این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر، و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.
هدف: بررسی رابطه بین مکانیزم های یکپارچگی دانش با نوآوری محصولات (یکپارچگی دانش، نوآوری محصولات، رشد اقتصادی، بازگشت سرمایه)
تعداد سوال: 20
تعداد بعد: 4
شیوه نمره گذاری: دارد
منبع: محقق ساخته
نوع فایل: word 2007
همین الان دانلود کنید
قیمت: فقط 18000 تومان
عبارت یکپارچه سازی دانش از دو کلمه یکپارچه سازی (Integration) و دانش(Knowledge) ترکیب شده است و آنچه در وحله اول از این عبارت به ذهن خطور می کند این است که دانش قرار است یکپارچه شود! برای فهم درست این عبارت باید به این دو سئوال پاسخ دهیم که :منظور از دانش چیست؟ و یکپارچه شدن آن به چه معنی است؟
در چیستی دانش مطالب زیادی گفته شده و به نظر می رسد “ماهیت دانش” همیشه موضوعیت دارد. به هر حال تا ماهیت دانش مشخص نشود موضوعاتی نظیر مدیریت دانش، مهندسی دانش، پایگاه دانش، شبکه دانش(Knowledge Grid)، تولید دانش و یکپارچه سازی آن مبهم باقی می ماند. و چگونگی تعریف دانش یعنی چگونگی تعیین حد و رسم آن بر چگونگی مدیریت و مهندسی آن اثر می گذارد.
در برخی از کتابها با استناد به تعاریف متعدد و حتی متضادی که در طول تاریخ از این کلمه شده، گفته می شود که اجماع و توافقی بر سر تعریف دانش وجود ندارد و لذا تعریف دانش معمایی است که باید برای حل آن درکی تحلیلی و جامع از مفاهیم دانش بدست آوریم و لذا تعریف دانش هم مانند بسیاری از تعاریف دیگر داستان مفصل و جذاب و گاهی هم خسته کننده پیدا می کند. در اینجا برخی از نگاههای عمده به دانش را تیتروار عنوان می کنیم:
1- دانش اعتقاد درست توجیه شده به وسیله واقعیت است.
2- دانش اطلاعات در یک بستر یا زمینه مشخص است.
3-دانش فهمی مبتی بر تجربه است.
4- دانش ترکیب شناوری از تجربه، ارزشها، و اطلاعات وابسته به یک بستر مشخص و بینش تخصصی است.
با یک نگاه اجمالی به این تعاریف مشخص می شود که دانش مستقل از انسان نیست و شدیدا به اعتقادات، تمایلات، ارزشها، اطلاعات، تجربیات انسانها وابسته است و لذا می توان گفت که معمای ماهیت دانش، ریشه در معمای ماهیت انسان دارد که موجودی ناشناخته است. موجود زنده و پویایی که از اختیار و اراده برخوردار است و در ورای این جسم کوچک دارای ذهن،روح، جان، روان و قلبی است که دائما در حال دگرگونی است و به شکل بسیار پیچیده ای تصمیم می گیرد. تنوع تعاریفی که توسط انسانها از دانش شده است به جهان هایی بر می گردد که معرفین آن را مدنظر قرار داده اند. اعتقادات، تمایلات، و ارزشها ریشه در ساحت روحانی و روان آدمی دارد که محل دانشهای قلبی و الهامات است که منجر به شناخت عرفانی یا شهودی می شود. اطلاعات ریشه در جهان ذهن دارد و عقل با استدلال منطقی آنها را به دانش تبدیل می کند و باعث شناخت عقلی می شود و تجربیات ریشه در جهان مادی دارد که نهایتا منجر به شناخت تجربی انسانها می شود.
تقسیم دانش به دانش دنیای اول(دانش نهفته در سیستم های فیزیکی) و دانش دنیای دوم(اعتقادات و تمایلات اعتقادی در باره جهان، زیبایی و حقایق) و دانش دنیای سوم (فرمول بندی های زبانی قابل تسهیم ناشی از ارزیابی ادعاهای دانش) که در سال 1972 توسط کارل پوپر ارائه گردید و در حال حاضر به عنوان مبنای چارچوبهای مفهومی دانش جدید مطرح شده است نیز با توجه به ماهیت چند ساحتی انسان قابل نقد و بررسی است که درجای خود قابل بحث می باشد. تعاریف گوناگونی که توسط دانشمندان از دانش ارائه شده، ریشه در گوناگونی مکاتب فلسفی و نظریان آنها درباره ماهیت موجودات(هستی شناسی) و به خصوص ماهیت انسانی(انسان شناسی) و مسئله شناخت(شناخت شناسی یا معرفت شناسی) و روشهای شناخت(روش شناسی) دارد که خود حدیث مفصلی است.
