این پرسشنامه از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر،و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.
هدف: اندازه گیری اضطراب امتحان در دانش آموزان و دانشجویان
تعداد سوال: 10
شیوه نمره گذاری و تفسیر نتایج: دارد
منبع: چارلز اس. کارور و مایکل اف . شی یر . نظریه های شخصیت . ترجمه احمد رضوانی . معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی . 1375
همین الان دانلود کنید
قیمت: فقط 1700 تومان
حالت هیجانی ناخوشایندی است که قبل از آغاز امتحانات اغلب دانش آموزان در وجود خود حس می کنند .این اضطراب نیز می تواند همچون سایر اضطراب های گوناگون همراه با سر درد ، سرگیجه ، دل درد ، حالت تهوع ، تپش قلب و تنگی نفس باشد. در مواردی نیز اضطراب امتحان می تواند به مشکل اساسی و جدی برای دانش آموزان تبدیل شود و هنگام شروع امتحانات آنها را شدیداً عصبی و ناتوان کند تا حدی که هیچ تمرکز و توجهی بر افکار و اندیشه هایشان نداشته باشند .
بطور کلی ، اگر هدف های اصلی امتحان گرفتن را :
· ابجاد علاقه و انگیزش بیشتر برای یادگیری بهتر .
· ارزیابی و سنجش میزان پیشرفت دانش آموزان .
· اصلاح روش تدریس معلمان و آموزگاران و رسیدن به هدف های ارزشمند آموزشی .
بدانیم ، علی الاصول نه تنها دانش آموزان نباید ترس و دلهره ای از آن به خود راه دهند ، بلکه باید مشتاقانه به انتظار روزهای امتحان باشند . اما زمانی که کودک یا نوجوانی نسبت به توانایی ها ، استعداد ها و عملکرد خود در طول مدت سال تحصیلی ،اعتماد و اطمینان کافی نداشته باشد . لاجرم دچار این اضطراب خواهد شد .
گروهی از دانش آموزان تصور می کنند که تنها حضور مستمر و مرتب آنها در کلاس درس ، برای گذراندن موفقیت آمیز امتحانات کافی است . در حالی که بودن در کلاس تنها بخشی از فرآیند یادگیری محسوب می شود . بخش دیگر آن مربوط به خواندن ، نوشتن ، تحقیق کردن و مطالعه ضمن درس است به همین دلیل است که تمامی معلمان به بچه ها توصیه می کنند عادت به خواندن و تمرین کردن مستمر را همیشه سر لوحه برنامه روزانه خود قرار دهند دانش آموزان هیچ گاه نمی توانند یک شبه ، زحمات چند ماهه را به دوش بکشند ، حتی اگر مهارت های خواندن ، نوشتن ، حساب کردن و …را به خوبی آموخته باشند.
بسیاری از دانش آموزان قبول دارد زمانی که دقیقتر و عمیقتر مطالعه می کنند ، اضطراب امتحان در آنها به حداقل کاهش می یابد . این امر نیز بدان دلیل است که هرچه درباره موضوعی بیشتر بدانند ، مهارت و اعتماد بیشتری نسبت به دانسته های خود پیدا می کنند . داشتن اعتماد به نفس در زمان گذران امتحانات به منزله امید برای موفقیت است . به طور حتم ، این گروه از دانش آموزان با اتکا به تلاش و کوشش خود می توانند با آرامش و آسودگی به سر جلسه امتحان بروند و با کمترین دلهره و تشویق آزمون بدهند .
گروهی از والدین و معلمان چنان نگران موفقیت بچه ها در طول سال تحصیلی اند که ناخود آگاه اضطراب را در بین خانواده و مدرسه رواج می دهند و موجب کاهش «سلامت روانی » خود و دانش آموزان می شود . توضیح این نکته لازم است که اندکی هشدار دادن و ایجاد انگیزه در وجود بچه ها ،موجب برنامه ریزی منظم ، افزایش حس مسئولیت پذیری ، کار و تلاش آنان می شود ، ولی باید توجه داشت که اگر این مقدار بیشتر از حد معمول باشد ، مشکلات گوناگونی از جمله : افت تحصیلی و کاهش یادگیری و علاقه بچه ها را به دنبال خواهد داشت .باید توجه داشته باشیم کودکان خردسال از ابتدا که وارد مدرسه می شوند ، هیچ ترس و دلهره ای نسبت به امتحان و آزمون کلاسی ندارند ، این بزرگتر ها هستند که با نگران کردن بچه ها ، آنها را نسبت به امتحان ، آشفته و پریشان می کنند تا حدی که در کلاس های بالاتر دچار چنان اضطراب امتحانی می شوند که این امر گاهی مانع از مدرسه رفتن آنان می شود .
از این رو، والدین ، مربیان و نزدیکان بچه ها خوب است نکات زیر را در نظر داشته باشند :
1)) اگر دانش آموز در طول سال تحصیلی درس نخواند درس خواندن در شب امتحان چندان کمکی به او نمی کند پدر و مادر با تذکر این موضوع به آنها که : مگر تو فردا امتحان نداری ؟ تنها ترس و آشوب در دل او ایجاد می کنند .
2)) هنگامی که والدین و نزدیکان دانش آموز قصد دارند او را تشویق به درس خواندن کنند در نظر داشته باشند تشویقی که شخصیت دانش آموز را ارزیابی می کند مخرب است ، تشویقی که از عملکرد او قدر دانی می کند سازنده و موثر است . برای مثال زمانی که کودک یا نوجوان را به دلیل نمره بیست او مورد تشویق قرار می دهیم ،اگر به او بگوییم : آفرین بر تو که بیست گرفتی ، موجب اضطراب و دلهره او شده ایم زیرا فکر می کند اگر بار دیگر نمره بیست نگیرد ، دیگر مورد علاقه و توجه ما نخواهد بود . در صورتی که می توان گفت : نمره بیست تو ، حاصل تلاش تو بوده و تو پاداش زحماتت را گرفته ای .
3)) والدین و مربیان ، هیچ گاه نباید تفاوت های فردی دانش آموزان را نادیده بگیرند و نمرات آنها را با دیگران مقایسه کنند زیرا همین امر موجب ناراحتی و وارد آمدن فشار روانی بر آنها می شود . در عوض ، دلگرمی دادن و اظهار نظرهای مثبت درباره استعدادهایشان باعث این می شود که آنان خود را با ارزش و مهم بشمارند و احساس کنند دیگران بر ایشان اهمیت قائل هستند .
4))ترس از امتحان و شکست در بچه هایی رشد می کند که فکر موفقیت بیش از حد ، ذهن آنها را به خود مشغول داشته است . خواست ها و انتظارات خارج از توان دانش آموز ، موجب تنش و فشار روانی در او می شود . زمانی که محصلی فکر می کند باید حتما نفر اول باشد چنان دچار ترس و دلهره می شود که راه دست یابی به موفقیت برایش سخت و ناهموار جلوه می کند .
5)) هر گونه تنبیه دانش آموز به دلیل نگرفتن نمره عالی موجب تشدید اضطراب او در ارتباط با مدرسه ، درس و امتحان می شود . والدین نباید با مشاهده نمرات کم فرزندشان ، ناراحت و عصبانی شوند و راه حل را در تنبیه کردن او بیابند ، بلکه باید در صدد رفع علت اصلی که همانا ضعف یادگیری دانش آموز است بر آیند .