پرسشنامه استاندارد تبلیغات منفی دهان به دهان برند

این پرسشنامه از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر،و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.

هدف: ارزیابی میزان تبلیغات منفی دهان به دهان برند

تعداد سوال: 5

تعداد بعد: 1

شیوه نمره گذاری: دارد

روایی و پایایی: دارد

منبع: دارد

نوع فایل: word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: فقط 1800 تومان

خرید فایل

پرسشنامه استاندارد تبلیغات منفی دهان به دهان برند

تعریف بازاریابی دهان به دهان

علیرغم همه تعاریف رسمی و علمی که در ادبیات بازاریابی نوشته شده است، بازاریابی دهان به دهان چیزی نیست مگر ایجاد بهانه ای برای مردم تا در مورد “ما” صحبت کنند. منظور از “ما” می تواند “شخص ما” (برند شخصی)، “محصول ما”، “برند ما”، “آخرین فعالیت ارتباطی ما” و نهایتا “سازمان ما” باشد. بازاریابی دهان‌به‌دهان (متداول به اصلاح تبلیغات دهان به دهان) که در بسیاری از موارد توسط مدیران و صاحبان صنایع ایرانی جدی گرفته نشده و کم اهمیت تلقی می شود یکی از اثربخش ترین مجراهای ارتباطی مورد استفاده برندها‌ به شمار می رود. برندهای مطرح در سراسر دنیا آموخته اند که برای تاثیرگذاری بیشتر می بایست حرف هایشان را از دهان مردم بزنند، مردمی که ذی نفع نیستند اما همچون رسانه ای اثربخش کالاها و خدماتشان را تبلیغ می کنند.

بازاریابی دهان به دهان ارتباطات غیر رسمی میان مردم است.ارتباطات دهان به دهان پیامی است درباره یک سازمان، اعتبار آن، شیوه اداره و خدماتش که از فردی به فرد دیگر انتقال داده می شود. پژوهشگران بازاریابی، تبلیغات دهان به دهان را موثرترین شکل تبلیغات برای موفقیت مالی کمپانی‌های تولیدی و خدماتی معرفی کرد و اظهار داشت که علی‌رغم تمایل بسیاری از سازمان‌ها به استفاده از روش های رایج تبلیغات مانند پخش تیزرهای تلویزیونی، آنچه بقاء سودآوری و افزایش مشتریان یک سازمان را به شکل طولانی مدت تضمین می‌کند، همین تبلیغات دهان به دهان است.

تبلیغ دهان به دهان (Word of mouth advertising (VOM advertising)) یا بازاریابی دهان به دهان فرآیند تأثیر فعال کلمات و بحث‌های انجام گرفته بین افراد جامعه در خصوص یک برند، شرکت، سازمان یا یک رویداد است. به عبارت ساده‌تر بازاریابان و مبلغان در این نوع بازاریابی موضوعی قابل بحث و باارزش را ایجاد کرده و سپس افراد جامعه را برای صحبت در این خصوص ترغیب می‌کنند.

مردم عاشق بهره‌مندی از نظرات سایر افراد هستند و هنگام تصمیم به خرید یک محصول تمایل به اعتماد به نظرات دوستان خود دارند. Word Of Mouth Marketing یک شروع اولیه برای روند صعودی زنجیره ارجاع افراد است که منجر به افزایش ترافیک و فروش بالاتر یک برند می‌گردد. این روش، یک روند رو به گسترش در جهان است که نشانه‌ای از کاهش مقبولیت آن دیده نمی‌شود.

برخی از آمارهای جذاب

  • 74 درصد مشتریان تبلیغات دهان به دهان را عامل کلیدی موثر در خریدشان اعلام کردند (منبع: Ogilvy/Google/TNS)
  • 92% مصرف کنندگان معتقدند توصیه‌های دوستان و فامیل بالاتر از هر نوع دیگر تبلیغات در خرید موثر است (منبع: Nielsen)
  • Millennials بازاریابی دهان به دهان را به عنوان رتبه اول برای خریدشان معرفی کرده است (منبع: Radius Global)
  • 68% از خریداران آنلاین به نظرات دیگران پیش از خرید توجه می‌کنند (منبع: BrightLocal)
  • 72% گفته‌اند که خواندن نظرات مثبت دیگران اعتماد آن‌ها را به کسب‌وکاری که قصد خرید از آن را دارند افزایش می‌دهد. حدود 2-6 نظر مثبت می‌تواند 56% افراد را به این مرحله برساند (منبع: BrightLocal)

چه عاملی باعث عملکرد بالای بازاریابی دهان به دهان می‌شود؟

این روش بر مبنای اصل اعتماد است. افراد به گفته‌های دیگران اعتماد دارند به این معنا که زمانی که آن‌ها در خصوص یک محصول از یک دوست یا خریدار قبلی سخنی مثبت می‌شوند، تمایل بیشتری به خرید آن پیدا می‌کنند.

مطالعات انجام گرفته توسط متخصصان بازاریابی نشان می‌دهد که دو عامل ارزش‌های اجتماعی و محرک‌های انگیزشی در قدرت عملکرد بازاریابی دهان به دهان مؤثر است.

ارزش‌های اجتماعی به بحث تمایل به منحصر به فرد بودن باز می‌گردد. به عبارتی ما می‌خواهیم خاص باشیم. تمایل به شنیدن یک موضوع سری، نیاز ما به تعلق داشتن به یک گروه خاص را می‌رساند. از طرفی تمایل شخصی به کسب دانش و اطلاعات خاص، به ما ارزشی اجتماعی می‌بخشد که به دنبال پخش آن از طریق کلام به سایر دوستان خواهیم بود.

بدین ترتیب یک روش آسان جهت ترغیب به بحث‌های دهان به دهان اتخاذ استراتژی‌هایی است که عامل ارزش اجتماعی را در قالب ارائه یک موضوع و اطلاعات خاص و منحصر به فرد به کار می‌گیرد.

محرک‌های انگیزشی نیز یک مکانیسم طبیعی اجتماعی هستند که تصویر یک برند یا محصول، حتی زمانی که تبلیغی از آن را نمی‌بینیم، یادآوری می‌کنند.

به عنوان مثال دوست خود را تصور کنید که در خصوص لحظات شادی که روزهای سه‌شنبه در کافه نزدیک خانه شما دارد، صحبت می‌کند. در روز سه‌شنبه زمانی که دوست دیگرتان در خصوص نوشیدنی‌های آن کافه و گذران وقت پس از کار در آنجا با شما صحبت می‌کند، شما آن محل را با آنچه در خصوص سه‌شنبه‌های خاص از دوست قبلی‌تان شنیده‌اید به یاد می‌آورید. به‌نوعی روز سه‌شنبه عامل محرک برای تأثیر WOMM بوده است. در این حالت گفتار کلامی می‌تواند به عنوان روشی جهت بهبود استراتژی درگیر ساختن مشتری فعلی لحاظ شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.