به علت ماهیت اجتماعی انسان، در تعریف دانش و مدیریت آن، فقط به دانش فردی که به تصمیم گیری فردی کمک می کند، اکتفا نمی شود و مسئله دانش در سلسه ای از سطوح جمعی نظیر سطح تیمی، گروهی، سازمانی نیز مطرح می باشد. در اینجا اهمیت موضوع دانش در حوزه علوم اجتماعی که درصدد بررسی تعاملات اجتماعی و فرهنگی است روش می شود. گذشته از ماهیت دانش، واضح است که هر دانشی که توسط فرد یا افرادی مطرح می شود، در صورتی برای جامعه مفید است که فرموله شده و ادعای آن مورد ارزیابی قرار گیرد و در صورت تایید در بستر اجتماع منتشر شود و دانش جدیدی را تولید کند. با توجه به مطلب فوق مسئله چرخه عمر دانش(KLC) مطرح می شود که شامل فرآیندهایی نظیر تولید دانش و یکپارچه سازی آن در سطح جامعه می باشد. یکپارچه کردن به معنی ارتباط دادن دانش به عاملهایی(انسانها یا گروههای انسانی) است که باید از وجود این دانش آگاه شوند تا بواسطه این آگاهی از آن استفاده کرده و دانش جدیدی را تولید کنند. پس یکی از مسائل بسیار مهم در چرخه عمر دانش موضوع یکپارچه سازی دانش است که به موضوعاتی نظیر:
انتشار(Broadcasting)، جستجو، آموزش و تسهیم(Sharing) دانش می پردازد. در صورتی چرخه عمر دانش را در سطح سازمان در نظر بگیریم، دانش سازمانی تولید شده پس از تایید در فرآیندهایی نظیر منتشرکردن، جستجو و بازیابی کردن، آموزش دادن، و به اشتراک گذاری وارد می شود.این فرآیندها تاخر و تقدم زمانی ندارند و در بطور هم زمان عمل می کنند تا دانش در سراسر سازمان به صورت یکپارچه درآید. این دانش که جنبه های عینی و ذهنی را در بر می گیرد در ظرفی به نام پایگاه دانش سازمانی توزیع شده وارد می شود تا مورد استفاده قرار گیرد.
نمودار روبرو جایگاه یکپارچه سازی دانش را مشخص می کند. آنچه مسلم است یکپارچه سازی داده و یکپارچه سازی اطلاعات با یکپارچه سازی دانش متفاوت است. این تفاوت در نگاه هرمی به داده، اطلاعات، دانش و دانایی(Wisdom) خود را بهتر نشان می دهد. هر چند این نگاه سلسه مراتبی در درک ماهیت داده، اطلاعات، دانش و دانایی مشکلاتی را ایجاد می کند اما از پاره ای جهات مناسب است. در نگاه هرمی و سلسه مراتبی با کمی اغماض می توان گفت که از یکپارچه سازی داده ها، اطلاعات به وجود می آید و دانش از یکپارچه سازی اطلاعات حاصل می شود و یکپارچه سازی دانش در سازمان منجر به ایجاد دانایی یا خرد سازمانی می شود. در پایان این یادداشت بر این نکته تاکید می شود که یکپارچه سازی دانش فقط فرآیندی تکنیکی و فنی نیست و ابعاد انسانی و اجتماعی و فرهنگی را در بر می گیرد. استفاده از سیستم های اطلاعات و تکنولوژیهای اطلاعاتی برای یکپارچه سازی دانش را در بین عاملهای اجتماعی از پاره ای جهات تسهیل می کند اما مواجهه انسان با این تکنولوژیها و سیستمها تبعاتی نیز به دنبال دارد که در جای خود قابل تأمل می باشد.
منبع:
کتاب مباحث کلیدی در مدیریت دانش جدید نوشته ژوزف فایرستون و مارک مک. ال وری ترجمه دکتر احمد جعفر نژاد و دکتر خدیجه سفیری سال