این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر، روایی و پایایی و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.
ارزیابی ابعاد مختلف سبک های زندگی (سلامت جسمانی، ورزش و تندرستی، کنترل وزن و تغذیه، پیشگیری از بیماری ها، سلامت روان شناختی، سلامت معنوی، سلامت اجتماعی، اجتناب از داروها و مواد مخدر، پیشگیری از حوادث و سلامت محیطی)
تعداد سوال: 70
تعداد ابعاد (عوامل): 10
شیوه نمره گذاری و تفسیر نتایج: دارد
روایی و پایایی: دارد
منبع: دارد
نوع فایل: word 2007
همین الان دانلود کنید
قیمت: رایگان
سبک زندگی، مفهوم تازه ای نیست. هزاران سال است که انسانها کوشیده اند سبک زندگی خود را بشناسند و مدیریت کنند و حتی دولت ها کوشیدهاند بر روی سبک زندگی مردمان خود، تاثیر بگذارند.
اما تعریف سبک زندگی و مفهوم پردازی در مورد آن، نسبتاً جدید است.
معمولاً نخستین استفاده جدی از لغت Lifestyle در متون جدید را به آلفرد آدلر روان درمانگر اتریشی نسبت میدهند (لغت Lebensstil).
اما باید به خاطر داشته باشیم که آنچه آدلر در مورد سبک زندگی مطرح میکند بیشتر به جنبههای رفتارشناسی و شخصیت شناسی و نیز تاثیرات تربیت دوران کودکی در سالهای بزرگسالی میپردازد و با چیزی که امروزه از سبک زندگی میشناسیم، تفاوت جدی دارد.
سوبِل در کتاب Lifestyle and Social Structure توضیح میدهد که سبک زندگی، یک شیوهی مشخص و قابل مشاهده از زیستن است.
از آنجا که مشاهدهی رفتار انسانها، همیشه و همه جا امکانپذیر نیست، بسیاری از محققان، ترجیح میدهند به جای رفتارهای ما، انتخابهای ما در زندگی روزمره را به عنوان نشانهای دست دوم از سبک زندگی مورد بررسی قرار دهند.
آنچه به نام « سبک زندگی » می شناسیم برای جامعه امروز جهانی به نوعی روش بدل شده است و به عقیده برخی از جامعه شناسان مهم ترین منبع هویت است. این که شما چه می پوشید، برای تفریح کجا را می پسندید، چه نوع موسیقی گوش می دهید و با چه طیف آدم هایی نشست و برخاست دارید همان چیزی است که شاید هویت شما را بسازد.
سبک زندگی مجموعه ای است از ارزش ها، نوع نگاه و تفکر و شیوه های رفتاری در هر چیزی از هنر گرفته تا سلیقه شما در خرید یا گل کاری را در بر می گیرد.در عین حال، بیشتر مردم معتقدند که باید سبک زندگی شان را آزادانه انتخاب کنند. جامعه شناسان معتقدند سن، طبقه اجتماعی، قومیت و جنسیت در سبک زندگی هر فرد اثر گذارند. این یعنی هویت از نوع ساختار و طبقه اجتماعی فرد و همچنین جنسیت، سن و مذهب او شکل می گیرد. عناصر یک سبک زندگی مشترکاتی را برای شماری ار افراد پدید می آورند. به عبارت دیگر گروه های اجتماعی بیشتر به یک نوع سبک زندگی گرایش دارند، سبک زندگی کولی ها گواهی بر این ادعاست.
تبلیغ برای تغییر در سبک زندگی
در این میان تلویزیون، تبلیغات، روزنامه ها و جهان اینترنت نیر سعی دارند سبک های جدید زندگی به مردم معرفی کنند و دنیای ارتباطات، این موضوع را گاه برای رواج مصرف گرایی دستمایه قرار می دهد. تصاویر بالقوه از سبک زندگی دیگران که در چنین فضاهایی منتشر می شود به مردم امکان می دهد آشنا شوند، تصمیم بگیرند و هر چیزی که آنها را بیشتر راضی می کند را انتخاب کرده و بر مبنای امیالشان بسازند. ناگفته پیداست این امیال ریشه در همان طبقه اجتماعی فرد و همچنین جنسیت، سن و مذهب فرد دارند.
به همین دلیل با وجود تبلیغات فراوان، بسیاری از سبک های زندگی غربی در جامعه ما پذیرفته نمی شوند. جامعه مصرفی این روزهای جهان ما نیز سبک زندگی خاصی را پدید آورده که منوط به مصرف کالاها و دریافت خدمات است. برخی حتی اوقات فراغت خود را نیز برای تظاهر به انتخاب بهترین ها به این امر اختصاص می دهند. جامعه صنعتی نیز به خوبی این سبک و الگوی اجتماعی را پوشش می دهد تا مصرف گرایی گسترش یابد.
جوانان و سبک زندگی
جوانان از جمله گروه هایی هستند که گرایش زیادی به انتخاب سبک زندگی دارند و مشهور شدن و جلوه کردن را با گرایش به انواع خاصی از پوشش، آرایش مو و حتی سبک حرف زدن دنبال می کنند. خرید کردن و مد گرایی برای برخی جوانان به معنای خصوصی شدن حوزه های انتخابی زندگی آنهاست. حتی برخی جوانان بیکار یا عضو طبقه فقیر جامعه نیز دوست دارند خود را با انتخاب های جوانان طبقه مرفه جامعه سازگار کنند.
البته در بیشتر موارد حاصل تلاش برای رسیدن به چنین سبکی از زندگی، انزوا و سرخوردگی است زیرا آنها نمی توانند مشتری این بازار باشند اما از پدیده پاساژ گردی و تماشای ویترین های پر زرق و برق و حتی عاریه گرفتن لباس از دوستانشان نیز دست بردار نیستند. از سبک زندگی افراد ثروتمند هر جامعه که بگذریم، فرهنگ خرج کردن پول برای زندگی بهتر محدودیت هایی را برای بیشتر افراد جامعه پدید می آورد اما سبک زندگی همان چیزی است که افراد را از هم متمایز می کند و ارزش و طرز تلقی های آنها از زندگی را نشان می دهد.