پرسشنامه خوش بینی شییر و کارور (1994)

این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر، و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.

هدف: ارزیابی میزان خوش بینی

تعداد سوال: 10

تعداد بعد: 1

شیوه نمره گذاری: دارد

تفسیر: دارد

روایی و پایایی: دارد

منبع: دارد

نوع فایل: word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: فقط 1400 تومان

خرید فایل

پرسشنامه خوش بینی شییر و کارور (1994)

برای ما که طی دهه‌های اخیر، معمولاً خوش بین بودن را با بار معنایی مثبت شنیده‌ایم، ممکن است تصور این نکته دشوار باشد که در قرن‌های گذشته، این واژه معمولاً دارای بار معنایی منفی بوده است.

خوش بینی، در بدترین حالت، نزدیک به ساده لوحی و در بهترین حالت، شبیه نگاه ناآگاهانه‌ی کودکانه فرض می‌شده است.

کافی است کتاب ساده دل ولتر را بخوانید تا ببینید در آن‌جا چقدر ساده‌لوحی و خوش‌بینی به هم نزدیک‌ هستند.

یا پای صحبت‌های فروید بنشینید که وقتی می‌خواهد از دین انتقاد کند، می‌گوید باور به بهشت و جهنم، ناشی از خوش بینی است. به این معنا که مردم به پایان زندگی خود و سرنوشت پس از مرگ، خوش بین بوده‌اند که دین را پذیرفته‌اند.

پترسون در مقاله خوش بینی خود (با عنوان آینده خوش بینی)، اشاره می‌کند که فروید، خوش بینی را دیدگاهی فراگیر و البته از جنس توهم می‌دانسته و اشاره می‌کرده که انسان‌های تحصیل‌کرده و به طور خاص، نورولوژیست‌ها، نیازی به چنین توهمی ندارند.

#نیچه هم، از خوش بینی استقبال چندانی نکرده و به بهانه‌های مختلف آن را مورد انتقاد قرارداده و خوش بینی را مایه‌ی رنج انسان دانسته است.

اما این نوع نگاه به خوش بینی، ادامه پیدا نکرد و در دهه‌های اخیر، خوش بینی جایگاهی مثبت و فاخر یافت.

هنوز نمی‌توانید تعریف شفاف و واضحی از خوش بینی پیدا کنید که مورد اتفاق نظر همه‌ی روانشناسان باشد؛ اما می‌توان گفت اغلب روانشناسان، کارکردهای مثبت خوش بینی را بسیار جدی و حائز اهمیت می‌بینند.

هم‌چنین پیوسته، تحقیق‌ها و مطالعات جدیدی درباره‌ی اثرات مثبت خوش بینی در سلامت، رضایت شغلی، امید به آینده و سایر جنبه‌‌های زندگی شخصی و شغلی منتشر می‌شود.

 

خوش بینی در زندگی و سرشت انسان

در نیمه‌ی دوم قرن بیستم و با توسعه‌ی روانشناسی علمی، این نگرش منفی به خوش بینی کم‌رنگ و تقریباً ناپدید شد.

از میان کسانی که در این زمینه نقش ایفا کردند، می‌توانیم به چهار نفر اشاره کنیم:

مارتین سلیگمن از جمله‌ی این افراد است که وقتی مفهوم درماندگی آموخته شده را مطرح کرد، اشاره کرد که سابقه‌ی کنترل نداشتن بر شرایط محیطی، موجودات را به آینده‌ی خود بدبین می‌کند و این بدبینی، به شکل درمانده‌شدن و هیچ‌کاری‌نکردن بروز پیدا می‌کند.

لازاروس فرد دیگری بود که خوش بینی را از زاویه‌ی مثبت نگاه کرد. ما در متمم، او را به واسطه‌ی تعریف استرس در درس مدیریت استرس می‌شناسیم؛ اما او در زمینه‌ی متعددی که مربوط به جنبه‌های منفی و فشارهای زندگی انسان بوده‌اند، مطالعه و تحقیق کرده است.

لازاروس، در مقاله‌ی کلیدی خود تحت عنوان هزینه‌ها و منافع انکار، گفت که چیزی به نام شکل مثبت انکار یا انکار مفید (Positive Denial) هم وجود دارد و این یکی از جنبه‌های سلامت انسان است که در مواجهه با مشکلات، وجود بعضی از دشواری‌ها را انکار کند.

آرون بک هم روانشناس دیگری بود که در زمینه‌ی افسردگی مطالعات ارزشمندی انجام داد و او هم اعلام کرد که ناامیدی و بدبینی به آینده، می‌تواند نشانه‌ای از یک اختلال روانی و یکی از فاکتورهای شکل‌دهنده‌ی افسردگی باشد.

به نقل از پترسون، نفر چهارمی هم وجود دارد که نقش بسیار پراهمیتی داشته و او، لیونل تایگر (Lionel Tiger) بوده است. او کتابی به نام زیست شناسی امید نوشت و در‌ آن چنین نکته‌ای را مطرح کرد:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.