این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر، روایی و پایایی و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.
هدف: ارزیابی سبک های هویتی افراد مختلف (سبک های هویتی اطلاعاتی، سردرگم، هنجاری و تعهد)
تعداد سوال: 40
شیوه نمره گذاری و تفسیر نتایج: دارد
روایی و پایایی: دارد
منبع: غضنفری، احمد، (1382)، اعتباریابی و هنجاریابی پرسشنامه سبک هویت (ISI-6G)، مطالعات تربیتی و روانشناسی، شماره 2.
همین الان دانلود کنید
قیمت: رایگان
برزونسکی با رویکردی پسامدرن ، هویت را غیرمتمرکز ، پویا ، متعدد ، وابسته به بافت ، نسبی ، سیال و چند بخشی می داند ( گودرزی و شاملی ، 1389 ) . همچنین از نظر برزونسکی و کوک هویت ، یک تصور و بازنمایی ذهنی از خود است و افراد بر حسب استفاده از فرایندهای شناختی و اجتماعی و نظریه های خود ساخته برای حل مسائل شخصی و تصمیم گیری ها ، در استفاده از سبک ها با یکدیگر تفاوت دارند . این سبک ها ، راه های پردازش اطلاعات و مقابله با مشکلات ناشی از بحران هویت است ( کشاورزی ارشدی ، 1388 ) .
مدل پردازش شناختی – اجتماعی برزونسکی از هویت، بر فرضیهی سازندهگرایی یا دیدگاه ساختارگرایی استوار است ( پیری و شهرآرای ، 1384 ) . به این معنا که افراد، نقش فعالی در ساختن تفکرشان نسبت به اینکه چه کسی هستند و در چه واقعیتی زندگی میکنند، دارند. بنابراین به نظر برزونسکی رشد هویت، مبادلهی مداومی بین فرایندهای جذب(که به وسیلهی ساختار هویت اداره میشود ) و انطباق( که توسط بافتهای فیزیکی و اجتماعی که نوجوان در آن زندگی و رشد میکند، تعدیل میشود ) است (dc263.4shared.com) . در این الگو به تفاوت های افراد در استفاده از فرایندهای تصمیم گیری ، حل مسئله ، مواجهه با مشکلات ، درگیری با تکالیف پرداخته است ( سراج خرمی و معظم فر ، 1389 ) .
میشل برزونسکی در 1990 یک دیدگاه اجتماعی – شناختی مطرح کرده است که بر تفاوت های موجود در فرایندهایی که افراد در وضعیت های هویتی مختلف به منظور فرایندهای شناختی- اجتماعی ، تصمیم گیری ، حل مسئله ، مواجهه با مشکلات ، درگیری با تکالیف و پردازش اطلاعات مربوط به خود و برخورداری از سلامت عمومی شناختی مورد استفاده قرار می دهند ( شکری و همکاران ، 1386 ) . و به تفاوت در فرایندهای شناختی – اجتماعی جوانان در ساخت ، نگهداری و انطباق هویت خودشان تأکید دارد . این الگوی شناختی – اجتماعی به تفاوت برجسته در درگیری و یا اجتناب افراد از تکالیف مختلف ، چون تصمیم گیری ، حل مسائل شخصی و موضوعات هویت اشاره می کند . این فرایند های جهت یابی یا سبک هویت شامل ساز و کارهایی است که اطلاعات و تجارب مرتبط با خود را کدگذاری ، پردازش و سازماندهی و مرور می کند ( آقاجانی و همکاران ، 1387 ) . الگوی برزونسکی بر آن دسته از فرایندهای اجتماعی- شناختی مبتنی است که طی آن افراد براساس شیوهی ترجیحی پردازش اطلاعات مربوط به خود، گفتگو دربارهی موضوعات مربوط به هویت و تصمیمات فردی، در وضعیت های متفاوت قرار می گیرند . فرایندهای متفاوت فرض شده، حداقل در سه سطح (اطلاعاتی، هنجاری و سردرگم-اجتنابی) به کار میرود. اکثر اجزا اساسی آنها شامل پاسخهای شناختی- رفتاری خاصی است که افراد در زندگی روزمرهی خود به کار می برند (1118.blogsky.com) .
