دانلود مبانی نظری و پیشینه بررسی تاثیرات نوع سیستم کاری بر استرس شغلی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان

منظور از مبانی نظری پایان نامه و پروپوزال، تئوریها، نظریه ها و مدلهای علمی است که پژوهشگر به عنوان سنگ بنای پژوهش خود انتخاب می نماید تا بدین طریق بتواند نتایج پژوهش خود را در راستای آزمون نظریه یا مدل مورد نظر تبیین نماید.

نوشتن فصل دوم پایان نامه (مبانی نظری و پیشینه پژوهش) کاری بسیار طاقت فرسا و زمان بر است. اما می توان با استفاده از مطالعات انجام شده قبلی و گزینش مباحث از میان آنها، به صورت قانونی در زمان و هزینه صرفه جویی نمود.

پس از پرداخت موفق می توانید فایل ورد مبانی نظری موردنظر خود را سریعا دانلود نموده و اقدام به نگارش فصل دوم پایان نامه خود فرمایید.

دانلود مبانی نظری و پیشینه بررسی تاثیرات نوع سیستم کاری بر استرس شغلی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان

تعداد صفحه: 60

نوع فایل: ورد (قابل ویرایش)

منابع: ندارد

همین الان دانلود فرمایید

قیمت: فقط 7500 تومان

خرید فایل

دانلود مبانی نظری و پیشینه بررسی تاثیرات نوع سیستم کاری بر استرس شغلی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان

گزیده ای از متن:

مقدمه

رضايت شغلي يک متغير نگرشي است که نشان‌دهنده­ی چگونگي احساس افراد نسبت به شغل‌شان و جنبه‌هاي متفاوت آن مي‌باشد. به عبارت ساده‌تر، رضايت‌شغلي گستره‌اي است که افراد شغل‌شان را دوست دارند و عدم رضايت شغلي گستره‌اي است که افراد شغل‌شان را دوست ندارند. رضايت شغلي نوعي زمينه، گرايش، تمايل، علاقه، استعداد و آمادگي جهت جواب دادن به شیوه مطلوب يا نامطلوب؛ يا به صورت کلي گونه ای نگرش نسبت به محيط کار خود است. در کل رضايت شغلي بيان احساسات شخص نسبت به شغل خود است. بر اين مبنا، رضايت شغلي نتيجه­ی ادراک کارمندان از اين حقیقت است که محتوا و زمينه­ی شغل، آنچه را که براي شخص باارزش است، مهیا می نماید. رضايت شغلي يک احساس مثبت يا مطبوع می باشد که نتیجه ارزيابي شغلي يا تجربه­ی شخص از غلش می باشد. اين حالت احساسي مثبت یاری چشمگیری به سلامت بدنی و رواني اشخاص می نماید. از لحاظ سازماني هم، سطح زیاد رضايت شغلي، بازتاب کننده جو سازماني بهینه می باشد که باعث جذب و بقاء کارمندان می گردد (کرمی و همکاران، 1396).

به طور کلي دو رويکرد در بررسی رضايت شغلي موجود است. رويکرد کلي، رضايت شغلي را يک احساس کلي و يکپارچه نسبت به شغل می پندارد. ولی رويکرد ديگر يعني رويکرد وجهي به جوانب مختلف شغل مانند پاداش‌ها (حقوق يا دیگر منافع)، دیگر اشخاص (سرپرستي يا همکاران)، وضعیت کاري و ماهيت شغل توجه دارد. رويکرد وجهي امکان ارزیابی تصوير جامع تری از رضايت شغلي را مهیا می سازد. هر شخص سطوح مختلفی از رضايت شغلي را در هر وجه دارد. يک شخص امکان دارد از حقوق و دیگر مزاياي مادي رضایت نداشته باشد ولی از سرپرستي و ماهيت کارش خرسند باشد (چن و همکاران[1]، 2017).

با در نظر گرفتن دید وجهی به رضایت شغلی، در این پژوهش به سه عامل تاثیرگذار بر رضایت شغلی یعنی سیستم­های کاری با عملکرد بالا، استرس شغلی و تعهد سازمانی پرداخته شده و سعی شده تا تاثر این سه عامل بر رضایت شغلی مورد بررسی قرار گیرد. از این­رو، در این فصل نخست به بیان مبانی نظری متغیرهای تحقیق پرداخته شده و بعد از ان خلاصه­ای از بااهمیت ترین و نزدیک ترین تحقیقات انجام گرفته در داخل و خارج از کشور مورد بررسی قرار گرفته است. در نهایت نیز، مدل مفهومی پژوهش بر اساس مبانی نظری و پژوهش­های بررسی شده تدوین شده است.

2-2- سیستم­های کاری با عملکرد بالا

در سالیان اخیر، در بین تحقیقات مرتبط با مدیریت منابع انسانی، تحقیقات متعددی بر روی سیستم­های منابع انسانی که انتظار می­رود به صورت مثبتی با همدیگر دارای تعامل باشند، تمرکز یافته اند. علت اصلی تمرکز بر سیستم­های منابع انسانی، ادغام اقدامات منابع انسانی می باشد تا حدودی که بر همدیگر منطبق گردیده و با این ترکیب در قیاس با وضعیتی که این اقدامات مانند پرداخت مبتنی بر عملکرد، مشارکت کارمندان و آموزش به صورت مجزا در نظر گرفته شوند، از تاثیرگذاری بالاتری بر عملکرد سازمان بهره مند شوند. سیستم­های منابع انسانی با این رویکرد را «سیستم­های کاری با عملکرد بالا» نامگذاری می نمایند که در متون گوناگون با عناوینی دیگر نظیر مدیریت با تعهد بالا، سیستم­های مدیریتی با درگیری بالا و سازه­های اقدامات منابع انسانی هم از آنان یاد گردیده است (تور و سولاری[2]، 2011).

پیش فرض عمده این رویکرد آن می باشد که اقدامات منابع انسانی منفرد بایستی همدیگر را تکمیل نمایند. بر این مبنا، دِلری[3] (1998) اعتقاد دارد محققات بایستی کل سیستم منابع انسانی متشکل از مجموعه اقدامات منابع انسانی را با هدف ارزیابی تاثیرات این اقدامات بر عملکرد سازمان با همدیگر ارزیابی نمایند. اندیشمندان بر روی این امر با هم موافق هستند که تحقیقات در این زمینه بایستی مجموعه اقدامات را تحت توجه قرار دهد؛ ولی در رابطه با اینکه این اقدامات به چه صورت با همدیگر یکپارچه می گردند، توافق جامعی موجود نمی باشد (کاسپرز[4]، 2006).

[1] Chen et al

[2] Torre & Solari

[3] Delery

[4] Choi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.