این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر، روایی و پایایی و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.
هدف: ارزیابی تاثیر اقدامات بهینه مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمان با در نظر گرفتن فاکتورهای توانمندساز سازمانی (مديريت دانش، يادگيري سازماني، توانمندسازي، عملکرد سازماني، اقدامات مديريت استراتژيک منابع انساني)
تعداد سوال: 35
تعداد بعد: 5
شیوه نمره گذاری: دارد
تفسیر: دارد
منبع: محقق ساخته (سفارش)
نوع فایل: Word 2007
همین الان دانلود کنید
قیمت: فقط 16000 تومان
صاحبنظران حوزه مدیریت منابع انسانی بر این باورند که سازمانهای پیشرو در هزاره جدید، تنها از طریق بهکارگیری الگوهای پیشرفته توسعه نیروی انسانی، یادگیری سازمانی و راهبردهای توسعه و بالندگی قابلیتهای کارکنان، میتوانند با سرعت و انعطاف لازم پاسخگوی نیازهای سازمان خود باشند. توسعه منابع انسانی در کنار حرکت به سمت قابلیتهای فناورانه و دانشمحور، یکی از مهمترین اهداف راهبردی سازمانهای پیشرو عصر کنونی بوده که به منظور ارتقاء سطح دانش، مهارت، تجربه و کیفیت، تعالی و عملکرد سرمایههای سازمان و حتی تغییر ویژگیهای فردی کارکنان، مورد نیاز است.
اگرچه در زمینه منابع انسانی، تحقیقات بسیاری انجام گرفته و نتیجه آن در کتابها و مقالات متعدد انتشار یافته است، اما همانطور که انتظار میرود اکثر این مطالعات و مقالات، با رویکرد به مدیریت منابع انسانی در حوزه سازمانها و کسبوکارهای متوسط و بزرگ است و به همین دلیل، معمولاً مدیریت منابع انسانی در کسبوکارهای کوچک (برای مثال استارتآپها)، کمتر مورد توجه قرار میگیرد. این در حالی است که مدیریت منابع انسانی نقشی است که در همه سازمانهای بزرگتر از یک نفر، معنادار و پراهمیت است.
در بسیاری از سازمانها، نقش واحد مدیریت منابع انسانی، در حد واحدی که حضور و غیاب کارکنان را کنترل نموده و جدولهای اضافهکاری و حقوق و دستمزد آنها را تنظیم مینماید، کاهش یافته است. این نوع سازمانها، واحد مدیریت منابع انسانی را واحدی ستادی در نظر گرفته و تمایلی به درگیر شدن آن در تصمیمات استراتژیک سازمان ندارند. طبیعی است که با این نگاه، بحث توسعه منابع انسانی هم جایگاهی در فکر و تصمیمات مدیریت ارشد سازمان نخواهد داشت.
مدیریت منابع انسانی؛ تعاریف و مفاهیم
«گری دسلر» از صاحبنظران حوزه مدیریت منابع انسانی، تعریف واحد مدیریت منابع انسانی و وظایف آن را به صورت کلی به شرح زیر ارائه میدهد:
«واحد مدیریت منابع انسانی، از میان وظایف مختلف مدیریتی، مسئولیت کلیه فعالیتها و خطمشیهای مربوط به کارکنان سازمان را بر عهده دارد. بهطور دقیقتر، جذب همکاران جدید، آموزش آنها، ارزیابی عملکرد کارکنان و پاداش دادن به آنها و بهطور خلاصه ایجاد محیطی سالم و منصفانه برای کارکنان، از مسئولیتهای این واحد به شمار میرود.»
تعریف بالا، نگاهی وظیفهگرایانه به واحد مدیریت منابع انسانی داشته و تلاش میکند تا فهرستی از وظایف واحد مدیریت منابع انسانی را ارائه نماید. اگر بخواهیم تعریفی مفهومیتر از وظایف اصلی واحد مدیریت منابع انسانی داشته باشیم، میتوان چنین گفت: «واحد مدیریت منابع انسانی، به سازمان کمک نموده تا در افق زمانی بلندمدت، برای حرکت در راستای اهداف استراتژیک سازمان، با کمترین هزینه حداکثر کارایی را از کارکنان کسب نماید.»
لازم به ذکر است، اگر در تعریف فوق افق زمانی بلندمدت را حذف نماییم، عملاً نقش واحد منابع انسانی را در حد نقش مدیران عملیاتی در مکتب مدیریت علمی «فردریک تیلور» که صرفاً در پی افزایش کارایی نیروی انسانی بدون توجه به نقش شاخصهایی همچون رضایتمندی کارکنان، منزلت انسانی، خلاقیت کارکنان، مسائل انگیزشی و … بود، تنزل دادهایم. در دوران شکلگیری مکتب مدیریت علمی، کارکنان نیروهای فیزیکی قابل جایگزینی بودند که افزایش عمر مفید، رضایت و انگیزه آنها چندان مهم نبود؛ طبیعی است که ماندگاری نیروی انسانی در آن شرایط، دغدغه مدیران ارشد سازمان محسوب نمیشد.
برخلاف دوران «فردریک تیلور»، امروزه فضای کسبوکار، رقابتیتر شده است. از نتایج این تغییر، اهمیت فزاینده نقش منابع انسانی در موفقیت سازمان است؛ بهطوریکه به اعتقاد محققان، کارکنان دانشی یکی از مهمترین مزیتهای رقابتی پایدار محسوب میگردند. در محیط متلاطم قرن حاضر، یکی از سنگینترین هزینههای یک کسبوکار، کارکنان باتجربهای هستند که به هر دلیل سازمان را ترک نموده و آموختهها و تجربیات خود را به محیطی دیگر میبرند.
فرآیندهای مدیریت منابع انسانی
در بحث مدیریت منابع انسانی، در درجه نخست میبایست نوع نگاه به موضوع کاملاً مشخص گردد؛ آیا کارکنان نوعی منبع فیزیکی با قابلیت جایگزینی محسوب میگردند که انتظار خروجی حداکثری از آنها را داریم؟ یا اینکه به کارکنان به عنوان یکی از مهمترین منابع سازمانی که میتواند به مزیت رقابتی پایدار در فضای رقابتی کسبوکار بدل گردد، نوعی نگاه بلندمدت میشود؟ تمامی دستورالعملها، توصیهها، فرآیندها، مکانیزمها، استخدام و اخراج کارکنان، ارزیابی و اعطای پاداش، و هر آنچه زیر چتر مدیریت منابع انسانی مطرح میشود، به صورت نانوشته، مفروضات بالا را در خود دارد.
مطابق شکل یک، فرآیند مدیریت منابع انسانی را میتوان در یازده فرآیند اصلی طبقهبندی نمود:
- برنامهریزی و جذب منابع انسانی
- توجیه، روانهسازی و جامعهپذیری
- تحليل، طراحي و ارزشيابي مشاغل
- آموزش و توسعه مهارتها
- طراحی و استقرار سیستمهای مدیریت عملکرد
- طراحی و اجرای سیستمهای پرداخت و جبران خدمات
- ایمنی، بهداشت و سلامت کارکنان
- مدیریت روابط کار و انضباط اخلاقی
- طراحی و استقرار سیستمهای مدیریت شایستگی (طراحی و اجرای مسیرهای شغلی، مدیریت استعداد و سیستمهای جانشینپروری)
- توسعه و تدوین نظامهای اطلاعاتی منابع انسانی
- مدیریت نرخ خروج از خدمت و منفصلین