به نظر برزونسکی و فراری ، افراد بر اساس فرایندهای شناختی و اجتماعی دارای انواع سبک های هویتی است ، همچنین براساس دیدگاه شناختی – اجتماعی برزونسکی سبک های هویتی استراتژی های شناختی – اجتماعی هستند که افراد در زمان مواجهه با تعارضات هویتی از آنها استفاده می کنند (محمدی و همکاران ، 1390) . و سبک پردازش هویت عبارت است از اینکه افراد چگونه اطلاعات مربوط به خود را پردازش می کنند ، چگونه دربارة اطلاعات مربوط به خود و موضوعات هویتی بحث و گفتگو می کنند و تصمیم می گیرند ( حجازی و فرتاش ، 1385). سبک های پردازش هویت نیز چارچوبی برای عمل کردن فرد در محیط فراهم می آورند و بیانگر نظریة ضمنی دربارة خود هستند . بنابر این ملاحظه می شود که خودکارآمدپنداری جزئی از این نظریة ضمنی به حساب می آید ( عبدی زرین و همکاران ، 1389ب ) . لازم به توضیح است که نظریة سبک های هویت به جای تمرکز بر پیامد شکل گیری سبک ها ، بر فرآیند شکل گیری هویت تأکید می کند ( شکری و همکاران ، 1386) .
برزونسکی با معرفی سبکهای هویتی، بر نحوهی پردازش اطلاعات و نحوهی برخورد با مشکلاتی که در دوران بحرانِ هویت ایجاد میشود تأکید کرد. بر اساس دیدگاه او، هویت یک ساختار شناختی و چهارچوب ارجاعی شخصی است که برای تفسیر تجارب و اطلاعات مربوط به خودِ شخص و پاسخگویی به پرسشهایی دربارهی مفهوم زندگی، معناداری و مقصود آن بهکار گرفته میشود (dc263.4shared.com) .
همچنین باید در نظر داشت که برزونسکی ارتباط بسیار نزدیکی بین وضعیت هویتی هر فرد و اینکه شخص دربارة رفتار چگونه فکر می کند ، قائل بود ( کشاورزی ارشدی ، 1388 ) .
برزونسکی (2007) هویت را یک نظریه راجع به خویشتن ميداند و معتقد است که افراد به سبک ها و شیوه های مختلف به نظریه پردازی راجع به خودميپردازند. هویت بعنوان فیلتر پردازش اطلاعات عمل ميکند که باعث فعال سازی اطلاعات مرتبط به خود و ساختار دادن به آنها ميشود. مفاهیم و اطلاعات مربوط به خود بر تصمیمات افراد برای پی گیری اهداف معین تأثیر ميگذارد اگر چه همه افراد حسی از هویت را تجربه ميکنند ولی در میزان و ثبات آن متفاوت هستند.
برزونسکی (1989-1990) به نقل از فرتاش (1384) الگویی را مطرح کرده است که به تفاوت در فرایندهای شناختی- اجتماعی جوانان در ساخت ، نگهداری و انطباق هویت خودشان تاکید دارد ( برزونسکی،1992، 1990، 1989، برزونسکی، تامی و نورمی ، 1999؛ به نقل از فرتاش، 1384).
الگوی برزونسکی بر آن دسته از فرایندهای اجتماعی- شناختی مبتنی است که طی آن افراد براساس شیوهی ترجیحی پردازش اطلاعات مربوط به خود، گفتگو دربارهی موضوعات مربوط به هویت و تصمیمات فردی، در وضعیت های متفاوت قرار می گیرند (برزونسکی،1990؛ به نقل از شکری، 1386).
فرایندهای متفاوت فرض شده، حداقل در سه سطح (اطلاعاتی، هنجاری و سردرگم-اجتنابی) به کار میرود. اکثر اجزا اساسی آنها شامل پاسخهای شناختی- رفتاری خاصی است که افراد در زندگی روزمره ی خود به کار می برند (برزونسکی و فراری ، 1996، برزونسکی ،2000 ، 1990 ، 1989؛ به نقل از برزونسکی،b2004).
برزونسکی ( 1989 ) یک مدل مبتنی برهدف با نام “سبک های هویت ” از شکل گیری هویت را مفهوم بندی کرده است. که در این مدل بر تفاوت های فردی در رویکردهای شکل گیری هویت نوجوانان و جوانان تأکید کرده است.
