پرسشنامه ارزیابی معيارهای يك استاد توانمند برای تدريس اثر بخش از ديدگاه دانشجويان

این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر، روایی و پایایی و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.

هدف: ارزیابی معيارهاي يك استاد توانمند براي تدريس اثر بخش از ديدگاه دانشجويان (توانایی های قبل از تدریس، توانایی حین تدریس، توانایی های بعد تدریس، تواناییهای عمومی)
تعداد سوال: 37
تعداد بعد: 4
شیوه نمره گذاری: دارد
روایی و پایایی: دارد
منبع: دارد
نوع فایل: word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: فقط 3500 تومان

خرید فایل

پرسشنامه ارزیابی معيارهاي يك استاد توانمند براي تدريس اثر بخش از ديدگاه دانشجويان

 

ارکان اساسی آموزش در هر دانشگاه استاد، دانشجو و محیط آموزشی مي باشد. بدیهی است که اختلال در هر یک از این سه رکن سبب افت کیفیت آموزشی خواهد شد (1).
مطابق ديدگاه طراحي سيستماتيك آموزشي استاد اساسي ترين عامل براي ايجاد موفقيت مطلوب در تحقق هدف هاي آموزشي است. اوست كه مي تواند حتي نقص كتاب هاي درسي و كمبود امكانات آموزشي را جبران كند يا برعكس، بهترين موفقيت و موضوع تدريس را با عدم توانايي در ايجاد ارتباط عاطفي مطلوب به محيط غير فعال و غير جذاب تبديل كند (2) و چون استاد با روح و روان و احساسات فراگيران سروكار دارد، چنانچه به درستي عمل نكند، زيان هاي جبران ناپذيري بر جاي خواهد گذاشت (3).
در واقع عملكرد و ويژگي هاي استاد است كه باعث دستيابي به اهداف آموزشي و يادگيري دانشجو مي گردد. بدين لحاظ ويژگي هاي مدرس اثر بخش مورد توجه بسياري از محققين در دنيا بوده  (4) و ديگر مطالعات توجه مدرسين به ديدگاه هاي دانشجويان و شناختن نقاط قوت و ضعف خويش در جهت ايجاد حركت و پويايي به سوي استاد مطلوب را قوياً توصيه كرده اند (4و5).
ويژگي هاي يك استاد خوب از ديدگاه دانشجويان باعث مي شود كه ما خود را از دريچه ديگران ببينيم و خود را ارزيابي كنيم و پس از شناسايي بكوشيم تا خود را كامل نمائيم. اگر ما از رفتارهاي مؤثر و غير مؤثر خود آگاه باشيم، مي توانيم دسترسي دانشجويان به اهداف آموزشي را به طريق مؤثري تسهيل نماييم (2). دانشجويان بيش از كليه دست اندركاران آموزش در جريان روند آموزش قرار دارند بنابراين به خوبي مي توانند نسبت به كم و كيف آن نظر دهند. ارزشيابي اساتيد شامل سه ويژگي حرفه اي، علمي و فردي مي باشد. در يك تدريس اثر بخشي علاوه بر شايستگي حرفه اي، توان علمي و تسلط استاد بر موضوع درس، شخصيت استاد و ويژگي هاي اخلاقي او به عنوان شاخص هاي ديگر در ارزيابي دانشجو دخالت دارد (6).

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *