دانلود رایگان پرسشنامه استرس شغلی الیوت

این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر، و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.

هدف: سنجش میزان استرس شغلی افراد

تعداد سوال: 20

شیوه نمره گذاری: دارد

تفسیر نتایج: دارد

روایی و پایایی: دارد

منابع: دارد

نوع فایل: word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: رایگان

دانلود رایگان

دانلود رایگان پرسشنامه استرس شغلی الیوت

تعریف مفهومی متغیر :

1استرس شغلی

پرسشنامه استرس شغلی را می‌توان روی هم جمع شدن عاملهای استرس‌زا و وضعیتهای مرتبط با شغلی دانست که اکثر افراد نسبت به استرس‌زا بودن آن اتفاق نظر دارند. همچنین استرس شغلی را می‌توان کنش متقابل بین شرایط کار و ویژگیهای فردی شاغل به گونه‌ای که خواستهای محیط کار بیش از آن است که فرد بتواند از عهده آنها برآید تعریف کرد. در بعضی موارد به کارگیری فرد در کاری که با توانایی‌ها و اطلاعات او همخوانی ندارد و یا تغییر در فعالیت کاری او می‌تواند باعث ایجاد استرس در فرد شود.

2- عوامل استرس شغلی

عواملی که باعث استرس شغلی در محیط کار می‌شوند را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد:

  •  عوامل فردی: مثل تضاد در نقش، ابهام در نقش، تعارض در هدفهای فردی، اتفاقات غیر منتظره شخصی و مسائل اقتصادی
  •  عوامل سازمانی: شامل ساختار سازمانی، فرآیندهای سازمانی، خط‌مشی‌های سازمانی، عوامل ارتباطی، الزامات شغلی، شرایط فیزیکی سازمان و مراحل حیات سازمان
  • عوامل محیطی: شامل عوامل اقتصادی، عوامل سیاسی و عوامل تکنولوژیکی

بر طبق یک مکتب فکری، تفاوت در مشخصات فردی مانند شخصیت و شیوه سازگاری فرد، مهم‌ترین عوامل در ایجاد استرس کاری در افراد است. به عبارت دیگر، چیزی که برای یک نفر استرس‌زا است ممکن است برای دیگری مهم نباشد. این دیدگاه استراتژیهای پیشگیرانه‌ای را به دنبال داشته است که تمرکز بر کارمندان و راههایی برای کمک به آنها برای سازگاری با موقعیتهای مختلف شغلی است.

3- عوامل سازمانی استرس شغلی

عوامل استرس شغلی در محیط کار عبارتند از:

  • ویژگیهای نقش: شناخت عوامل روان‌شناختی محیط کار را روشی می‌دانند که از آن راه می‌توان درک درستی از استرس شغلی به دست آورد. چهار ویژگی مهم نقش را می‌توان ابهام نقش، گرانباری نقش، کمباری نقش و ناسازگاری نقش بیان کرد.
    1. ابهام نقش: وضعیت شغلی معینی که در آن پاره‌ای اطلاعات لازم برای انجام شغل به طور مطلوب نارسا یا گمراه کننده‌اند. ابهام نقش در واقع زمانی به استرس می‌انجامد که فرد را از بهره‌وری و پیشرفت باز می‌دارد.
    2. گرانباری نقش: اگر فرد نتواند از عهده انجام کاری که بخشی از شغل معینی است برآید، دچار استرس خواهد شد.
    3. کمباری نقش: در این وضعیت از مهارتهای فرد به طور کامل استفاده نمی‌شود.
    4. ناسازگاری نقش: هنگامی اتفاق می‌افتد که پذیرش مجموعه‌ای از الزامات شغلی با پذیرش مجموعه‌ای دیگر در تضاد است.
  • ویژگیهای شغل: ویژگیهای شغلی که بر استرس شغلی تاثیر دارند را می‌توان در چهار دسته کلی آهنگ کار، تکرار کار، نوبت کاری و ویژگیهای مربوط به وظیفه تقسیم‌بندی کرد.
  • روابط میان فردی: کیفیت روابط کارکنان در محیط کار بر میزان استرس شغلی تاثیر دارد.
  • ساختار و جو سازمانی: ساختارهایی که قدرت تصمیم‌گیری بیشتری به کارکنان خود می‌دهند استرس کمترس ایجاد می‌کنند.
  •  روش مدیریت منابع انسانی: شیوه‌های کار در مدیریت منابع انسانی بر میزان استرسهای وارده بر افراد تاثیر دارد.
  •  فناوری و خصوصیات مادی: در رابطه با متغیرهای مادی استرس زمانی رخ می‌دهد که حداقل شرایط زیستی فراهم نباشد.
  • استرس در محیط کار

    استرسی که در محیط کار به شما دست می دهد،دومین و بزرگترین مشکل شغلی است که سلامت شما را تهدید می کند.در یک تحقیق انجام شده،نیم میلیون از افراد شاغل در انگلستان اظهار داشتند که دچار مسایلی از قبیل اضطراب و افسردگی هستند.از آنجا که هنوز هم بر چنین مسایلی برچسب مشکلات روحی-روانی می زنند،اغلب افراد شاغل از درخواست کمک از دیگران روی گردانند،زیرا غالبا آنها را افرادی ناتوان تلقی می کنند.

    در محیط کاری،موقعیت های زیادی هستند که موجب استرس فرد می شوند،نظیر:

    ۱.خویشاوند بودن با برخی از همکاران

    ۲.حمایت نکردن مسئولین از کارکنان خود

    ۳.نبود مشاوره و ارتباطات

    ۴.دخالت های زیادی در مسائل شخصی،اجتماعی و زندگی خانوادگی

    ۵.حجم زیاد کارها یا بیش از اندازه کم کار بودن

    ۶.فشار بیش از حد ناشی از غیر واقعی بودن مهلت انجام کارها

    ۷.انجام کارهایی که بسیار مشکل اند و یا لزوم چندانی به انجام آنها نیست.

    ۸.نداشتن مهارت کافی در نحوه انجام کار

    ۹.شرایط نامطلوب کاری

    ۱۰.داشتن شغلی که متناسب با شما نباشد.

    ۱۱.نداشتن امنیت شغلی و ترس از بیکار شدن

     

    روشهای زیر می توانند در حل این مشکلات به شما کمک کند

    ۱.با کسی که امین شماست،چه در محیط کار و چه در بیرون از آن،درباره آنچه که موجب استرس شما می شود صحبت کنید.

    ۲.نتایج مشاوره یا حمایت هایی را که از شما می شود،به کار بندید.

    ۳.ساعات مقرر کاری را به کار پردازید و از اوقات استراحت و روزهای تعطیل که حق شما است،استفاده کنید.

    ۴.اگر مشغله کاری شما زیاد است،یک روز یا تعطیلات پایان هفته را به استراحت بپردازید.

    ۵.برای پرهیز از گرفتاری های ساعات پر رفت و آمد یا برای این که اوقات بیشتری را با خانواده و فرزندان خود باشید،از ساعات مناسب برای این کارها استفاده کنید.

    ۶.با ورزش و رژیم غذایی مناسب،از خود مراقبت کنید.

    ۷.تکنیک های آرامش بخش را به کار بندید.

    ۸.مصرف سیگار و سایر داروهای مخدر را ترک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.