مدل پردازش شناختی اجتماعی هویت ( برزونسکی، 1989 ) به مطالعه راهبردها و فرایندهایی می پردازد که افراد برای ساخت واصلاح هویت خود به آن می پردازند، یا از آن اجتناب می کنند. بر اساس این دیدگاه، هویت یک ساختار شناختی وچارچوب ارجاعی شخصی است که برای تفسیر تجارب واطلاعات مربوط به خود پاسخ به پرسشهایی درباره مفهوم معناداری ومقصود زندگی زندگی به کار گرفته می شود. مدل شناختی اجتماعی هویت بر مفهوم سازندگی مبتنی است.یعنی افراد نقش فعالی را در در ساختن تفکر خود نسبت به اینکه چه کسی هستند و نسبت به واقعیتی که در آن زندگی می کنند،ایفا می کنند.
براساس دیدگاه برزونسکی و کاک در 2005 ، سه جهت گیری یا سبک پردازش هویت یا وضعیت سبک هویتی شامل سبک اطلاعاتی ، هنجاری و سردرگم/اجتنابی از یکدیگر متمایز می شوند ( شکری و همکاران ، 1386 ) .
وضعیت سبک های هویت از نظر ترتیب بالیدگی :
- هویت موفق
- هویت دیررس
- هویت زودرس
- هویت مغشوش ( شکری و همکاران ، 1386ب ) .
این چهار وضعیت هویت براساس وجود یا عدم وجود تعهدات هویت و اکتشاف فعال شامل وضعیت هویت موفق، دیررس ، زودرس و مغشوش از یکدیگر قابل تفکیک است ( شکری و همکاران ، 1386 ) . همچنین باید گفت که ، برزونسکی با انجام مطالعاتی در 2003 در مورد انطباق سبک های یادگیری خود با وضعیت های هویتی مارسیا ، بیان می کند که وضعیت هویت اکتساب شده و دیررسی هویت از سبک اطلاعاتی ، وضعیت هویت زود هنگام از سبک هنجاری و وضعیت سردرگم از سبک سردرگم / اجتنابی استفاده می کنند ( کشاورزی ارشدی ، 1388 ) .
جدول 7-2 : جدول تطابق وضعیت هویت مارسیا با سبک هویت برزونسکی
وضعیت هویت مارسیا |
سبک هویت برزونسکی |
اکتساب شده و دیررسی هویت |
اطلاعاتی |
زودرس |
هنجاری |
سردرگم |
سردرگم / اجتنابی |
سبک هویت اطلاعاتی
سبک هویت اطلاعاتی، از طریق برخورد با مسائل هویتی و موقعیتهای تصمیم گیری از طریق جستجوی فعالانهی پردازش و ارزیابی اطلاعات مربوط به خود مشخص می شود (برزونسکی، 1990، برزونسکی و فراری،1996، دالینگر،1995، برزونسکی و سالیوان، 1992؛ به نقل از برزونسکی، 2006). این افراد در برخورد با موضوعات مربوط به هویت، سنجیده عمل کرده و تلاش ذهنی زیادی نشان می دهند (برزونسکی، 1990؛ به نقل از شکری و همکاران، 1386).
افراد با سبک هویت اطلاعاتی از رویکرد مساله مدار استفاده می کنند و وظیفه شناس هستند و نسبت به اطلاعات مربوط به خود اعتماد دارند و هدفمند می باشند. لذا تکالیف و اعمال خود را به تاخیر نمی اندازند (برزونسکی، 1990؛ برزونسک و کاک، 2000؛ برزونسکی و سالیوان، 1992).
افرادی که در مدل مارسیا بعنوان هویت موفق و یا در هویت بحران زده طبقه بندی می شوند، سبک هویت اطلاعاتی را در سطوح متفاوت تعهد به کار می گیرند. چنان که تحقیقات قبلی (بزونسکی و سالیوان[31]، به نقل از برزونسکی،1993) افرادی که سبک هویت اطلاعاتی را به کار می گیرند، از همتایان خود در سبک هنجاری و سردرگم- اجتنابی در تعدادی از مقیاسهای شناختی- اجتماعی، مانند درون نگری، گشودگی به تجربه، و نیاز به معرفت نمره بیشتری کسب می کنند.
