این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر، روایی و پایایی و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.
هدف: ارزیابی عوامل كليدي موثر در موفقيت ارائه خدمات تلفن همراه (بعد پذيرش فناوري، بعد اعتماد، بعد آموزشي و مهارتي)
تعداد سوال: 15
تعداد بعد: 3
شیوه نمره گذاری: دارد
روایی و پایایی: دارد
منبع: دارد
نوع فایل: word 2007
همین الان دانلود کنید
قیمت: فقط 1900 تومان
در حال حاضر پیشرفت در فناوری موبایل و شبكه های بی سیم یك رسانه جدید برای ارائه خدمات دولتی به شهروندان ایجاد كرده است.این پیشرفت ها اصطلاحاً دولت سیار نامیده شده است.در این مقاله، نخست مقایسه ای بین دولت الكترونیك و دولت سیار در كشورهای در حال توسعه انجام شده سپس به نقش آمادگی مردم و عواملی كه به عنوان مانع تحقق دولت سیار از آنها یاد می شود، بررسی خواهیم كرد . در پایان وضعیت پیشرفت ارتباطات موبایل در این كشورها و چند نمونه از كاربردهای دولت سیار در كشورهای در حال توسعه مثل تركیه و جمهوری چك و فیلیپین مورد توجه قرار خواهیم داد. در دهه آخر قرن بیستم دولت های سراسر جهان روند ایجاد دامنه وسیع از خدمات الكترونیكی بوسیله فناوری های اطلاعات به خصوص، كاربردهای مبتنی بر اینترنت شروع پایه گذاری كردند. این پیشرفت ها در كشورهای كم توسعه یافته با نرخ آهسته تر اتفاق افتاد و وقتی كه دولت ها استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات افزایش می دهند، خواسته های عموم برای خدمات فعالتر افزایش می یابد.دولت الكترونیكی، شهروندان را قادر می سازد تا به شكلی مؤثر در فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و جامعه اطلاعاتی مشاركت داشته باشند و صرفه جویی در هزینه و زمان برای دولت، مردم و بخش تجارت را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این، كاربران خدمات اطلاعاتی دولت، از خدماتی با كیفیت بالاتر و یكپارچه و كارآمد و همیشگی برخودار خواهند بود.
شهروندان نیاز به اطلاعات دارند و گاهی این اطلاعات برای آنها حیاتی است. ارائه اطلاعات در زمان مناسب برای عموم، موجب تقویت دموكراسی در كشور ها می شود..پیشرفت در موبایل و فناوری های بی سیم نه فقط بعضی از كاربردها و خدمات دولت الكترونیكی كه به وسیله دستگاه های سیار تهیه خواهد شد توسعه می دهد بلكه روش ها برای كاربردها و خدمات جدید باز می كند. فناوری های موبایل ثابت میكند كه موبایل یك راه بسیار مهم برای ارائه اطلاعات فوری به شهروندان است.
هدف تلاشهای دولت الكترونیكی استفاده از به كار بردن همه شكل های نوآوری و فناوری اطلاعات و ارتباطات، برای انجام بهتر وظایف اساسی دولت است. در حال حاضر پیشرفت در فناوری موبایل، با تلفن های موبایل مجهز به اینترنت PDA(Personal Digital Assistant)، و شبكه های بی سیم یك رسانه جدید برای تحویل دادن خدمات دولتی به شهروندان با فعالیت بیشتر خلق كرده است.این پیشرفت های كه رسانه نو برای تحویل دادن خدمات دولتی به شهروندان خلق كرده است، دولت سیار نامیده شده است.
● تعاریف و رویكرد دولت سیار:
▪ دولت سیار(Mobile Government [m-government]):
استراتژی و پیاده سازی آن كه با استفاده از همه انواع فناوری های بی سیم و موبایل، خدمات ، كاربردها و دستگاه های سیار برای بهبودی منافع گروه های مختلف كه با دولت الكترونیكی سرو كار دارند، شامل شهروندان، شركت ها و واحدهای دولتی]۱[ .
