پرسشنامه مدیریت دانش (وظیفه دوست و عبدلی، 1393)

این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر، و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.

هدف: بررسي ابعاد مختلف مدیریت دانش (ایجاد دانش، انتقال دانش، کاربرد دانش، بازیابی دانش)

تعداد سوال: 18

تعداد مولفه: 4

شیوه نمره گذاری: دارد

تفسیر نتایج: دارد

روایی و پایایی: دارد

منبع: دارد

نوع فایل: Word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: فقط 2900 تومان

خرید فایل

پرسشنامه مدیریت دانش (وظیفه دوست و عبدلی، 1393)

تاریخچه مدیریت دانش

یک حسابدار سوئدی بنام کارل اریک سیوبی (Karl-Erik sveiby) که بعدها به‌عنوان یکی از بنیانگذاران علم مدیریت دانش معرفی شد، در سال ۱۹۷۹ با یک سوال بزرگ مواجه شد. دفاتر حسابداری (ارزش دفتری) یکی از شعبه‌های معروف سازمانی که او در آنجا کار می‌کرد، ارزش خیلی کمتری نسبت به ارزش واقعی سازمان داشت. وی متوجه شد که ترازنامه مالی سازمان او فقط ارزش دارایی فیزیکی آن که شامل چند میز تحریر و چند ماشین تحریر می‌شود را نمایش می‌دهد؛ ولیکن ارزش واقعی شایستگی کارکنان سازمان و چیزی که جمع کارمندان سازمان به‌عنوان یک فکر و مغز جمعی تشکیل می‌دادند را نشان نمی‌دهد. سیوبی این یافته را تحت عنوان دارایی فکری و دارایی غیرملموس معرفی نمود و آن‌را در کنار دارایی‌های ملموس قرار داد. پس از آن به سرعت تعداد نوشته‌ها، سمینارها و … در این مورد رشد نمود و این موضوع بطور جدی در دستورکار دانشمندان علم مدیریت و مدیران سازمان‌های بزرگ قرار گرفت.

علاوه بر آن تعداد زیادی از تئوریسین‌های مدیریت دانش تکامل بحث مدیریت را به‌ عهده داشتند و توزیع نموده‌اند که در میان آنان برجستگانی همچون پیتر دراکر، پاول استرلوس و پیتر سنگه از آمریکا را می‌توان نام برد. دراکر و استرلوس بیشتر در زمینه اهمیت ارتقاء اطلاعات و دانش ساده به‌عنوان منابع سازمانی و آقای سنگه با تمرکز بر روی سازمان‌های یادگیرنده، ابعاد فرهنگی مدیریت دانش را بوجود آورده‌اند.

آقای اورت راجرز در دانشگاه استانفورد با نفوذ در بحث نوآوری و آقای توماس آلن نیز در سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۱ تحقیقاتی در خصوص انتقال اطلاعات و فناوری انجام دادند که کمک بزرگی را در جهت درک و فهم اینکه «مدیریت دانش چیست؟ دانش چگونه تولید می‌شود؟ چگونه استفاده می‌شود؟ به چه طریقی در سازمان‌ها نفوذ می‌کند؟ و …» را ارائه می‌دهد.

در سال ۱۹۸۰ سیستم‌های مدیریت دانش توسعه یافتند که با استفاده از کارهای انجام شده در زمینه هوش مصنوعی و سیستم‌های هوشمند باعث شدند تا مفاهیم تازه‌ای به‌عنوان دانش اکتسابی مهندسی دانش، سیستم‌های برپایه دانش و هستی‌شناسی برپایه کامپیوتر به جهان عرضه شود.

در سال ۱۹۹۱ و برای اولین بار مطالبی درباره مدیریت دانش در مراکز انتشاراتی مشهور به چاپ رسید. یکی از بزرگ‌ترین کارهای تحقیقاتی در زمینه مدیریت دانش در سال ۱۹۹۵ توسط آقایان کوجیه، نوناکا و تاکوچی در زمینه خلق دانش انجام شد که نام آن «چگونه شرکت‌های ژاپنی نوآوری و پویایی را بوجود می‌آورند؟» بود. به این طریق گام‌های اولیه در زمینه مدیریت دانش برداشته شد.

جدول شماره ۱- نخستین تلاش‌ها در راستای مدیریت دانش (مدیریت دانش – دکتر عباس افرازه)

جدول شماره ۲- سیر صعودی مفهوم مدیریت دانش (حسن‌زاده و همکاران، ۱۳۹۱)

 

2 دیدگاه در “پرسشنامه مدیریت دانش (وظیفه دوست و عبدلی، 1393)

  • ژانویه 9, 2021 در 12:14 ق.ظ
    Permalink

    واقعا وب سایت خوبی هستین. اطلاعات خوبی می دین حتی به اونایی که خرید هم نکردن

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.