افراد با سبک اطلاعاتی در برخورد با مسائل هویتی به شیوه کنشی عمل می کنند. کنکاش هایشان هدفمند است، ارزیابی ونقادی در تفکر دارند و از اطلاعات مربوط به خویش بهره می گیرند. این سبک با ویژگیهایی همچون مسئله مداری، هوشیاری در تصمیم گیری، خود اکتشافی مستمر، استقلال در قضاوت، باز بودن در تجارب، پیچیدگی شناخت، خرد گرایی ودرون نگری رابطه دارد. تحقیقات نشان داده است که افرادی که از این سبک هویت استفاده می کنند نسبت به دیگران از آمادگی بیشتری برای حل مسائل و مشکلات شخصی برخوردارند و راهبردهای مقابله ای متمرکز بر مسئله استفاده می کنند.
اریجیت وکرپلمن ( 2009 ) معتقدند که جهت گیری اطلاعاتی اینگونه جوانان به این ترتیب است که آنها در مورد خودسازی وقتی که در مورد خودشان با ناهمخوانی روبه رو می شوند شک می کنند. آنها نسبت به دوباره سازی هویتشان باز وپذیرا هستند، خود انگیخته هستند وخود تعریفی آنها بیشتر فرد مدار است تا ارتباطی وجمع مدار. آنها همچنین اغلب حس یکپارچه ای از هویتشان دارند ودر مورد قضاوتهایشان، ابتکاراتشان وقدرت بیان بالایشان به خود اطمینان دارند. این سبک به طور مثبت با پایگاه هویتی معلق وموفق مارسیا که اکتشاف بالا و تعهد نه خیلی پایین یا بالایی دارد هماهنگ است.
سبک هویت هنجاری
از طریق به تعویق انداختن و اجتناب فعالانه از تصمیم گیری، شکل دادن تعهد و مذاکره هویت مشخص می شود. آنها وظیفه شناس و هدفمند، اما بسیار ساختارمند هستند و در برابر اطلاعاتی که ممکن است با ارزشها و عقاید شخصی شان در تعارض باشند، بسته هستند ( برزونسکی و کیتی، 1995، برزونسکی و کوک، 2000، برزونسکی و سالیوان، 1999، دالینگر،1995؛ به نقل از برزونسکی، 2006).
آنهایی که از سبک هویت هنجاری استفاده می کنند، گرایش به دفاعی بودن بیشتر و بسته بودن نسبت به پسخوراند در مورد برخی از جنبه های خود، مانند ارزشهای شخصی هستند. آنها هویت خود را در واژه هایی شبیه انتظار و رهنمود والدین، مذهب و دیگر گروههای مهم تعریف می کنند. آنها در مقابل اطلاعاتی که عقاید موجود رایج آنها را به چالش می کشند مقاوم هستند. در گفته ی مارسیا ( به نقل از فیلپز ، 2008) به آنها برچسب توقف هویت زده می شود.
نوجوانان با سبک هویت هنجاری، نسبت به موضوعات هویتی و تصمیم گیری ها به همنوایی با انتظارات و دستورهای افراد مهم و گروههای مرجع می پردازند. آنها به طور خودکار ارزش ها و عقاید را بدون ارزیابی آگاهانه می پذیرند و درونی می کنند. تحمل کمی برای برای مواجه شدن با موقعیت های جدید ومبهم دارندونیاز بالایی برای بسته نگه داشتن ساختار خود نشان می دهند.
در این سبک فرد در برخورد با مسائل به شیوه واکنشی عمل می کند. هماهنگ با انتظارات و تجویزهای گروههای مرجع و دیگران مهم عمل می کند و به صورت خودکار وبدون خود ارزیابی ارزش ها و باورها را درونی می کنند.
این سبک هویتی ارتباط مثبتی با پایگاه هویتی زودرس مارسیا دارد که فرد تعهداتش را بدون فرایند اکتشاف فعال مدیریت می کند.
سبک هویت سردرگم – اجتنابی
افراد دارای وضعیت سردرگم از سبک پردازش هویت سردرگم- اجتنابی استفاده می کنند (برزونسکی و نیمیر، 1994؛ استریتمتر، 1993؛ به نقل از شکری و همکاران، 1386). آنها سعی دارند از روبه رو شدن با مسائل و تعارضهای هویتی تا حد ممکن اجتناب کنند.
