پرسشنامه معنویت در محیط کار (صفری و همکاران 1398)

این پرسشنامه از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر،و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.

هدف: ارزیابی معنویت در محیط کار از ابعاد مختلف (همسویی با ارزش های سازمان، معنادار بودن، احساس همبستگی)

تعداد سوال: 9

تعداد مولفه: 3

شیوه نمره گذاری و تفسیر: دارد

روایی و پایایی: دارد

منابع: دارد

نوع فایل: word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: فقط 1900 تومان

خرید فایل

پرسشنامه معنویت در محیط کار (صفری و همکاران 1398)

معنویت در محیط کار، نیروی الهام بخش و برانگیزاننده برای یافتن معنی و هدف در زندگی کاری، درک عمیق و ژرف از ارزش کار، پهناوری عالم هستی، موجودات طبیعی و نظام باور شخصی است. همچنین میتروف و دنتون (1999) معنویت در محیط کار را جست و جوی هدف نهایی در سازمان و عمل کردن بر اساس این هدف معرفی می کنند. در نهایت می توان گفت که معنویت در محیط کار یک تجربه از ارتباط و اعتماد متقابل در میان افرادی است که در یک فرایند کاری مشارکت می کنند که به وسیله خوش بینی و حس نیت فردی ایجاد می شود و منجر به ایجاد فرهنگ سازمانی انگیزشی و افزایشی عملکرد کلی می شود که در نهایت تعالی سازمانی پایدار را به همراه دارد( مارکز، 2006).

ملیلمان و همکارانش (2003) با بررسی معنویت در محیط کار  در سه سطح فردی، گروهی و سازمانی مدل مفهومی را طراحی کردند که در ادامه به ابعاد آن اشاره خواهد شد:

کار با معنا: این بعد که در سطح فردی مطرح است شامل لذت بردن از کار، کسب نیروی و انرژی از کار می شود. در این بعد کار به افراد معنا و هدف می بخشد. کار با معنا بر فرض استوار است که هر فردی انگیزش درونی، تمایل و علایقی برای مبادرت به انجام فعالیت های دارد که معنی بیشتری به زندگی خودش و دیگران می بخشد.احساس یکپارچگی: این بعد که در سطح گروهی مطرح است شامل احساس پیوند و همبستگی با همکاران، حمایت کارکنان از یکدیگر می شود. این بعد کار به افراد پیوند خوردن با هدف مشترک را می دهد. همبستگی در محیط کار مبتنی بر این باور است که افراد یکدیگر در پیوند با هم می دانند و این بین خود درونی هر فرد با خود بیرونی دیگران رابطه وجود دارد. این سطح از معنویت در محیط کار شامل ارتباطات ذهنی، احساسی و معنوی بین کارکان در گروهای کاری می باشد.همسویی با ارزش های سازمان: این بعد که در سطح سازمانی مطرح است، شامل پیوند و همبستگی با اهداف، شناسایی ماموریت و ارزش های سازمان است. این بعد به کار کنان حمایت و مراقبت از سازمان را می دهد. همسویی با ارزش های سازمان به این معناست که افراد باور دارند که مدیران و کارکنان در سازمان دارای ارزش های مرتبط و یک نوع وجدان قوی هستند و سازمان نسبت به رفاه کارکنان و همیستگی آنان توجه دارد(فرهنگی و همکاران، 1389؛ اشمس و دوچن، 2000؛ میلمان و همکاران، 2003).

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.