▪ دولت سیار:
استراتژی و پیاده سازی خدمات دولتی به وسیله یك سكوی موبایل برای تأمین كاربران خود (هم مردم و هم كارمندان) با استفاده از خدمات اطلاعات از هرجا و در هر وقت]۲[.گسترش فعالیت ها به دستگاه های بی سیم، كشورهای كه می خواهند سرمایه های عظیمی را در پیاده سازی دولت الكترونیكی خرج كنند، قادر می سازد در عملیات و خدمات خود از طریق فراهم كردن اطلاعات حقیقی و تازه برای كارمندان دولت سیار، از طریق فراهم كردن دامنه وسیعتر از گزینه ها برای شهروندان، برای تعامل با دولت، فعال باشد. برای این كشورها پیاده سازی دولت سیار مزیتی ارزش افزوده برای انتقال داده ها و مكانیزم مبادله بین واحدهای دولت فراهم می كند.كشورهای كه هنوز شروع نكردند یا در مراحل اولیه استراتژی دولت الكترونیكی و پروسه های پیاده سازی هستند، شاید بر حسب نوع مسایل كه دولت با آن مواجه هست مزیت های بیشتری داشته باشند. در كشورهای درحال توسعه كاربردهای دولت سیار می توانند روش كلیدی برای رسیدن به شهروندان و پشتیبانی از تبادل اطلاعات باشد به ویژه وقتی كه در روستاهای دور افتاده استفاده شود. در این كشورها با ناكافی بودن زیر ساختارهای مخابراتی و قبول بیشتر تلفن های موبایل قابلیت رسیدن به روستاهای دور افتاده می توان یك مزیت مهم دولت سیار به حساب آورد. [۱]
● دولت الكترونیكی و دولت سیار:
دولت الكترونیكی و دولت سیار دو چیز جدا از هم نیست. دولت الكترونیكی استفاده از همه فناوری ها برای ارائه خدمات به شهروندان و بهتر كردن فعالیتهای دولت است. اما دولت سیار به استفاده از فناوری های سیار همچون تلفن های موبایل، PDAs و شبكه های بی سیم برای تحویل دادن خدمات محدود میشود. اضافه بر این، دولت سیار یك انتخاب بهتر در مقایسه با دولت الكترونیكی درتحویل دادن خدمات و اطلاعات عمومی به مردم نتیجه بر قابلیت دسترسی در هر جا و در هروقت است.دولت سیار جایگزین دولت الكترونیكی نمی شود، بلكه یك مكمل برای آن به حساب می آید. در حالی كه دستگاه های موبایل روش سریعتر و آنی برای تحویل دادن اطلاعات به شهروندان فراهم می كنند، محدودیت های دارد. تلفن موبایل رسانه اصلی دولت سیار درنظر گرفته می شود ولی قابلیت انتقال اطلاعات با حجم زیاد را ندارد. مانند(short message service) SMS كه می تواند فقط تا ۱۶۰ كاراكتر را انتقال دهد؛ در حالی كه پست الكترونیكی می تواند مقدار خیلی بزرگ اطلاعات انتقال دهد. این محدودیت ها، خدمات دولت سیار را به كاربردهای ساده ولی خیلی حیاتی محدود می كنند[۳]
▪ تفاوت دولت سیار با دولت الكترونیكی در چند نكته زیر خلاصه می شود:
۱) اطلاعات خصوصی: كامیپوتر می تواند بین چند تا كاربر مشترك شود، ولی دستگاه موبایل برای یك كاربر طراحی شده است.
۲) همیشه روشن: برخلاف كامیپوترهای شخصی بیشتر دستگاه های موبایل همیشه روی حالت روشن سوئیچ می شوند.
۳) قاقبلیت حمل: دستگاه های موبایل برای بُردن طراحی شده اند و همیشه همراه كاربر است، یكی از كاربردهای آن ارائه اطلاعات لحظه ای به كاربران است[۴].
● عوامل پیدایش دولت سیار:
عوامل مؤثر حركت از دولت الكترونیكی به فعالیت های دولت سیار، علاوه بر افزایش انتظارات مردم از خدمات دولت، شامل تغییرات در زیر ساختهای فناوری و پیشرفت در خدمات ارتباطات موبایل است. تحولات فنی می توان زیر سه گزینه اصلی در نظر گرفت، نفوذ دستگاه موبایل، همگرایی اینترنت سیمی و شبكه های ارتباطی بی سیم و حركت به سمت خدمات نسل سوم ارتباطات بی سیم و خدمات شخصی سازی، خدمات مبتنی بر مكان است .
۱) نفوذ دستگاه موبایل:
دستگاه های موبایل در حال حاضر نقش های مؤثری در زندگی روزانه ما دارد، در اواخر سال ۲۰۰۱ تقریباً ۱۴% جمعیت جهان از موبایل استفاده می كرده اند. حجم نفوذ دستگاه های موبایل فشار شدیدی روی پیاده سازی دولت سیار می آورد، چون كاربران خواستار دریافت و دسترسی به خدمات دولتی درهر جا و در هر وقت خواهند بود.
منابع و مراجع
۱. Ibrahim Kushchu, M. Halid Kuscu; From E-government to M-government: Facing the Inevitable; Mobile Government Lab (mGovLab); ۲۰۰۴.
۲. Ibrahim Kushchu, Chester Borucki; A Mobility Response Model for Government; Mobile Government Lab (mGovLab); May ۲۰۰۴.
۳. Farshid Ghyasi, Ibrahim Kushchu; Uses of Mobile Government in Developing Countries, Copyright May ۲۰۰۴ © mGovLab.
۴. Betty Yu, Ibrahim Kushchu; Evaluating Mobility for Citizens; Copyright May ۲۰۰۴ © mGovLab.
۵. Information for Development Program (infoDev) of the World Bank; the United Nations ICT Task Force; and the Wireless Internet Institute (W۲i), a Division of World Times, Inc.,۲۰۰۳.