وقتی که آنها مجبور به تصمیم گیری می شوند، بر اساس یک سبک موقعیتی- احساسی عمل می کنند و با پیامدهای آنی تحت تاثیر قرار می گیرند. این افراد با هویت سردرگم در پایگاه هویت مارسیا همخوانی دارند. علاوه بر این، تعریف خود آنها بر اساس محبوبیت، شهرت و تاثیری که روی دیگران دارند می باشد. افرادی که سبک هویت سردرگم اجتنابی را به کار می برند، در مقیاس های نیاز به شناخت و گشودگی نمرهی کمتری به دست می آورند. دفاعی بودن آنها گرایش به تعمیم انفعالی به موقعیتهای تصمیم گیری و مشکلات فردی دارد، چرا که دفاعی بودن تجویزی به نظر می رسد که خیلی موقعیتی باشد (برزونسکی، 1993؛ به نقل از پتروویچوا، 2009)
افراد سردرگم-اجتنابی همواره تلاش می کنند که از مواجهه با مسائل فردی، تعارضات و تصمیمات اجتناب کنند. سبک هویت سردرگم- اجتنابی با راهبردهای مقابله هیجان مدار، انتظارات کنترل بیرونی، راهبردهای تصمیم گیری غیر انطباقی، تغییرپذیری مقطعی، روان رنجور خویی و واکنش های افسرده گون رابطهی مثبت و با وظیفه شناسی رابطهی منفی نشان می دهد (برزونسکی، 1990؛ به نقل از برزونسکی و فراری، 1996).
سرانجام سبک سردر گم-اجتنابی بیانگر بی میلی نسبت به موضوعات هویتی است واز تضادهای هویتی اجتناب می کنند. این سبک با پایگاه آشفته مارسیا تداعی می شود. سبک سردرگم اجتنابی آ گاهی محدود، راهبردهای تصمیم گیری ناسازگارانه، مقابله اجتنابی متمرکز بر هیجان، مسئولیت زیاد نسبت به تقاضاهای موقعیتی ودیگر رهبری دارد. فرض بر این است که جهت دهی آشفته بزرگسالان جوان، بافت ساده وبرون سازی موقعیتی بدون هرگونه استاندارد هویتی یکپارچه وهمسان دارند. همچنین این افراد در موقعیتهای تصمیم گیری، ضمن اینکه اطمینان کمی به توانایی شناختی خود دارند، معمولا پیش از تصمیم گیری، احساس ترس واضطراب نیز دارند و در تصمیم گیری معمولا از راهبردهای تصمیم گیری نامناسب مانند اجتناب کردن، بهانه آوردن و دلیل تراشی استفاده می کنند. از دیگر مشخصات نگران کننده افرادی که در این سبک هویت قرار دارند، پایین بودن عزت نفس است که اغلب با افسردگی نیز همراه می باشد. عدم انعطاف پذیری در مقابل تنیدگی که اغلب پیامد منفی برای سلامت روانی دارد از ویژگی های دیگر این افراد است.
این افراد تا حد امکان از مواجهه با مسائل مربوط به هویت دوری می کنند، رفتارشان براساس عوامل موقعیتی ولحظه ای تنظیم می شود و بیشتر از راهبردهای اسنادی وشناختی ضعیف استفاده می کنند. عملکرد این افراد برتکلیف بسیار ضعیف است و معمولا بدون اینکه آن را کامل کنند رها می کنند. آنها نه مرحله اکتشاف را پشت سر گذاشته اند و نه به تعهد رسیده اند. این افراد به دلیل اینکه شیوه های مناسبی برای مقابله با خطر و اضطراب به کار نمی بندند، دایما در حالت اضطراب به سر می برند، بیشتر از سایر سبک های هویت دچار افسردگی، روان پریشی وبیماریهای عاطفی وخلقی می شوند و در نتیجه از سلامت عمومی بسیار پایینی برخوردارند.
تعهد
تعهد یک چارچوب ارجاعی از ارزشها وباورهاست که ممکن است خود ساخته یا تجویز شده از جانب دیگران باشد نیز تعهد را درجاتی از سرمایه گذاری فردی می داند که شخص نسبت به کار یا اعتقادات خود بیان می دارد.
