پرسشنامه بررسی عوامل آموزشی مؤثر بر تصمیم گیری برای تحصیل در خارج از کشور با توجه به مدل جاذبه و دافعه

این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر، روایی و پایایی و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.

هدف: بررسی عوامل آموزشی مؤثر بر تصمیم گیري براي تحصیل در خارج از کشور با توجه به مدل جاذبه و دافعه (عوامل جاذبه (کشور مقصد)، عوامل دافعه (کشور مبداء))

تعداد سوال: 15

تعداد بعد: 2

شیوه نمره گذاری: دارد

 

منبع: محقق ساخته

نوع فایل: Word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: فقط 3500 تومان

خرید فایل

پرسشنامه بررسی عوامل آموزشی مؤثر بر تصمیم گیري براي تحصیل در خارج از کشور با توجه به مدل جاذبه و دافعه

پدیده مهاجرت نخبگان علمی همواره یکی از مهم ترین مسائل بحث برانگیز کشورهای در حال توسعه بوده است. مهاجرت یعنی دل کندن از دلبستگی ها از سر اجبار یا به اختیار و پا نهادن و رفتن در سایه روشن بیم و امید، تا چه پیش آید، آوارگی یا سامانی نو. مهاجرت پدیده ای است کهن به قدمت زندگی اجتماعی انسان و در مفهومی عام یعنی ترک سرزمین اصلی و ساکن شدن در سرزمین دیگر به طور دایم یا موقت. واژه مهاجرت نخبگان، همه متخصصان، اندیشمندان، پژشکان، مهندسان، کارگران ماهر و دیگر افرادی را که دانش بالایی برخوردارند، در بر می گیرد. پاره از پژوهشگران معتقدند که علت ریشه ای همه مهاجرت ها شکست جوامع در برآوردن نیزها و آرزوهای شهروندان است. بنابراین مهاجرت نیز که نتیجه مهاجرت یا کوچ افراد تحصیل کرده و دارای تخصص از کشوری به کشور دیگر است، ریشه در نیازها دارد. طیف این نیازها برای نخبگان هر کشور متفاوت است و ابعاد گوناگون جمعیتی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و تخصصی دارد. اما باید در نظر داشت که پدیده مهاجرت نخبگان یا فرار مغزها تنها به معنای جلای وطن نیروهای متخصص کشورها نیست، بلکه بیشتر دانشجویان مشغول تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور، پس از گذراندن دوران تحصیل، میلی برای بازگشت به وطن ندارند. مهاجرت نیروهای متخصص و نخبه زمانی به عنوان یک پدیده منفی مورد ارزیابی قرار می گیرد که در داخل کشور به تخصص آنان نیاز مبرم وجود داشته باشد و مهاجرت آنان به گونه ای باشد که ارتباط شغلی و عملی آنان با داخل کشور به کلی قطه شود. (ابراهیم آبادی، 1379: 7) در صورتی که کشورهای در حال توسعه نه توان حفظ نخبگان خود را دارند و نه امکان جذب نخبگان و متخصصان دیگر را، به هر حال این مسئله صدمات جبران ناپذیری به کشورهای در حال توسعه وارد می کند که باید از سوی سازمان های ذیربط، اندیشمندان و پژوهشگران، مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار گرفته و راهکارهای لازم ارائه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.