زمینه جستجوی پایگاههای اطلاعاتی، برگزاری سیمنارها، کارگاهها یا انواع دیگر روشهای آموزشی توسط کتابداران جهت افزایش مهارتهای جستجو (19)، تهیه دستورالعملها بهعنوان گایدلاینهای بالینی براساس بهترین و آخرین شواهد پژوهشی جهت استفاده پرستاران (17،20)، وارد کردن برنامه آموزش عملکرد مبتنی بر شواهد در کوریکولوم پرستاری در دانشکدههای پرستاری (21)، استفاده از منتورشیپ در اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد (22)، توسعه فرهنگ سازمانی که پرستاران را تشویق بکند تا در فعالیتهای پژوهشی درگیر شوند، توسعه روشهای سیستماتیک جهت ایجاد و تثبیت برنامه آموزشی برای تسهیل عملکرد مبتنی برشواهد در محیطهای بالینی درصورت نیاز (23) و حمایت مدیران سازمانها از اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد و توسعه آموزش در این زمینه (10). با وجود راهکارهای ارائه شده براساس نتایج مطالعات برای اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد در پرستاری و مدلهای موجود (25، 24) هنوز میزان اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد در پرستاری پایین است. با اینکه موانع بسیاری در مسیر اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد وجود دارد، اما دید روشن و روش استانداردی برای اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد در محیط بالین مشاهده نشده؛ بنابراین تجارب پژوهشگران در جمعبندی نتایج مطالعات و ارائه منظم و قابل استفاده نتایج مطالعات مختلف، میتواند نقش قابل توجهی دراین زمینه داشته باشد؛