افرادی که بر سبک هویت اطلاعاتی وسبک هویت هنجاری تکیه می کنند، تعهدات هویتی قویتر وروشنتری نسبت به افراد مغشوش-اجتنابی کسب کرده اند. کمبود تعهدات استوار در افراد مغشوش-اجتنابی، آنان را درموقعیت آسیب زا قرار می دهد. اگرچه استفاده از سبک پردازش اطلاعاتی وهنجاری، هردو با تعهد هویت همبستگی مثبت دارد، اما شکل گیری و ماندگاری این تعهدات، مبنی بر فرایندهای متفاوتی است. در جهت گیری هنجاری، ممکن است « تعهدات شناختی زودرس » شکل بگیرد. تعهدات شناختی زودرس، بدون عملیات ذهنی وپردازش وارزیابی اطلاعاتی شکل می گیرند؛ تعهدات برپایه عواطف وبا عمق کم بنا می شوند، در حالی که شواهد کمی از آنها حمایت می کنند و آنها را موجه نشان می دهند.
برزونسکی معتقد است که انواع سبک های هویت یابی با اشکال متفاوتی از تعهدات هویتی همراه می باشد. چنان که سبک هویت اطلاعاتی بیشتر در افرادی دیده می شود که دارای هویت موفق بوده ویا در حال دستیابی به تعهدات پایدار هویتی می باشند ( هویت دیررس ) . در حالیکه سبک هویت هنجاری با تعهدات هویتی زودرس همراه می باشد. به این معنی که تعهد در شخص بدون طی فرآیند فعال اکتشاف خود، شکل گرفته است. در نهایت یک سبک پردازش هویتی سردرگم/اجتنابی در نوجوان فاقد تعهد واکتشاف دیده می شود.
فلوم علاوه بر حالات چهارگانه هویت ، یک سبک جدید که وی آن را سبک تکاملی شکل گیری هویت نامید در شکل گیری هویت نوجوانان تأثیر دارد . در این سبک ، نوجوانان در واقع هیچ بحران مهمی را نشان نمی دهند . آنها آشفتگی بسیار کمی دربارة چه کسی بودن را نشان می دهند . هم چنین ، این عده گر چه ممکن است سئوالات و تردیدهایی دربارة آینده داشته باشند ، اما مسئلة تهدیدی برای آنان ایجاد نمی کند . آنها هدفدار و خوشبینانه به آینده می نگرند ( حسین پور و همکاران ، 1389 ) .
جایگاه خود در نظریه سبک های پردازش هویت
برزونسکی (2007) به مفهوم «خود» نه به صورت مستقیم بلکه در قالب مفهوم نظریه «خود» توجه ویژه ای نشان داده است.
نظریه «خود» یک ساختار مفهومی است که از یک مجموعه مفروضه ها، اصول و سازه های مرتبط با خود در هنگام تعامل با دنیای اطراف تشکیل می شود و شامل دانش رویه ای یا روان بنه های بازنمایی شده یا سازه های فردی است که برای درک معنادهی به رویدادها و تجربه های فردی به کار می رود.
برزونسکی بر این باور است که نظریه خود برای فرد به مشابه یک چارچوب عمل می کند و شخص می تواند برای پاسخ به مسائل مربوط به هویت به آن مراجعه کند. سبک های پردازش هویت و مبانی تعریف «خود» سبک های هویت هم چنین با مؤلفه هایی که نوجوانان برای تعریف خود به کار می برند ارتباط دارد.
نوجوانان با سبک هویت اطلاعاتی بر ویژگی های شخصی خود تأکید می کنند.
برای مثال به ارزش های من و هدف های من اشاره می کنند. نوجوانان سبک هنجاری بر ویژگی های جمعی خود تأکید دارند و به خانواده من، دین من و ملیت من اشاره می کنند. نوجوانان سبک مغشوش– اجتنابی به عوامل اجتماعی خودتأکید دارندو بر وجه خود نزد دیگران و تأثیری که بر آنها می گذارند توجه دارند. (برزونسکی، 2007) سبک های پردازش هویت و جهت گیری علّی مقصود از جهت گیری علّی ، سبک های انگیزشی کلی افراد در تنظیم رفتار خود است.