پرسشنامه عوامل موثر در ارتقای جایگاه درس تربیت بدنی در مدارس

این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر،  و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.

هدف: بررسی عوامل مؤثر در بهبود كیفیت ارزشیابی پيشرفت تحصيلی از دیدگاه مدیران و دبیران (عوامل سازمانی، عوامل روانی، عوامل فیزیکی، عوامل طراحی سوالات آزمون)

تعداد سوال: 39

تعداد بعد: 4

شیوه نمره گذاری: دارد

روایی و پایایی: دارد

منبع: دارد

نوع فایل: word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: فقط 5500 تومان

خرید فایل

پرسشنامه عوامل موثر در ارتقای جایگاه درس تربیت بدنی در مدارس

نگاهي به وضعيت درس تربيت بدني در مدارس

تعليم و تربيت هر جامعه اي بر پايه اي اصول و اعتقادات و ارزشهاي مورد قبول و فرهنگ آن جامعه استوار است نظام آموزش و پرورش ايران كه تحت تأثير فرهنگ اسلامي است، بايد به تمام زمينه هايي كه مورد نظر اسلام است. توجه داشته باشد. هدف آموزش و پرورش ، تعليم و تربيت افراد بشر است و با توجه به ابزاري كه در اختيار دارد، سعي مي كند دگرگوني هاي مطلوبي در افراد ايجاد نمايد، استعداد هاي آنان را شكوفا سازد و انسان را به سرحد كمال برساند . درس تربيت بدني از دروسي است كه در اين راه كمك زيادي به دانش آموزان مي نمايد و براي سريعتر و بهتر طي كردن اين مسير، بهترين وسيله است.

پس چرا در كشوري كه مكتب آن اسلام است- اسلام كه از هر نظر كامل و داراي دستورات مختلف درابعاد گوناگون زندگي مي باشد، وضعيت تربيت بدني بايد اين گونه نامطلوب باشد ؟

برچه اساسي تربيت بدني درمدارس ابتدايي به بهانه هاي مختلف تعطيل مي شود؟ مگر نه اين كه تحقيقات انجام شده همواره هشدار مي دهند كه بايد به فعاليت هاي حركتي كودكان توجه ي لازم بشود و فرصتهاي حركتي از آنان سلب نگردد؟ مگر نه اين كه بهترين فرصت براي يادگيري مهارتهاي بنيادي و تمرين فعاليت هاي مقدماتي رشته هاي ورزشي، همين سنين ابتدايي است؟ چگونه است كه بدون نظر خواهي از متخصصين و كارشناسان اداره كل تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش ، معلم خاص ورزش را از مدارس حذف مي كنند؟

در وزارت آموزش و پرورش، نزديك به 66 درصد از نيروهايي كه گرداننده تربيت بدني هستند، ديپلمه و 23 درصد فوق ديپلم  و تنها 9 درصد آنها ليسانس مي باشند. از نظر تأسيسات ورزشي نيز در اين مدت 5 سال گذشته
( 1380 تا 1385 ) . در بيش از 50 نقطه از كشورمان هيچگونه تأسيسات ورزشي در رابطه  با آموزش و پرورش بنا نشده است. وضعيت تربيت بدني در مدارس كشور  به حدي نامطلوب است كه اگر اوضاع بر همين منوال ادامه يابد، در آينده اي نه چندان دور مشكلات فراواني به بار خواهد آورد.  تحقيقات انجام شده نشان مي دهد كه حدود 75 درصد از معلمين تربيت بدني مدارس ابتدايي معلميني هستند كه در رشته هاي غير از رشته ي تربيت بدني تحصيل كرده اند. 10 درصد از دبيران راهنمايي عقيده دارند كه 75 درصد از بخشنامه ها و دستورالعمل هاي ارائه شده به برگزاري مسابقات مربوط مي شود. در ارتباط با معلمين تربيت بدني معلمان ابتدايي و متوسطه كمبود معلم ورزش را مهم ترين مشكل دانسته اند و دبيران راهنمايي ، پايين بودن سطح علمي معلم ورزش را در اولويت اول قرار داده اند. 87 درصد از مسئولان و 93 درصد از معلمين وجود كتاب تربيت بدني را براي هر دو گروه معلم و شاگرد ضروري دانسته اند . ( شير علي، محسن ، 1373). از نتايج تحقيقات انجام شده در باره ي ميزان گرايش

 

دانش آموزان به رشته تربيت بدني ( اكرمي، شهرام سال 1371) به نظر مي رسد كه ميزان علاقه دانش آموزان پسر و دختر به ورزش بسيار زياد و اهميت آن نيز برهمه مشخص است. پس مي توان با ارائه و پياده كردن يك برنامه اصولي ومنطقي توان استعداد موجود در مدارس را شكوفا نمود و از قوه به فعل تبديل كرد تا از پشتوانه خوبي براي ورزش كشور بهرمنده شد. از سال هاي اخير درس تربيت بدني با توجه به گستره عوامل مؤثر بر آن، رشته اي سوال برانگيز و قابل توجه گرديده است و به اعتقاد بسياري از متخصصان پايه و اساس ورزش هر كشور از تربيت بدني و ورزش مدارس شكل مي گيرد. در تحقيقي كه پيرامون بررسي عوامل موثر در افزايش كارآيي و بهينه سازي درس تربيت بدني از ديدگاه مديران و معلمان تربيت بدني مدارس شهر اصفهان در سال تحصيلي 79-78 ، ( محمدي، رضا ) صورت گرفت. نتايج حاصل از آن نشان مي دهد كه بين عامل آگاه نمودن مديريت مدارس از اهداف وضرورت درس تربيت بدني و افزايش كارايي اين درس رابطه معناداري وجود دارد. بين عامل فضا و امكانات ورزشي و كارايي و بهينه سازي درس تربيت بدني رابطه معناداري وجود دارد. از طرفي نيز عامل برنامه ريزي و تعديل در برگزاري مسابقات ورزشي با كارايي و بهينه سازي درس تربيت بدني رابطه معنا داري وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.